Mitä kasvisruokaa söisit maun vuoksi ja on sinulle herkkua? Esim margharita pizza, kantarellikastike itsellä
Myös linssikeitto tai kesäkeitto on aivan todella herkullisia. Mistä kasvisruoista pidät?
Kommentit (479)
Redang curry esim. Härkiksellä, ai hyvät hyssykät miten hyvää! Kesäkeitto, kun ainekset ovat parhaimmillaan.
Kesäkeitto, uunipuuro, joululaatikot, sienitäytteiset kaalikääryleet, ratatouille, soupe au pistou, gobhi aloo, kasvis biryani, kikherne curry, melanzane parmigiana, bao bunsit tofutäytteellä, linssikeitto, linssitacot, kreikkalainen salaatti, vuohenjuustosalaatti, chili sin carne, parsarisotto, gnocchi alla sorrentina
Ja tietenkin monia ihania pastaruokia esim aglio e olio, cacio e pepe, arrabiata, a limone
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto kasvisversiona ja pannukakkua jälkiruoaksi
Pinaattiohukaiset
Margarita pizza ei ole kasvisruoka vaan hiilaripommi sen pohjan tähden :D
Pannari on vehnäjauhoja - hiilarit, ei kasvista :D
Pinaattiohukaiset ei ole kasvista - jauhoja :DOn ihmisillä kuvitelmat kasviksista :D
Kyllä viljat ovat kasvikunnan tuotteita. Ihmettelen tätä kommenttia. Ihan samoin voisi väittää, että hedelmät eivät ole hedelmiä, nehän ovat myös hiilihydraattia.
Vai ei ole pinaattiohukainen kasvisruoka, kaikkea sitä lukeekin.
Pidän psy lo sienistä, koska effekti on raikas
potut on hyviä jos sillin laittelee kylkeen, mutta eipä noita rahoja ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengi luettelee LEHMÄN maidosta tehtyjä ruokia ja puhuu kasvisruoasta. 🙄
Puhutaanhan sitä liharuoastakin, vaikka se sisältää kasviksia. Karjalanpaisti on varmaan liharuokien ykkönen, ja sehän sisältää sipulia ja porkkanoita. Lihapullatkaan ei ole pelkkä liharuoka, vaan niissä on sipulia, usein perunaa tai suolakurkkuakin jne.
Aitoon karjalanpaistiin ei todellakaan kuulu porkkana. Eikä lihapulliin suolakurkku.
Aiheeseen: pidän kasviskeitoista ja -gratiineidta, sienikastikkeista ja salaateista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengi luettelee LEHMÄN maidosta tehtyjä ruokia ja puhuu kasvisruoasta. 🙄
Puhutaanhan sitä liharuoastakin, vaikka se sisältää kasviksia. Karjalanpaisti on varmaan liharuokien ykkönen, ja sehän sisältää sipulia ja porkkanoita. Lihapullatkaan ei ole pelkkä liharuoka, vaan niissä on sipulia, usein perunaa tai suolakurkkuakin jne.
Aitoon karjalanpaistiin ei todellakaan kuulu porkkana. Eikä lihapulliin suolakurkku.
Aiheeseen: pidän kasviskeitoista ja -gratiineidta, sienikastikkeista ja salaateista.
Missähän tuokin määritellään. Mieheni suku on karjalaista perua, ja kyllä siellä suvussa kulkevaan ohjeesen kuuluu karjalanpaistissa myös porkkana.
Ei kai sellaista aitoa ohjetta olekaan, ellei kyse ole siitä, että joku on jonkun reseptin itse keksinyt. Karjalanpaisti-ja lihapullaohjeita on aika paljon erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto kasvisversiona ja pannukakkua jälkiruoaksi
Pinaattiohukaiset
Margarita pizza ei ole kasvisruoka vaan hiilaripommi sen pohjan tähden :D
Pannari on vehnäjauhoja - hiilarit, ei kasvista :D
Pinaattiohukaiset ei ole kasvista - jauhoja :DOn ihmisillä kuvitelmat kasviksista :D
Kyllä viljat ovat kasvikunnan tuotteita. Ihmettelen tätä kommenttia. Ihan samoin voisi väittää, että hedelmät eivät ole hedelmiä, nehän ovat myös hiilihydraattia.
Vai ei ole pinaattiohukainen kasvisruoka, kaikkea sitä lukeekin.
Kieltämättä. Kuka elää niin pimennossa, ettei tiedä, että myös kasvikunnan tuotteissa on proteiinia. "Hedelmäosissa" usein kuitenkin paljon vähemmän kuin muissa kasvin osissa. Tietyt aminohapot ovat kasviproteiineissa toki harvinaisempia, mutta se on jo kokonaan toinen tarina.
Mies tekee tänään lasagnea, siinä ei ole ole lihaa eikä juustoa.
Jos ei monia salaatteja tai kesäkeittoa ja pinaattipastaa lasketa, niin täytyy myöntää etten osaa tehdä kunnon kasvisruokia tai en ole niitä harjoitellut. Enkä niitä tilaa ulkonakaan, kun listalla on kuitenkin aina jotain parempaa.
Einesten osalta pinaattiohukaiset ja pinaattikeitto menettelevät joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa missä on juustoa, mutta tuntuu sairaalta sanoa juustoa kasvisruoaksi, kun se on niin epäkasvista ja eläinperäistä kuin olla ja voi.
Ei se ole mitenkään sairasta. En ole syönyt mitään lihaa vuoden 1992 jälkeen, joten ainakin jotain tiedän aiheesta.
Lasken kasvisruuaksi sellaisen, missä ei ole lihaa. Siis mitään lihaa: ei nautaa, ei kanaa, ei possua, ei kalaa, ei äyriäisiä. Jotkut kiteyttävät tämän "nothing with a face".
Eli jos yhtään tapettua eläintä tai sellaiseksi luokiteltavaa hermostollista eliötä ei ruoassa ole (eikä niitä kukaan elävänäkään syö), niin kelpaa minulle. Tässä kananmuna ja maitotuotteet ovat ok, koska niiden takia ei suoraan ole eläimiä tapettu.
Tottakai tältä logiikalta putoaa pohja sillä hetkellä, kun joku mainitsee munien- ja maidontuotannon eettisistä epäkohdista, mutta johonkin se raja on vedettävä jos ei halua alkaa kokonaan vegaaniksi. Toisaalta ainoastaan vegaani (=ei mitään eläinperäistä) on itselleen 100% rehellinen, muilla riittää hyviä selityksiä ja tiedostan sen kyllä hyvin itsekin.
Ja se, että kalansyöjät edes kuvittelevat olevansa vegetaristeja on surkuhupaisuudessaan käsittämätöntä. Samalla logiikalla joku lihansyöjä voisi ilmoittaa olevansa carno-pollo-pesco-vegetaristi.
Keitetyt tai uunissa paahdetut punajuuret. On kyllä hyviä! Päälle voi laittaa Aura- tai vuohenjuustoa, hunajaa, balsamicoa.
Mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin tykkään kovasti pinaattikeitosta ja margaritapitsasta - ja olenkin miettinyt, onko nykypäivänä jo olemassa hyviä kasvispohjaisia juustoja? Muutama vuosi sitten kokeilin enkä oikein tykännyt niistä kahdesta testatusta vaihtoehdosta.
Ja mitä laitatte siihen pinaattikeittoon maidon tilalle? Ainakin omassa taloudessa pinaattikeitto on yleensä se pakasteena ostettu vaihtoehto. Pullaa olen joskus leiponut jonkun allergisen takia vegaanisti ja siitä tuli parempaa kuin normireseptillä (kauramaito ja rasvana tais olla sininen keiju).
En itse ole kasvissyöjä, mutta ihan mielelläni voin hiilijalanjälkeä keventää siellä missä pystyn ja olla syömättä lihaa kun vaihtoehdot ovat mieluisia. Esim. soijabolognese on meillä nykyisin myös lasten suosikki (ei kannata huijata, että se olisi lihaa, vaan hyväksyä, että se maistuu erilaiselle ja on erimakuista mutta hyvää). Toinen lasten suosikki on kasvisnakeista tehty nakkipasta.
Itse olen mielestäni ollut aika vähän lihaa syövä aikaisemmin, mutta kyllä noiden uusien suositusten kanssa saa hiukan jo laskea, että meneekö vielä niiden puitteissa. Mutta jos esim. lounaaksi pääsääntöisesti valitsee keiton, eikä illalliseksikaan syö ihan silkkaa lihaa, niin sillä kulutus jo pienenee aika paljon. Itse inhoan kaikkien lihaleikkeleiden makua, mutta juustoa rakastan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin tykkään kovasti pinaattikeitosta ja margaritapitsasta - ja olenkin miettinyt, onko nykypäivänä jo olemassa hyviä kasvispohjaisia juustoja? Muutama vuosi sitten kokeilin enkä oikein tykännyt niistä kahdesta testatusta vaihtoehdosta.
Ja mitä laitatte siihen pinaattikeittoon maidon tilalle? Ainakin omassa taloudessa pinaattikeitto on yleensä se pakasteena ostettu vaihtoehto. Pullaa olen joskus leiponut jonkun allergisen takia vegaanisti ja siitä tuli parempaa kuin normireseptillä (kauramaito ja rasvana tais olla sininen keiju).
En itse ole kasvissyöjä, mutta ihan mielelläni voin hiilijalanjälkeä keventää siellä missä pystyn ja olla syömättä lihaa kun vaihtoehdot ovat mieluisia. Esim. soijabolognese on meillä nykyisin myös lasten suosikki (ei kannata huijata, että se olisi lihaa, vaan hyväksyä, että se maistuu erilaiselle ja on erimakuista mutta hyvää). Toinen lasten suosikki on kasvisnakeista teht
En mä pinaattikeittoon mitään laita maidon tilalle, kun kasvisruoasta on kyse, laitan siis ihan maitoa vaan.
Joskus olen tehnyt vegaanisena tarvittaessa, ja laitan silloin kauramaitoa.
Pinaattilätyt on olleet oma suosikki kouluajoista asti. Nykyään myös nokkoslätyt. Kunhan on hyvää hilloa niiden kanssa.
Myös vuohenputkipiirakka on hyvää, mutta kotona sitä syö vain aikuiset, lasten mielestä omituista.
Kukkakaalisosekeitto. Muutkin sosekeitot ovat hyviä.
Pinaattikeittoa, kasvisgratiinia
Sienikeitto on melkein ainoa kasvisherkku, fetasalaatti on toinen. Muuten ruoka kuin ruoka paranee siitä, jos mukana on kalaa tai lihaa, myös sienikastike kaipaa jotain eläintä kaverikseen. Ei sitä eläintä tarvitse olla hirveän paljon, etenkään punaista lihaa, mutta kyllä joku eläinkomponentti tekee aterian tasapainoisemmaksi ja minun tilanteessani myös terveellisemmäksi. Suosin villikalaa eläinkomponenttina. Riistaa, jos sitä on saatavilla. Mutta kyllä hyvä naudanpihvikin maistuu. Rasvaista punaista lihaa en syö.
Mä olen ainakin lakto-ovo-pesce-carne-vegaani. Ja hyvin jyrkkä sellainen.