Mitä "väärän ikäluokan" sairauksia sinulla on/ on ollut?
Itse olen alle 40 v., joka kärsii mm. reumasta, sydämen vajaatoiminnasta, sekä vaikeasta osteoporoosista. Olen myös sairastanut vyöruusun.
Katsoin juuri Luuliiton vertaistoimintaa ja kaikki oli suunnattu lähinnä yli 60-vuotiaille (teemoina kaatumisten ehkäisy, muistiongelmat yms.).
Kommentit (55)
Nykyään syövät on lapsilla ja nuorilla valitettavan yleisiä.
Sappikivet alle kolmikymmppisenä. Olin lääkärin mielestä liian nuori ja kevyt, eikä suostunut tutkimaan. Seuraava lääkäri kuunteli tarkemmin, määräsi tutkimuksiin ja pian olinkin jo leikkausjonossa.
Elämäni ensimmäinen korvatulehdus 36-vuotiaana. Pari vuotta kesti oikein kunnon kierre. Aina kun joku aivasti kaupungissa, minä olin kohta korvatulehduksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen iohme ominaisuus, että flunssa menee aina korviin. Siis tosi nopeesti yskässä ja nuhassa rupee korvia särkemään ja menee korvat lukkoon. Useamman kerran olen flunssassa joutunut hakemaan antibioottikuurin, kun kipu vaan on ollut niin kamala eikä kuule juuri mitään. Lääkärirt aina naureskelee tälle, kun nelikymppisellä on korvatulehdus, joka tunnetaan lastentautina.
Minulla on ollut aikuisena korvatulehduksia ja niin on ollut useammalla lähisukulaisellakin. Luulen, että kyse on jostain korvien rakenteesta, joka altistaa tulehduksille. Ehkä normaalia ahtaammat korvakäytävät.
Kyynärpään nivelirikko on kai aika harvinainen viisikymppisellä miehellä. Olen loppuunkuluttanut kyynärpääni. Soittanut koko elämäni kitaraa, jonkin aikaa ammattimaisesti, nikkaroinut koko ikäni, ajanut moottoripyörää koko ikäni. Jatkuva jomottava kipu ja nivel rutisee ja paukkuu. Ei ole sellaista terävää läpilyöntikipua, vaan jatkuva tylppä jomotus.
Palleatyrä noin 20-vuotiaana jo. Lääkäri sanoi suoraan minulle, että yleensä on 50-vuotiailla rekkamiehillä
Erektio-häiriöt alle 30v:aana urheilullisena pikajuoksija-kroppaisella miehellä
Sain verenpainelääkkeet 35 vee. Lisäksi suvussa on tuki- ja liikuntaelintensairauksia ja valitettavasti nämä ovat osin osuneet kohdalleni. Sukurasitus molemmissa kova.
Lievä ylipaino ja liikun kyllä.
Kokonaiskolesteroli yli 7. Tämä parikymppisestä asti. Tosin huonoja rasvoja vähän ja hyviä paljon. Painan 55kg. Nivelvaivainen kanssa pikkulapsesta asti, nyt muutamia vuosia jotain outoa käsissä ja sormissa.
Erittäin suurikokoinen eturauhanen todettu 28v iässä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rasvaluomia, niitä tulee yleensä kuulemma vanhoille ihmisille. Mulle tuli ensimmäiset jo alle kolmekymppisenä. Isoja ja rumia, en tykkää.
Minulla tuli 4-kymppisenä hepin varteen mollukka, jota lääkäri epäili kondyloomaksi.
Köntti poistettiin ja se oli rasvaluomi.
Iskias alle kouluikäisenä. Todella pitkään kaikki jankuttivat vain kasvukipuja.
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: odotushuoneessa muut leikkaukseen tulijat, noin 70-80-v, vähän ihmettelivät.
Siis oliko tää jokin joukkoleikkaus? Ikään kuin ryhmämatka? Ja mitä leikattiin?
Onko mononukleoosi (pusutauti) 32-vuotiaana vielä suht normaalia vai myöhäistä tässä yhteydessä?
Kieltämättä lienee hyvin harvinaista.