Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "väärän ikäluokan" sairauksia sinulla on/ on ollut?

Vanha ruumis
06.10.2023 |

Itse olen alle 40 v., joka kärsii mm. reumasta, sydämen vajaatoiminnasta, sekä vaikeasta osteoporoosista. Olen myös sairastanut vyöruusun.

Katsoin juuri Luuliiton vertaistoimintaa ja kaikki oli suunnattu lähinnä yli 60-vuotiaille (teemoina kaatumisten ehkäisy, muistiongelmat yms.).

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappikivet, kun olin 18-vuotias ja 175cm/59kg urheileva teini. Lääkärit ihmettelivät miten mulla VOI olla sappikiviä, kun on "vanhojen lihavien naisten tauti". En yllättäen tiennyt vastausta ja kyllästyin jo siihen ihmettelyynkin.

Kun muut aloitti lukuloman yo-kokeisiin, minä menin sappikivileikkaukseen. Mutta hyvä että pitkien tutkimusten jälkeen edes yksi lääkäri päätti ultrata sisäelimet. Sitä ennen oltiin tutkittu ihan kaikkea muuta, mm. Aidsin mahdollisuutta 🙄

Kuullostaa jotenkin niin tutulta. Jotkut lääkärit on sellaisia "ei MINULLA ole tullut tällaista kyllä ikinä vastaan potilastyössäni", eikä kyseessä tarvitse olla edes mikään epätyypillinen vaiva Just sellaista tiettyä puusilmäisyyttä että esim. nyt vaikka sappikivet olisivat AINA vanhojen lihavien naisten tauti, sitten etsitään jotain hiviä vaikka oireet olisivat täysin tyypilliset sappikivien oireet. :D

Jep. Toki, enpä nyt viisikymppisenä hoitajana ole itsekään tavannut toista teiniä, jolla olisi sappikivet :D

Kieltämättä lienee hyvin harvinaista.

Vierailija
42/55 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään syövät on lapsilla ja nuorilla valitettavan yleisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivet alle kolmikymmppisenä. Olin lääkärin mielestä liian nuori ja kevyt, eikä suostunut tutkimaan. Seuraava lääkäri kuunteli tarkemmin, määräsi tutkimuksiin ja pian olinkin jo leikkausjonossa.

Elämäni ensimmäinen korvatulehdus 36-vuotiaana. Pari vuotta kesti oikein kunnon kierre. Aina kun joku aivasti kaupungissa, minä olin kohta korvatulehduksessa.

Vierailija
44/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen iohme ominaisuus, että flunssa menee aina korviin. Siis tosi nopeesti yskässä ja nuhassa rupee korvia särkemään ja menee korvat lukkoon. Useamman kerran olen flunssassa joutunut hakemaan antibioottikuurin, kun kipu vaan on ollut niin kamala eikä kuule juuri mitään. Lääkärirt aina naureskelee tälle, kun nelikymppisellä on korvatulehdus, joka tunnetaan lastentautina.

Minulla on ollut aikuisena korvatulehduksia ja niin on ollut useammalla lähisukulaisellakin. Luulen, että kyse on jostain korvien rakenteesta, joka altistaa tulehduksille. Ehkä normaalia ahtaammat korvakäytävät.

Vierailija
45/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynärpään nivelirikko on kai aika harvinainen viisikymppisellä miehellä. Olen loppuunkuluttanut kyynärpääni. Soittanut koko elämäni kitaraa, jonkin aikaa ammattimaisesti, nikkaroinut koko ikäni, ajanut moottoripyörää koko ikäni. Jatkuva jomottava kipu ja nivel rutisee ja paukkuu. Ei ole sellaista terävää läpilyöntikipua, vaan jatkuva tylppä jomotus.

Vierailija
46/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palleatyrä noin 20-vuotiaana jo. Lääkäri sanoi suoraan minulle, että yleensä on 50-vuotiailla rekkamiehillä

Vierailija
47/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erektio-häiriöt alle 30v:aana urheilullisena pikajuoksija-kroppaisella miehellä

Vierailija
48/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain verenpainelääkkeet 35 vee. Lisäksi suvussa on tuki- ja liikuntaelintensairauksia ja valitettavasti nämä ovat osin osuneet kohdalleni. Sukurasitus molemmissa kova.

Lievä ylipaino ja liikun kyllä.

Vierailija
49/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskolesteroli yli 7. Tämä parikymppisestä asti. Tosin huonoja rasvoja vähän ja hyviä paljon. Painan 55kg. Nivelvaivainen kanssa pikkulapsesta asti, nyt muutamia vuosia jotain outoa käsissä ja sormissa.

Vierailija
50/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin suurikokoinen eturauhanen todettu 28v iässä

Vierailija
51/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rasvaluomia, niitä tulee yleensä kuulemma vanhoille ihmisille. Mulle tuli ensimmäiset jo alle kolmekymppisenä. Isoja ja rumia, en tykkää.

Minulla tuli 4-kymppisenä hepin varteen mollukka, jota lääkäri epäili kondyloomaksi.

Köntti poistettiin ja se oli rasvaluomi.

Vierailija
52/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskias alle kouluikäisenä. Todella pitkään kaikki jankuttivat vain kasvukipuja.

Vierailija
53/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaakaihi 36v.

Vierailija
54/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: odotushuoneessa muut leikkaukseen tulijat, noin 70-80-v, vähän ihmettelivät.

Siis oliko tää jokin joukkoleikkaus? Ikään kuin ryhmämatka? Ja mitä leikattiin?

Vierailija
55/55 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mononukleoosi (pusutauti) 32-vuotiaana vielä suht normaalia vai myöhäistä tässä yhteydessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän