Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Suomesta lähde kukaan enää vaihto-opiskelijaksi ulkomaille? Amerikassa opiskelijat asuvat kimpassa ahtaassa yliopiston kampuksessa

Vierailija
05.10.2023 |

Suomessa on todella paljon parempi meno. Täällä opiskelijoille pitäisi olla oma kämppä pääkaupungin keskustasta.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://upglobal.net/fi/vanhemmille/hinta-ja-stipendit/homestay-hinnast…

12 tonnia maksaa vuoden vaihtari!!!!

Joillakin on sitten rahaa polttaa!!

Australia 31 tuhatta.🤣

Vierailija
22/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika olisi halunnut lähteä, mutta todettiin että liian kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se lähtemättömyys asuinoloista johtuu.

Taitaa olla sen takia koska yliopisto maksaa siellä 30 tonnia vuosi out-of-state. Plus kämpän vuokra pari tonnia kk. Plus auto pitää olla. Ja terveysvakuutus, joka ei jenkeissä ole mikään halpa.

Jos asuu kampuksella, niin vuokra voi olla halvempi eikä välttämättä tarvii autoa. Riskinä on vaan että kämppäkaverina on joku douchebag bro chad, joka piereskelee unissaan.

Mahdollinen paska kämppishän se on täälläkin syynä ettei opiskelijat enää halua soluihin, ja tuolla joutuu vieläpä ihan makuuhuoneenkin jakamaan.

Jaetuissa huoneissa asuvat ihan ensimmäisien vuosien opiskelijat. Vaihtoon taas lähdetään usein 3-4 vuoden aikana ja silloin kyllä asutaan ihan juuri niin kuin itse halutaan.

Itse olin aikanani jenkeissä 4. vuoden opiskelijana vaihdossa ja ihan itse sen kämppänio sieltä hommasin ja yksin asuin. Ei kukaan minua mihinkään soluun pakottanut.

Vierailija
24/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Australia 31 tuhatta.🤣

Osalla oppilaitoksista on omia vaihto-ohjelmia tiettyjen ulkomaisten yliopistojen kanssa jolloin hinnat ovat ihan erilaiset. Esim. itse en maksanut aikanaan mitään jenkkivaihdostani koska me tarjosimme heille vastaavan ilmaisen vaihdon.

Vierailija
25/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan eri kulttuuri ja muutenkin suhtautuminen on eri kun kaikilla on huonekaveri. Suomessa solu on jämäkämppä ja jos muilla on Hoasin yksiö, kyllä se ärsyttää kun olot ei ole tasapuoliset.

Vierailija
26/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa ensimmäisen vuoden opiskelijat vastaa iältään suomalaisia lukiolaisia... lukiosta valmistutaan siellä 17-18 -vuotiaana ja yliopistoon mennään useimmiten ilman välivuosia.

Vierailija
27/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Australia 31 tuhatta.🤣

Osalla oppilaitoksista on omia vaihto-ohjelmia tiettyjen ulkomaisten yliopistojen kanssa jolloin hinnat ovat ihan erilaiset. Esim. itse en maksanut aikanaan mitään jenkkivaihdostani koska me tarjosimme heille vastaavan ilmaisen vaihdon.

On on, mutta silloin ei pääse valmistumaan sieltä joten sen opiskelun arvo on nolla. Lentoliput ja kalliin elämisen siellä joutuu kuitenkin itse maksamaan. Vai saitko kenties noihin muihin kuluihin jonkun stipendin?

Vierailija
28/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa ensimmäisen vuoden opiskelijat vastaa iältään suomalaisia lukiolaisia... lukiosta valmistutaan siellä 17-18 -vuotiaana ja yliopistoon mennään useimmiten ilman välivuosia.

Niin. Aika paljon ovat meitä nuorempia kun valmistuvat siellä. Valmistuvat ensin high schoolista vuotta ennen suomessa lukiolaisia, ei tarvitse suorittaa asepalvelusta, bachelor tutkinto on parempi kuin meidän fm/di kestää 4,5v ja fm/di täällä kestää 6v.

Tunsin yhden luokkatoverin joka tienasi 21 vuotiaana melkein 100 tonnia vuodessa. Oli hyvä koodari ja suoritti yliopiston 3 vuodessa. Meillä oli yliopistolla mahdollista suorittaa kursseja kesänkin aikana, joten monet onnistuivat suorittamaan tutkinnon 3 vuodessa. Itsekin tein niin.

Vierailija
29/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla sen takia koska yliopisto maksaa siellä 30 tonnia vuosi out-of-state. Plus kämpän vuokra pari tonnia kk. Plus auto pitää olla. Ja terveysvakuutus, joka ei jenkeissä ole mikään halpa.

Jos asuu kampuksella, niin vuokra voi olla halvempi eikä välttämättä tarvii autoa. Riskinä on vaan että kämppäkaverina on joku douchebag bro chad, joka piereskelee unissaan.

Mahdollinen paska kämppishän se on täälläkin syynä ettei opiskelijat enää halua soluihin, ja tuolla joutuu vieläpä ihan makuuhuoneenkin jakamaan.

Suomi-soluissa on luksusta, kun on oma huone, mutta eivät kuulemma silti tahdo kelvata enää suomalaisille opiskelijoille.

Vierailija
30/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

$500000 B.Sc. papereista. Nykyisin sillä rahalla saisi $25000 vuodessa korkoa pankkitilitä. Riskittömänä, eikä tarvitsisi tehdä työtä sen eteen.

Ei kuulosta hyvältä diililtä.

Opiskelu on investointi, ja siihen saa myös yleensä lainaa, toisin kuin tuohon tilillä makuuttamiseen ja korkojen keräilyyn, missä ei ole edes järkeä, kun huomioi rahan arvon muutoksen eli inflaation. 

Vierailija
31/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakämppä on vihoviimeinen ratkaisu. Olin lipastoaikoina ulkomaan vaihdossa ja minulla oli huone talossa, jonka omistajat asuivat itse alakerrassa ja vuokrasivat yläkerran huoneet ulkkareille. Ei enää ikinä. 

Vierailija
32/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

Vierailija
33/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimppakämppä on vihoviimeinen ratkaisu. Olin lipastoaikoina ulkomaan vaihdossa ja minulla oli huone talossa, jonka omistajat asuivat itse alakerrassa ja vuokrasivat yläkerran huoneet ulkkareille. Ei enää ikinä. 

Mikä siinä nyt oli niin pahaa?

Vierailija
34/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

$500000 B.Sc. papereista. Nykyisin sillä rahalla saisi $25000 vuodessa korkoa pankkitilitä. Riskittömänä, eikä tarvitsisi tehdä työtä sen eteen.

Ei kuulosta hyvältä diililtä.

Opiskelu on investointi, ja siihen saa myös yleensä lainaa, toisin kuin tuohon tilillä makuuttamiseen ja korkojen keräilyyn, missä ei ole edes järkeä, kun huomioi rahan arvon muutoksen eli inflaation. 

Joo, toki, jos on köyhä kannattaa ottaa ne asunto ja opintolainat jos ei muuten pääse elämässä eteenpäin.

Mutta varmaan voisi myös ottaa jonkun koodausbootcampin ja hoitaa itsellensä serttejä ja tienata melkein saman kuin yliopistosta valmistuneet, mutta ilman suuria opintolainoja.

Vierailija
35/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi-soluissa on luksusta, kun on oma huone, mutta eivät kuulemma silti tahdo kelvata enää suomalaisille opiskelijoille.

Kyllä noista kämppäkavereista on ollut pelkkiä ongelmia mulle vaikka jokaisella on ollut oma huone.

Vierailija
36/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postaukset, joissa mainitaan sana

KUKAAN

KOSKAAN

IKINÄ

KAIKKI

AINA

pitäisi automaattisesti poistaa. Säästyttäisiin turhimmalta sonnalta.

Ne julkaisut jossa suomen kielen vastaisesti hölistään jostain postauksista, pitäisi automaattisesti poistaa.

Vierailija
37/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä siellä voi vuokrata kämpän yksityisiltä markkinoilta. Harva yliopisto pakottaa asumaan kampuksella, ja niissäkin mitkä pakottavat, se on pakollista vain ekat 2v.

Ja jos sinne menee ei todellakaan kannata lähteä vaihto-opiskelijana, jolloin joutuu tulemaan takaisin, vaan ihan tavallisena opiskelijana jotta saa paperit jenkki yliopistosta. Hyvän jenkki yliopiston paperit ovat suomen ulkopuolella kymmenen kertaa arvokkaammat kuin takapajula suomen vastaavat.

Käsittääkseni ulkomaalaisena saat opt ohjelman kautta tehdä 3 vuotta töitä usassa jos valmistut stem papereilla yliopistosta siellä. Lisäksi sen kautta voi hakea green cardin.

Amerikkalainen yliopisto maksaa vähintään 30 000 euroa vuosi, vuokrat ja muu eläminen päälle. Opiskelijaviisumilla ei saa edes tehdä töitä. Että jos on varaa, niin eiku menoks vaan. Itse olin jenkeissä collagessa puoli vuotta. Kun en saanut maksettua seuraavaa lukuvuotta oli viikko aikaa poistua maassa.

Vierailija
38/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos on High Schoolissa vaihdossa. AP puhui yliopistosta.

Vierailija
39/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä olin vaihdossa lukiovuosina, ja mietin että olin silloin 16-17-vuotiaana aika epäkypsä. Tuntui että ikäiseni koululaiset olivat sosiaalisesti valmiinpia, joskin suomalaisen keskivertokoululaisen oli helppo saada kiitettävät jenkkikoulussa.

Näin jälkeenpäin koin tuon vuoden vähän hukkaanheitettynä mahdollisuutena juuri lapsellisuuteni takia, vaikka toki kiinnostavaa olikin ja pärjäsin hyvin. Pitäisin korkeakouluvaihtoa paljon suositeltavampana. Silloin ihminen on yleensä kypsempi ja itsevarmempi ja toisaalta, kun tulisi tutuksi saman alan ihmisten kanssa, voisi se poikia myös ammatillisia ja tieteellisiä yhteyksiä.

Iloitsen myös siitä että vaihtoon ei enään mennä pelkästään USA:an, vaan moniin eri maihin, myös Eurooppaan.

Mikään ei estä menemästä vaihtoon sinne uudestaan suomalaisen yliopiston kautta.

Niin jos suomalaisella yliopistolla ja koulutuslinjalla on joku yhteistyö yliopisto. Harvalla on ja ei sinne siitä huolimatta niin vain mennä.

40/50 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuva kirjoitti:

Kimppa-asuminen on maailmalla yleistä, ja oli kai Suomessakin ennen kuin tukia alettiin maksaa niin, etteivät kimppa-asumiset enää kelvanneet?

Vielä 1980-luvulla ei ollut mitenkään harvinaista asua soluasunnossa tai alivuokralaisena. Kun itse opiskelin silloin sairaanhoito-opistossa, koulun ylin kerros oli opiskelija-asuntola. Pääsääntöisesti siellä asui opiskelijoita, jotka olivat tulleet Helsinkiin opiskelemaan jostain kauempaa. Moni pääkaupunkiseutulainen taas asui edelleen lapsuudenkodissaan ja sai sitten kesätöillään ja muilla keikkatöillään kasvatettua asuntosäästötilinsä saldoa. Mä asuin vanhempien omistamassa sijoitusasunnossa ja seinänaapurillani oli opiskelijoita alivuokralaisina siihen asti, että sai asuntolainansa maksettua. Ihan näppärä tapa sinkun saada omistusasunto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi