Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset asuu samassa kaupungissa koko elämänsä?

Vierailija
05.10.2023 |

Tulevat kotikaupungin indoktrinoimaksi, eivätkä koskaan asu muualla. Mukavuushalu vai laiskuus, molemmat?

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt tänne kuten myös lapseni, vanhempani ja isovanhempani. Olen käynyt kouluni täällä, opiskellut ja tehnyt 40v työtä täällä. Miksi muuttaisin ? Se, että tämä kylä on nyt pilattu ja sitä rakennetaan vain hyväkuntoisille polkupyöräilijöille ja puiden halaajille ,ei paljon vaikuta, koska minun ei tarvitse omasta kuplastani poistua kuin pari kertaa vuodessa. Päähän se kyllä ottaa . Kouluissa ei oke kirjoja, mutta baanaa pukkaa.

Omasta näkökulmastani vanhempien ja isovanhempien synnyinpaikka ei ole syy pysyä samassa paikassa. Ei myöskään se, että olen tehnyt vuosikausia töitä samassa paikassa. Päinvastoin, nämä asiat toimisivat ennemminkin kannustimina lähteä liikkeelle, ja kaipaisin vaihtelua ja uusia haasteita. 

Vierailija
122/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vielä siellä pahamaineisessa Kouvolassa, mutta täällä on kaikki mitä tarvitsen. Miksi muuttaisin pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi lähteä muualle?

Vierailija
124/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jarppi kirjoitti:

On se jollain tavalla ahdaskatseisuutta mielestäni, ettei ole kiinnostunut, eikä halua nähdä maailmaa ollenkaan. Halutaan käydä Salon Prismassa koko elämän ajan. No ok, jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Maailmallakäyminen ja asuminen kuitenkin avartaa näkemään moniakin asioita, mutta jos asuu vaikka Salossa koko elämänsä, niin ei ehkä tarvitse keskustella mistään asioista muiden kanssa, kun kulkee vaan omaa perhepolkuaan Salossa. Ja varmaan ympärillä on sitten oman kaltaisia ihmisiä, joista kukaan ei ole käynyt Raisiota pidemmällä. Ei kiinnosta oman maan historia, pääkaupunki, muut kaupungit, saatikka mikään oman maan ulkopuolella, paitsi ehkä Tallinna ja Tukholma laivasta käsin :D.  Kotona kiinnostaa kotisohva ja jääkaappi, lasten koulu ja luistelukenttä. Vähän kuin kissalla on noin 9 kilometrin reviiri elämässä. Sitten haukutaan Sannaa kun se nyt lähti jonnekin Los Angelesiin, eikä hoida lastaan.

Itselläsi on aika ahdas käsitys ihmisten kiinnostuksen kohteista.

Miten niin :D Olen itse asunut Lontoossa ja Berliinissä, opiskellut myös ulkomailla eli opiskellut vieraalla kielellä, saksaksi ja englanniksi. Suomessa asunut Turussa, Helsingissä eri osoitteissa, Vantaalla, Kirkkonummella, siellä juntti- Salossa, Hämeenlinnassakin pyörähdin. Matkustellut 32:ssa eri maassa. Voisin väittää, että näkemys erilaisiin olosuhteisiin on laajempi kuin ihmisellä, joka on aina asunut Salossa, eikä ole matkustanut minnekään. Pystytkö väittämään toisin :D

Vierailija
125/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette asuneet koko elämänne pienessä kylässä tai pikkukaupungissa, minkälaista työtä teette? Monellahan nimenomaan siinä vaiheessa kun lähtee opiskelemaan on lähestulkoon pakko muuttaa muualle kun oma kotipaikka ei tarjoa kouluttautumismahdollisuuksia tai tarpeeksi työpaikkoja.

Mä olen asunut ikäni pikkukylässä, en edes opiskelujen takia muuttanut. Kävin koulussa omalla autolla päivittäin.

Olen yli 40v ja monenlaista työtä olen tehnyt, tällä hetkellä olen kotiäiti ja sillon tällöin käyn hoitamassa lehmiä.

Vierailija
126/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka nyt Helsingissä koko ikänsä asunut tuttavani: Miksi hän olisi sieltä muualle muuttanut? Sieltä löytyi heti koulun jälkeen mieleinen opiskelupaikka, sitten työpaikka, josta kohta jää eläkkeelle. 

Vierailija
127/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, olen syntynyt Espoossa ja asunut muutaman vuoden ulkomailla, mutta tänne Espooseen me sitten rakensimme perheellemme talon ja täällä asumme toistaiseksi. Tämä on ohan hyvä kaupunki, sopivan iso ja kaikkea on mitä tarvitsemme.

N49

Kohta tosin maah muja liikaa niin kuin koko pk-seudulla

Eipäs menekään noin; Lauttasaaressa kun alkoi olla "ongelmia", niin ensihätään keksittiin katkaista metroyhteys (Rautatientorin aseman remontti ensi vuonna) ja varmemmaksi vakuudeksi päätettiin katkaista Kulosaaren silta sitä seuraavana vuonna! Laru ja Espoo sen jatkeena hoitavat nämä hommat tyylillä! 🤭

Vierailija
128/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiseuturakkaat

Aika pienellä todennäköisyyydellä juuri se paikka mihin olet sattunut syntymään on maailman paras paikka asua.

Kotiseuturakkaus ei tarkoita että oma kotipaikka nähtäisiin objektiivisesti maailman tai edes Suomen parhaimpana paikkana olla ja elää, vaan se on yksinkertaisesti jotain johon ihminen tuntee kuuluvansa ja jossa hän tuntee olevansa "omalla maallaan, omiensa joukossa". Itse olen kotoisin pienestä rannikkokaupungista, mutta aikuisena olen asunut ympäri Suomea niin isoilla kuin pienillä paikkakunnilla. Nykyisin virallinen kotipaikkani on Helsingissä, vaikka töitteni vuoksi asustelen tällä hetkellä pikkupaikkakunnalla. Kotikaupunkini tulee kuitenkin aina olemaan osa minua ja minä sitä, ja mikäli se vain minusta riippuu, tulen palaamaan sinne viimeistään eläkevuosina.

Vierailija
129/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin pikkukaupungista ja arvioin jo nuorena etten siellä pysty opiskelemaan ja saamaan haluamaani työpaikkaa (paljon työttömyyttä kun yritykset jättäneet paikan). Siispä tie vei muualle, mutta on siellä joitakin jotka eivät ole lähteneet, kummastuttaa asenne että ollaan mielummin työttöminä kuin muutetaan.

Vierailija
130/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, olen syntynyt Espoossa ja asunut muutaman vuoden ulkomailla, mutta tänne Espooseen me sitten rakensimme perheellemme talon ja täällä asumme toistaiseksi. Tämä on ohan hyvä kaupunki, sopivan iso ja kaikkea on mitä tarvitsemme.

N49

No olethan siis asunut muuallakin.

Kyllä muuttaminen avartaa, ja saattaa huomata että se kotipaikka on tosiaan se itselle sopivin paikka.

Vierailija
131/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiseuturakkaat

Aika pienellä todennäköisyyydellä juuri se paikka mihin olet sattunut syntymään on maailman paras paikka asua.

Kotiseuturakkaus ei tarkoita että oma kotipaikka nähtäisiin objektiivisesti maailman tai edes Suomen parhaimpana paikkana olla ja elää, vaan se on yksinkertaisesti jotain johon ihminen tuntee kuuluvansa ja jossa hän tuntee olevansa "omalla maallaan, omiensa joukossa". Itse olen kotoisin pienestä rannikkokaupungista, mutta aikuisena olen asunut ympäri Suomea niin isoilla kuin pienillä paikkakunnilla. Nykyisin virallinen kotipaikkani on Helsingissä, vaikka töitteni vuoksi asustelen tällä hetkellä pikkupaikkakunnalla. Kotikaupunkini tulee kuitenkin aina olemaan osa minua ja minä sitä, ja mikäli se vain minusta riippuu, tulen palaamaan sinne viimeistään eläkevuosina.

Itse olen tuntenut olevani enemmän 'kotona' kuin synnyinpaikassani esim. Italiassa, Kreikassa ja Amsterdamissa.

Vierailija
132/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikka nyt Helsingissä koko ikänsä asunut tuttavani: Miksi hän olisi sieltä muualle muuttanut? Sieltä löytyi heti koulun jälkeen mieleinen opiskelupaikka, sitten työpaikka, josta kohta jää eläkkeelle. 

Helsinkiläisille muutto muualle vaikuttaisi tosiaan olevan aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. On vain Helsinki, ja sitten on korpisuo.

Vierailija
133/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap:llä ADHD, kun pitäisi jatkuvasti olla jotain muutosta ympärillä?

Vierailija
134/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lähinnä ihmettelen sitä tylsämielisyyttä. -AP

Tylsämielinenhän on nimenomaan henkilö, joka kaipaa jatkuvasti ulkoisia ärsykkeitä (kuten muuttoja), koska oma mieli on muuten passiivinen tehdäkseen elämästä kiinnostavaa.

Maailma on täynnä kokemista ja näkemistä ja utelias mieli ei ole koskaan tylsä. Sehän on nimenomaan passiivisuuden vastakohta, että asettaa itsensä alttiiksi mahdollisimman erilaisille asioille ja haasteille.

Vierailija
135/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin hyvä paikka. Täällä ei ole mitään suuria inhottavia hämähäkkejä tai käärmeitä kuten vaikkapa Australiassa, jotka livahtaa kotiin sisälle tai jos olet uimassa, ei tarvi pelätä haita. En muuttais.

Siinä missä hait tappavat noin viisi ihmistä vuodessa maailmaanlaajuisesti, vihaisten  lehmien tiedetään tappavan jopa 22 ihmistä vuodessa.

https://worldanimalfoundation.org/advocate/how-many-people-killed-by-co….

Vierailija
136/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Identiteetti juurtuu siihen kaupunkiin ja siksi on mahdotonta muuttaa sieltä pois.

Minun identiteettini ei millään tavalla riipu siitä, missä asun. Vaikka jokainen kaupunki ja maa, joissa olen asunut, on epäilemättä edistänyt henkilökohtaista kasvuani ja avartanut maailmankuvaani, en kuitenkaan tunne olevani samastettavissa synnyinkaupunkiini tai mihinkään muuhun kaupunkiin. Minä olen minä asun sitten Huittisissa tai Hampurissa. Jälkimmäisessä todennäköisesti viihtyisin paremmin.

Vierailija
137/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi lähteä muualle?

Ihan vain että ajatuksesi avartuisi. Ja sitten voisit palata kyllä.

Vierailija
138/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten sanotaan että matkailun pitäisi avartaa, mutta silti juuri nämä matkailua suitsuttaat usein tuntuvat kaikista umpimielisimmiltä muiden toisenlaisten elämänvalintojen suhteen.

En ole samaa mieltä, matkailu auttaa ymmärtämään senkin että kotipaikka onkin ehkä se itselle paras.

Vierailija
139/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ymmärtänyt näihin päiviin asti, miksi se kotiseutu on naisille aina saatanasta ja sieltä pitää lähteä pois. Ei niitä paljon puhuttuja wippajei kulttuuritapahtumia nyt niin paljon ole, etteikö voisi käydä kaupungissa ja tulla takaisin.

Vierailija
140/175 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarppi kirjoitti:

On se jollain tavalla ahdaskatseisuutta mielestäni, ettei ole kiinnostunut, eikä halua nähdä maailmaa ollenkaan. Halutaan käydä Salon Prismassa koko elämän ajan. No ok, jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Maailmallakäyminen ja asuminen kuitenkin avartaa näkemään moniakin asioita, mutta jos asuu vaikka Salossa koko elämänsä, niin ei ehkä tarvitse keskustella mistään asioista muiden kanssa, kun kulkee vaan omaa perhepolkuaan Salossa. Ja varmaan ympärillä on sitten oman kaltaisia ihmisiä, joista kukaan ei ole käynyt Raisiota pidemmällä. Ei kiinnosta oman maan historia, pääkaupunki, muut kaupungit, saatikka mikään oman maan ulkopuolella, paitsi ehkä Tallinna ja Tukholma laivasta käsin :D.  Kotona kiinnostaa kotisohva ja jääkaappi, lasten koulu ja luistelukenttä. Vähän kuin kissalla on noin 9 kilometrin reviiri elämässä. Sitten haukutaan Sannaa kun se nyt lähti jonnekin Los Angelesiin, eikä hoida lastaan.

Vaikutat ahdasmielisen lisäksi ylimieliseltä kun keksit että samassa kaupungissa asuminen olisi sama asia kuin se ettei ikinä käy missään ja vaikka ei kävisi niin sellainen on huonompi ihminen kuin sinä koska sinä niin päätät.

Jos sinä olet malliesimerkki monissa paikoissa asuneesta niin ei se sitten ainakaan ajatusmaailmaa avarra.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän