Miksi jotkut ihmiset asuu samassa kaupungissa koko elämänsä?
Tulevat kotikaupungin indoktrinoimaksi, eivätkä koskaan asu muualla. Mukavuushalu vai laiskuus, molemmat?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi lähteä, ihan lähtemisen vuoksiko?
Maailma on hieno paikka.
No ei välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän Ap:n kysymyksen. Oon itse kotoisin Tampereelta mutta päätynyt asumaan pikku kaupunkiin nimeltä Järvenpää. Kesti todella kauan päästä sisälle tämän paikan juttuihin, täällä kaikki alkuperäisasukkaat on ihan omaa luokkaansa. Ja kun ne pääsee saman kahvipöydän ääreen ei tule loppua siitä: muistatko sen "Marttisen" joka oli opettajana siinä ja siinä koulussa, ja sen kadun mikä revittiin auki siitä silloin ja se kauppa mikä oli siellä keskustassa silloin vuonna se ja se. Jotenkin se näkökulma on jäätävän kapea ja kaikki oman kylän tapahtumat on paljon kiinnostavampia kuin ulkomaailman tapahtumat.
Outoa on myös Hesa-viha johon en niinkään törmännyt Tampereella, ehkä se oli sen verran kaukana ettei tarvinnut välittää. Turussa olen asunut myös, tykkäsin, vaikka sielläkin on tietty omat juttunsa ja piirinsä. Nyt töiden ja muun perhetilanteen takia jumissa täällä pikku kylässä, mutta jos vaan onnistuu, muutan kyllä jossain vaiheessa takaisin Tampereelle. Omat kotikulmat vaan jotenkin tuntuu parhaimmilta. Vaikka täällä kaikki palvelut on ihan kätevästi lähellä, en vaan tykkää tästä ilmapiiristä
Eli säkin olisit paljon mieluummin asunut siinä samassa kaupungissa eli Tampereella koko ikäsi, etkä muuttanut?
Suomi on niin hyvä paikka. Täällä ei ole mitään suuria inhottavia hämähäkkejä tai käärmeitä kuten vaikkapa Australiassa, jotka livahtaa kotiin sisälle tai jos olet uimassa, ei tarvi pelätä haita. En muuttais.
Olen asunut synnyinkaupungista lähtemiseni jälkeen pidemmän aikaa 3 muussa kaupungissa opiskelun ja töiden vuoksi sekä kahdessa lyhytaikaisesti. Tällä hetkellä asun vajaan 100 km päässä ja aion muuttaa vielä joskus takaisin synnyinkaupunkiini. En ole missään vaiheessa kokenut, että muualla asumisesta olisi ollut jotenkin erityistä hyötyä. On vain oppinut tuntemaan asuinpaikat paremmin kuin se muuten olisi ollut mahdollista. Mitä sitten? Ennemminkin muualla asuminen on koko ajan tuntunut väliaikaiselle, eikä minnekään ole oikein juurtunut, vaikka olen asunut muualla yli puolet elämästäni. Synnyinkaupungissa käydessä vain aina tuntuu sille kuin palaisi kotiin, vaikka lähes kaikki kaveritkin ovat sieltä lähteneet sekä perhe ja suku pienentyneet siellä. Kaupunki on myös sen verran iso, että siellä on kaikki tarpeellinen ja enemmänkin. Varmasti asia riippuu siitä, missä on alunperin asunut.
Miksi muuttaa, jos ei ole tarvetta. Itse muutin opintojen ja töiden takia, mutta kaveri jäi kotipaikkakunnalla ja on siellä niin tyytyväinen.
Koska kaupunki on joku näistä; Helsinki, Espoo, Turku, Tampere, Kuopio, Hämeenlinna, Pietarsaari.
Moni työkavereistani haaveilee takaisin kotiseudulleen viettämään eläkepäiviä. He eivät ole koskaan juurtuneet tähän uuteen asuinpaikkaan. Taidan olla yksi niistä harvoista, joka pitää enemmän nykyisestä asuinpaikasta kotipaikkaani verraten.
Jos tykkää asua maalla luonnon keskellä, niin mitä järkeä olisi muuttaa vaikka kaupunkiin, jossa ei todellakaan tule viihtymään?
Jos se on hyvä kaupunki asua. En minäkään olisi lähtenyt kotikaupungista kauas perheestä, jos siellä olisi enemmän ihmisiä ja tekemistä, paremmat koulutus- ja työllisyysmahdollisuudet ja vähemmän sosiaalisia ongelmia.
Mukavuudenhalu on oikea sana, ei mukavuushalu.
Viihdyn kotikaupungissani ja työpaikka on kävelymatkan päässä. Miksi suotta hankaloittaisin elämään?
Itsellä oli jo lapsena mielessä, että haluan pois Suomesta. Kahdeksas vuosi menossa ulkomailla. Iha sama vaihtaako Suomessa "kaupunkia". Niin tylsä pimee, kylmä ja ankkea maa kaikkialta. Ihmiset kans samanlaisia ja nykyään vielä rumia ja lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vihaista reaktiota synnytti ketju. Tämä on mielenkiintoista. -AP
Sinä kysyit syyttävästi "miksi", ja sinulle vastattiin miksi.
En tiedä olisinko vajaan vuoden lähikaupungissa asuttuani palannut synnyinkotikuntaani, jollei minulla olisi täällä talo. Tai jos sitä en pystyisi enää pitämään, niin olisiko enää syytä jäädä tälle paikkakunnalle.
Ei minulla ole ollut syytä lähteä mihinkään. Se on vaan mennyt näin, olisi kai voinut mennä toisinkin.Olen sitä mieltä että ei ole hyvää ihmisen kehitykselle, että tyytyy vaan siihen mitä saa valmiina. Aika paljon tuota samaa indoktrinaatiota kaikki vastaukset: miksi pitäisi ihmisen on täällä hyvä olla liibalaaba. -AP
Eli AP ei tee muuta kuin on kotona ja kehitys perustuu vain siihen, että vaihtaa asuinkaupunkiaan, ok.
Itse en näe tuollaista hyvänä ihmisen "kehitykselle".
Toinen voi asua vaikka samassa talossa koko elämänsä, mutta kouluttautuu, matkustelee, opiskelee, käy erilaisissa kulttuuritapahtumissa, tapaa uusia ihmisiä.
Ollaan erilaisia, ei ole vain yhtä oikeaa tapaa :)
Elääpä moni suomalainen todella tylsän elämän, kun eivät edes maan sisällä asu koskaan muualla. -AP
Vierailija kirjoitti:
Elääpä moni suomalainen todella tylsän elämän, kun eivät edes maan sisällä asu koskaan muualla. -AP
Rajathan on vain poliittisia.
Moni saa enemmän kirjan ensimmäisestä sivusta kuin joku koko kirjasta ;)
Mä olen asunut syntymästä asti tässä pikkukylässä. Miksi pitäisi muuttaa?
N42
Miksi ei?
Äitini on asunut koko elämänsä samalla paikkakunnalla, hänellä ei ole ollut mitään syytä eikä käsittääkseni haluakaan muuttaa muualle.
On matkustellut ja matkustelee kyllä säännöllisesti, en kotikissaksi sanoisi vaikka kotonakin viihtyy.
Ap alapeukuttaa kaikki elämäänsä tyytyväiset :D . Mitä se kertoo ap:stä?
Tämä on niin ihanan perussuomalainen paikka ! En ikinä lähde täältä. Hautapaikkanikin jo varasin.