Kurinpito isovanhempien luona
Tyttäremme 3 ja 1-vuotiaat ovat nyt olleet 2 kertaa mummolassa yökylässä ilman meitä vanhempia. Viime kerralla kun haimme tytöt kotiin, äitini pitkäaikainen miesystävä alkoi lähes samantien kun tulimme sisään rehvastelemaan, kuinka kilitisti kuopuksemme nyt käyttäytyy eikä koske kiellettyihin asioihin, kun hän oli toistuvasti läpsinyt tytärtämme sormille!! Kyllä on oppinut nyt tyttö mihin ei saa koskea ja mihin saa, hän mesosi.
Minua tapaus loukkasi todella ja itkuhan siinä tuli. Tyttäremme ovat molemmat tosi vilkkaita ja ehtiväisiä ja täystyöhän niissä minullakin on täällä kotona päivisin. Silti minulle ei tulisi mieleenkään läpsiä kumpaakaan sormille pitkin päivää tai käyttää muutakaan ns. kurituskeinoa.
Lisäksi ärsytti todella tämän äitini miesystävän tyyli kertoa tästä asiasta. Aivan kun hän olisi halunnut jollaintapaa rehvastella tekemisillään.
Nyt jouluna kun olimme äitini luona, hän sanoi, että täytyy ottaa tyttö käytöskurssin toiselle jaksolle kun ei enää muista mihin saa koskea ja mihin ei. Itkua ja hammastenkiristystähän siitä tuli, mutta sanoin miehelle suoraan, etten hyväksy hänen toimintaperiaatteitaan ja ettei lapseni tarvitse sellaista joutua kokemaan mummolassa, eikä missään muuallakaan. Äitini miesystävä tottakai innostui puolustautumaan sillä, että hän on kasvattanut 4 omaa lasta ja 10 lastenlasta, ettei minun tarvitse tulla häntä neuvomaan.
Minulle tuli pienten tyttöjeni puolesta niin paha mieli ja aloin ehkä liikaakin kuvittelemaan tilannetta, joissa tyttöni on sormilleen saanut. Meni monta tuntia joulusta itkua pidätellessä. Tämä tapaus jotenkin loi kireyttä kaikkien paikallaolleiden joulumieleen. Äitiäni tapaus selvästi nolotti, mutta hän taisi loukkaantua minulle kun otin asian jouluna esille. Mutta en voinut pitää suutani kiinni, kun äitini miesystävä asiasta alkoi messuta.
Mites muilla, teinkö kärpäsestä härkäsen? Mielestäni en, puolustin vain lapsiani.
Kommentit (10)
Itse en veisi enään lapsiani hoitoon mummolaan. Jolleivat isovanhemmat pysty noudattamaan vanhempien kasvatusperiaatteita, sitten on parempi, että lapset vierailevat omien vanhempiensa kanssa mummolassa,
Olen lukuisia kertoja keskustellut äitini kanssa asiasta ja kasvatustavoista. Olen ilmoittanut, että meillä ei käytetä fyysistä, eikä henkistä väkivaltaa kasvatuskeinoina.
Oma äitini on aivan järjetön tietyissä tilanteissa...
Hän on luvannut olla räpsimättä yms. ja asian vuoksi en yhteen aikaan antanut lapsia hänelle laisinkaan. Mieheni kuitenkin sanoi, että jos lapset haluavat sinne mennä ja jos äitini " on luvannut käyttäytyä" niin mikset lapset voisi mennä... No eipä äitini ole tapojaan parantanut ja seuraus on siinä, että yksi lapsistamme ei suostu sinne enää menemään, enkä tätä ihmettele laisinkaan - enkä lastamme sinne pakotakaan. Toivottavasti äitini ymmärtää edes sen miksi lapsi ei mummin luo halua, tosin ei ymmärtänyt vaikka monesti asiasta koitin keskustella...
Harmillista teille, että joudutte tuollaista kestämään :( Muuttumaan ei tuokaan äijä tule.
Kertoisin myös, että yökyläilyt saavat loppua tästä syystä. Kyllä isovanhempien kurinpitomenettelyiden pitää olla linjassa vanhempien kanssa. Vanhemmat kasvatusasioista päättävät, ei kukaan muu, ei edes isovanhemmat " kokemuksellaan" .
Mummola on ainoa paikka mihin lapsemme voivat sukulaisissa yökylää mennä ja olen pitänyt tärkeänä, että lapsemme siellä oppisivat käymään yökylässäkin, kun on iso talo maalla ja kaikkea touhuttavaa. Itse olen lapsuuteni kesät viettänyt mummolassa ja ihania muistoja on jäänyt.
Olen myös miettinyt, että olisinko reagoinut samalla tavalla jos kyseessä olisi lasten oikea vaari, eikä äitini miesystävä.
Ap.
Silti olisin jämäkkä asiassa. Todella tekisin selväksi, että pieleen meni ja herneen vedin nokkaani aiheesta. En veisi lapsia yökylään, ennen kuin minulle vakuuteltaisiin, että tuollainen ei toistu.
Terveisin 4
ottanut oikein roolin itselleen..mokomakin mulkku, läpsiköön itseään, eikä pieniä tyttöjä. Tuota ukkoa sopisi läpsäistä suoraan suulle kun tulee vielä kehumaan ja elvistelemään. Älä hyväksy tuollaista missään nimessä!!!
Voimahali..t. vilkkaiden lasten äiti, joiden lapsia muut eivät lyö tai..
Jos eivät niin sanot äidillesi, että ukko ei saa olla siellä silloin kun lapset ovat yökylässä koska pahoinpitelee heitä.
Jos taas ukko asuu siellä niin tilanne on hankalampi...
Olet oikeassa. Velvollisuutesi lastesi äitinä on suojella heitä parhaasi mukaan esim juuri pahoinpitelijöiltä. Jos mummu ja miesystävä eivät suostu ymmärtämään että lapset eivät tule sinne kylään pahoinpideltäviksi niin älä päästä enää lapsiasi sinne. Puhu äitisi kanssa ja sano että lapset tulevat kyläilemään vain silloin kun ko mies ei ole paikalla.
Lapsilla on oikeus elää elämänsä ilman että heitä pahoinpidellään ja lyödään.
Eli ensikerralla jos mies tuollaista edes puuhuu voit uhata rikossyytteellä. Eihän siitä nyt välttämättä todellisuudessa mitään suurempaa seuraisi.
Mutta ehkä se auttaisi häntä ymmärtämään.
Ja et, et ylireagoi. Ketään ei saa lyödä, varsinkaan lapsia. Ja jos joku läppäisis minun lapsia, tai muuten tietentahtoen satuttaisi heitä tai vaarantaisi heidät tietentahtoen niin sinne eivät lapseni enää menisi eivätkä tätä ihmistä tapaisi kuin korkeintaa valvotusti.
niin lapsia en siellä käyttäis enää ikinä varsinkaan jos keskustelulla ja nätisti sanomisella ei olis mitään vaikutusta. tai sitten alkaisin läpsiä samaista miestä itse sormille aina kun tekee jotain minun mielestä kiellettyä