UMK 2024 OFFICIAL
UMK finaaliin päiväksi on varmistunut 10.2.2024, finalistien julkaisuun noin 100 päivää ja ekat vihjeet artisteista saatu tänään. Millä fiiliksillä odotat viisu-keväältä? Voiko mikään säväyttää Käärijä-huuman jälkeen?
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (20622)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on vaikeaa. Pitää olla tukiryhmää, terapiaa ja adresseja, että Suomi saa edustajan lähtemään viisuihin. Ei sen ihan noin hankalaa pitäisi olla.
Harmittaa esim Cyan Kicksin puolesta, joka määrätietoisesti ja ammattimaisesti on pyrkinyt Euroviisuihin.
No tavallaan joo. Jos oisin tiennyt etukäteen ettei W95m ehkä lähdekään viisuihin, niin oisin saattanut äänestää just Cyan Kicksiä (vaikka W95m oli mun selkeä suosikki).
Vierailija kirjoitti:
Oho mitä ihmettä, Pilvin esityksellä on jo 334 000 katselua Youtubessa!
Joku kommentoi siellä näin:
If UMK would send their interval and support acts they would win each year at ESC.
Niinpä! :D
Kiusaannuttava kolmas pyörä oli koko Pilvi siellä, annetaan unohtua,
Windows95man kiittelee Instagram-tarinoissaan saamistaan kivoista viesteistä. Hienoa että ihmiset nyt innostuneet edes yrittämään murtaa vihaviestien voiman laittamalla kivoja viestejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kokonaisäänimäärän yleisöäänien vertausluku on 882 mihin verrataan esiintyjien ääniä.<En laskenut väärin. Kun tässä nimenomaan verrattiin Saran ja Win95manin äänimääriä. Jos esim S olisi saanut 100 ääntä ja W esim 200 olisi oikein sanoa, että W sai kaksi kertaa niin paljon ääniä kuin S, eli 100 % enemmän kuin S. On siis täysin oikein sanoa, että W sai 40 % enemmän ääniä kuin S. HUOM: tässä on kyse prosenteista, ei prosenttiyksiköistä. Esim vaalien yhteydessä voidaan sanoa, että puolue X:n kannatus on 5 prosenttiyksikköä suurempi kuin puolueen Y:n, jolloin kyse on osuudesta siitä kokonaispotista (joka on 100 %). Ymmärätkö? Prosentti ja prosenttiyksikkö ovat eri asioita.
Olen eri, mutta vaikka sun laskut on ihan oikein, niin tuo ei ole kyllä mun mielestä tavallinen esitysmuoto ja ihan syystä. Jos lasket, paljonko vähemmän yleisöääniä Sara sai voittajaan verrattuna, niin tulee eri tulos, koska kantaluku on eri. Ja jos sanot esim. että Siipola sai 150 % enemmän raatipisteitä kuin W95M, niin onko sekään kovin havainnollista? Siis 2,5 kertaa niin paljon kuin WM.
Sen takia puhutaan niistä prosenttiyksiköistä ja pistemääristä ja absoluuttisista äänieroista, kun ihmiset on tottuneet niitä joten kuten käsittelemään. Etenkin tuo enemmän ja vähemmän sekoittaa tunnetusti ihmisiä, kun joku sanoo kaksi kertaa enemmän ja tarkoittaa kuitenkin vain kaksinkertaista määrää, vai tarkoittaako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho mitä ihmettä, Pilvin esityksellä on jo 334 000 katselua Youtubessa!
Joku kommentoi siellä näin:
If UMK would send their interval and support acts they would win each year at ESC.
Niinpä! :D
Kiusaannuttava kolmas pyörä oli koko Pilvi siellä, annetaan unohtua,
Hyvin hoiti oman osuutensa, kuten Benjamin ja Viivikin. Täydet pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Paha paikka tyypeillä kyllä on. On vain huonoja vaihtoehtoja:
a) et osallistu, ja petät kaikki sua äänestäneet sekä Ylen porukat ja EBUn joka on jo ehtinyt julkaista videon youtubessa jne
b) osallistut, ja petät äänekkäät ban Israel -tyypit, jotka hermostuessaan voi aiheuttaa ikävyyksiä
Miten tuossa nyt sitten voi valita?
Kaivat sisäisen selkärankasi ja teet rohkeasti oikeuden ja rehellisyyden mukaisesti. Israel tekee virheitä ja ylilyöntejä, kuten mikä tahansa demokratia, mutta se ei ole paha, kuten terroristijärjestö Hamas.
Mua vähän huvittaa, että täällä puhutaan kuin Yle olisi nämä väkisin kadulta napannut ja todennut, että te muuten nyt lähdette edustamaan Suomea euroviisuissa. Ennen itse edustajan valintaa on useita vaiheita ja siinä saa vähän esimakua, mitä se pyöritys osaa olla. Siinä on monia vaiheita, joissa voi sanoa ei ja vetäytyä hommasta. Eikä tässä nyt mitään ongelmaa olisikaan jos olisivat ennen finaalia sanoneet, etteivät osallistu. Suomen viisuedustajaksi ei päädy vahingossa. Sinne pitää itse hakea ja käydä läpi se koko prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Windows95man kiittelee Instagram-tarinoissaan saamistaan kivoista viesteistä. Hienoa että ihmiset nyt innostuneet edes yrittämään murtaa vihaviestien voiman laittamalla kivoja viestejä!
Missä on puhuttu vihaviesteistä? Tähän lähde. Ihan taatusti suurin osa viesteistä on tsemppaavia ja positiivisia.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010069327.html
Tässä hs:n artikkelissa kukaan umk artisteista ei osaa sanoa lähtisikö euroviisuihin varmasti, vaikka voittaisi umk:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on puhuttu vihaviesteistä? Tähän lähde. Ihan taatusti suurin osa viesteistä on tsemppaavia ja positiivisia.
Ihan heidän instasivujaan selaamalla löytyy...
En mä nyt tiedä, onko yksi kiitos-päivitys Suomen viisuedustajalta jotain älytöntä vaatimista. Siitä on vielä aika pitkä matka siihen, että tuutataan 24/7 matskua. Eikä se kai herättäisi huomiota, jos ei olisi tullut tätä osallistumisjahkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan heidän instasivujaan selaamalla löytyy...
Niin. Palestiina-aktivistit ovat painostaneet voittajia ja Yleä jättämään Euroviisut väliin. Ei tuo silti mitään vihaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No jos se ei vaan ole Henrin tyyliä. Tosi virkistävää, jos joku artisti ei pakolla väännä somejuttuja, jos ne ei tunnu omalta. Onhan jotkut julkisuuden henkilöt aina välillä poistuneet somesta kokonaankin. Ei kellään ole mitään velvollisuutta päivitellä yhtään mitään. Tämä just on nykyajassa rasittavaa, että ihmisiltä vaaditaan ihan älyttömästi asioita."
En minä ole vaatinut Henriltä somepäivitystä tai sanonut, että hänellä on velvollisuus päivittää somea. Lähinnä tämä hiljaisuus yhdistettynä tähän osallistumispäätöksen jahkailuun ja kun on tiedossa, ettei Henri halunnut tähän aluksi mukaan, herättää vaan spekulaatiota, voisiko Henri olla tässä se, joka jarruttelee. Teemun Hesarin haastiksen perusteella se valitettavasti vaikuttaa siltä.
Mut täytyy nyt muistaa, että kyse on tässä Suomen edustuspaikasta. Edustajat on valittu sinne verovaroin ja he
Mutta eikös se windowsman voi siinä tapauksessa valita jonkun toisen laulamaan kertsit? Eihän Henrin nimeä edes mainita artistin yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta vaikka sun laskut on ihan oikein, niin tuo ei ole kyllä mun mielestä tavallinen esitysmuoto ja ihan syystä. Jos lasket, paljonko vähemmän yleisöääniä Sara sai voittajaan verrattuna, niin tulee eri tulos, koska kantaluku on eri. Ja jos sanot esim. että Siipola sai 150 % enemmän raatipisteitä kuin W95M, niin onko sekään kovin havainnollista? Siis 2,5 kertaa niin paljon kuin WM.
Sen takia puhutaan niistä prosenttiyksiköistä ja pistemääristä ja absoluuttisista äänieroista, kun ihmiset on tottuneet niitä joten kuten käsittelemään. Etenkin tuo enemmän ja vähemmän sekoittaa tunnetusti ihmisiä, kun joku sanoo kaksi kertaa enemmän ja tarkoittaa kuitenkin vain kaksinkertaista määrää, vai tarkoittaako.
Jaa, mun mielestä on ihan normaalia sanoa esim että asia X on puolet isompi kuin Y, eli 50 % isompi. Mutta tavallaan ymmärrän sun pointin.
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän huvittaa, että täällä puhutaan kuin Yle olisi nämä väkisin kadulta napannut ja todennut, että te muuten nyt lähdette edustamaan Suomea euroviisuissa. Ennen itse edustajan valintaa on useita vaiheita ja siinä saa vähän esimakua, mitä se pyöritys osaa olla. Siinä on monia vaiheita, joissa voi sanoa ei ja vetäytyä hommasta. Eikä tässä nyt mitään ongelmaa olisikaan jos olisivat ennen finaalia sanoneet, etteivät osallistu. Suomen viisuedustajaksi ei päädy vahingossa. Sinne pitää itse hakea ja käydä läpi se koko prosessi.
Toisaalta on hyvä muistaa, miten paljon tämä on elänyt koko ajan umk-prosessin aikana: kaikki haut oli jo tehty, kun tilanne ensimmäisen kerran maailmalla eskaloitui, ja kaikki sopimukset allekirjoiitettu ja videot ja teaserit kuvattu, kun kyseinen maa ilmoitti kuukausi sitten olevansa mukana tänä vuonna, jne jne. Joten on epäreilua artisteja kohtaan mielestäni, jos heiltä olisi kuukausia sitten vaadittu kaukonäkösyyttä tilanteisiin jotka ovat maailmanjohtajillekin vaikeita. Selvänäkijä ei ole kukaan. Heillä on vain vastuu siitä, mitä itse haluavat tässä ja nyt, tämänhetkisillä tiedoilla tehdä. Monta asiaa vaikuttaa siihen haluaako ihminen tehdä jotain vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Israel-tilanne ei ollut tiedossa vielä silloin kun hakivat. Sun kommentti on siis ihan turha.
Aivan varmasti Cyan Kicks, Sara Siipola ja Miklu&nublu olisi lähteneet viisuihin. Todennäköisesti Sexmanekin. Sini S en tiedä, tai no, olisi varmaan. Ei ole oikein mennä noihin kilpailuihin ja sitten alkaa perustella.
Ylen on kyllä vaike "kovistella" Henriä mihinkään kun Henri on Ylen kasvatti.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti Cyan Kicks, Sara Siipola ja Miklu&nublu olisi lähteneet viisuihin. Todennäköisesti Sexmanekin. Sini S en tiedä, tai no, olisi varmaan. Ei ole oikein mennä noihin kilpailuihin ja sitten alkaa perustella.
Ylen on kyllä vaike "kovistella" Henriä mihinkään kun Henri on Ylen kasvatti.
No tulipas virheitä: ei ole oikein alkaa peruutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii kuin katsoa YouTuben kommentteja ja ihan hirveitä juttuja joka toisella. Onneksi vihakommentit eivät ole saaneet tykkäyksiä, eli yksittäisistä hulluista kyse. Samat hullut varmasti lähettelevät myös yksityisviestejä. Tsemppikommentit ovat onneksi saaneet paljon tykkäyksiä.
Henri ei ole ymmärtääkseni ollut alunperin halukas edes lähtemään koko UMK-kilpailuun, ja tuskin hän siinä hakuprosessissa on ollut mitenkään aktiivinen osapuoli. Taisi joutua puolivahingossa mukaan koko rumbaan. Ja nyt olisi muutamaa astetta isompi härdelli vielä edessä. Että sinänsä ymmärrän, jos ei oikein nappaile.
Eikä ketään voi pakottaa lähtemään. Vastentahtoinen artisti on asia, jota ei viisulavalla takuulla tarvita.