UMK 2024 OFFICIAL
UMK finaaliin päiväksi on varmistunut 10.2.2024, finalistien julkaisuun noin 100 päivää ja ekat vihjeet artisteista saatu tänään. Millä fiiliksillä odotat viisu-keväältä? Voiko mikään säväyttää Käärijä-huuman jälkeen?
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (20622)
Mitä enemmän kuuntelen UMK-biisejä, sitä selvemmäksi käy, että Kuori mua on paras. Nuo muut ei todellakaan tule erottumaan, vaikka ihan hyviä biisejä joukossa. Sinin biisi erottuu ja lisäksi huom. ulkomaalaiset ymmärtää vain melodian ja show'n päälle, koska muualla ei kuulemma tekstitetä biisejä televisiolähetyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin ja toivoin, että norjalaiset olisivat valinneet Mileon jatkoon, mutta katin kontit, jatkoon meni Gåte, jonka esityksen ajatteleminenkin laukaisee migreenin.
Toi Mileo oli aika hauska, hyvät tanssijat. Itse en tässä vaiheessa kauheasti fanita näitä norjalaisia, koska esitykset ovat playbackinä. Laulutaidosta ei oikeasti ole mitään takeita, ja esim. Mileon kohdalla laulutaidolla on paljonkin väliä. Jos laulaa oikeasti noin, niin kivalta kuulostaa.
Mistä tämä tieto että nuo kaikki tulisi playbackina?
Ainakin tässä eräänä vuonna Faridasta huomasi, että laulu raikasi vaikka hän ei suutaan avannut.
Olisikohan livetuplaa
Se nimenomaan kuulosti siltä että tuli nauhalta, musiikki sekä laulu.
Ei liity UMK:hon mutta mielestäni Olli Herman kävi joskus kokeilemassa huulitäytettä niin voi että sitä kommentoitiin. Ei rajoitu naisiin se kommentointi. Naiset vaan noita täytteitä lähinnä harrastaa. Botoxia välillä näkee selkeästi miehilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän kuuntelen UMK-biisejä, sitä selvemmäksi käy, että Kuori mua on paras. Nuo muut ei todellakaan tule erottumaan, vaikka ihan hyviä biisejä joukossa. Sinin biisi erottuu ja lisäksi huom. ulkomaalaiset ymmärtää vain melodian ja show'n päälle, koska muualla ei kuulemma tekstitetä biisejä televisiolähetyksessä.
Paljon riippuu siitä, miten esitys toimii livenä lavalla. Ihan kuten kaikkien muidenkin kohdalla.
Ja siis Faridalla vaikutti olevan livenä piano, viulisteista en tiedä kun tekivät ihme temppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten luukutin Hoida mut, Ylivoimainen ja Cha Cha Cha -biisejä. Tänä vuonna oon jaksanut kuunnella Paskana muutaman kerran, Manian kans ja No rules, mutta muut ei nyt ruleta. Dancing with Demons ja Glow tuntuvat aina yhtä uusilta, niistä ei jää paljon mieleen. Vox populi on junttidiscoa viime vuoden Portion Boysin tapaan, en jaksa. Ja se Sinin biisi jotain nuorisomusiikkia, joka multa vanhana pieruna menee jo ohi...
Kyllähän nuo livenä katsoo, mutta eivät jää muuhun kuunteluun. Onneksi on muiden maiden karsintoja, joista voi etsiä helmiä.
Täysin samaa mieltä. Viime vuonna kuuntelin nonstoppina "Hoida mut" ja "Cha cha cha" kappaleita heti niiden julkaisusta ja sitäkin edellisinä vuosina valikoimasta on löytynyt yksi tai kaksi biisiä joita on jäänyt soittolistalle. Tietenkin tänä vuonna artistit joutuvat epäreiluun asemaan viime vuoden euroviisuhuuman takia joten tavalla tai toisella on odotettavissa että tämä vuosi tulee olemaan pettymys. Mutta silti, viime vuosiin verrattuna 2024 vuoden UMK on todella tylsä ja ykstoikkoinen. Luulin että tänä vuonna saadaan kasolti käärijä kopioita tai että edes joku yrittäisi kopioida Käärijän menestysreseptiä ja teettäisi yksinkertaisen bängerin missä vain tykitetään menemään. Mutta tuloksena onkin kasa mitään tasapaksuja räp-biisejä missä kertosäe hukkuu muuhun kappaleeseen. Ainoat joista voi sanoa jotain positiivista on No rules ja Paskana. Jälkimmäistä olen jopa pari kertaa jaksanut kuunnella Spotifystä, mutta sekin on vähän työn takana.
No, salamahan ei iske kahdesti samaan paikkaan... varsinkaan suomessa
Just viime viikolla haukuin kuori mua biisin työkavereille. Nyt oon sitten luukuttanut sitä koko viikonlopun samalla kun oon tyhjentänyt astianpesukonetta. Uu aa riisu mut, Mus on kerroksiin....
On 20-vuotta aikaa, kun viimex oon kuullu jonkun olevan paskana jostain. Se oli sitä teiniaikaa. Kyllä tätä tunnetta on helppo kuvailla kakkaemojin voimin. Parempi juttu ulkkiksille, kun eivät ymmärrä.
Mä olen taas vähän eri mieltä, ettei tänä vuonna ole mitään kuunneltava. Olen kuunnellut tältä vuodelta jo muutamaa biisiä melkein enemmän kuin useampaa viime vuotisita... :D Veikkaan, että tulen popittamaan etenkin Win95mania Cha Cha Chan lailla, vaikka se tuskin samanlaista ilmiötä ja huumaa saa aikaan, mutta mulle toimii niin pirun hyvin. Mulla tuo biisi ja video herätti mut vuoden alun koomasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen taas vähän eri mieltä, ettei tänä vuonna ole mitään kuunneltava. Olen kuunnellut tältä vuodelta jo muutamaa biisiä melkein enemmän kuin useampaa viime vuotisita... :D Veikkaan, että tulen popittamaan etenkin Win95mania Cha Cha Chan lailla, vaikka se tuskin samanlaista ilmiötä ja huumaa saa aikaan, mutta mulle toimii niin pirun hyvin. Mulla tuo biisi ja video herätti mut vuoden alun koomasta.
Toivoisin voivani kokea samoin. Mutta en koe. Kiva että joku saa tästä biisistä jotain irti. Voisin kuvitella kuntosalilla toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas niin hauskaa seurata, kun suomenkielistä ilmiötä kuten "paskana" ei osata ollenkaan kuvailla, eikä edes kääntää enkuksi, mutta sitten löytyy joku rasismisanakirjan "blackfishing" kuin apteekin hyllyltä ;D
-winner-
"I feel like sh*t" -- saa lainata ja jakaa
Suurelle osalle ketjusta (jos luet aiempia kommentteja) ei ole edelleenkään (eikä ehkä koskaan) selviä, mikä ero on tunne-elämän kuvauksella ja fyysisellä jätöksellä.
-winner-
Syynä on ilmaisuun käytetty alatyylinen kirosana, joka jo lähtökohtaisesti kuvaa ihan toisenlaista tunnetta kuin mitä biisissä kerrotusti halutaan välittää.
Ei ulkomaalaistaustainen, Viisuketjussa suomea osaava, ei ymmärrä täysin siltikään, koska ensimmäisinä sanoina suomesta tai mista kielestä vaan kiitoksen lisäksi opitaan kirosanat.
Ihan vastaavasti kuin ylisjonne tulisi aukomaan päätään ketjuun, mutta ei ymmärtäisi ulkomaankielestä kuin sanan "shit" ja ei näkisi mitään vivahde-eroa biisin arvioinnissa, jos siellä lukee "this is shit" vs. "this is the shit"
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin ja toivoin, että norjalaiset olisivat valinneet Mileon jatkoon, mutta katin kontit, jatkoon meni Gåte, jonka esityksen ajatteleminenkin laukaisee migreenin.
Toi Mileo oli aika hauska, hyvät tanssijat. Itse en tässä vaiheessa kauheasti fanita näitä norjalaisia, koska esitykset ovat playbackinä. Laulutaidosta ei oikeasti ole mitään takeita, ja esim. Mileon kohdalla laulutaidolla on paljonkin väliä. Jos laulaa oikeasti noin, niin kivalta kuulostaa.
Mistä tämä tieto että nuo kaikki tulisi playbackina?
Ainakin tässä eräänä vuonna Faridasta huomasi, että laulu raikasi vaikka hän ei suutaan ava
Kaikki musiikki tulee luultavasti Norjankin karsinnoissa nauhalta ihan kuin valtaosassa karsinnoista ja euroviisuissakin. San Remossa ja Albanian karsinnassa on liveorkesteri, mutta muita en osaa sanoa.
Kiehtovaa silti, että Paskana herättää suuria tunteita kirosanana, kun MG:n biisissä on "painukaa helvettiin" sekä Sexmanen että Sinin biisissä on ihan sensuroimaton f-sana, eikä niihin ole reagoitu mitenkään. Ilmeisesti on sitä liian vaikeaa enkkua tai ihan effin' arkikieltä ;DDD
Ensi vuonna artisti Paska tekee yllätyspaluun ja sitten vasta ollaan Paskana ;DDDD Häviää tosin täpärästi LinuxUSBBootman2000:ille ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
On 20-vuotta aikaa, kun viimex oon kuullu jonkun olevan paskana jostain. Se oli sitä teiniaikaa. Kyllä tätä tunnetta on helppo kuvailla kakkaemojin voimin. Parempi juttu ulkkiksille, kun eivät ymmärrä.
Mulle tulee tosta Sippolan viisusta mieleen, mitä Markku Pölönen sanoi joskus aikoja sitten jostain hitistä Levyraadissa: tämän esittäjä kuuluu olevan nuori ja siro nainen, mutta eiköhän tämän biisin takaa löydy vanha, karvainen mies.
En ole haukkunut/seurannut Mikael Gabrielista kirjoitettuja juttuja, mutta onhan Putin-tatuoinnin ottaminen merkki siitä, ettei ole mikään älyn jättiläinen. 😄 Venäjällähän on ollut sellainen Putin-kultti, jossa esim. nuoret aikuiset palvovat Putinia. Saati ilmastonmuutoksen kieltäminen ja rokotevastaisuus. Samaa tasoa kissanrääkkääjä -Maria Nordinin kanssa. "Kaikki mielipiteet on yhtä väärii". No ei ole, osa mielipiteitä pohjautuu tieteeseen, joten ovat oikeita toisin kuin Mikaelin teiniuho.
Ja edelleen Viisujen merkittävin artistilöytö on Jesse Markin. Harmi, jos ei lähde kisoihin, jos voittaa :/ Glow ei edes ole paras biisinsä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Sini on viime kesänä ollut vielä vaaleaihoinen. Aika paljon on kasvotkin muuttuneet.
https://www.seiska.fi/kotimaa/levikset-repee-sini-sabotage-yllattaa-vaa…
Niinpä. Ja mikä on Makkosen eli Sabotagen alkuperäinen hiusten väri? Blondi, ruskea vai lähes musta?
Vierailija kirjoitti:
En ole haukkunut/seurannut Mikael Gabrielista kirjoitettuja juttuja, mutta onhan Putin-tatuoinnin ottaminen merkki siitä, ettei ole mikään älyn jättiläinen. 😄 Venäjällähän on ollut sellainen Putin-kultti, jossa esim. nuoret aikuiset palvovat Putinia. Saati ilmastonmuutoksen kieltäminen ja rokotevastaisuus. Samaa tasoa kissanrääkkääjä -Maria Nordinin kanssa. "Kaikki mielipiteet on yhtä väärii". No ei ole, osa mielipiteitä pohjautuu tieteeseen, joten ovat oikeita toisin kuin Mikaelin teiniuho.
Korjataas nyt heti alkuun se, että MG ei ole rokotevastainen, vaan kritisoinut (ja äysin aiheellisesti) kaikenlaisia pakkoja ja passeja. Se on eri asia kuin vastustaa rokotteita. Ja on myös eri asia olla kriittinen koronarokotteita kohtaan kuin yleisesti vastustaa kaikkia rokotteita. Itsekään en muuten koronapiikkiä ole ottanut enkä tule ottamaan. Ja vaikka MG olisi rokotevastainen, niin mitä sitten, ei liity näihin kisoihin mitenkään. Saa sitä Suomessa olla mitä mieltä haluaa.
Putin-tatuoinnin ottaminen oli kieltämättä vähän erikoista, mutta menkööt nuoruuden piikkiin ja on jo poistanut sen, joten mitä väliä enää.
Annetaanko tämän keskustelun jo olla? Ketään ei kiinnosta esiintyjien poliittiset mielipiteet ellei ne selkeästi vaikuta osallistumiseen kuten Jessellä.
Suomen Spotifyn kuunnelluimpien listalla Sara on nyt noussut kakkoseksi ja MG & Nublu tippuneet kolmoseksi. Kaikki ovat edelleenkin top 20:ssa.
Sulla on hyviä pointteja tuossa. Mutta ei varmaan kovin moni kuitenkaan ajattele niin, että MG olisi paha ihminen. Täällä netissä vaan helposti tulee sellainen käsitys, jos muutama äänekäs toistelee jotain asiaa. Mäkään en pidä Vox populista, enkä sen voittoa toivo, vaikka nyt joku jossain epäreilusti Miklua haukkuisi. Kyllä niitä haukkujia riittää kaikille artisteille. Mutta hyvin kirjoitit tuosta, ettei saa tuomita ihmistä tuolla tavalla. Tärkeä muistutus.