Terveyskeskusten massiivinen alasajo on pian edessä koko Suomessa, sanovat asiantuntijat
"Valtiovarainministeriön muutosjohtaja Ville-Veikko Ahonen kuuluu siihen joukkoon, joka on jo odottanut vastaavanlaisia ratkaisuja miljardiluokan rahoitusvajeen kanssa kamppailevilta hyvinvointialueilta."
"Ahosen mukaan on hyvä, että palveluiden ei vain anneta näivettyä, vaan asiaan tartutaan palveluverkkoa tiivistämällä."
Vain niin? Terveyskeskusten alasajo tarkoittaa kyllä perusterveydenhuollon ja lähipalveluiden näivettymistä. Ja se lisää kuluja myös erikoissairaanhoitoon.
Onhan tämä jo nähty YO-sairaaloiden päivystyksissä kun palvelua ei saa TK:ssa.
Lähipalveluja ei voi paikata digidigillä ja etävastaanotoilla. Tai liikkuvilla jutuilla.
Kommentit (235)
"Eläkeläisiltä ei oteta." Juu, hyvinvoivilta ei oteta, mutta vuodeosastot suljetaan.
Neuvolaan ei vissiin saa kelataksia eli lapsiperheiden hankala asua maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläisiltä ei oteta." Juu, hyvinvoivilta ei oteta, mutta vuodeosastot suljetaan.
Ja kohta ei saa henkilökohtaista avustajaa kotiin, koska hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat.
Ei voi mennä asiakkaan luo aamulla, toisen asiakkaan luo päivällä ja kolmannen luo illalla. Ja pitää olla 40 h joka viikko, muuten ei voi tehdä enää avustajam hommia.
Yksityistä sektoria kannattavat eivät tajua, että julkinen puoli hoitaa kaiken "raskaan" lääketieteen toimenpiteet ja hoidot ja yksityinen kuorii näillä nk. pseudohoidoilla vaan kermat päällä mm. yleislääketiede, työterveys, hammaspuoli jne. Mikäli julkisen puolen tarjoamat palvelut siirrettäisiin yksityiselle, niin koko kustannusrakenne romahtaisi tai räjähtäisi käsiin. Kenelläkään ei olisi sen jälkeen varaa yksityiselle ei edes hyvätuloisilla. Yksityisen puolen ongelmana on myös pelkkä ahne rahastaminen ihmisten terveydellä. Lisäksi tulot kierrätetään harmaan talouden keinoin pois normaalin veronkeruun ulkopuolelle.
Oikeiston on leikannut harmaan talouden eston budjetteja ja keinoja torjua veronkiertoa säännöllisesti vuosien mittaan ja sama jatkuu myös nykyisellä hallituksella. Tämä johtaa entistä enemmän veronkiertoon hyvätuloisilla ja luo painetta leikata lisää toki menee ihan Kokoomuksen kaavan ja alkuperäisen suunnitelman mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mistä terveyspalveluja saa kunhan vain saa. Ei sinne terveyskeskukseen ole pakko kaikkien potkukelkalla päästä.
Saatat olla toista mieltä kun lyöt kirveellä jalkaasi tai saat sydärin.
Työkokeilussa ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun.
Kyllä mä voin odottaa lääkäri aikaa 2 viikkoa.
Kyseessä on poliittinen valinta, ei pakko. Mistähän johtuu että rahat ja henki (elämä) on toisilleen vastakkaiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa agendaa. Ihmiset halutaan kaupunkeihin asumaan, niin heitä on helpompi jatkuvasti valvoa.
Onkohan näin? Kaupungissa jos missä on helppoa harjoittaa pimeitä ja laittomia bisneksiä. Ketään ei kiinnosta, mitä naapuri puuhaa.
Maalla jää heti kiinni jos tekee muuta, kuin kalastaa ilman lupia.
Sitten, jos on kaupunkilainen, joka on tullut kalastamaan ilman lupaa, niin heimoneuvosto odottaa. Onko Suomen perustuslaki edes voimassa esimerkiksi Ylimarkussa?
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on, on vain arvovalinta mihin sitä käytetään!
Sannako sinulle tuollaisia fraaseja opetti? Että rahaa on taikaseinässä ja sieltä vaan otetaan? Tajuatko että suomen koko julkinen talous on pyörinyt velkarahalla jo pitkään.
Kaikilla muillakin mailla on velkaa ja tulee olemaan aina. Valtionvelka ei ole sama kuin joku oma asuntovelka että se pitää maksaa pois. Suomella ei ole edes pahin tilanne, kun on ollut vara avustaa muita maita.
sivusta
Asun Helsingissä ja meidän terveyskeskus on jo nyt autio kuin mikä. Paikalla taitaa olla kerrallaan vain pari lääkäriä. Mihin lääkärit ovat kadonneet? Kaikki yksityiselle?
En tajua miksi lääkärinä 7000€/kk kuukausipalkalla josta menee veroja puolet ottaisin vastuuta toisten terveydestä.
Kelan laskurilla laskin että jos makaan kotona kolmen alaiköisen lapsen kanssa saan samat kuin töissä käymällä.
Mies häippässyt, ei jaksanut työpäiviäni eikä sitä että työ sai minusta 90% ja perhe 10%.
Ongelma ei ole isot palkat vaan yhteiskunta jossa työn tekeminen ei kannata.
Nykyisin yksityislääkärinä. Palkka pienempi mutta elämänlaatu aika paljon parempi.
Terveydenhuollon maisterit voi hoitaa itse potilaat terkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun.
Kyllä mä voin odottaa lääkäri aikaa 2 viikkoa.
Mulla on nyt vatsa koko ajan kipeä, koska en osaa töitä. Ja lisäksi pitää miettiä hallituksen leikkauksia ja panikoida niitä. En kyllä jaksa asuntoa siivota, hyvä kun jaksan 4 hengen pyykit pestä.
Siivoan sitten ensi keväänä, kun työ päättyy.
kepu saarikko ei tajunnut miten demarit häntä kusettivat MINÄ MINÄ OLEN KEPUN MINISTERI. nyt meni kepun jäsenilleen kaavailemat suojatyötkin ohi puolueen. ei tullut kulmunin city äänestäjiä nyt saarikko karkoitti ikänsä äänestäneet juntitkin. 2% puolue poistetaan rekisteristä. viher punikit kulmuni ja saarikko lopettivat puolueen 7v.
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomi kuolee. Varmaan viimeistään 10 vuoden päästä täältä on muuttanut massoittain suomalaisia muualle Eurooppaan, kun siellä on asiat paremmin ja mukavempi ilmastokin.
Niin voi olla, että venäläisillä on korvattu silloin jo suomalaiset, jotka eivät pidä huolta esi-isiensä maista.
Kyllä tälle maalle on taas ottajia, on on.
Itselläni ei enää niin kauaa ole elinaikaa, mutta tyytyväinen olen ollut kotimaahani.
Nuo tuollaiset terveyskeskusasiatkin ovat ratkaistavissa, jos halua riittää.
Aina on pärjätty, jos ei hyvin niin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi lääkärinä 7000€/kk kuukausipalkalla josta menee veroja puolet ottaisin vastuuta toisten terveydestä.
Kelan laskurilla laskin että jos makaan kotona kolmen alaiköisen lapsen kanssa saan samat kuin töissä käymällä.
Mies häippässyt, ei jaksanut työpäiviäni eikä sitä että työ sai minusta 90% ja perhe 10%.
Ongelma ei ole isot palkat vaan yhteiskunta jossa työn tekeminen ei kannata.
Nykyisin yksityislääkärinä. Palkka pienempi mutta elämänlaatu aika paljon parempi.
Terveydenhuollon maisterit voi hoitaa itse potilaat terkkareissa.
Miten tuollainen p*ska päätyy lääkäriksi? Ei tunnu potilaat kiinnostavan?
Sitten halveksut niitä, jotka vielä toimivat julkisella?
Miehesi ei ehkä jättänyt sinua työsi vuoksi, vaan ihan persoonallisuutesi takia.
Melkein toivois että oispa reinkarnaation ja karmaan uskominen vallitseva uskonto Suomessa. Loppuis ihmisiltä pelkkä rahan ja oman navan ajatteleminen ja moraalittomuus.
Köyhät tapetaan, jotta rikkaat rikastuu lisää. Kun kuolema koittaa, niin on satavarmaa että sitä rahaa ei saa mukaan. Se taas ei ole niinkään varmaa, että joutuuko pahojen tekojensa seurauksista sittenkin kärsimään.
Sannako sinulle tuollaisia fraaseja opetti? Että rahaa on taikaseinässä ja sieltä vaan otetaan? Tajuatko että suomen koko julkinen talous on pyörinyt velkarahalla jo pitkään.
🇺🇦🇮🇱