Lentäjäkoulutus edullisesti - onko mahdollista?
Hei palstailijat,
Olen jo pitkään ollut kiinnostunut lentämiseen liittyvästä urasta lentäjänä. Lukenut kirjoja, katsonut videoita ja haastatteluja lentäjiltä, ja tuo todellakin vaikuttaa unelmauraltani. Ainoa este on kuitenkin se, että lentäjäkoulutusten hinnat ovat jopa sadassa tuhannessa, ja tämä kauhistuttaa. Tiedättekö siis erityisesti Suomessa, mutta myös muualla, edullisia vaihtoehtoja lentäjäkoulutukseen?
Kommentit (31)
Venäjällä on pula hävittäjälentäjistä
Koen hieman ristiriitaa tässä kysymyksessä. Siksi haluaisin kohteliaasti esittää vastalysymyksen.
Jos olet niin kauan ollut kiinnostunut tästä, ja laajasti asiaa tutkinut ja jopa valmiita lentäjiä haastatellut, niin miten nämä koulujutut ei ole sulle selvinneet?
Mikä sulla on budjetti tähän koulutukseen, maksimissaan?
Onhan Suomen ilmailuopisto, se on Suomessa halvin. Finnair rekrytoi suoraan sieltä.
En tiedä, onko tämä edelleen näin, mutta ainakin aiemmin oli: Finnairille pääsee töihin lähinnä ilmavoimista. Maksullisen lentäjäkoulutuksen kävijöillä on vaikeuksia saada niin paljon lentotunteja, että voisivat päästä eurooppalaisille lentoyhtiöille töihin. Yhden opiskelukaverin mies oli tuon koulutuksen käynyt ja työllistymismahdollisuudet olivat huonot. Ainoa mahdollisuus olisi ollut lähteä Aasiaan, mutta tuossa vaiheessa heillä oli jo lapsia, niin ei sellainen tuntunut hyvältä vaihtoehdolta.
Anteeksi, mutta naurattaa tuo lentämiseen liittyvä ura lentäjänä...
Minä taas olen pitkään ja huolella pohtinut, että ala-asteen opettajaksi olisi järkevintä valmistua oppisopimuksella. Työ on hyvin käytännönläheistä, ja monille uusille alsn raskaus tulee yllätyksenä.
Tietääkö joku, onko tämä jo jossain kunnissa mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Koen hieman ristiriitaa tässä kysymyksessä. Siksi haluaisin kohteliaasti esittää vastalysymyksen.
Jos olet niin kauan ollut kiinnostunut tästä, ja laajasti asiaa tutkinut ja jopa valmiita lentäjiä haastatellut, niin miten nämä koulujutut ei ole sulle selvinneet?
Mikä sulla on budjetti tähän koulutukseen, maksimissaan?
Heh, koulutusasiat ovat hyvässäkin tiedossa, mutta tuntuu, että niin Keski-Euroopassa kuin Suomessakin on näillä koulutuksilla hintaa. Arvokkaat lentäjät, joiden kanssa olen päässyt puhumaan, ovat juurikin käyneet tällaisia kalliihkoja koulutuksia, mutta valitettavasti itse en haluaisi käyttää niin paljon rahaa. Netissäkin tuntuu juuri tällaisista olevan kyse. Varmasti jossain päin nettiä tämäkin selviää, mutta ajattelin, olisiko suomalaisilla vastaavanlaista kokemusta, ns. tukea itselleni, ja voisi keskustella. Budjettia mietin sitten, kun nämä hinnat selviävät. Tietysti jos pakko on, olen valmis maksamaan kalliitkin hinnat, mutta kyselen jos halvemmallakin mahdollista. :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko tämä edelleen näin, mutta ainakin aiemmin oli: Finnairille pääsee töihin lähinnä ilmavoimista. Maksullisen lentäjäkoulutuksen kävijöillä on vaikeuksia saada niin paljon lentotunteja, että voisivat päästä eurooppalaisille lentoyhtiöille töihin. Yhden opiskelukaverin mies oli tuon koulutuksen käynyt ja työllistymismahdollisuudet olivat huonot. Ainoa mahdollisuus olisi ollut lähteä Aasiaan, mutta tuossa vaiheessa heillä oli jo lapsia, niin ei sellainen tuntunut hyvältä vaihtoehdolta.
Eikö Finnairille pääse lähinnä Suomen ilmailuopistosta, josta taas on hyvin vaikea saada opiskelupaikka.
Armeijan kautta halvin.
Toinen on sit käydä koulutus helikopterilentäjäksi, mut onhan se nyt taas ihan homostelua verrattuna johonkin aeroflottiin...
Patria pilot trainingin kautta aikoinaan puhuttiin 160 tonnista, nykypäivän hintaa en tiedä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Finnairille pääse lähinnä Suomen ilmailuopistosta, josta taas on hyvin vaikea saada opiskelupaikka.
Siitä on n. 10 vuotta, kun hän selitti tämän asian mulle. Yksityiskohdat ovat haalistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen pitkään ja huolella pohtinut, että ala-asteen opettajaksi olisi järkevintä valmistua oppisopimuksella. Työ on hyvin käytännönläheistä, ja monille uusille alsn raskaus tulee yllätyksenä.
Nykyopetuksen tasoa seuranneena ihmettelen, että miksei kutosluokkalaiset opeta nuorempiaan?
Ei varmaankaan tulis yhtään sen huonompia tuloksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, eri.
Lufthansalla on koulutusohjelma jonka maksut ovat erittäin kohtuulliset, sillä yhtiö itse kustantaa valtaosan koulutuksesta. Hakea voivat ulkomaalaiset siinä missä saksalaisetkin, kunhan englanti sujuu. Suosittelen.
Toki monella muullakin lentoyhtiöllä on vastaava ohjelma, eli kannattaa tutkia sinnikkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Lufthansalla on koulutusohjelma jonka maksut ovat erittäin kohtuulliset, sillä yhtiö itse kustantaa valtaosan koulutuksesta. Hakea voivat ulkomaalaiset siinä missä saksalaisetkin, kunhan englanti sujuu. Suosittelen.
Toki monella muullakin lentoyhtiöllä on vastaava ohjelma, eli kannattaa tutkia sinnikkäästi.
Kiitos todella paljon. Olenkin joihinkin ulkomaalaisiin lentoyhtiöihin kiinnittänyt huomiota, mutta varsin usein on kielivaatimuksia esim. norjaksi ja Lufthansalla kai saksaksi? Oletko varma, että saksaa ei ole pakollista osata tässä Lufthansan koulutuksessa? Mahtavaa, jos ei ole pakko olla saksalainen päästäkseen koulutukseen. Onko sinulla kokemusta?
Kyllä se kannattaa vaikka lainalla
Töitä on
Halvalla pääsee ehkä Afrikassa
Vierailija kirjoitti:
Armeijan kautta halvin.
Toinen on sit käydä koulutus helikopterilentäjäksi, mut onhan se nyt taas ihan homostelua verrattuna johonkin aeroflottiin...
Patria pilot trainingin kautta aikoinaan puhuttiin 160 tonnista, nykypäivän hintaa en tiedä..
Tämä, hävittäjälentäjäksi valtion piikkiin ja sitten kun siitä pääsee eläkkeelle joskus neljän kympin jälkeen niin varmaan aika helppo päästä johonkin koulutukseen, millä saa luvat siviilikoneiden lentämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ri
Suosittelen lentäjän uraa, kerran eräs tuttavani sanoi, että "Lentäminen on kuin olisi lintu - maailman järjestyksestä päättävä elin." Toivottavasti löydät vastauksen!
Poikanikin on miettinyt samaa. Lentokonematkoilla on aina vaatinut päästä lentäjän tilaan, ja kaikki lentokoneasiat yms. kiinnostaa. Toivottavasti joku osaisi auttaa.