Mies ei saa töitä headhunterin ja toimitusjohtajan osaamisella ja kokemuksella
Näin kirjoitti mies tänään HS:n mielipidekirjoitusosastolla. Ikää 55v.
Kommentit (54)
No mitäs ihmettä? Eikös hallituksen ja oikeiston mukaan kaikille riitä töitä? Ja riittää, että vaan menee kysymään, että pääsenkö tänne töihin?
Maine kiirii. Siinä ei verkostot ja Linked In auta enää kun on polttanut liikaa siltoja takanaan. Tunnen muutaman hämmentäjän, jotka laittaa joka paikan sekaisin ja sitten jatkaa matkaa. Jossakin välissä on kaikkien matkalla alkanut suksi tökkimään ja hyvät paikat vaihtumaan perustason hommiin.
Palkkatoive on selvästi liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttua lukematta, mitä nämä "toimitusjohtajan taidot" ovat? Omassa yhtiössään ihan tavan raksapenakin on saattaa olla valinnut itsensä toimitusjohtajaksi.
Huvittaa aina, kun ihmiset kehtaa tituleerata itseään toimitusjohtajaksi kuvitellen sen olevan jotenkin hienoa. Itsekin olen, mutta ei sitä käyntikortissa lue.
Yhden ihmisen osakeyhtiössäkin on toimitusjohtaja. Pakko olla. Tarkoittaa käytännössä tuolloin siis yksinyrittäjää.
Korjaus, toimitusjohtajaa ei ole pakko olla ollenkaan yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Työtä saa, mutta ne työt ovat fyysisesti raskaita ja pienipalkkaisia. Eipä niitä kukaan halua.
Eipä tuollainen saa niitäkään. Pelko, ettei pysty asennoitumaan. Tai vaikka liian tietoinen...
Vierailija kirjoitti:
Maine kiirii. Siinä ei verkostot ja Linked In auta enää kun on polttanut liikaa siltoja takanaan. Tunnen muutaman hämmentäjän, jotka laittaa joka paikan sekaisin ja sitten jatkaa matkaa. Jossakin välissä on kaikkien matkalla alkanut suksi tökkimään ja hyvät paikat vaihtumaan perustason hommiin.
Tämä! Kyllä tuon ikäisellä on sellaiset verkostot, että töihin pyydetään, kun vain vinkkaa, että on haku päällä. Eli jostainhan tuo työttömyys kertoo.
Mitä tuo "koulutettu" tarkoitti? Sehän voi olla mikä tahansa kirjekurssi.
Ettei vain olisi niin, että ollaan niitä menneen maailman dinosauruksia, joille ei tämä nykypäivän meno maistu? Ja siellä semmoinen mukavan tunkkainen sovinistinen tuulahdus? Eli riski mille tahansa organisaatiolle nykyään? Ja noin sekavalla työhistorialla ei ole oikeaa asiantuntemusta kertynyt mistään.
Tervemenoa opiskelemaan ja käytöskouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vahvistaa tälläkin palstalla kerrotun. Töitä ei saa millään koulutuksella tai osaamisella. Ei vaan saa.
Työttömyys jatkuu jatkumistaan, jos ei tule rekryissä valituksi.
Kyllä saa mutta ne työt joita on tarjolla eivät kelpaa. Pitää olla vähintään 3000 palkka, vakituinen ja omalta alalta. Nämä ovat suurimman osan vaatimukset. Täälläkin saa jatkuvasti lukea aloituksia siitä miten voi välttyä joutumasta palkatuksi ja miten mokata haastattelu.
Onko oman alan vakituinen työ min. 3 k € palkalla sinusta kohtuuton vaatimus? Minusta se on erittäin terve ja oikea vähimmäisvaatimus jos on viitsinyt edes AMK:n käydä ja ikä on yli 25v.
Ymmärrätkö sinä, että minä olen niitä 10 € / tunti töitä tehnyt jo eläessäni urani alussa, ja jos minä sellaiseen työhön menen, niin siihen myös joudun tyytymään (paitsi jos olen niin surkea, että saan potkut). Minua ällöttää ihmiset, jotka - ehkä jopa omien kokemuksiensa myötä - sanovat, että koulutetun ihmisen pitää mennä matalapalkkatyöhön ja edetä siellä "jalka oven välissä". Teidän, että joillekin on käynyt niin, että mennään pyyhkimään pölyjä ja puolen vuoden päästä ollaan saman firman manager-tasolla, mutta minä en ole mies enkä kaunis nainen. Jos olen hyvä pyyhkimään pölyjä, saan vain lisää pölyjä pyyhittäväkseni.
Ainut keinoni saada itsekunnioitustani vastaavaa työtä tai palkkaa (elintasoa) on pyrkiä suoraan mielestäni kohtuulliseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sähköpostia osaa käyttää headhunterina mutta osaako muuten käyttää nykyjärjestelmiä, jos hänellä on ehkä ollut assareita?
Viisikymppiset ovat käyttäneet tietokoneita koko aikuisen elämänsä. En tiedä mistä on tullut käsitys että viisikymppinen olisi jotenkin onneton tietotekniikan kanssa. Päinvastoin, me olemme joutuneet käymään läpi ja omaksumaan koko tietotekniikan kaaren ihan niistä tekstipohjaisista käyttöjärjestelmistä ja modeemiyhteyksistä lähtien. Jatkuvaa uuden oppimista on ollut meidän työelämämme.
Näin varmaan on, mutta 47 vee esimiehenikin on aivan jarru tietotekniikan kanssa. Meillä on kymmenisen vuotta ikäeroa ja taidoissa aivan valtava ero. Olen minäkin varmaan paska näihin nykyajan kakskyt jotain verrattuna. Käyttävät tekoälyä jo aivan kaikkeen.
Harhaluuloa. Olen vajaa viisikymppinen. Pari vuotta sitten menin vuodeksi takaisin yliopistolle ja aivan samalla tasolla olin jannujen kanssa tietotekniikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttua lukematta, mitä nämä "toimitusjohtajan taidot" ovat? Omassa yhtiössään ihan tavan raksapenakin on saattaa olla valinnut itsensä toimitusjohtajaksi.
Huvittaa aina, kun ihmiset kehtaa tituleerata itseään toimitusjohtajaksi kuvitellen sen olevan jotenkin hienoa. Itsekin olen, mutta ei sitä käyntikortissa lue.
Yhden ihmisen osakeyhtiössäkin on toimitusjohtaja. Pakko olla. Tarkoittaa käytännössä tuolloin siis yksinyrittäjää.
Ei muuten ole pakko olla. Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin julistaa "totuuksia".
Onhan.
Jos sillä on joku persoonallisuushäiriö joka näkyy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sähköpostia osaa käyttää headhunterina mutta osaako muuten käyttää nykyjärjestelmiä, jos hänellä on ehkä ollut assareita?
Viisikymppiset ovat käyttäneet tietokoneita koko aikuisen elämänsä. En tiedä mistä on tullut käsitys että viisikymppinen olisi jotenkin onneton tietotekniikan kanssa. Päinvastoin, me olemme joutuneet käymään läpi ja omaksumaan koko tietotekniikan kaaren ihan niistä tekstipohjaisista käyttöjärjestelmistä ja modeemiyhteyksistä lähtien. Jatkuvaa uuden oppimista on ollut meidän työelämämme.
Tämä!!
Itsekin olen käyttänyt tietokonetta jo melkein 40 vuotta, lähtien basic ja pascal, dos jne. Jatkuvasti ollut kursseilla uusien ohjelmistojen myötä.
Nykynuoret ei osaa käyttää tietokonetta, hädin tuskin osataan edes tekstinkäsittelyä.
Suutarin lapsella ei ole kenkiä. Millä ihmeellä rekryalan ammattilainen osaisi itse osata näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan on, mutta 47 vee esimiehenikin on aivan jarru tietotekniikan kanssa. Meillä on kymmenisen vuotta ikäeroa ja taidoissa aivan valtava ero. Olen minäkin varmaan paska näihin nykyajan kakskyt jotain verrattuna. Käyttävät tekoälyä jo aivan kaikkeen.
Tekoälyn käyttäminen nyt ei kummoisia vaadi. Yleensä ottaen viiskymppiset ovat käyttäneet tietokoneita vuosikymmeniä, joten älä yleistä omaa "kokemustasi".
N55