Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niiaako kukaan enää?

Vierailija
03.10.2023 |

Tuli yhtäkkiä mieleen että opetetaanko enää tyttöjä niiaamaan missään yhteydessä? Itse niiaan vain jos käyn ehtoollisella kirkossa. Sekin vain vanha tapa mikä jäänyt selkäytimeen.. itse siis olen 80-luvun lapsi ja koulussa opetettiin vielä niiaamista kiitoksen yhteydessä (esim kun sai palkinnon tai todistuksen). Taitaa olla niiaus katoavaa kansanperinnettä?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnanjuhlissa presidenttiparia tervehtiessä tulee niiattua, en tiedä onko jo vanhanaikaista.

Vierailija
42/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patriarkaalinen tapa.

Näin on. Woken pitää kitkeä tuollaiset tavat juurineen sekä kaiken maailman spedet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata niiauksen tai kumartamisen (pokkaamisen) käyttämistä tai opettamista. Siinähän osoitetaan alamaisuutta toiselle. Lapset aikuisille ja alamaiset kuninkaallisille.

Maailma on onneksi muuttunut siitä, kun piti kaikin tavoin osoittaa, että toinen on itseä ylempiarvoinen.

Huoh. Nykymuotoisena tuo on monissa kulttuureissa vain vastapuolta kunnioittava ele. Siinä, että kunnioittaa vanhempaa, korkeammassa asemassa olevaa tms. ei ole mitään nöyristelyä, se on ihan normaali toimintatapa (tai no, ilmeisesti ei Suomessa). Kumartamisella ja niiamisella voi olla historiassa painolastia tuon herranpelon muodossa, mutta harva enää nykyaikana muutenkaan harrastaa noita hyvin syviä kumarruksia, lähinnä uskonnollisuuteenhan niitä enää nykypäivänä yhdistetään.

Mulla jo pelkästään harrastuksissa erilaiset vastustajan tervehtimiset kuuluu ihan yleiseen lajietikettiin..

Missä maassa ja missä yhteydessä niiaamista muka harrastetaan ihan normaalina toimintatapana?

Vierailija
44/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona mulle tuota opetettiin ja aina piti niiata isovanhemmille ja muille vanhemmille sukulaisille kiitokseksi. Muistelen että ala-asteellakin olisi pitänyt opettajalle niiata todistuksen jaossa. 80-luvulla olen syntynyt.

Joo, en ole aikuisena niiaillut mihinkään suuntaan. Tuo tapa joutaa jo historiaan. Alentavaa mielestäni.

Vierailija
45/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ihailin televisio-ohjelmissa kamarineitejä ja palvelustyttöjä, ja opettelin sitten niitä matkimalla niiaamaan. Itse hyvin harvoin huomaan koko asiaa, mutta jos käyn jonkun tutun kanssa jossakin, vaikka kaupassa, niin kuulemma niiaan kassahenkilölle. :D

Vierailija
46/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossain vanhoissa kesäteatterin näytelmissä voi  sellaista vielä nähdä ,että joku pikkutyttö niiaa .

Noista vanhoista Euroopan hoveista en ihan tarkkaan tiedä, mutta ehkä siellä vielä ne 'hovineidot' niiaa kuningattaren edessä. 

Vierailija
47/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se niiaaminen oikein alunperin onkaan markkeerannut ?

(Siis noin niin kuin tervehtimisen tapana ja eleenä)

Vierailija
48/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ylioppilaaksi 1984 ja kyllä kotona niiaminen oli opetettu. Muistan niianneeni ylioppilastodistusta hakiessani. Sen jälkeen en ole tainnut niiailla.

Siinä 1990- luvun lopulla valmistuin lääkäriksi ja 2000-luvun alussa vielä ysikymppiset mummot vanhainkodissa niiasivat lääkärin vastaanotolle tullessaan. Minäkin teitittelin omia vanhempia vanhempia potilaita vuosikaudet, luovuin tästä tavasta vasta pari-kolme vuotta sitten, kun itselläkin alkoi olla ikää lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä.

Vierailija
49/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Suomesta yhteen Itä-Euroopan maahan ja täällä ei ollut niiausta ei kymmenen vuotta sitten eikä nyt...

Vierailija
50/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvulla enkä todellakaan ole niiannut koskaan. Aivan naurettavan alistava tapa tytöille. Aivan kuin olisivat joitain piikoja. Muuten perheessämme pätivät ja pätevät edelleen etikettisäännöt, mutta eipä niiaaminen niihin kuulukaan. Hoviniiaus sitten erikseen, mutta eipä tässä nyt siitä olekaan kyse.)

Kiitos on aina sanottu ystävällisesti hymyillen ja silmiin katsoen. 

Vierailija
51/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan eläessäni tavannut kuninkaallista, jolle olisi pitänyt niiata, eikä tyttärenikään (tähän mennessä).

Vierailija
52/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan niiaa vaan kumarran reteesti. Kasarilla/ysärillä vielä jotkut vanhemmat naisopettajat vaati niiailemaan.

Vierailija
53/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavoista voi esimerkiksi tällä palstalla kertoa olevansa mitä mieltä vain.

Siinä vaiheessa, kun esiinnyt erilaisissa juhlissa ja akateemisissa tilanteissa, tai kun lapsesi alkaa harrastaa klassista musiikkia, balettia tai itämaisia kamppailulajeja sinun mielipiteesi koetellaan.

Tavat ja niiden puute kyllä huomataan, vaikka niistä ei kukaan mitään sanoisikaan. On todella mukavaa olla seurassa, jossa on yhteinen ymmärrys siitä, mitä tilanteet käyttäytymiseltä edellyttävät.

Vierailija
54/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen unohtanut niiamisen olemassaolon. Kun alkaa asiaa miettimään, se näyttää hölmöltä.

Vierailija
55/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina teen 50 jalkakyykkyä niiamisen sijaan. Samalla kasvaa kunto.

Vierailija
56/56 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketin mukaan ainoastaan kuninkaallisille niiataan, muuten typerää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän