Pyysin vertaistukea 2 vai 3 vanhemmuuteen
Asiassa jossa raskauduin 42 vuotiaana ehkäisystä huolimatta. Mies ja minä molemmat väsyneitä, mutta molemmat myös lapsirakkaita. Mies kokee että kolmas on liikaa kahdelta pois, aikaa, materiaa ja mahdollisuuksia, ja on enemmän keskeytyksen kannalla.
Olisi ollut tärkeää lukea fiksujen vanhempien kokemuksia, mutta joku keskeytyksen vastainen oli poistattanut ketjun.
Jatketaan tähän kokemuksia siitä, miten kolmen kanssa on paljon raskaampaa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa 3 lasta, viidessä vuodessa. Ei kannata maalailla piruja seinille.
Mitä tarkoitat? Miten on mennyt?
Voimia Ap päätöksentekoon. Tuo lopullisuus tekee siitä niin vaikeaa. Ja se että pitää päättää pian
Hei!
Olen kolmilapsisen perheen esikoinen ja olen tosi iloinen sisaruksistani. Älkää turhaan ajatelko, että vauva olisi jotenkin pois isommilta lapsilta. Vauvasta kasvaa heille ihana leikkikaveri ja aikuisenakin on ihanaa, kun on useampi sisarus! <3
Nyt aikuisena teemme yhdessä sisarusteni perheiden ja vanhempieni kanssa yhteisiä Lapin-reissuja ja on tosi kiva olla yhdessä sisarusteni, heidän puolisoiden ja lasten, vanhempiemme ja oman puolisoni ja lasten kanssa. Samalla pienet serkukset saavat leikkiä yhdessä.
Jos vauvan myötä toinen vanhemmista on kauemmin kotona, isommat lapset hyötyvät myös niin, että silloin myöskään heidän arki ei ole niin kiireistä, kun ei tarvitse olla päiväkodissa niin pitkiä päiviä ja silloin teillä on enemmän yhteistä aikaa myös isompien sisarusten kanssa.
Meillä on kolme lasta (vanhin täytti nuorimman syntyessä 7 ja keskimmäinen täytti silloin 2). Esikoinenkin nautti kovasti siitä, kun sai koulun jälkeen tulla kotiin eikä tarvinnut jäädä iltapäiväkerhoon ja hän rakasti sitä, että olin hoitovapaalla.
Teilläkin lapset kasvavat vielä ennen kuin vauva syntyy ja ovat silloin noin 2- ja 4-vuotiaita. 4-vuotiaan kanssa voi liikkua jo hyvin (pyörällä, kävellen, bussilla, autolla) ja voit viedä nuorempia rattaissa. 2-vuotias voi hyvin alkaa myös harjoitella potkupyöräilyä.
Kolmannelle lapselle kaikkea ei myös tarvi ostaa uutena, kun on jo vaatteita ym isommilta.
Kaksi vanhempaa lasta kasvavat
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Olen kolmilapsisen perheen esikoinen ja olen tosi iloinen sisaruksistani. Älkää turhaan ajatelko, että vauva olisi jotenkin pois isommilta lapsilta. Vauvasta kasvaa heille ihana leikkikaveri ja aikuisenakin on ihanaa, kun on useampi sisarus! <3
Nyt aikuisena teemme yhdessä sisarusteni perheiden ja vanhempieni kanssa yhteisiä Lapin-reissuja ja on tosi kiva olla yhdessä sisarusteni, heidän puolisoiden ja lasten, vanhempiemme ja oman puolisoni ja lasten kanssa. Samalla pienet serkukset saavat leikkiä yhdessä.
Jos vauvan myötä toinen vanhemmista on kauemmin kotona, isommat lapset hyötyvät myös niin, että silloin myöskään heidän arki ei ole niin kiireistä, kun ei tarvitse olla päiväkodissa niin pitkiä päiviä ja silloin teillä on enemmän yhteistä aikaa myös isompien sisarusten kanssa.
Meillä on kolme lasta (vanhin täytti nuorimman syntyessä 7 ja keskimmäinen täytti silloin 2). Esikoinenkin nautti kovasti siitä, kun sai koulun jälkeen tulla kotiin eikä tarvinnut jäädä iltapäiväkerhoon ja hän rakasti sitä, että olin hoitovapaalla.
Teilläkin lapset kasvavat vielä ennen kuin vauva syntyy ja ovat silloin noin 2- ja 4-vuotiaita. 4-vuotiaan kanssa voi liikkua jo hyvin (pyörällä, kävellen, bussilla, autolla) ja voit viedä nuorempia rattaissa. 2-vuotias voi hyvin alkaa myös harjoitella potkupyöräilyä.
Kolmannelle lapselle kaikkea ei myös tarvi ostaa uutena, kun on jo vaatteita ym isommilta.
Kaksi vanhempaa lasta kasvavat
Aivan, meidän lapsuuden perheessäkin on viisi lasta ja se on ihanaa. Mutta vain me kaksi vanhinta on synnytty vuoden ikäerolla. Sit on väliä 4 ja 5 vuotta pienempiin sisaruksiin.
On tosi vastuutonta oikeasti maalata kuva että kolme alle nelivuotiasta menee siinä sivussa tonniläisenä kun kasvaahan ne. Juu, niin kasvaa, jos eivät kasvaisi, helppoahan se olisikin.
Onko muutto pois pk seudulta mahdollinen? Etsiä työtä muualta,asua halvemmin? Koska teillä pienet lapset,kolmas ei ensimmäisinä vuosina vie enempää kuin ruokalisä,ostaa vaatteet,kengät ym niin että voi mahdollisuuksien mukaan kaikki ne kierrättää seuraavalle . Ja vaatteet käytettynä.. onko teillä tukea perheen ympärillä,saatteko hengähdystaukoja?
Rahan takia en itse voisi koskaan lapsesta luopua,on tässä elämässä niin paljon joutunut kuolemaa kohtaamaan. Mutta jaksaminen on jo eri asia,mutta siihenkin etsiä ensin apua,jos sitä ei saa,löydy,riitä niin sitte miettiä uusiksi ja hakea ammattikeskusteluapua.
Mistä sä tiedät kuka sen poistatti ja millä perusteella? Tee omat päätöksesi miehesi kanssa, mitä vierailta muijilta kyselet?
Mun mielestä myös turha kysymys 2 vai 3, kun jo odottaa kolmatta. Olisit miettinyt ennen.
Meillä neljä lasta,vanhimmat kolme pienellä ikäerolla,vanhin oli 3,5v kun kolmas syntyi. <3
Olihan se tiukkaa aikaa rahallisesti,toki mies teki perus duunari 2300€ kk palkalla hommia. Mutta, ei ole jäänyt katkeruus niiltä ajoilta.
Enempi arvostan sitä,että mulla on nuot ihanat lapset,jotka jälkikäteen ajatellen kasvaneet hujauksessa jo alakoulu ikäiseksi. Vaikka sillon välillä väsytti,itketti ja tuntui ettei tässä oo mitään järkeä ym,mutta se oli lyhyt aika kun vauva työllisti kovasti.
No,univelkaa on yhä nykyään,ollut jo 14v,meillä nuorin,jo 5v heräilee joka yö.
28 jatkaa. Kolmas lapsi oli ylläri,järkytys ja kauhistus. Toka lapsi oli vasta reilu 3kk kun aloin odottaa,kierukan laittoon oli kaksi viikkoa aikaa. Mutta niin kultanen kolmonen. <3
Vierailija kirjoitti:
Onko muutto pois pk seudulta mahdollinen? Etsiä työtä muualta,asua halvemmin? Koska teillä pienet lapset,kolmas ei ensimmäisinä vuosina vie enempää kuin ruokalisä,ostaa vaatteet,kengät ym niin että voi mahdollisuuksien mukaan kaikki ne kierrättää seuraavalle . Ja vaatteet käytettynä.. onko teillä tukea perheen ympärillä,saatteko hengähdystaukoja?
Rahan takia en itse voisi koskaan lapsesta luopua,on tässä elämässä niin paljon joutunut kuolemaa kohtaamaan. Mutta jaksaminen on jo eri asia,mutta siihenkin etsiä ensin apua,jos sitä ei saa,löydy,riitä niin sitte miettiä uusiksi ja hakea ammattikeskusteluapua.
Rahan takia et voi luopua? Mutta voit elää niin että joka hetki on kituuttamista? Ei ole varaa ostaa mitään, ei itselle edes parturia/vaatteita, ei harrastuksia tai matkoja koskaan, onko se sen arvoista näille kahdelle?
Vastuuton kommentti.
Vierailija kirjoitti:
28 jatkaa. Kolmas lapsi oli ylläri,järkytys ja kauhistus. Toka lapsi oli vasta reilu 3kk kun aloin odottaa,kierukan laittoon oli kaksi viikkoa aikaa. Mutta niin kultanen kolmonen. <3
Kukaan ei varmasti kadu lapsiaan, jos on normaali vanhempi, siitähän ei ole kyse. Mutta jos on suunnitellut elämänsä kahden lapsen kanssa, on se kolmas oikeasti kaiken uusiksi laittava. Olen aina ajatellut että en ikinä aborttia tekisi ja lapset on ihan parasta mitä on, mutta jos tulisin yllättäen raskaaksi nyt nelikymppisenä, kyllä se keskeytettäisiin vaikka kaksi muuta lasta on jo koululaisia. Tässä vaiheessa ne elämänmullistukset saa olla vain itse päätettyjä ratkaisuita, tasoa muutto ja työtehtävien vaihdot.
Onko nämä vastailijat jotain tuilla eläviä, jotka vastailee täällä että pitää hankkia kolmas vaikka ei ole varaa tarjota lapselle mitään?
Meillä on kolme pienillä ikäeroilla. Alku oli tietysti yhtä hurlumheitä, mutta näin jälkikäteen en antaisi siitäkään ajasta päivääkään pois.
Puhumattakaan, kun lapset ovat nyt isompia. Äärimmäisen rakkaita toisilleen meistä vanhemmista puhumattakaan.
Kaksi lasta on totta kai iso ilo jo sinänsä. Meillä kolmas lapsi toi lisää iloa ja onnea.
Tämä on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni, äläkä rakas ap loukkaannu.
Mutta vertaileminen hierontojen ja hyvinvointipalveluiden ja toisaalta jo sinun kohdussasi olemassa olevan tulevan ihmisen välillä on vähän ontuvaa. Eri asia, jos et vielä olisikaan raskaana.
Päätös on yksinomaan sinun ja miehesi. Olen varma, että lopulta olette tyytyväisiä, päätätte mitä vain. Tsemppiä ja kaikkea parasta sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme pienillä ikäeroilla. Alku oli tietysti yhtä hurlumheitä, mutta näin jälkikäteen en antaisi siitäkään ajasta päivääkään pois.
Puhumattakaan, kun lapset ovat nyt isompia. Äärimmäisen rakkaita toisilleen meistä vanhemmista puhumattakaan.
Kaksi lasta on totta kai iso ilo jo sinänsä. Meillä kolmas lapsi toi lisää iloa ja onnea.
Tämä on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni, äläkä rakas ap loukkaannu.
Mutta vertaileminen hierontojen ja hyvinvointipalveluiden ja toisaalta jo sinun kohdussasi olemassa olevan tulevan ihmisen välillä on vähän ontuvaa. Eri asia, jos et vielä olisikaan raskaana.
Päätös on yksinomaan sinun ja miehesi. Olen varma, että lopulta olette tyytyväisiä, päätätte mitä vain. Tsemppiä ja kaikkea parasta sinulle.
Miten ihmiset osaavatkaan nostaa ne epäolennaisuudet joka viestistä. Tässähän ei vertailla hierontoja ja lasta missään kohtaa.
Vaan kokonaistilannetta , jossa kahdella vanhemmalla on jo 1& 3 vuotiaat sekä yhtäjaksoisesti univelkaa, velkaa, isot kulut ja rasitusta jo kolme vuotta putkeen!
Jos vanhempi sairastuisi, ei ole varaa ottaa esim. yhtä hierontakäyntiä tai lääkäriaikaa.
Miten kaiken saa väännettyä täällä aina päälaelleen?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ota hänet ilolla vastaan kirjoitti:
Kolmas on ihana! Moni päivitteli. Mutta se johtuu siitä, että moni on juuttunut ajatukseen kahdesta lapsesta.
Minulla kolme aikuista poikaa. Kun kolmas syntyi, tuli toki lisää vauhtia. Mutta ihan normaaliin autoon mahtuu hyvin kolme lasta. Mitään kallista tms lisää ei tsrvitse hankkia. Ota vastaan teidän kuopus!No ei mahdu normaaliin autoon kolme alle 4v istuinta, triplarattaat ja hoitolaukut sitten mitenkään.
Ei Ap tarvitse mihinkään triplarattaita. Esikoinen on vauvan syntyessä täyttämässä neljä eikä tarvitse rattaita. 4-vuotias on jo aivan erioloinen kuin 3-vuotias. 4-vuotiaat kävelevät, pyöräilevät, pukevat ja voivat taitojen puolesta harjoitella jo vaikka hiihtoa tai luistelua. Päiväkotien retkilläkin 4-vuotiaat kävelevät jo pitkiä matkoja. (Tietenkään ei tarvitse vielä harjoitella hiihtoa tai luistelua, mutta tämä vain muistutuksena, että esikoinen ei ole vauvan syntyessä enää ihan pieni vaan osaa jo monta asiaa.)
Tuplarattaitakaan ei välttämättä tarvitse kuin noin vuoden (lapsesta ja kuljettavasta matkasta riippuen ei välttämättä ihan sitäkään), kun keskimmäinen täyttää vuosi vauvan syntymästä kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap sinun jaksaminen tällä hetkellä, entä miehen? Millaisen tulevaisuuden haluaisitte? Uusi lapsi kuulosti lähtökohtaisesti ehdottomalta eiltä, kun tuplaehkäisyä käytitte.
Kiitos ystävällisestä lähestymisestä. Toivon todella apua nyt tähän keskusteluun ja ajatusten vaihtoon, vaikka päätös on minun. Kaikki vedettäjät, murhaajasta jauhavat, epäasiallisuuksia laukovat pois.
Molemmilla on siis univajetta sellaisen 3v ajalta. Minulla ylipainoa edellisistä raskauksista. Tyttö täyttää meillä nyt 3 ja poika on vasta vähän yli 1.. Erittöin tarvitsevia vielä molemmat.
Mies on ihan rikki. Mutta tekevä ja aktiivinen isä.
Asuntolaina Helsingissä, pk maksut, vakuutukset, ruoka, auto ja sitten ei enää rahaa jääkään mihinkään ylimääräiseen kuten matkoihin, hyvinvointiin tai säästöön. Molemmilla hyvät koulutukset ja työt mutta inflaatio on niin kova samoin asuminen ja eläminen pääkaupungissa
Ap
Teinä muuttaisin edullisempaan asuntoon esim. Keravalle, Tuusulaan, Nurmijärve etc. Näin jäisi rahaa käteen enemmän. Kolmannen lapsen ollessa vauva, pitäisin muut lapset osapöivähoidossa, missä säästyy hurjasti rahaa tai jos voimia riittää, niin kotona.
Moni lapsiperhe muuttaa pois Helsingistä.
Jos olisi yllätysvauva tulossa, niin kyllä uusi vauva ja lasten sisarus otettaisiin vastaan, sillä uskon, että elämässä kaikki kyllä järjestyy ja kautta aikain on perheet ovat mukautuneet. Jos pitää muuttaa, niin pitää muuttaa. Teillä varsinkin lapsen syntyessä on vanhin lähes neljä vuotta...siinä on jo omatoimisuus lisääntynyt eikä kyse ole enää taaperosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap sinun jaksaminen tällä hetkellä, entä miehen? Millaisen tulevaisuuden haluaisitte? Uusi lapsi kuulosti lähtökohtaisesti ehdottomalta eiltä, kun tuplaehkäisyä käytitte.
Kiitos ystävällisestä lähestymisestä. Toivon todella apua nyt tähän keskusteluun ja ajatusten vaihtoon, vaikka päätös on minun. Kaikki vedettäjät, murhaajasta jauhavat, epäasiallisuuksia laukovat pois.
Molemmilla on siis univajetta sellaisen 3v ajalta. Minulla ylipainoa edellisistä raskauksista. Tyttö täyttää meillä nyt 3 ja poika on vasta vähän yli 1.. Erittöin tarvitsevia vielä molemmat.
Mies on ihan rikki. Mutta tekevä ja aktiivinen isä.
Asuntolaina Helsingissä, pk maksut, vakuutukset, ruoka, auto ja sitten ei enää rahaa jääkään mihinkään ylimääräiseen kuten matkoihin, hyvinvointiin tai säästöön. Molemmilla hyvät koulutukset ja työt mutta inflaatio on niin kova samoin asuminen ja eläminen pääkaupungissa
Ap
Teinä muuttaisin edullisempaan asuntoon esim. Keravalle, Tuusulaan, Nurmijärve etc. Näin jäisi rahaa käteen enemmän. Kolmannen lapsen ollessa vauva, pitäisin muut lapset osapöivähoidossa, missä säästyy hurjasti rahaa tai jos voimia riittää, niin kotona.
Moni lapsiperhe muuttaa pois Helsingistä.
Silloin työmatka kestää 1,5-2h suuntaansa koska työssä pitää olla Hki keskustassa. Silloin lasten päiväkotipäivä kestäisi kello 6-19 asti. Eihän tämä mitenkään onnistu. Haavekuvia, tai onnistuu jollakin jolla isovanhemmat päivitystää hoitajina siellä Keravalla
Kuka lapset hakee ja hoitaa, jos Ap ja miehensä ovat Helsingissä töissä ja asunto ja lapset päiväkodissa pitkän, 1-2h matkan päässä?
Meillä kanssa 3 lasta, viidessä vuodessa. Ei kannata maalailla piruja seinille.