Miksi jotkut ostaa kaikki tavarat vauvalle uutena?
Mitä järkeä ostaa uusia vaunuja, jotka maksaa tuhansia kun käytettyjä uuden veroisia on kirppikset ja nettikaupat täynnä? Ei vauva myöskään tajua merkkivaatteista mitään. Entä ekologisuus? Mikä järki ostaa uusia tavaroita ihmisen alulle joka ei niistä tajua yhtään mitään? Ihan riippumatta omasta tulotasosta?
Kommentit (68)
No ei siinä olekaan järkeä hankkia tuhansia euroja maksavia vaunuja. Ei sillä lopulta saa siltikään sen kummempaa kuin kärryt, joita työnnellä. Mutta ymmärrän kyllä, että ei ehkä aina kannata haksahtaa kaikista halvimpaan, jolloin laatu saattaa olla jo niin huono ja käytettyjen vaunujen kanssa saa olla tosi tarkkana, että ei tule ostettua jo valmiiksi täysin kelvotonta romua, jota ei niin vain enää korjata.
Ihmisillä on erilaisia fobioita. Joitain esim. ahdistaa mitä käytetyissä tavaroissa voisi olla ( bakteereja jne)
Ja en ajattele itse näin, että olisi, mutta tunnen näin pelkääviä.
Jos uskoo esineiden energiaan. Uudessakin tosin voi olla moneen kertaan kierrätettyä ainesta. Jos esine kummittelee kun se on käytetty ja hieman kulunut? Kummitteleva nukke..?
Ei ole aikaa tai halua etsiä sopivia käytettyjä. Ajella hakemassa niitä ympäriinsä ja heittää pois huonot ostokset, sitten aloittaa etsintä uudestaan. Ostan käytettynä, jos joku lähellä myy lähes uuden veroista kirppishintaan, muuten ostan uutta.
Osa vaatteista myös käytetään itse alusta loppuun. Vaikkapa konttaavalla lapsella saattaa housut kulua hyvin puhki asti ja saatetaan käyttää niin pitkään että on ruokatahroja, joihin ei pesuaineetkaan pysty.
Kirpparilta ostaminen on lastentarvikkeissa super järkevää.
Mutta ymmärrän myös sen jos haluaa vaikkapa tietyn mallista vaatetta eikä satu olemaan kirpparilla juuri oikeassa koossa. Joku haluaa potkuhousut ja toinen paksut college-pöksyt jne
Varaa ostaa uutena ja haluaa päästä helpommalla ja saada takuuvarmasti ehjää ja puhdasta tavaraa ja juuri sellaista kuin haluaa. Ei kai siinä nyt sen kummempaa syytä tarvitse olla.
Ties mistä Ryysyrannasta kirppuineen, luteineen ja täineen ne käytetyt tavarat ovat peräisin. Ei kiitos.
Ostin ensimmäisen vauvamme tavaroista ja vaatteista 90 % uutena, loput sain miehen veljeen perheeltä erittäin siististi ja vähän käytettynä.
Ei minulla ollut todellakaan aikaa lähteä etsimään mitän käytettyjä tavaroita saati vaatteita, vaan ostin kaikkea sitä mukaan kun niitä tarvitsi ja mieleistä löytyi. Rahaa en paljoa miettinyt, vaan ostin sopivaa.
Sitä paitsi en edes ajatellut ostaa vaikka turvakaukaloa käytettynä.
Meillä oli toiveena saada kolme lasta ka kolme lasta myös saimme, joten osa vaatteista ja kaikesta sai kierrätettyä suoraan toiselle ja sitten kolmannelle lapselle. Mitä niistä jäi jäljelle, kierrätin ystävälle ja sinne menee yhä vieläkin nuorimman pojan vaatteita ja urheilutarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaisia fobioita. Joitain esim. ahdistaa mitä käytetyissä tavaroissa voisi olla ( bakteereja jne)
Ja en ajattele itse näin, että olisi, mutta tunnen näin pelkääviä.
Siskoni talossa oli hometta. En ottanut häneltä yhden yhtä tavaraa meille edes ennen kuin siskoni perhe tiesi asiasta. Minä olin sen jo aistinut ennen mittauksia, mutta he eivät minua uskoneet.
Homeiset tavarat eivät ole yhdellekään ihmiselle hyviä käyttää, ei varsinkaan vauvalle. Sinä voit tietenkin käyttää sellaisia omalle vauvallesi, mutta ei kannata myöhemmin valittaa.
Uudelle vauvalle uudet vaatteet yms. Ainakin esikoiselle. Seuraava saakin sitten esikoisen vanhoja.
Kirppareita en harrasta.
On vuosia (lähes 10v) yrittänyt saada lasta monilla keinoilla eikä takeita että lisää tulisi helpommin kuin ensimmäinen joten haluaa panostaa ja ostaa juuri sellaiset kun haluaa ja tarvitsee ja uutena. Saa uusista tavaroista hyvän hinnan kun joutuu myymään kun enempää omia lapsia ei saa niin myy kavereille ketkä sikiää yhdestä yrityksestä.
Uusien tavaroiden hyödyt:
- Uudet tuotteet ovat yleensä testattu ja täyttävät voimassa olevat turvallisuusstandardit.
-Voit olla varma, että uudet tavarat ovat puhtaita ja vapaita mahdollisista bakteereista tai allergeeneista.
-Monet uudet tavarat tulevat takuun kanssa, mikä antaa sinulle mielenrauhan, jos jotain menee rikki.
-Voit valita haluamasi tuotemerkin, mallin ja värin ilman rajoituksia ja sinun ei tarvitse tuhlata aikaa tuotteiden läytämiseen
-Uusien tavaroiden mukana saat yleensä kaikki tarvittavat lisävarusteet ja ohjeet, nämä voivat puuttua käytetystä
Ei ole aikaa koluta jotain kirppareita ja netistä en viitsi myöskään ostaa, kun ei ole pakko. On ihana pukea vauvalle uudet käyttämättömät vaatteet.
En laittanut johonkin vaunuihin rahaa kovin paljoa, sillä emme käytä niitä kuitenkaan paljoa. En ostanut niitä käytettynä, vaan kävin parissa kaupassa ja valitsin meille sopivimmat.
Vierailija kirjoitti:
Uusien tavaroiden hyödyt:
- Uudet tuotteet ovat yleensä testattu ja täyttävät voimassa olevat turvallisuusstandardit.
-Voit olla varma, että uudet tavarat ovat puhtaita ja vapaita mahdollisista bakteereista tai allergeeneista.
-Monet uudet tavarat tulevat takuun kanssa, mikä antaa sinulle mielenrauhan, jos jotain menee rikki.
-Voit valita haluamasi tuotemerkin, mallin ja värin ilman rajoituksia ja sinun ei tarvitse tuhlata aikaa tuotteiden läytämiseen
-Uusien tavaroiden mukana saat yleensä kaikki tarvittavat lisävarusteet ja ohjeet, nämä voivat puuttua käytetystä
Joissain isommissa tuotteissa on luultavasti myös takuu (turvaistuin, vaunut).
Vierailija kirjoitti:
Ostin ensimmäisen vauvamme tavaroista ja vaatteista 90 % uutena, loput sain miehen veljeen perheeltä erittäin siististi ja vähän käytettynä.
Ei minulla ollut todellakaan aikaa lähteä etsimään mitän käytettyjä tavaroita saati vaatteita, vaan ostin kaikkea sitä mukaan kun niitä tarvitsi ja mieleistä löytyi. Rahaa en paljoa miettinyt, vaan ostin sopivaa.
Sitä paitsi en edes ajatellut ostaa vaikka turvakaukaloa käytettynä.
Meillä oli toiveena saada kolme lasta myös saimme, joten osa vaatteista ja kaikesta sai kierrätettyä suoraan toiselle ja sitten kolmannelle lapselle. Mitä niistä jäi jäljelle, kierrätin ystävälle ja sinne menee yhä vieläkin nuorimman pojan vaatteita ja urheilutarvikkeita.
Sama meillä, eli haaveissa oli enemmän kuin yksi lapsi ja saimmekin sitten kolme lasta. Osa vaatteista pystyi kierrättämään sisarelleen suoraan, koska kaksi lapsista oli syksyn lapsia, mutta yksi oli kevään lapsi ja hänelle ostin useita omia vaatteita.
Yksi naapuri yritti työntää meille kahden lapsensa vanhaa turvaistuinta ja ties mitä roinaa, mutta kieltäydyin ottamasta niitä vastaan. Heillä oli myös pari koiraa ja kolme kissaa, joten en halunnut karvaisia ja mielestäni vähän arveluttavan näköisiä ja hajuisia tavaroita meille. Ostin mielummin täysin uudet ja hyvä niin.
Mona Q kirjoitti:
Koska mä voin! 😂
Tämän saman lauseen olin tulossa kirjoittamaan ;D
Miksi ostaa uutena?
Esimerkiksi jos ei ole arjessa jaksamista kiertää kirpputoreilla tai viestitellä nettikirpputoreilla.Tai jos haluaa tiettyä mallia, kokoa tms.