Miksi autojen alkuperäiset tunkit monesti umpisurkeita ja vaarallisia
Miksi autojen mukana saa toimittaa umpisurkeita tunkkeja, jotka lähestulkoon pettää ihanneolosuhteissa tallin lattialla?
Sen sijaan Tukes monta kertaa poistanut markkinoilta halvimpia hallitunkkeja, jotka kuitenkin sata kertaa parempia kuin ne autojen alkuperäiset rimpulat.
Tienvarressa jos joutuu rengashommin, niin olosuhteet monesti kaukana siitä ihanteellisesta autotallin lattiasta.
Autonvalmistajat perustelee vissiin sillä, että ne on vaan tilapais-/hätäkäyttöön, mutta miten niillä nostaa autoa vaikka hiekkatiellä tai jos tie vähän viettää.
Eikö Tukesi vois kieltää ne autojen rimpulatunkit?
Kommentit (13)
https://tukes.fi/-/tunkkien-turvallisuudessa-puuttei-1
Tuol vanha juttu, oli siellä kaupan tunkki hajonnut testissä, mutta onko autojen mukana tulevia ikinä tukesi edes testannu?
Kallis ja hyvä tunkki autossa ei ole mikään myyntivaltti.
Aika harvassa nykyautossa on edes vararenkaita mukana...
Vierailija kirjoitti:
Isot ja kunnolliset vie paljon tilaa ja maksaa enemmän. En muuta syytä keksi.
Iso olisi aina varmempi, mutta käyttökelpoisia ne pienetkin "hallitunkit" ovat.
Ne on tehty vain renkaan poikkeuksellista puhkeamista varten,ei etelämmässä vaihdella renkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ne on tehty vain renkaan poikkeuksellista puhkeamista varten,ei etelämmässä vaihdella renkaita.
Yritäppä sillä varatunkilla tehdä renkaanvaihto hiekkatiellä. Vahinko tulee varmasti.
a. ne ei saa maksaa mitään
b. ne ei saa painaa mitään
(c. nykyasiakkaat ei keskimäärin edes tunnista tunkkia, eikä niille sellaista annetakaan)
paikkaussetti mukana on, ei mitään tunkkia.
Minulla oli aikoinaan käytetyssä Audissa oikein tukevalta näyttävä alkuperäinen käyttämätön saksitunkki. Siis sellainen jossa on pitkä kierretanko jota pyörittämällä tunkki nousee hitaasti ylös.
Yritin vaihtaa tuolla talvirenkaat mutta sain vasta ensimmäisen nurkan ylös kun auto romahti suoraan maahan vaikka tunkki oli tukevasti paikallaan.
Kierretangossa oleva "mutteri" jota siirtämällä tunkin vipumekanismi nousee oli nylonia siis muovia joka ei ruostu eikä tarvitse voitelua.
Se oli vain niin haurasta jo yli 10v autossa että kierteet korkkasivat ja jäivät kauniina valkoisena spiraalina kierretankoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tehty vain renkaan poikkeuksellista puhkeamista varten,ei etelämmässä vaihdella renkaita.
Yritäppä sillä varatunkilla tehdä renkaanvaihto hiekkatiellä. Vahinko tulee varmasti.
Tunkkihan pitäisi lisäksi saada tukevalle alustalle, sen tunkin mukana pitäisi tulla vaikkapa vain 10 mm paksusta teräslevystä leikattu esimerkiksi 30 cm X 30 cm kokoinen lätkä minkä päälle tunkin voi asettaa. Hiekkaanhan pelkkä tunkki uppoaa hyvin, mutta tuonkin kokoinen lätkä parantaa tilannetta.
Ei ne tunkit vaarallisia ole. Taidosta se vain kiinni on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tehty vain renkaan poikkeuksellista puhkeamista varten,ei etelämmässä vaihdella renkaita.
Yritäppä sillä varatunkilla tehdä renkaanvaihto hiekkatiellä. Vahinko tulee varmasti.
Tunkkihan pitäisi lisäksi saada tukevalle alustalle, sen tunkin mukana pitäisi tulla vaikkapa vain 10 mm paksusta teräslevystä leikattu esimerkiksi 30 cm X 30 cm kokoinen lätkä minkä päälle tunkin voi asettaa. Hiekkaanhan pelkkä tunkki uppoaa hyvin, mutta tuonkin kokoinen lätkä parantaa tilannetta.
Myös laudan pätkä on hyvä apu.
Isot ja kunnolliset vie paljon tilaa ja maksaa enemmän. En muuta syytä keksi.