Mielipiteeni. Keskiluokkaiset ihmiset: kuluttakaa
Kun ekonominen tilanne on epävarma, niin sitä aina pahentaa se, että keskiluokka alkaa sympatiasta köyhempiä kohtaan säästelemään itsekin rahaa, vaikka sitä oikeasti olisikin. Se vain pahentaa entisestään ekomista syöksykierrettä kohti lamaa. Eli ostakaa. Varsinkin suomalaisilta, ja varsinkin pieniltä yrityksiltä ja käsityötä yms. Jos et oikeasti ole missään taloudellisessa ahdingossa, ja ainut syy olla ostamatta jotain on se, että nolottaa ja tuntuu väärältä, kun muilla menee huonommin, niin siitä ei nyt ole kenellekään hyötyä.
Kommentit (48)
En todellakaan vaan laitan kaiken säästöön. Kaikki on niin hiton kallista. No tienaan 4300€ kk joten en tiedä kuuluuko edes kohderyhmääsi.
En tarvitse yhtään mitään joten en osallistu tavaran haalimiseen.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan vaan laitan kaiken säästöön. Kaikki on niin hiton kallista. No tienaan 4300€ kk joten en tiedä kuuluuko edes kohderyhmääsi.
Olet rikas. Kehän ulkopuolella tienataan 1700-2500 maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Moi, oletko minä? :)) täsmälleen samaa olin tulossa kirjoittamaan.
Ei oikein pysty kuluttamaan muuta kuin housujen takamusta ja kengänpohjia.
No mutta mitä kummaa mä sitten ostaisin? Vaatteita on kaapit täynnä, samoin kuin astioita ja koriste-esineitä, kämppään en tarvitse yhtään enempää huonekaluja tai taidetta koteihin myöskään. Museokortti on, ja teattereissa tykkään käydä.
No en todellakaan osta vain armosta kurjistushallituksen toimia vastaan. En tarvitse mitään. Hallitus hoitakoon itse omat sotkunsa. Kai niille jotkut torkkupeitot taas ostetaan.
Jos tarvitsen jotain tai löydän jotain omasta mielestäni riittävän kivaa ja houkuttelevaa, niin ostan. Pelkän ostamisen vuoksi en silti osta mitään. Elän aika lailla kuten tähänkin asti siis.
Vierailija kirjoitti:
No osta edes suomalaista ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Palveluitakin voi ostaa, jos ei tavaralle ole tarvetta. Elämyksiä, kasvohoitoja, kampaamokäyntejä, hieronnat... Onhan näitä. Rahat loppuvat sinultakin, kun raha ei kierrä enää yhteiskunnassa, eli ihmisillä ei ole varaa myöskään maksaa siitä, mitä sinä teet. Rahaa voi säästää sitten, kun menee ekonomisesti paremmin. Silloin säästetään, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista, jotta sitä olisi sitten käytettäväksi kun jotain ikävää tapahtuu. Nyt tapahtuu ikävää, ja syvä lama uhkaa.
Ei, en kuluta. Hankin sen mitä tarvitsee ja mihin on rahaa, mutta tuhlailemaan en ala.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsen jotain tai löydän jotain omasta mielestäni riittävän kivaa ja houkuttelevaa, niin ostan. Pelkän ostamisen vuoksi en silti osta mitään. Elän aika lailla kuten tähänkin asti siis.
No totta kai. Ei pointti olekaan ryhtyä ihan holtittomaksi. Kuten ehkä aloituksesta luit, niin sanoin, että ei ole järkeä nyt säästellä ihan vaan sympatiasta, eli siis leikata niitä normaaleja menojaan, jos sille ei aidosti ole tarvetta. Eli jos oma rahatilanne on hyvä, niin ylimääräisestä säästämisestä ei ole nyt hyötyä.
Mielipiteeni: haista ap paska, planeetan ekosysteemit tuhoutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Maapallo ei kestä talouskasvua eikä se ole ratkaisu mihinkään ongelmaan pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluitakin voi ostaa, jos ei tavaralle ole tarvetta. Elämyksiä, kasvohoitoja, kampaamokäyntejä, hieronnat... Onhan näitä. Rahat loppuvat sinultakin, kun raha ei kierrä enää yhteiskunnassa, eli ihmisillä ei ole varaa myöskään maksaa siitä, mitä sinä teet. Rahaa voi säästää sitten, kun menee ekonomisesti paremmin. Silloin säästetään, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista, jotta sitä olisi sitten käytettäväksi kun jotain ikävää tapahtuu. Nyt tapahtuu ikävää, ja syvä lama uhkaa.
Olen eri, mutta en käy kampaajalla, hieronnassa, kasvohoidoissa tai missään muuallakaan palveluissa. Laitan rahaa säästöön, koska koskaan ei tiedä, mitä perskokkarit vielä keksivät palkansaajan päänmenoksi. Hallitus itse on päättänyt viedä Suomen lamaan. Minulla ei tule koskaan rahaa ovista ja ikkunoista.
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteeni: haista ap paska, planeetan ekosysteemit tuhoutuvat.
En haista, kiitos vaan. Itse olen arvoiltani hyvinkin ekologinen, en todellakaan puhu nyt mistään massatuotetusta krääsästä jota kuljetetaan toiselta puolelta maapalloa. Puhun suomalaisesta laadukkaasta ruoasta, palveluista (ei aiheuta saastusta käydä hieronnassa), ekologisten yritysten tukemisesta, ja kotimainen on ekologisempaa muutenkin kuin ulkomailta ostettu. Käsintehdyt vaatteet, onhan näitä. Mieti suuremmin, mieti fiksummin, kuluta paremmin.
Kulisseja pitävät pystyssä jo nyt velkarahalla ja haluat että laittavat vielä lisää palamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta en käy kampaajalla, hieronnassa, kasvohoidoissa tai missään muuallakaan palveluissa. Laitan rahaa säästöön, koska koskaan ei tiedä, mitä perskokkarit vielä keksivät palkansaajan päänmenoksi. Hallitus itse on päättänyt viedä Suomen lamaan. Minulla ei tule koskaan rahaa ovista ja ikkunoista.
Tämä. Ei mitään luottamusta hallitukseen. Kaikki kulut on nyt vedetty minimiin.
Väärin. Ei pidä kuluttaa turhaan asioihin joita ei tarvitse. Ympäristö kiittää.
siis ekonomista...
-ap