Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteeni. Keskiluokkaiset ihmiset: kuluttakaa

Vierailija
02.10.2023 |

Kun ekonominen tilanne on epävarma, niin sitä aina pahentaa se, että keskiluokka alkaa sympatiasta köyhempiä kohtaan säästelemään itsekin rahaa, vaikka sitä oikeasti olisikin. Se vain pahentaa entisestään ekomista syöksykierrettä kohti lamaa. Eli ostakaa. Varsinkin suomalaisilta, ja varsinkin pieniltä yrityksiltä ja käsityötä yms. Jos et oikeasti ole missään taloudellisessa ahdingossa, ja ainut syy olla ostamatta jotain on se, että nolottaa ja tuntuu väärältä, kun muilla menee huonommin, niin siitä ei nyt ole kenellekään hyötyä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan keskituloisia?

Keskiluokkaiset eivät tule työläisperheestä.

Vierailija
22/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteeni: haista ap paska, planeetan ekosysteemit tuhoutuvat.

En haista, kiitos vaan. Itse olen arvoiltani hyvinkin ekologinen, en todellakaan puhu nyt mistään massatuotetusta krääsästä jota kuljetetaan toiselta puolelta maapalloa. Puhun suomalaisesta laadukkaasta ruoasta, palveluista (ei aiheuta saastusta käydä hieronnassa), ekologisten yritysten tukemisesta, ja kotimainen on ekologisempaa muutenkin kuin ulkomailta ostettu. Käsintehdyt vaatteet, onhan näitä. Mieti suuremmin, mieti fiksummin, kuluta paremmin.

Kulutus itsessään on ongelmallinen käsite, jos et nyt ymmärtänyt. Toinen ongelma on se että esim länsimaat kuluttavat monikymmenkertaisen määrän luonnon resursseja verrattuna kehitysmaihin. Sen kaiken lisäksi länsimaat vielä heivaavat ongelmajätteensä sinne. Että siinäpä sinulle faktaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haluttiinkin taas väkisin väärin ymmärtää.

Vierailija
24/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse yhtään mitään joten en osallistu tavaran haalimiseen. 

Palveluitakin voi ostaa, jos ei tavaralle ole tarvetta. Elämyksiä, kasvohoitoja, kampaamokäyntejä, hieronnat... Onhan näitä. Rahat loppuvat sinultakin, kun raha ei kierrä enää yhteiskunnassa, eli ihmisillä ei ole varaa myöskään maksaa siitä, mitä sinä teet. Rahaa voi säästää sitten, kun menee ekonomisesti paremmin. Silloin säästetään, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista, jotta sitä olisi sitten käytettäväksi kun jotain ikävää tapahtuu. Nyt tapahtuu ikävää, ja syvä lama uhkaa.

Olen eri, mutta en käy kampaajalla, hieronnassa, kasvohoidoissa tai missään muuallakaan palveluissa. Laitan rahaa säästöön, koska koskaan ei tiedä, mitä perskokkarit vielä keksivät palkansaajan päänmenoksi. Hallitus itse on päättänyt viedä Suomen lamaan.  Minulla ei tule koskaan rahaa ovista ja ikkunoista. 

Miksi otat tämän henkilökohtaisesti?

Niin on, Suomen hallitus on... Jotain. En sano. Mutta se ei ole muiden suomalaisten vika. Meidän on nyt tuettava toisiamme, koska mitä muuta meillä on? Jos pienet yritykset menee konkkaan, niin... Ollaan nähty historiallisesti mitä silloin tapahtuu. Pelko ei nyt auta. Fiksuja valintoja täytyy tehdä, totta kai. Mutta nyt ei ole oikea hetki viedä muiden tuloja.

Vierailija
25/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä haluttiinkin taas väkisin väärin ymmärtää.

Aina... No, ihmisillä on nyt stressiä, niin ehkä tällainen provosoi. Se ei ollut tarkoitukseni. Ihan vaan haluaisin nähdä, että ei toisteta samoja mokia kuin ennen. 

Vierailija
26/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteeni: haista ap paska, planeetan ekosysteemit tuhoutuvat.

En haista, kiitos vaan. Itse olen arvoiltani hyvinkin ekologinen, en todellakaan puhu nyt mistään massatuotetusta krääsästä jota kuljetetaan toiselta puolelta maapalloa. Puhun suomalaisesta laadukkaasta ruoasta, palveluista (ei aiheuta saastusta käydä hieronnassa), ekologisten yritysten tukemisesta, ja kotimainen on ekologisempaa muutenkin kuin ulkomailta ostettu. Käsintehdyt vaatteet, onhan näitä. Mieti suuremmin, mieti fiksummin, kuluta paremmin.

Kulutus itsessään on ongelmallinen käsite, jos et nyt ymmärtänyt. Toinen ongelma on se että esim länsimaat kuluttavat monikymmenkertaisen määrän luonnon resursseja verrattuna kehitysmaihin. Sen kaiken lisäksi länsimaat vielä heivaavat ongelmajätteensä sinne. Että siinäpä sinulle faktaa.

Jep, olen tuosta kaikesta kanssasi täysin samaa mieltä. Sinä nyt yrität haastaa riitaa samalla puolella olevan kanssa. Kulutus ei kuitenkaan tarkoita välttämättä riistofirmoilta halpiskamojen haalimista, vaan sitä voi tehdä myös ekologisesti ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Se on sitten jokaisen ihmisen omalla vastuulla. Siksi mainitsin pienyritykset ja käsityöt, kotimaisuuden jne. 

Vierailija
27/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan ihan sen saman mitä aiempina vuosinakin. Missään kasvohoidoissa tms en ala käydä.e edes sympatiat mielessä, en mä mikään masokisti ole.

En ole nyt ap:n ekonomistisessa kusessa, koska käytän aina rahaa harkiten ja pahoihin päiviin varautuen. Mies kattelee itselleen "uutta" autoa, edellinen on täysi-ikäinen ja 300000 ajettu, ei tekis maailmalle pahaa jos muutkin kuluttais samoin.

Vierailija
28/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluitakin voi ostaa, jos ei tavaralle ole tarvetta. Elämyksiä, kasvohoitoja, kampaamokäyntejä, hieronnat... Onhan näitä. Rahat loppuvat sinultakin, kun raha ei kierrä enää yhteiskunnassa, eli ihmisillä ei ole varaa myöskään maksaa siitä, mitä sinä teet. Rahaa voi säästää sitten, kun menee ekonomisesti paremmin. Silloin säästetään, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista, jotta sitä olisi sitten käytettäväksi kun jotain ikävää tapahtuu. Nyt tapahtuu ikävää, ja syvä lama uhkaa.

Olen eri, mutta en käy kampaajalla, hieronnassa, kasvohoidoissa tai missään muuallakaan palveluissa. Laitan rahaa säästöön, koska koskaan ei tiedä, mitä perskokkarit vielä keksivät palkansaajan päänmenoksi. Hallitus itse on päättänyt viedä Suomen lamaan.  Minulla ei tule koskaan rahaa ovista ja ikkunoista. 

Niin on, Suomen hallitus on... Jotain. En sano. Mutta se ei ole muiden suomalaisten vika. Meidän on nyt tuettava toisiamme, koska mitä muuta meillä on? Jos pienet yritykset menee konkkaan, niin... Ollaan nähty historiallisesti mitä silloin tapahtuu. Pelko ei nyt auta. Fiksuja valintoja täytyy tehdä, totta kai. Mutta nyt ei ole oikea hetki viedä muiden tuloja.

Sano se hallitukselle. Kyllä tässä viedään tuloja ihan kaikilta. Ei minulla ole varaa kuluttaa vain tukemisen vuoksi. 

Vierailija
29/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee hyvin, mutta heikennykset irtisanomissuojaan ja työttömyysturvaan pakottavat varautumaan tulevaisuuteen. En eläkkeenkään varaan uskalla kovin paljon laskea. Ne ovat pyhä lehmä vain nykyisille eläkeläisille

Vierailija
30/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään. Olen selvinnyt ysärin laman, samoin moni mun yrittäjäkaveri. Nyt laitetaan kaikki lappu luukulle kun ihmiset säästää eikä kuluta mihinkään. No ei voi mitään. Nähdään kaikki siellä Kelan kuuluisalla rahaluukulla. En olisi ikinä uskonut tätä päivää näkeväni.

Vierailija
31/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että osa keskiluokasta on koronnousun, ruoan, sähkön, bensan ym vuoksi jo aika huonossa tilanteessa (riippuen tietysti asuntolainan ja lapsien määrästä).

Vierailija
32/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttamista on myös harrastukset, eli vaikka liikuntatunnit, taide, musiikki. Kulttuuritapahtumat. Ja tosiaan käsityöt. Nyt olisi oiva hetki tukea vaikka paikallista suutaria ja käydä korjauttamassa vanhat kengät, ettei tarvitse ostaa uusia, tai teetättää käsintehty mekko jostain vanhoista kankaista, joita löytyy kotoa, tai ostaa käsintehtyjä villasukkia ja pipoja yms.

Vierailija
33/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään. Olen selvinnyt ysärin laman, samoin moni mun yrittäjäkaveri. Nyt laitetaan kaikki lappu luukulle kun ihmiset säästää eikä kuluta mihinkään. No ei voi mitään. Nähdään kaikki siellä Kelan kuuluisalla rahaluukulla. En olisi ikinä uskonut tätä päivää näkeväni.

Paljon voimia. Nyt tarvitaan yhteisöllisyyttä. Itse haluan olla tukena ihmisille, jotka sitä nyt tarvitsevat. Olen sanonut kaikille ystäville ja läheisille, että jos tarvitsevat nyt jotain tukea tai apua arjen pyörittämisessä, niin teen parhaani ollakseni heitä varten. Koska nyt on niin arvaamattomat ajat, että tarvitaan toisiamme.

Vierailija
34/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pian 50 v.. Työkokemusta on oikeastaan vain yhdeltä kapealta alalta. Tilanne on toivoton, jos koko alalle käy huonosti, tekoäly vie töitä tai muuten vain menetän työpaikkani.

Bruttopalkkani on 4 000 euroa. Työttömyyskorvaus olisi noin 2 000, mutta tippuisi 1 500 euroon. Pudotus ei ole niin raju, koska ei ole alaikäisiä huollettavia. Tällä rahalla sinnittelisin ja käyttäisin säästöjä. Todellinen pommi tulisi siinä kohtaa, kun tippuu peruspävärahalle. Siitä ei nousta, sillä uusi pätkä vaatisi vuoden kokoaikaista työsuhdetta ja työ ei olisi edes palkkatuettua.

Vierailija
35/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi puhua enemmän juuri siitä, että mitä on eettinen kuluttaminen. Ei siitä, että mistä kaikesta voi säästää. Kenelle rahat menee, mitä niillä tuetaan, jne.

Vierailija
37/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enkä osta kuin sen minkä tarvitsen.

Vierailija
38/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano se hallitukselle. Kyllä tässä viedään tuloja ihan kaikilta. Ei minulla ole varaa kuluttaa vain tukemisen vuoksi. 

No minulla olisi ihan valtavasti sanottavaa hallitukselle ihan kaikesta mitä siellä on tähän mennessä puuhasteltu. Mutta ei kaikki valta ole siellä, nyt vähän pitää ihmisten ottaa myös valtaa takaisin heiltä ja kapinoida huolehtimalla toisistaan. Jos kaikilla on vain se mentaliteetti, että vain oma selviytyminen on taattava, niin sitten se lama rysähtää niskaan kuin rajunilma kirkkaalta taivaalta ihan kohta. Sitä on nyt jarrutettava. Ihan tosi surullista, ettei ihmiset vaan tajua tätä yhtään. 

Vierailija
39/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan osta vain armosta kurjistushallituksen toimia vastaan. En tarvitse mitään. Hallitus hoitakoon itse omat sotkunsa. Kai niille jotkut torkkupeitot taas ostetaan.  

Häh? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miten se on rangaistus hallitukselle, että sinä kuritat muita kansalaisia viemällä heiltä tulot? En tajua logiikkaasi millään tasolla.

Vierailija
40/48 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse lisää tavaroita, ostan vain tarpeeseen. Mielestäni kulutan koska vaikka minulla ei enää asuntolainaa ole niin on myös maksut talon ylläpito on nousseet, siinä missä sähkö ja polttoaineet. Siksi säästän, pahanpäivän varalle ettei omaisuus mene alta.

Ostan palveluni sieltä mistä haluan ja itse katson hyötyväni eniten, ellei pienyritys ole kilpailukykyinen niin ei se minun vikani ole.