Sairaalassa olosta laskutuksesta kyselen
Ystäväni oli melkein 2kk sisäelimen epämääräisen myrkytystilan takia sairaalassa ja nyt hänellä isot laskut maksettavana eli kysynkin onko tietoa, että eikö maksukatto tule näissä?
Ystäväni on hyvin pienituloinen työssäkävijä, mutta ei kuitenkaan oikeutettu toimeentulotukeen ym
Kyselen sillä haluan varmistaa ettei nyt ole mitään väärinkäsitystä tullut.
Kommentit (64)
Sairaalamaksujen osalta ei ole maksukattoa. Se on valhe, että meillä on ilmainen terveydenhuolto.
On maksukatto, mutta en muista summaa.
Tulee katto ja laskujen maksusta voi sopia ja pilkkoa. Tein niin itsekin kun olin sairaalassa kauan enkä selvinnyt laskusta kerralla.
Nyt kun niitä laskuja on paljon, niin varmasti on jo oikeus toimeentulotukeen.
Ainakin meidän "hyvinvointialueella" laskuun on merkitty, mitkä toimenpiteet kuuluvat maksukaton piiriin. Kannatanee kuitenkin kysyä omalta alueeltanne.
Meni 3sek googlata sanoilla sairaala ja maksukatto
On mahdollista myös hakea vapautusta maksuista.
"Voimme alentaa asiakasmaksuasi tai jättää sen perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta."
692 e vuodessa, hoitopäivämaksut kerryttävät, mutta kun maksukatto täyttyy hoitopäivämaksusta, joka normina täysi-ikäiseltä päälle 40 e per päivä,voidaan edelleen noin puolikkaan verran laskuttaa eli jkv päälle 20 e per päivä.
Kohtuullistamista voi pyytää jos terveydenhoitomaksuista suoriutuminen on ylivoimaista tuloihin ja varallisuuteen nähden.
Vierailija kirjoitti:
692 e vuodessa, hoitopäivämaksut kerryttävät, mutta kun maksukatto täyttyy hoitopäivämaksusta, joka normina täysi-ikäiseltä päälle 40 e per päivä,voidaan edelleen noin puolikkaan verran laskuttaa eli jkv päälle 20 e per päivä.
Kohtuullistamista voi pyytää jos terveydenhoitomaksuista suoriutuminen on ylivoimaista tuloihin ja varallisuuteen nähden.
Maksukaton täyttymistä on itse seurattava, sairaaloiden laskutus ei sitä seuraa, ja kun täynnä on otettava laskutukseen yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän "hyvinvointialueella" laskuun on merkitty, mitkä toimenpiteet kuuluvat maksukaton piiriin. Kannatanee kuitenkin kysyä omalta alueeltanne.
Samat asiat otetaan joka paikassa julkistervhuollon laskuista maksukattoon mukaan. Laissa määrätty tuo maksukatto.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalamaksujen osalta ei ole maksukattoa. Se on valhe, että meillä on ilmainen terveydenhuolto.
On kyllä maksukatto joka pienentää hoitolaskua. Itse maaliskuussa sain ison laskun ja otin yhteyttä, lähettivät uuden pienemmän jonka sovin maksueriin ja hoidon pois.
Vierailija kirjoitti:
Meni 3sek googlata sanoilla sairaala ja maksukatto
Ja luitkin tuloksista kattavimman tekstin siinä 3 sek aikana.
Tulee, mutta senkään jälkeen ei selviä täysin maksuitta oli kyse sitten lääkkeistä tai käyntimaksuista. Yhteensä ovat sellainen 1 300 euron potti ja sen jälkeen alkaa pienemmät maksut. Itse pitää seurata täyttymistä.
Sairaanhoidon maksukatto on tänä vuonna 692 e, jonka jälkeen poliklinikkamaksuja ei peritä, mutta sairaalapäivämaksuista peritään puolet. Ja itse pitää seurata, milloin maksukatto täyttyy. Tieto ei välity edes saman hyvinvointialueen eri pisteistä.
Itse sain sairaalasta laskun, jossa luki, että maksukatto täyttyy tällä laskulla. Kun otin yhteyttä laskutukseen, selvisi, että se oli täyttynyt jo aiemmin, koska olin käynyt hammaslääkärillä kotipaikkakunnan tk:ssa ja lisäksi toisen hyvinvointialueen sairaalan poliklinikalla tutkimuksissa. Kolmen viikon sairaalapäivämaksuissa oli silti maksettavaa ihan kivasti, vaikka ns. puoleen hintaan pääsinkin.
Lähiomainen oli 6kk sairaalassa. Useiden tuhansien lasku tuli, onneksi sai sovittua maksueristä ja lopulta toimeentulotuesta. Olisi ollut eläkeläisellä haastetta maksamisessa. Eli ei meillä mitään ilmaista s-hoitoa ole, vain verovaroin tuettua.
Ja taas tulemme tuloksen, että pienituloinen, joka ei TT tuen piirissä on häviäjä. Jos saat vaikka 300€ enemmän käteen, hukkuu se usean sadan lääke ja sairaslalaskuihin vuodessa, jolloin käteen jäävä tilanne on ehkä 150€/kk enemmän kun mitä olisi ilman palkkatuloja. Sitten vaan anelemaan itkukirjeinn vapautusta.
Kuka helvetti jaksaa mitään anelukirjeitä. Helpompi jättää ulosottoon. 5 vuoden kuluttua poistuvat.
Hyvinvointialueella on maksukatto, mutta minulla käsitys, että siitä huolimatta tulee jokin vuorokausimaksu. Kysy sairaalan laskutuksesta vastaavalta.
Kysy toki sieltä sairaalasta. Käsittääkseni on maksukatto mutta senkin jälkeen taitaatulla joku maksu joka päivältä, pienempi vaan.
Kysy sairaalasta.