Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaalassa olosta laskutuksesta kyselen

Vierailija
02.10.2023 |

Ystäväni oli melkein 2kk sisäelimen epämääräisen myrkytystilan takia sairaalassa ja nyt hänellä isot laskut maksettavana eli kysynkin onko tietoa, että eikö maksukatto tule näissä?
Ystäväni on hyvin pienituloinen työssäkävijä, mutta ei kuitenkaan oikeutettu toimeentulotukeen ym
Kyselen sillä haluan varmistaa ettei nyt ole mitään väärinkäsitystä tullut.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivämaksun summa tosiaan vain pienenee jos maksukatto on täynnä. Läheiseni oli puoli vuotta sairaalassa ja taloudellisiin vaikeuksiinhan siinä joutui.

Vierailija
22/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueella on maksukatto, mutta minulla käsitys, että siitä huolimatta tulee jokin vuorokausimaksu. Kysy sairaalan laskutuksesta vastaavalta.

Onhan tuo selitetty tässä jo useaan otteeseen, että reilut 20 on vielä vuorokausimaksu maksukaton saavuttamisen  jälkeenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän kannattaa olla sairaalan sosiaalityöntekijään yhteydessä, nuo sairaalamaksut on aina järjesteltävissä ja soskukin tulee kyllä vastaan.

Vierailija
24/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno maksukatto, kun se ei kuitenkaan ole oikea katto. Sehän on vaan raja, josta kohtaa alkaa saamaan alennusta maksuista. Kunhan itse tajuaa seurata asiaa ja vaatia alennusta.

Vierailija
25/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueella on maksukatto, mutta minulla käsitys, että siitä huolimatta tulee jokin vuorokausimaksu. Kysy sairaalan laskutuksesta vastaavalta.

Onhan tuo selitetty tässä jo useaan otteeseen, että reilut 20 on vielä vuorokausimaksu maksukaton saavuttamisen  jälkeenkin.

Pienituloiselle sairaalle se on ihan kohtuuton summa. Kun pitäisi maksaa oma vuokra ja laskutkin.

Vierailija
26/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ei muuten todellakaan armahdeta minään automaationa. Läheiseni ei saanut maksujen armahdusta, vaikka on ulosotossa.

Vierailija
27/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On maksukatto, mutta en muista summaa.

On toki mutta kun maksukatto tulee täyteen niin osastohoidosta pitää silti maksaa, summa on vain pienempi. 

Terv vaan , olen maksanut omasta pussista kun en ole oikeutettu toimeentulotukeen, ja todellakin kyseessä tuhansista euroista.

Vierailija
28/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno maksukatto, kun se ei kuitenkaan ole oikea katto. Sehän on vaan raja, josta kohtaa alkaa saamaan alennusta maksuista. Kunhan itse tajuaa seurata asiaa ja vaatia alennusta.

Ymmärtääkö ihmiset, mitä päivämaksuun kuuluu? Olisi ihanaa, jos meillä olisi 100% ilmainen terveydenhuolto, mutta kun se nyt vaan ei ole mahdollista antaa ilmaiseksi ruoan lisäksi mm. monen sadan euron edestä lääkkeitä joka päivä. Suomessa te ihan oikeasti maksatte vaan sen päivämaksun, johon saattaa sisältyä vaikka 5000 euron hintainen lääketiputus tai 300 euron magneettikuvaustutkimus.

Vierailija
29/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloiselle sairaalle se on ihan kohtuuton summa. Kun pitäisi maksaa oma vuokra ja laskutkin.

Näin on mutta ollaan me muutkin pienituloiset joutuneet hoitoamme maksamaan, vaihtoehtona sitten ettei hoitoa saa. Kumman valitset?

Vierailija
30/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta osastohoito on pieni summa siitä että jää henkiin. Voit valita toisen vaihtoehdon ihan vapaasti.

Vierailija
31/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa nykyisin olla ihan vaatimuksena, että laskusta pitää näkyä mikä kerryttää maksukattoa ja mikä ei. Raja on tosiaan se 692€ tänä vuonna, ja itse pitää seurata. Hoitopäivämaksu ei muutu ilmaiseksi, mutta käyntimaksut muuttuvat maksukaton täytyttyä. Alaikäisten lasten maksut voidaan laskea jomman kumman vanhemman maksukattoon mukaan.

Ei ole ilmaista ei, mutta pääsääntöisesti ne todelliset kustannukset ovat huomattavasti korkeammat. Ne maksetaan verovaroista. Tavoite oli ainakin joskus, että asiakasmaksuilla kustannetaan noin 14% terveydenhuollon kustannuksista, mutta silloin kun tuo tavoite oli, ne kattoivat vain noin 4% kustannuksista. Mikäli tavoite on olemassa edelleen, maksujen pitäisi vähintään kolminkertaistua että oltaisiin edes siellä päin.

Helpointa kai olisi, jos julkinen terveydenhuolto siirtyisi kokonaan verovaroin kustannettavaksi.

Kannattaa tehdä niitä anomuksia. Ei julkisella puolella taida olla kukaan sellainen niitä käsittelemässä, kenellä olisi oikeus saada tietoja Kelasta, pankista, verottajalta tms. Että sinne vaan runoilemaan. Ainakin joissain paikoissa on ollut tapana antaa maksuvapautus kaikille ketkä sitä tajuavat pyytää. Koska ei ole mitään oikeuksia vaatia todisteita mistään varallisuuksista niin vaikea siinä on tietää kenen taloudellinen tilanne kohtuuttomasti vaarantuisi ja kenen ei.

Vierailija
32/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on mutta ollaan me muutkin pienituloiset joutuneet hoitoamme maksamaan, vaihtoehtona sitten ettei hoitoa saa. Kumman valitset?

Totta kai hoitoa saa. Julkisella on lakisääteinen velvoite hoitaa, on laskut maksettu tai ei.

Vierailija
33/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Msksukatto on 690 euroa.

Vierailija
34/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ymmärrätte kai, että silloin on turha puhua ILMAISESTA TERVEYDENHUOLLOSTA, kun se ei ole ilmainen? Ei voi myöskään puhua katosta, kun se ei ole katto.

Vierailija
35/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse itse seurata yhtään mitään. Esim. maksukaton täyttyessä pitää OYS:siin maksaa 11 € per kerta. Lääkekatto taas kun tulee täyteen niin 2,5 € per resepti. 

Vierailija
36/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se taitaa nykyisin olla ihan vaatimuksena, että laskusta pitää näkyä mikä kerryttää maksukattoa ja mikä ei. Raja on tosiaan se 692€ tänä vuonna, ja itse pitää seurata. Hoitopäivämaksu ei muutu ilmaiseksi, mutta käyntimaksut muuttuvat maksukaton täytyttyä. Alaikäisten lasten maksut voidaan laskea jomman kumman vanhemman maksukattoon mukaan.

Ei ole ilmaista ei, mutta pääsääntöisesti ne todelliset kustannukset ovat huomattavasti korkeammat. Ne maksetaan verovaroista. Tavoite oli ainakin joskus, että asiakasmaksuilla kustannetaan noin 14% terveydenhuollon kustannuksista, mutta silloin kun tuo tavoite oli, ne kattoivat vain noin 4% kustannuksista. Mikäli tavoite on olemassa edelleen, maksujen pitäisi vähintään kolminkertaistua että oltaisiin edes siellä päin.

Helpointa kai olisi, jos julkinen terveydenhuolto siirtyisi kokonaan verovaroin kustannettavaksi.

Kannattaa tehdä niitä anomuksia. Ei julkisella puolella taida olla kukaan sellainen niitä käsittelemässä, kenellä olisi oikeus saada tietoja Kelasta, pankista, verottajalta tms. Että sinne vaan runoilemaan. Ainakin joissain paikoissa on ollut tapana antaa maksuvapautus kaikille ketkä sitä tajuavat pyytää. Koska ei ole mitään oikeuksia vaatia todisteita mistään varallisuuksista niin vaikea siinä on tietää kenen taloudellinen tilanne kohtuuttomasti vaarantuisi ja kenen ei.

Alaikäisiltä alle 18-vuotiailta hoitopäiviä ei laskuteta vuodessa kuin enintään 7:ltä hoitopäivältä, ainakin ennen hoitojakson viimeistä päivää ei laskutettu.

Vierailija
37/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on toisen hyvinvointialueen sairaalassa, ne pitää ilmoittaa oman alueen laskutukseen itse.

Vierailija
38/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse itse seurata yhtään mitään. Esim. maksukaton täyttyessä pitää OYS:siin maksaa 11 € per kerta. Lääkekatto taas kun tulee täyteen niin 2,5 € per resepti. 

Ai oys seuraa potilaiden laskujen yht summaa... siihen maksukattoon huomioidaan kaikista julkistahon hoitopaikoista tulevat laskut siltä osin kuin laissa on määritetty. Oys ei kai tiedä oletko vaikka hammashoidossa tk:ssa käynyt.

Vierailija
39/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisiltä alle 18-vuotiailta hoitopäiviä ei laskuteta vuodessa kuin enintään 7:ltä hoitopäivältä, ainakin ennen hoitojakson viimeistä päivää ei laskutettu.

Ei laskuteta, mutta on mulle tullut vastaan alaikäisiä keillä on katto täyttynyt ilman vanhempien maksuja mukana. Kun polimaksuja on vaan niin paljon.

Nyt en ole varma mitä tarkoitat tuolla hoitojakson viimeistä päivää ei ole laskutettu. Kyllä se laskutetaan jos hoitopäivät alaikäisellä ei ole täynnä, paitsi jos lapsi siirretään toiseen laitokseen missä asiakasmaksua peritään. Silloin vastaanottava laitos perii siltä päivältä maksun.

Vierailija
40/64 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oys seuraa potilaiden laskujen yht summaa... siihen maksukattoon huomioidaan kaikista julkistahon hoitopaikoista tulevat laskut siltä osin kuin laissa on määritetty. Oys ei kai tiedä oletko vaikka hammashoidossa tk:ssa käynyt.

Ei taida tietää millään hyvinvointialueilla. Ei ole ollut tarpeeksi aikaa ja rahaa hankkia yhteistä järjestelmää koko hva:lle, että kaikki olisi samassa reskontrassa. Saattaa olla montakin eri reskontraa minne maksut menevät ja kukin laitos näkee edelleen vain omat maksunsa, kuten aiemminkin.

Kun se, että henkilöllä on hoitosuhde tiettyyn hoitolaitokseen on erittäin salaista tietoa, niin ei sitä voi levitellä muiden laitosten laskutusta hoitaville ilman palvelun käyttäjän lupaa. Nyt sitten on hieman eri asia kun on periaatteessa samaa laitosta kaikki saman hva:n sisällä. Mutta ohjelmat mitkä käyvät niin vammaispalveluihin, hammashuoltoon, ikäihmisten palveluihin, erikoissairaanhoitoon, perusterveydenhuoltoon jne. maksaa, jos niitä on vielä edes olemassa.