Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Yhä useampi hoitaja saa potilaalta tai potilaan omaiselta turpiinsa. Musta silmä on hoitajan merkki. Katso valokuvat hakatuista hoitajista. :( Siis MIKSI hoitajia hakataan??

alaopiskelehoitajaksi.fi
02.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20052813

Hoitajia hakataan työssään. Ajatelkaa, että 20% hakkaamisista on potilaan OMAISEN TAI SAATTAJAN tekosia!!! Ja jos ei tule turpiin, niin sitten hoitajia vaanii kaiken maailman taudit ja antibiootille vastustuskykyisen sairaalabakteerit sekä hoitovirheet oikeudenkäynteineen.

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Miten pitäisi hoitaa väkivaltaiset kehitysvammaiset ja dementikot? Mikä ratkaisuksi?

Vierailija
102/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muistisairaat on hoidettava niin että käytetään lääkkeettömiä menetelmiä kuten validaatiota ja sen lisäksi lääkityksen on oltava kunnossa.

Päälle sylkemistä, raapimista, lyömistä, repimistä, kuristamista, läpsimistä, nyrkillä lyömistä tms ei tarvitse hoitajan sietää myöskään sairaan ihmisen taholta.  Se ei ole työhön kuuluva normaali asia eikä millään tavalla hyväksyttävää tai sallittua.

Ei tietenkään mikään väkivalta saa koskaan olla normaalia eikä hyväksyttävää.

Muistisairaiden kohdalla saanee varmaan kuitenkin muistutella siitä, että hyvä on välillä muistaa miettiä miten itse voisi vähentää sitä aggrea käytöstä. Muistisairas käyttäytyy niin koska hän on pelokas, ahdistunut ja epävarma, ja sitä käytöstä voi ja täytyy vähentää (ihan pois sitä toki ei saa) sillä henkilökunnan omalla käytöksellä ja yleisellä ilmapiirille. Symppaan kovasti hoitajien työturvallisuutta, mutta kyllä ne avuttomat uhrit ja objektit tässä tarinassa ovat ne muistisairaat, jotka eivät enää edes osaa valittaa huonosta kohtelustaan muutoin kuin korkeintaan käytöksellään.

Mua on muistisairas alkanut kotikäynnillä uhkailemaan ja osoittelemaan leipäveitsellä, kun kysyin niinkin triggeröivän kysymyksen, että oletko syönyt. Ja kyseessä ei ollut mikään näivettynyt vanhus vaan sellainen joka olisi voinut tulla päälle ja saada oikeasti pahaa jälkeä aikaiseksi, pää kun ei pelannut yhtään, mutta fysiikka sitäkin paremmin . Voin sanoa, että siinä tilanteessa ja sen jälkeen en vaan kauheesti sympannut tätä sairaudesta johtuvaa käytöstä. Täysin sairaudentunnottomalle kun et järkeä pysty siinä tilanteessa puhumaan. Veemäisintä noiden tilanteiden jälkipurussa on usein se, että lähdetään miettimään, että miten minä olisin voinut olla vähemmän triggeröivä. Ilmoitin siinä vaiheessa, että tätä ei kyllä laiteta mun syyksi. Menin tilanteeseen niin hyvin kuin osasin, mutta kun se ei vaan aina riitä.

Nostan kyllä hattua teille kotihoidon hoitajille, samoin ensi hoidolle, jotka " joudutte" menemään asiakkaiden koteihin- koskaan ei voi tietää, että mitä siellä on vastassa.

Keikkalaiselle ei aina edes välttämättä kerrota, onko joku aggressiivinen. Vasta jälkikäteen saatetaan mainita, että ainiin, Pekka saattaa vetää turpaan ja huoritella jos se on huonolla tuulella, mutta onneks se oli hyvällä tuulella.

Itse haluan aina tietää, että onko aggressiivisuutta, koska tiedänpä sitten, että menen ihan eri asenteella ja mahdollisimman hajuttomana, mauttomana ja värittömänä sinne käynnille. Plus tietty varmistan, että pääsen pois helposti jos tilanne vaatii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuolee vuosittain vähintään 700ihmistä hoitovirheen seurauksena, hoitajia työssään 0. Vaarallista ei ole hoitajan työ vaan joutua heidän asiakkaaksi.

No mutta sinä voit olla ottamatta sitä hoitoa vastaan. Samalla säästät heidän aikaa ja toivut paremmin "luonnon" keinoin.

No enhän minä nyt niin hullu ole että menisin Suomessa lääkäriin. Tallinnaan pääsee nopeasti ja siellä saa paljon parempaa hoitoa. Hoitajatkin on ystävällisiä eikä ylimielisiä muikkuja. Viro on ajanut ohi terveydenhuollossa niin ettei suomihoitsuja näy enään edes taustapeilissä.

Vierailija
104/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kehitysvamma puolella on paljon väkivaltaaa hoitajia kohtaan. Suurin osa tekijöistä lienee ns. syyntakeettomia eli dementikkoja, huumeissa, psykoosissa jne. Vaikea estää ns. järkipuheella tai kampanjoilla.

Keva puolella huumeissa, psykoosissa 😳 😂

100% mahdollista. Ja kyllä siellä kouritaan ja vaikka tapetaan jos yksin jättää.

Höpö höpö. Hoitohenkilökuntaa kuolee työssään vuodessa 0henkilöä. Sen sijaan raksamiehiä ym kyllä kuolee useita joka vuosi. Varmasti vittumainen työ mutta ei se ole lähellekään vaarallisimmista päästä.

Olen taustoiltani hoitaja ja rakennusmies. Rakennusalan tapaturmat ja vammautumisen joutuvat siitä, että raksamiehet eivät noudata turvallisuusmääräyksiä, olen tämän nähnyt sekä siellä raksoilla työskennellessä, että hoitajana ( ensihoitaja). Että ihan omaa syytä.

Vierailija
105/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy tämän taustalla on se, että terveyspalveluista (erityisesti mielenterveys-) on jatkuvasti leikattu ja karsittu. Ihmiset eivät saa kunnollista hoitoa, koska avopuolella ei ole tarjota aikoja ja osastohoitopaikkoja ei ole. Ongelmat alkavat ihan viimeistään kouluaikana, kun kouluterkkarit eivät ehdi antaa tarvittavaa huomiota psyykkisesti oirehtiville oppilaille.

Siihen päälle vielä kasvavien tuloerojen ja hyvinvoinnin epätasa-arvoistumisen aiheuttama yleinen kurjistuminen, niin on varsinainen ihme, ettei väkivaltaa kohdata vieläkin enemmän.

Nämä ovat poliittisia päätöksiä. Oikeistoa voi kiittää.

Jostain käsittämättömästä syystä Kokoomus on kaikesta huolimatta edelleen suurin puolue.

Tuota on tapahtunut aina ihan riippumatta siitä, minkälainen hallitus on. Myöskään viime hallituksen aikaan eivät hoitajien pahoinpitelyt vähentyneet.

Aikamoinen olkikukko. Miten kokoomus nytkään olisi ehtinyt tehdä sallituksi hoitajien pahoinpitelyn?

Toivottavasti tekevät lakialoitteen jossa myös hoitajien pahoinpitelystä voidaan tehdä rikossyyte, nythän se koskee vain lääkäreitä.

Vierailija
106/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuolee vuosittain vähintään 700ihmistä hoitovirheen seurauksena, hoitajia työssään 0. Vaarallista ei ole hoitajan työ vaan joutua heidän asiakkaaksi.

No mutta sinä voit olla ottamatta sitä hoitoa vastaan. Samalla säästät heidän aikaa ja toivut paremmin "luonnon" keinoin.

No enhän minä nyt niin hullu ole että menisin Suomessa lääkäriin. Tallinnaan pääsee nopeasti ja siellä saa paljon parempaa hoitoa. Hoitajatkin on ystävällisiä eikä ylimielisiä muikkuja. Viro on ajanut ohi terveydenhuollossa niin ettei suomihoitsuja näy enään edes taustapeilissä.

Tere. Virossa asuneena voin kertoa, että puppua puhut. Hoitajat/ lääkärit on siellä yhtä ystävällisiä/ tympeitä/ törkeitä, kuin Suomessa.

Vierailija
107/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kehitysvamma puolella on paljon väkivaltaaa hoitajia kohtaan. Suurin osa tekijöistä lienee ns. syyntakeettomia eli dementikkoja, huumeissa, psykoosissa jne. Vaikea estää ns. järkipuheella tai kampanjoilla.

100% mahdollista. Ja kyllä siellä kouritaan ja vaikka tapetaan jos yksin jättää.

Höpö höpö. Hoitohenkilökuntaa kuolee työssään vuodessa 0henkilöä. Sen sijaan raksamiehiä ym kyllä kuolee useita joka vuosi. Varmasti vittumainen työ mutta ei se ole lähellekään vaarallisimmista päästä.

Olen taustoiltani hoitaja ja rakennusmies. Rakennusalan tapaturmat ja vammautumisen joutuvat siitä, että raksamiehet eivät noudata turvallisuusmääräyksiä, olen tämän nähnyt sekä siellä raksoilla työskennellessä, että hoitajana ( ensihoitaja). Että ihan omaa syytä.

Ihan oma syy kun toisen alihankkija firman kaveri ajaa tulin kanssa päälle. Sinä et ole raksaa nähnytkään kun tuollaisia juttelet. Surkea hoitajan provo yritys vain. Voimia trollaamiseen.

Vierailija
108/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tere. Virossa asuneena voin kertoa, että puppua puhut. Hoitajat/ lääkärit on siellä yhtä ystävällisiä/ tympeitä/ törkeitä, kuin Suomessa.

Virossa lääkärissä useita kertoja vuodessa asioivana voin kertoa että huono provo yritys. Mutta ymmärtäähän sen että hoitajat on huolissaan kun ovat omiin muroihin kakanneet.

Suosittelen kaikille kenellä on mahdollisuus menemään katsomaan itse mikä ero.

Vierailija
109/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vähättele yhtään. Kehitysvammaiset ovat sangen usein aggressiivisia.

Vierailija
110/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa noista pahoinpitelijöistä on tietenkin jotain mielenterveyongelmaisia tai muuten sekaisin, pitäisi myös kehitellä toimia, joilla voi puolustautua, jos jollain narkki- yms osastolla työskentelee niin taseri vain taskuun, niin loppuu lyöminen lyhyeen.

Monet vanhukset eivät ehkä ennen sairastumistaan dementiaan tms olisi voineet kuvitellakaan pahoinpitelevänsä ketään saati hoitajia.

Jos miehet alkavat seksuaalisesti ahdistella edes sanallisesti, niin  hoitaja voi sanoa, että olettekin jo tarpeeksi terve lähtemään sairaalasta, tilataan taksi välittömästi.

Ja voitaisiin myös kouluttaa enemmän miehiä sairaanhoitajiksi ja kotihoitajiksi. Nykyisinhän he usein sijoittuvat mielenterveyspuolelle. Vaikka osaavat ne naisetkin ahdistella miespuolisia virkailijoita.

Ehdoton nollatoleranssi hoitajien pahoinpitelyihin.

Vierailija
111/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vielä tänä päivänäkin näköjään ajattelee, että naiset on jotain nyrkkisäkkejä, johon voi purkaa pahaa oloa.

Hoh hoijaa.

Onneksi en opiskellut alaa, koska olin tietoinen näistä jo 90-luvulla.

Isosiskoni on nimittäin ensiapuhoitaja.

Eli samat ongelmat vuodesta toiseen.

Naiset ei ole voineet tai halunneet antaa takaisin kuten miesten perinne on ollut niin heitä ei ole tarvinnut pelätä.  Hoitajina vielä vähemmän.  Mieshoitajatkaan ei voi, niin hekin saavat osansa. 

Ymmärrätkö, että hoitajat eivät voi/saa käydä potilaisiin käsiksi. Irrottautua voit , jos potilas pitää sinua kiinni, mutta itse et saa käydä käsiksi. Poliisit ja vartijat saa ja voi, hoitajat eivät, koska silloin syyllistyt pahoinpitelyyn.

Älä puhu pskaa. Olen omin silmin nähnyt kun 3hoitajaa retuuttaa mt-potilasta joka ei halua hoitoa. Miksi hoitajat valehtelee niin paljon? Vaikea uskoa mitään mitä kerrotte työoloista kun ihan suoraan valehtelette päin naamaa.

Vierailija
112/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys. Miten pitäisi hoitaa väkivaltaiset kehitysvammaiset ja dementikot? Mikä ratkaisuksi?

Työskentelen itse haastavien kehitysvammaisten kanssa. Oma kokemus mahdollisimmat rauhallinen ympäristö, hyvät toimivat tilat, kehvoilla lääkitys kunnossa eli ei yli eikä ali, oikea ja riittävä henkilöstömitoitus, täyspäiset työntekijät, hyvä vuorovaikutus henkilökunnan kesken, hyvä vuorovaikutus esimieheen, esimiehen tuki ja kaikki mahdollinen sen eteen, että tilanteet voidaan ennakoida ja jos/kun jotakin sattuu, niin asianmukainen jälkipuinti, tuki ym. Näillä sitä on pärjätty.

Vierailija
113/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vähättele yhtään. Kehitysvammaiset ovat sangen usein aggressiivisia.

Varmasti voivat olla. Laitatko tähän linkin hoitotyössä vammautuneista ja kuolleista henkilöistä väitteesi tueksi? En minäkään haluaisi työssäni pelätä muiden virheiden takia mutta silti teen niin joka päivä. Meidän työmaalla kuollut tänä vuonna 2henkilöä. Montako teidän?

Vierailija
114/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa lääkärissä useita kertoja vuodessa asioivana voin kertoa että huono provo yritys. Mutta ymmärtäähän sen että hoitajat on huolissaan kun ovat omiin muroihin kakanneet.

Tiesitkö muuten, että Virossa ei edes rekisteröidä tapahtuneita hoitovirheitä.

Vierailija
115/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie kaiken uskottavuuden että tätä haastattelua varten näiden hoitajien naamat meikattu pahoinpitelyä kuvaavaksi. Tiedän että noin käy mutta tää menee yli , kukaan ei ole noita vammoja aiheuttanut vaan se on meikattua .

Vaihtakoon alaa jos ei kestä. Itse voisin vakavasti vammasia ja sain yhden naisen syömään 4 vuoteen ja moni piti minusta tosi paljon.

Pitää kohdata oikealla tavalla ja olla läsnä ja miettiä tilanteet jos itse olisit tossa tilanteessa.

Tuokin nainen ei ollut suostunut syömään 4 vuoteen van sylki ruoat ja hakkasi käsillään, oli pyörätuolissa. Kuuli kuitenkin muiden puheen "no ei se taas syö " "joo menkää vaan koittamaan" yms ihan hirveetä vammaiselle.

Mä olin oppisopimuksella ja kokeilin ihan eri tapaa. En mennyt "nyt syödään!" Ja tunkee väkisin ruokaa suihin mikä syljetty rinnuksille.

Menin hänen luokseen , pelleilin, esitin että varastan hänen ruoan ja itse syön , laitoin lasten lentokone leikkiä, vitsailin ja laskin itseni samalla tavalla mukamas vammaiseksi ja sain yhteyden häneen täysin . Sain pomolta ja työyhteisötä kehuja ja nyt olen täysipäiväisesti töissä. Moni ei tajua asettua toisen asemaan ja laskeutua samalle tasolle ja vitsailla ja hullutella.

Voi vtu kun sä oot hyvä. Sitten kun sut hakataan niin kuvauta äkkiä naamasi kampanjaa varten.

Vierailija
116/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta ei ole koskaan ok, mutta hoitsulle ja sossulle paras ennaltaehkäisevä keino välttyä väkivallalta on jättää kaikki potilaan tai asiakkaan provosointi väliin. Ei ole tarpeen myöskään nälviä tai aukoa turpaansa. Näillä menetelmillä autatte itseänne merkittävästi halutessanne välttyä väkivallalta. Mutta ihan oma valinta, saa myös kerjätä verta nenästään jos se on kivaa. Aikamoista turhaa uhriutumista sitäpaitsi tuo silmien maalailu. Jos sama henkilö joutuu jatkuvasti väkivallan kohteeksi ( ja samassa yksikössä muut eivät), voi vähän miettiä niitä omia vuorovaikutustaitojaan.

Sinun ja kaltaistesi takia en halua koskaan enää hoitaa ketään.

Vierailija
117/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö muuten, että Virossa ei edes rekisteröidä tapahtuneita hoitovirheitä.

Hoitajat vaan jatkaa valehtelua. Tottakai rekisteröidään se on EU-maa ja ne tiedot löytyy ihan EU:n omilta sivuiltakin englannilsi healtcare osion alta. Itse en osaa kunnolla eestiä niin en käytä kansallisia sivustoja.

Vierailija
118/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös seksuaalinen häirintä on yleistä.

No eikä ole. Siis ne aggret päihdeongelmaiset kyllä puhuttelee hoitajaa huo*aksi, mutta sitä nyt ei voitane laskea seksuaaliseksi häirinnäksi vaan ihan vaan epäasialliseksi käytökseksi.

On yleistä. Esim. pesun tai syöttämisen yhteydessä kouritaan hoitajaa tisseistä, pepusta tai jopa haaroista.

-ei hoitaja

No en kyllä muista, että olisi kesken syötön alettu kourimaan.

Hoitajana 32 vuotta

Minäkään en ole koskaan nähnyt tiikeriä.

Tiikereitä ei siis ole.

Vierailija
119/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa joutunut sairaalaan ja ollut kyse vakavasta asiasta. Ei tulisi edes mieleen olla edes vaikea potilas hoitajille. Tavannut mahtavia hoitajia joilla ei empatia kyky lopu ja jaksavat yövuorossa olla positiivisia. Pitäisi olla laki että jos hoitajaa pahoinpitelee, niin jotuu loppuelämäksi linnaan. Kuka helvetti satuttaa ihmistä joka yrittää auttaa?

Vierailija
120/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa joutunut sairaalaan ja ollut kyse vakavasta asiasta. Ei tulisi edes mieleen olla edes vaikea potilas hoitajille. Tavannut mahtavia hoitajia joilla ei empatia kyky lopu ja jaksavat yövuorossa olla positiivisia. Pitäisi olla laki että jos hoitajaa pahoinpitelee, niin jotuu loppuelämäksi linnaan. Kuka helvetti satuttaa ihmistä joka yrittää auttaa?

Koska joskus kyseessä on se että ihminen ei yritä auttaa vaan pahoinpidellä. Se varmasti ihmetyttää jossei sitä ole itse kokenut mutta siellä on ihmisiä töissä ihan niknkuin muuallakin ja kaikki eivät tapaa empaattisia ja positiivisia hoitajia potilaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän