YLE: Yhä useampi hoitaja saa potilaalta tai potilaan omaiselta turpiinsa. Musta silmä on hoitajan merkki. Katso valokuvat hakatuista hoitajista. :( Siis MIKSI hoitajia hakataan??
Hoitajia hakataan työssään. Ajatelkaa, että 20% hakkaamisista on potilaan OMAISEN TAI SAATTAJAN tekosia!!! Ja jos ei tule turpiin, niin sitten hoitajia vaanii kaiken maailman taudit ja antibiootille vastustuskykyisen sairaalabakteerit sekä hoitovirheet oikeudenkäynteineen.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuolee vuosittain vähintään 700ihmistä hoitovirheen seurauksena, hoitajia työssään 0. Vaarallista ei ole hoitajan työ vaan joutua heidän asiakkaaksi.
No mutta sinä voit olla ottamatta sitä hoitoa vastaan. Samalla säästät heidän aikaa ja toivut paremmin "luonnon" keinoin.
Moni vielä tänä päivänäkin näköjään ajattelee, että naiset on jotain nyrkkisäkkejä, johon voi purkaa pahaa oloa.
Hoh hoijaa.
Onneksi en opiskellut alaa, koska olin tietoinen näistä jo 90-luvulla.
Isosiskoni on nimittäin ensiapuhoitaja.
Eli samat ongelmat vuodesta toiseen.
Joillakin pelko esiintyy aggressiivisyytenä. Siksi lentokoneissa jotkut ragee yms.
Mielestäni saisi tulla laki, että työtään tekevän pahoinpitelystä saisi kovemmat rangaistukset ja työntekijä isommat korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaat ja psykoottiset voi joskus käydä päällekin. Pääasiallisesti siksi. Päivystyksessä on myös aggreja päihdeongelmaisia.
Muut voi yksinkertaisesti jättää hoitamatta. Onhan se vastentahtoista hoitoa jos potilas alkaa aggressiiviseksi. Jätettäköön silleensä.
Olin psykogeriatrisella töissä vuosikausia, nyrkittämistä, raapimista, sylkemistä, potkimista,puremista, kaikkea mahdollista jos et osaa pitää varaasi tai huomio herpaantuu.
Mulle riitti siinä vaiheessa kun sain aivotärähdyksen.
Dementikkojen kanssa on ongelmana, että lääkkeet vie pahimmassa tapauksessa liikuntakyvyn ja jalattomia ihmisiä on vaikeampi hoitaa ja sitten jos ei lääkitä, niin vedetään hoitajaa turpaan. Jätin duunit suosiolla nuoremmille ja vetreämmille.
Vierailija kirjoitti:
Moni vielä tänä päivänäkin näköjään ajattelee, että naiset on jotain nyrkkisäkkejä, johon voi purkaa pahaa oloa.
Hoh hoijaa.
Eli samat ongelmat vuodesta toiseen.
Naiset ei ole voineet tai halunneet antaa takaisin kuten miesten perinne on ollut niin heitä ei ole tarvinnut pelätä. Hoitajina vielä vähemmän. Mieshoitajatkaan ei voi, niin hekin saavat osansa.
Uskokaa jo. Todella iso osa ihmisistä ikään katsomatta on nykyään aivan järjettömän tyhmiä. Tyhmyys ja aggressiivisuus käyvät usein käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta ei ole koskaan ok, mutta hoitsulle ja sossulle paras ennaltaehkäisevä keino välttyä väkivallalta on jättää kaikki potilaan tai asiakkaan provosointi väliin. Ei ole tarpeen myöskään nälviä tai aukoa turpaansa. Näillä menetelmillä autatte itseänne merkittävästi halutessanne välttyä väkivallalta. Mutta ihan oma valinta, saa myös kerjätä verta nenästään jos se on kivaa. Aikamoista turhaa uhriutumista sitäpaitsi tuo silmien maalailu. Jos sama henkilö joutuu jatkuvasti väkivallan kohteeksi ( ja samassa yksikössä muut eivät), voi vähän miettiä niitä omia vuorovaikutustaitojaan.
Mutta kun pitäisi se virkatehtäväkin hoitaa. Jos sillä sossulla on se huostaanotto tehtävänä tai vaikkapa sen huostaanotetun lapsen tapaamisasia hoidettavana, niin kyllä siitä on pakko puhua ja puhua nimenomaan oikeista asioista. Jos se vanhempi ei nyt vaan saa lasta kotiin, koska käyttää kamaa ja on aggressiivinen, niin pakko se on sanoa. Sanottava myös on, että koti on sikolätti, jos se on se syy miksi sinne pientä lasta ei anneta. Ei nämä asiat kaunistelemalla paremmiksi muutu.
Puhua voi ja pitää asioista niinkuin ne ovat, mutta ymmärrät varmaan itsekin, että asiat voi sanoa monin eri sanakääntein ilman asennetta ja veetuilua. Mikäli oikeasti olet ammattitaitoinen, ymmärrät kyllä mistä on kyse. Sinunhan tosiaan täytyy hoitaa se tilanne, eikä alkaa haastaa asiakasta. Saat toki toimia kuten haluat, mutta sillä on seurauksia, jotka voi välttää. Voihan siinä asiakkaallekin ongelmia tulla, mutta satavarmasti tulee myös sinulle. Oma minä on ainoa, jonka tekemisiin ja sanomisiin voi oikeasti vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muistisairaat on hoidettava niin että käytetään lääkkeettömiä menetelmiä kuten validaatiota ja sen lisäksi lääkityksen on oltava kunnossa.
Päälle sylkemistä, raapimista, lyömistä, repimistä, kuristamista, läpsimistä, nyrkillä lyömistä tms ei tarvitse hoitajan sietää myöskään sairaan ihmisen taholta. Se ei ole työhön kuuluva normaali asia eikä millään tavalla hyväksyttävää tai sallittua.
Ei tietenkään mikään väkivalta saa koskaan olla normaalia eikä hyväksyttävää.
Muistisairaiden kohdalla saanee varmaan kuitenkin muistutella siitä, että hyvä on välillä muistaa miettiä miten itse voisi vähentää sitä aggrea käytöstä. Muistisairas käyttäytyy niin koska hän on pelokas, ahdistunut ja epävarma, ja sitä käytöstä voi ja täytyy vähentää (ihan pois sitä toki ei saa) sillä henkilökunnan omalla käytöksellä ja yleisellä ilmapiirille. Symppaan kovasti hoitajien työturvallisuutta, mutta kyllä ne avuttomat uhrit ja objektit tässä tarinassa ovat ne muistisairaat, jotka eivät enää edes osaa valittaa huonosta kohtelustaan muutoin kuin korkeintaan käytöksellään.
Mua on muistisairas alkanut kotikäynnillä uhkailemaan ja osoittelemaan leipäveitsellä, kun kysyin niinkin triggeröivän kysymyksen, että oletko syönyt. Ja kyseessä ei ollut mikään näivettynyt vanhus vaan sellainen joka olisi voinut tulla päälle ja saada oikeasti pahaa jälkeä aikaiseksi, pää kun ei pelannut yhtään, mutta fysiikka sitäkin paremmin . Voin sanoa, että siinä tilanteessa ja sen jälkeen en vaan kauheesti sympannut tätä sairaudesta johtuvaa käytöstä. Täysin sairaudentunnottomalle kun et järkeä pysty siinä tilanteessa puhumaan. Veemäisintä noiden tilanteiden jälkipurussa on usein se, että lähdetään miettimään, että miten minä olisin voinut olla vähemmän triggeröivä. Ilmoitin siinä vaiheessa, että tätä ei kyllä laiteta mun syyksi. Menin tilanteeseen niin hyvin kuin osasin, mutta kun se ei vaan aina riitä.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo. Todella iso osa ihmisistä ikään katsomatta on nykyään aivan järjettömän tyhmiä. Tyhmyys ja aggressiivisuus käyvät usein käsi kädessä.
Kyllä, mutta ilmoittautumisluukun molemmin puolin.
Painajaismaista jos pitää työvuoroon mennessä jännittää tuollaista.
Mä oon leikkauksissa olleena huomannut, että jos sanon "kiitos" saadessani apua ja hymyilen hoitajalle, niin tympääntyneempikin hoitaja on pikkuhiljaa hymyillyt minulle takaisin.
Ymmärrän teitä, teette tärkeää työtä. Pyrin potilaana olemaan mahdollisimman helppo asiakas.
Ja anteeksi kun huusin kuin syötävä synnyttäessäni ja vielä joutuessani leikkaussaliin. Taisin vaan saada liikaa oksitosiinia tipasta, sitä kipua en saanut mitenkään hengitysharjoituksilla pois tai painettua alas. Spinaalipäänsäryn saadessani (sen synnytyksen jäljiltä) ja sitä veripaikalla korjatessa mulla oli kyllä parhaimmat/mukavimmat hoitajat ja muut (anteeksi en muista termejä muusta henkilökunnasta) auttamassa.
Kaveri aikanaan houkutteli mua hakeutumaan hänen kanssaan sotealalle, sanoin että hoidan tietokoneita mieluummin, ne eivät pure tai lyö takaisin. Nyt olen IT-alalla töissä.
Hlvetti sentään että olemme avuton yhteiskunta ettei edes tällaista saada kunnolla kuriin ja kunnon sanktiot. Jos ei ymmärrä tekoaan niin suljetulle tarvittaessa loppuiäkseen.
Hlvetti sentää että olemme joka asiassa niin avuton ja vätysmäinen yhteiskunta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkiä asioita kun on terveys kyseessä. Asiakkaina on tietysti myös kaikenlaisia ongelmaisia. Itseni teki mieli pahoinpidellä lääkäri joka oli laittanut fentanyyli laastarin sydämen vajaatoimintaa sairastavalle isoäidilleni tulehtuneen nilkan takia. Päätin kuitenkin vain tehdä ilmoituksen lääkäristä, tuskin johti mihinkään.
Siis miksi sä noin ajattelit? Isoäidilläsi kipuja ja sinä et halua hänelle kipulääkettä. Luoja varjelkoon minua lapsenlapsiltani. Toivottavasti kukaan heistä ei halua "osallistua hoitooni" kiduttamalla noin.
Ajattelen sen takia kun kuoli sydänpysähdykseen muutama päivä laastarin laiton jälkeen. Minun mielestä olisi voinut hoitaa tulehduksen antibiooteilla mutta sinä olisit suorittanut eutanasian opioideilla? Luoja varjelkoon sinun isovanhempia ja vanhempia sinulta.
Tytär Vantaalta kertoo taas mitä muiden pitää ja olisi pitänyt tehdä. Joka toisella hauraalla vanhuksella on sydämen vajaatoiminta, ja kyllä heitä lääkitään kipulaastareilla. Toki tytär Vantaalta tietää, että kyseessä olisi hoitovirhe ja sen sijaan olisi pitänyt käyttää vain antibiootteja. 😆 Itse tytär Vantaalta osallistui hoitoon sillä että kertoo että olisi halunnut pahoinpidellä lääkärin. Sinut tunnetaan terveydenhuollossa, jossa kaltaisistasi Kareneista käytetään nimitystä tytär Vantaalta.
Tämän henkilön kommentit ehkä kertoo ap:lle miksi joskus joku pahoinpidellään. Minulla on oikeus t.ppaa sinun omaisesi koska olen "ammattilainen". Ja meillä on muuten haukkumanimikin sinulle. Kaikkea se leipä elättää.
osaston suurin räävä on puhunut ugh. Ei ole ketään, jonka kanssa et olisi aina riidoissa. Varo ettet itse saa raivosydäriä. Tai saisitpa sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta ei ole koskaan ok, mutta hoitsulle ja sossulle paras ennaltaehkäisevä keino välttyä väkivallalta on jättää kaikki potilaan tai asiakkaan provosointi väliin. Ei ole tarpeen myöskään nälviä tai aukoa turpaansa. Näillä menetelmillä autatte itseänne merkittävästi halutessanne välttyä väkivallalta. Mutta ihan oma valinta, saa myös kerjätä verta nenästään jos se on kivaa. Aikamoista turhaa uhriutumista sitäpaitsi tuo silmien maalailu. Jos sama henkilö joutuu jatkuvasti väkivallan kohteeksi ( ja samassa yksikössä muut eivät), voi vähän miettiä niitä omia vuorovaikutustaitojaan.
Voi elämän kevät! Taas tämmöinen #manspleinaaja. Pelle lähinnä olet. Et tiedä mistä puhut, et tiedä, mitä hoitajien koulutus, perehdytys tai työ pitää sisällään, selvästikään🌴
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla väkivaltaan on tasan kaksi ratkaisua kun mikään taho ei ota koppia väkivaltaongelmista. Kieltäydyt työtehtävistä ja otat potkut tai irtisanoudut. Sitten vasta loppuu väkivalta.
Kyllä sitä on kaikki kokoukset yritetty selvittää keinoja kaikkien piirien kesken vuodesta toiseen.
Sepä loppi irtisanouduttuani. Hyvin loppu.
Työnantaja ei ota vastuuta, vaikka kuuluisi heille. Kun ei kosketa henkilökohtaisesti sitä esimiestä/ esimiehiä- monella edelleen sellainen asenne, että hoitajat ovat kertakäyttökamaa, ja korvattavissa milloin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkiä asioita kun on terveys kyseessä. Asiakkaina on tietysti myös kaikenlaisia ongelmaisia. Itseni teki mieli pahoinpidellä lääkäri joka oli laittanut fentanyyli laastarin sydämen vajaatoimintaa sairastavalle isoäidilleni tulehtuneen nilkan takia. Päätin kuitenkin vain tehdä ilmoituksen lääkäristä, tuskin johti mihinkään.
Siis miksi sä noin ajattelit? Isoäidilläsi kipuja ja sinä et halua hänelle kipulääkettä. Luoja varjelkoon minua lapsenlapsiltani. Toivottavasti kukaan heistä ei halua "osallistua hoitooni" kiduttamalla noin.
Ajattelen sen takia kun kuoli sydänpysähdykseen muutama päivä laastarin laiton jälkeen. Minun mielestä olisi voinut hoitaa tulehduksen antibiooteilla mutta sinä olisit suorittanut eutanasian opioideilla? Luoja varjelkoon sinun isovanhempia ja vanhempia sinulta.
Tytär Vantaalta kertoo taas mitä muiden pitää ja olisi pitänyt tehdä. Joka toisella hauraalla vanhuksella on sydämen vajaatoiminta, ja kyllä heitä lääkitään kipulaastareilla. Toki tytär Vantaalta tietää, että kyseessä olisi hoitovirhe ja sen sijaan olisi pitänyt käyttää vain antibiootteja. 😆 Itse tytär Vantaalta osallistui hoitoon sillä että kertoo että olisi halunnut pahoinpidellä lääkärin. Sinut tunnetaan terveydenhuollossa, jossa kaltaisistasi Kareneista käytetään nimitystä tytär Vantaalta.
Tämän henkilön kommentit ehkä kertoo ap:lle miksi joskus joku pahoinpidellään. Minulla on oikeus t.ppaa sinun omaisesi koska olen "ammattilainen". Ja meillä on muuten haukkumanimikin sinulle. Kaikkea se leipä elättää.
osaston suurin räävä on puhunut ugh. Ei ole ketään, jonka kanssa et olisi aina riidoissa. Varo ettet itse saa raivosydäriä. Tai saisitpa sittenkin.
Niin tällaisia ne hoitajat on. Osaston suurin räävä=hoitaja. Ei ole ketään kenen kanssa ei olisi riidoissa. Kaikki ihmiset on vihollisia ja heitä saa nimitellä ja pahoinpidellä kun on ammatin puolesta heidän yläpuolella. Ja sitten ihmetellään kun joku lyö takaisin(ei ollutkaan koskemattomuussuoja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muistisairaat on hoidettava niin että käytetään lääkkeettömiä menetelmiä kuten validaatiota ja sen lisäksi lääkityksen on oltava kunnossa.
Päälle sylkemistä, raapimista, lyömistä, repimistä, kuristamista, läpsimistä, nyrkillä lyömistä tms ei tarvitse hoitajan sietää myöskään sairaan ihmisen taholta. Se ei ole työhön kuuluva normaali asia eikä millään tavalla hyväksyttävää tai sallittua.
Ei tietenkään mikään väkivalta saa koskaan olla normaalia eikä hyväksyttävää.
Muistisairaiden kohdalla saanee varmaan kuitenkin muistutella siitä, että hyvä on välillä muistaa miettiä miten itse voisi vähentää sitä aggrea käytöstä. Muistisairas käyttäytyy niin koska hän on pelokas, ahdistunut ja epävarma, ja sitä käytöstä voi ja täytyy vähentää (ihan pois sitä toki ei saa) sillä henkilökunnan omalla käytöksellä ja yleisellä ilmapiirille. Symppaan kovasti hoitajien työturvallisuutta, mutta kyllä ne avuttomat uhrit ja objektit tässä tarinassa ovat ne muistisairaat, jotka eivät enää edes osaa valittaa huonosta kohtelustaan muutoin kuin korkeintaan käytöksellään.
Mua on muistisairas alkanut kotikäynnillä uhkailemaan ja osoittelemaan leipäveitsellä, kun kysyin niinkin triggeröivän kysymyksen, että oletko syönyt. Ja kyseessä ei ollut mikään näivettynyt vanhus vaan sellainen joka olisi voinut tulla päälle ja saada oikeasti pahaa jälkeä aikaiseksi, pää kun ei pelannut yhtään, mutta fysiikka sitäkin paremmin . Voin sanoa, että siinä tilanteessa ja sen jälkeen en vaan kauheesti sympannut tätä sairaudesta johtuvaa käytöstä. Täysin sairaudentunnottomalle kun et järkeä pysty siinä tilanteessa puhumaan. Veemäisintä noiden tilanteiden jälkipurussa on usein se, että lähdetään miettimään, että miten minä olisin voinut olla vähemmän triggeröivä. Ilmoitin siinä vaiheessa, että tätä ei kyllä laiteta mun syyksi. Menin tilanteeseen niin hyvin kuin osasin, mutta kun se ei vaan aina riitä.
Nostan kyllä hattua teille kotihoidon hoitajille, samoin ensi hoidolle, jotka " joudutte" menemään asiakkaiden koteihin- koskaan ei voi tietää, että mitä siellä on vastassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kehitysvamma puolella on paljon väkivaltaaa hoitajia kohtaan. Suurin osa tekijöistä lienee ns. syyntakeettomia eli dementikkoja, huumeissa, psykoosissa jne. Vaikea estää ns. järkipuheella tai kampanjoilla.
Keva puolella huumeissa, psykoosissa 😳 😂
100% mahdollista. Ja kyllä siellä kouritaan ja vaikka tapetaan jos yksin jättää.
Höpö höpö. Hoitohenkilökuntaa kuolee työssään vuodessa 0henkilöä. Sen sijaan raksamiehiä ym kyllä kuolee useita joka vuosi. Varmasti vittumainen työ mutta ei se ole lähellekään vaarallisimmista päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa.
Eli samat ongelmat vuodesta toiseen.Naiset ei ole voineet tai halunneet antaa takaisin kuten miesten perinne on ollut niin heitä ei ole tarvinnut pelätä. Hoitajina vielä vähemmän. Mieshoitajatkaan ei voi, niin hekin saavat osansa.
Ymmärrätkö, että hoitajat eivät voi/saa käydä potilaisiin käsiksi. Irrottautua voit , jos potilas pitää sinua kiinni, mutta itse et saa käydä käsiksi. Poliisit ja vartijat saa ja voi, hoitajat eivät, koska silloin syyllistyt pahoinpitelyyn.
Hoitoalalla väkivaltaan on tasan kaksi ratkaisua kun mikään taho ei ota koppia väkivaltaongelmista. Kieltäydyt työtehtävistä ja otat potkut tai irtisanoudut. Sitten vasta loppuu väkivalta.
Kyllä sitä on kaikki kokoukset yritetty selvittää keinoja kaikkien piirien kesken vuodesta toiseen.
Sepä loppi irtisanouduttuani. Hyvin loppu.