Teetkö töitä eläkettä varten?
Mitkä ovat suunnitelmasi eläkkeellä kun aikaa SEKÄ rahaa on?
Kommentit (40)
Pakko tehdä kyllä. Tämä meidän eläkejärjestelmämme kun on suuri huijaus alusta loppuun. Selvyyden vuoksi mainittakoot aluksi, että eläkejärjestelmä on eri kuin valtion verotus. Eläkejärjestelmä pyörii omilla rahoillaan. Kerättävillä eläkemaksuilla rahoitetaan nykyiset eläkkeet. Eläkemaksua peritään työntekijältä ja työnantajalta. Bruttopalkasta maksetaan n.7% työeläkemaksua. Työnantaja maksaa 17%.
Jos henkilön brutto on 3500€/kk (noin mediaanipalkka Suomessa). Tällöin henkilö maksaa 245€/kk työeläkemaksua. Työnantaja maksaa 595€/kk. Yhteensä siis 840€/kk.
40v työelämää kun on takana, niin eläkelaskuri antaa eläkkeeksi 1837€/kk Mitä jos saman rahan ihminen olisi sjoittanut ihan itse? 840€/kk ja sijoituajaksi 40v. Markkinatuotoksi 6%. Se on keskimääräinen pörssin tuotto esim. USA:n pörssissä 1900-vuodesta lähtien. Hallinnointipalkkioksi vaikka 0,2%. Sijoitusajan lopussa 68-vuotiaana varallisuus olisi 1 529 941€ (reaalituotto).
Jos sitten eläkkeen alkaessa tuo pääoma sijoitetaan samalla 6% tuotto-olettamalla, saadaan vuosituotoksi 90 000€ ja se jaettuna kuukausille on 7500€/kk.
Eli noin 6000€/kk häviää nykyisessä järjestelmässä, missä valtio pyörittää eläkejärjestelmää. Tässä missä henkilö itse sijoittaisi oman eläkkeensä, hän nauttisi keskituloisena 7500€/kk eläkettä ja kuollessaan jättäisi jälkeensä vielä 1,5 miljoonan euron potin perillisille.
Näin meitä hyväuskoisia vedätetään, koska "hyvinvointivaltio" tai jotain muuta klisettä peliin. Todellisuudessa jokaisen keskituloisenkin pitäisi olla erittäin hyvin toimeentuleva vanhoilla päivillään. Paino sanalla "erittäin hyvin". Vaan eipä ole.
Saako eläkeläinen toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee. Aion tehdä töitä kuolemaani asti. Tarkoitus on saada menestystä, jotta saan korvausta tekemästäni työstä. Ehkä taiteilijaeläke.
Tähtään takuueläkkeeseen. Pienituloisena yrittäjänä ei ole järkevää maksaa yelliä yhtään enempää, kuin tarvitsee.
Työ on harrastus, joten en ajatellut jäädä eläkkeelle. Mitä sitten tekee? Kököttää kotona? Ei jaksa harrastaakkaan kokoajan.Mun isä tekee täyttä työpäivää vielä 78-vuotiaana. Hyvin näyttää viihtyvän. Monille tulee pudotus, kun jäävät eläkkeelle. Harvemmilla on niin paljon mielekästä tekemistä.
Ja vie 50 - 65 -vuotiaiden työpaikat. No, tuo ikäluokkahan se on Suomessa ollut iät ajat se itsekkäin sukupolvi, kaverille ei mielellään mitään eikä varsinkaan heidän jälkelaäisilleen. Jos työtä haluaa työnteon riemusta, eläkeläisille löytyisi kyllä vapaaehtoistyötä. Sinä saisit ennemmin hävetä isäsi toimintaa.
Teen töitä (urakalla ja säästän) nyt sitä varten ettei tarvitse olla eläkeikään asti töissä. Tavoite olisi jäädä pois viimeistään töistä 60v. Jos ei tule ylimääräisiä menoja ja säästössä on 150- 200 000€ kun 60v lähestyy, niin se on hyvästi työnantajalle. Toki eläke tulee olemaan pienempi, mutta se vapaa-aika on sen arvoista. Nyt ikää 52v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee. Aion tehdä töitä kuolemaani asti. Tarkoitus on saada menestystä, jotta saan korvausta tekemästäni työstä. Ehkä taiteilijaeläke.
Tähtään takuueläkkeeseen. Pienituloisena yrittäjänä ei ole järkevää maksaa yelliä yhtään enempää, kuin tarvitsee.
Työ on harrastus, joten en ajatellut jäädä eläkkeelle. Mitä sitten tekee? Kököttää kotona? Ei jaksa harrastaakkaan kokoajan.Mun isä tekee täyttä työpäivää vielä 78-vuotiaana. Hyvin näyttää viihtyvän. Monille tulee pudotus, kun jäävät eläkkeelle. Harvemmilla on niin paljon mielekästä tekemistä.
Miksei ihmiset sitten keksi mielekästä tekemistä? Minä ajattelin matkustelun lisäksi jatkaa muita harrastuksiani, kuten keilaamista, laulamista, ulkoilua, mökkeilyä, purjehdusta jne. Ja ainahan voi keksiä uusia, jos vanhat alkavat kyllästyttää tai kunto ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vie 50 - 65 -vuotiaiden työpaikat. No, tuo ikäluokkahan se on Suomessa ollut iät ajat se itsekkäin sukupolvi, kaverille ei mielellään mitään eikä varsinkaan heidän jälkelaäisilleen. Jos työtä haluaa työnteon riemusta, eläkeläisille löytyisi kyllä vapaaehtoistyötä. Sinä saisit ennemmin hävetä isäsi toimintaa.
Täh? Se on yrittäjä. Pyörittää omaa yritystä ja muutama palkallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen todellakaan kannata jäädä eläkkeelle. Koko ikänsä paiskinut töitä. Ei pysty olemaan tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästä työnteosta kyllä sanoit. Siitä saa heti sellaisen käsityksen, että pysyy palkkatyössä kynsin hampain kiinni. Myös yrityksissä voisi tehdä sukupolvenvaihdoksia ajoissa, jottei sitten jatkajalle tule hätä käteen, kun varsinaisella yrittäjällä muisti sakkaa tai muuten yhtäkkiä päästä vippaa ja fyysinen kunto rapautuu.
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset sitten keksi mielekästä tekemistä? Minä ajattelin matkustelun lisäksi jatkaa muita harrastuksiani, kuten keilaamista, laulamista, ulkoilua, mökkeilyä, purjehdusta jne. Ja ainahan voi keksiä uusia, jos vanhat alkavat kyllästyttää tai kunto ei kestä.
Kaikki ei ole mitään purjehdusseuratyyppiä. Hän mietti vielä päälle 70-kymppisenä uuden yrityksen perustamista, kun on vielä nuori. Työ pitää kyllä ihmisen nuorekkaana. Ja pitää jonkun maksaa verojakin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästä työnteosta kyllä sanoit. Siitä saa heti sellaisen käsityksen, että pysyy palkkatyössä kynsin hampain kiinni. Myös yrityksissä voisi tehdä sukupolvenvaihdoksia ajoissa, jottei sitten jatkajalle tule hätä käteen, kun varsinaisella yrittäjällä muisti sakkaa tai muuten yhtäkkiä päästä vippaa ja fyysinen kunto rapautuu.
Ei ole tulossa sukupolvenvaihdosta. Mutta hän menee töihin aamulla kello 9 ja lähtee kotiin kello 16. Jatkaa niin pitkään kuin jaksaa. Työtä se muidenkin työllistäminen on.
Kyllä! Alin eläkeikä on jo saavutettu, nyt teen töitä puhtaasti eläkekertymän takia. Oudon surullista, että tietää voivansa kupsahtaa vaikka jo huomenna, kesken maksatustarkastuksen. Mutta sellaisia me vanhukset olemme, hauraita ja aina lähdössä.
En todellakaan tee vaan ihan vaan tätä päivää varten.
Antti-analysoija kirjoitti:
Pakko tehdä kyllä. Tämä meidän eläkejärjestelmämme kun on suuri huijaus alusta loppuun. Selvyyden vuoksi mainittakoot aluksi, että eläkejärjestelmä on eri kuin valtion verotus. Eläkejärjestelmä pyörii omilla rahoillaan. Kerättävillä eläkemaksuilla rahoitetaan nykyiset eläkkeet. Eläkemaksua peritään työntekijältä ja työnantajalta. Bruttopalkasta maksetaan n.7% työeläkemaksua. Työnantaja maksaa 17%.
Jos henkilön brutto on 3500€/kk (noin mediaanipalkka Suomessa). Tällöin henkilö maksaa 245€/kk työeläkemaksua. Työnantaja maksaa 595€/kk. Yhteensä siis 840€/kk.
40v työelämää kun on takana, niin eläkelaskuri antaa eläkkeeksi 1837€/kk Mitä jos saman rahan ihminen olisi sjoittanut ihan itse? 840€/kk ja sijoituajaksi 40v. Markkinatuotoksi 6%. Se on keskimääräinen pörssin tuotto esim. USA:n pörssissä 1900-vuodesta lähtien. Hallinnointipalkkioksi vaikka 0,2%. Sijoitusajan lopussa 68-vuotiaana varallisuus olisi 1 529 941€ (reaalituotto).
Jos sitten eläkkeen alkaessa tuo pääoma sijoitetaan samalla 6% tuotto-olettamalla, saadaan vuosituotoksi 90 000€ ja se jaettuna kuukausille on 7500€/kk.
Eli noin 6000€/kk häviää nykyisessä järjestelmässä, missä valtio pyörittää eläkejärjestelmää. Tässä missä henkilö itse sijoittaisi oman eläkkeensä, hän nauttisi keskituloisena 7500€/kk eläkettä ja kuollessaan jättäisi jälkeensä vielä 1,5 miljoonan euron potin perillisille.
Näin meitä hyväuskoisia vedätetään, koska "hyvinvointivaltio" tai jotain muuta klisettä peliin. Todellisuudessa jokaisen keskituloisenkin pitäisi olla erittäin hyvin toimeentuleva vanhoilla päivillään. Paino sanalla "erittäin hyvin". Vaan eipä ole.
Hyvä, että joku muukin on tätä pyramidihuijausta ajatellut. Itsekin hämmästyin, kun taannoin laskin, että paljonko minä ja työnantajani maksetaan eläkemaksua vuodessa ja siitä henkilökohtaista eläkekertymää kertyi suorastaan surkeasti.
Seitsemänkymppinen on vielä nuori yhdeksänkymppiseen verrattuna. Jos jää eläkkeelle 65-vuotiaana, siinä on 25 vuotta aikaa istuskella keinutuolissa.
Minä aion tehdä työtä niin pitkään, kuin kunto kestää. Pikkuisen hellitän ja teen lyhyempää päivää, kun tulee ikää.
En, mutta toivon saavani edes jonkin verran eläkettä. Tällä hetkellä ennuste on, että jos jäisin eläkkeelle mahdollisimman aikaisin eli joku 63-64v, pahasti varhennettuna, koska tavoite on 69. Eläkkeeni olisi bruttona noin 2000. Aika hauskaa, koska vanhempani pääsivät samasta työstä eläkkeelle 60-vuotiaana ja eläkkeet nousee noin 4000 Euroon seuraavan korotuksen jälkeen. Siispä lasken sen varaan, että jää perintöjä, joista saa pääomatuloja tilkkimään taloutta. En aio työskennellä 70-vuotiaaksi. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole mitään purjehdusseuratyyppiä. Hän mietti vielä päälle 70-kymppisenä uuden yrityksen perustamista, kun on vielä nuori. Työ pitää kyllä ihmisen nuorekkaana. Ja pitää jonkun maksaa verojakin täällä.
Tuo on periaatteessa sama asia. Yrityksen suunnittelu tuo hänen elämäänsä mielekkyyttä aivan kuin minulle harrastukseni. Eikä verojenmaksukaan tietääkseni eläkkeellä lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pistän rahaa sivuun eläkevuosia varten, Tarkoitus on olla mökillä, matkustella muutaman kerran vuodessa, käydä kahviloissa ja ravintoloissa, ulkoilla, liikkua, joogata, mennä työväenopiston harrastuskursseille ja olla mökillä.
Nuo nyt ainakin.
Joogata? Ok.. Aika notkee vanhus. Ja kaikki tämä JOS säilyy terveenä
Ei joogatessa mikään akrobaatti tartte olla.
En. Olen liian nuori, eläkejärjestelmä palvelee vielä suuret ikäluokat ja romahtaa sen jälkeen pois. Kusetus, mutta demokratia jossa suurinosa on vanhoja suosii tätä.
Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää. Dykkaa vaikka roskiksia sitten, jos ei ole tarpeeksi rahaa ruokaa ostaa.