Petteri Orpo lupaa: kunhan työttömät saadaan töihin on kaikki Suomen talousongelmat ratkaistu
Petteri Orpon hallituksen ohjelma ja ensi vuoden budjetin teossa kirkastunut talouslinja nojaavat työllisyyteen. Idea on, että kun ihmisiä saadaan siirrettyä työttömyydestä työhön ja osa-aikaisuuksista täyspäivätyöhön, työllisyysaste nousee ja hyvinvointivaltion laskut voidaan maksaa.
Kommentit (442)
Suurin osa eli kaksi kolmasosaa haluaisi kokoaikaisen työn, mutta halusta huolimatta tämä ei järjesty.
Millä logiikalla ne, jotka tykkää osa-aikatyöstä, saisivat kokoaikatyötä yhtään sen paremmin, jos sitä haluaisivat?
?
Tietenkin kokoaikatyötä haluava ihminen päätyy siihen todennäköisemmin kuin sellainen, joka ei sitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen pohdin sanaa "minne"?
Esimerkiksi Turun ja Helsingin väliin tulee uusi pikaraide. Sinne tarvitaan käsivoimia raivamaan metsää, kaivamaan ojia, kasaamaan ratapenkkaa ja iskemään lekalla kiiloja kiskoihin, hoitajia loukkaamtuneiden varalle ja ruoanlaittajia ruokkimaan työvoimaa, jotta kyseinen junarata saadaan valmiiksi.
Tuohan työllistää monta sataa puolalaisista bulgarialaista. Varmaan latviastakin voi tulla joku
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa eli kaksi kolmasosaa haluaisi kokoaikaisen työn, mutta halusta huolimatta tämä ei järjesty.
Millä logiikalla ne, jotka tykkää osa-aikatyöstä, saisivat kokoaikatyötä yhtään sen paremmin, jos sitä haluaisivat?
?
Tietenkin kokoaikatyötä haluava ihminen päätyy siihen todennäköisemmin kuin sellainen, joka ei sitä halua.
?
Kun suurin osa, jotka ovat osa-aikatyössä, tahtoisivat siirtyä kokoaikatyöhön, mutta sitä ei ole saatavilla, miksi sitä olisi tälle pienemmälle osalle saatavilla?
Ja kenen on tarkoitus jatkossa tehdä ne osa-aikatyöt, jos nykyisten tekijöiden kuuluu vaihtaa työpaikkaa? Niihinhän rekrytään uudet tekijät, jotka taas sitten halutaan saada irtisanoutumaan ja vaihtamaan työtä?
Vierailija kirjoitti:
Petteri unohtaa sellaisen seikan, että Suomessa on IKÄSYRJINTÄÄ. Olen itse 53-vuotias nainen ja pitkä työura takana. Elämässä kun kaikki ei mene hienosti ainakaan kaikilla eikä ole synnytty kultalusikka suussa. Niin pointtini on se, että haen koko ajan töitä, minulla on osaamista, MUTTA, minua ei palkata. Onko tämä minun syyni, että olen vääränikäinen. Miten Petteri ratkaisee tilanteeni. Voisinko mennä Petterin avustajaksi. Minulle kyllä kelpaa, siellä varmasti hyvät palkat ja edut.
Tämähän se meidän kaikkien kohtalo lopulta on. Minun ikäisillä eläkeikä lähestyy jo 70 ikävuotta, mutta kuinka moni oikeasti pysyy työmarkkinoiden kannalta haluttavana työvoimana tuohon ikään asti? Hyvin harva. Yhä useampien kohtalona on jäädä työttömäksi viimeistään joskus vajaa kuusikymppisenä ja sen jälkeen voikin työttömänä kuunnella miten halveksittava otus sitä onkaan kun ei vain vaivaudu "menemään" töihin, vaikka olisi ollut töissä vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
?
Kun suurin osa, jotka ovat osa-aikatyössä, tahtoisivat siirtyä kokoaikatyöhön, mutta sitä ei ole saatavilla, miksi sitä olisi tälle pienemmälle osalle saatavilla?
Ja kenen on tarkoitus jatkossa tehdä ne osa-aikatyöt, jos nykyisten tekijöiden kuuluu vaihtaa työpaikkaa? Niihinhän rekrytään uudet tekijät, jotka taas sitten halutaan saada irtisanoutumaan ja vaihtamaan työtä?
Osa-aikaisista vain kolmasosa (118 000) haluaisi kokoaikaiseen työhön. Työnantaja on siis usein tilanteessa, että ei saa kokoaikaista työntekijää, vaikka haluaisi. Ei ole järkeä luoda tukiaisilla tällaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin? Kun rakas Petsku ei ole töitä mihin mennä, selviää ihan Petskullekin kun katsoo niitä tilastoja. Mielikuvitus ja haamutöihin ei voi mennä.
Töitä on, mutta eihän ne kelpaa. Itse olen ollut sovitellulla päivärahalla ja tehnyt töitä toimistossa, päiväkodissa, koulussa, kaupassa. Sijaisena käyn kun tarvitaan. Kaikki käy, jos ei koulutuksen puute tule vastaan. Puistotyöt olisi myös kesällä kiinnostanut, mutta en saanut töitä. Se on harmi, ettei kokoaikaisia töitä ole, osa-aikaisia ja osapäiväisiä kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin? Kun rakas Petsku ei ole töitä mihin mennä, selviää ihan Petskullekin kun katsoo niitä tilastoja. Mielikuvitus ja haamutöihin ei voi mennä.
Töitä on, mutta eihän ne kelpaa. Itse olen ollut sovitellulla päivärahalla ja tehnyt töitä toimistossa, päiväkodissa, koulussa, kaupassa. Sijaisena käyn kun tarvitaan. Kaikki käy, jos ei koulutuksen puute tule vastaan. Puistotyöt olisi myös kesällä kiinnostanut, mutta en saanut töitä. Se on harmi, ettei kokoaikaisia töitä ole, osa-aikaisia ja osapäiväisiä kyllä riittää.
Miten niin et saanut puistotöitä? Töitä on, ei tainnut vaan kelvata! Olisit mennyt töihin.
Olen hakenut töitä 5 vuotta. Eipä ole kukaan ottanut töitä tekemään.r
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään niitä uusia työpaikkoja ei synny työntekijöitä ruoskimalla. Ehkä noilla osa-aikaisilla on hyvä syy tehdä osapäivätyötä ja kokopäiväinen työ tulisi kalliiksi myös yhteiskunnalle.
Osa-aikaista työtä varmasti jatkavat ne, joilla on hyvä syy tehdä sitä. Ei sitä kieltämässä olla. Sen tukemista kuitenkin vähennetään merkittävästi, sillä jotkut tekevät sitä mukavuussyistä.
Niin että on oikein ruoskia kaikkia jos jotkut tekevät mukavuussyistä? Kuulostaa ihan pohjoiskorealaiselta kurinpidolta. Eikö kannattaisi alkaa vaatimaan että täälläkin kostetaan yhden teot kolmelle sukupolvelle, siitä sais sellaiset Kimin kiksit.
Harmittaa, että yhä vaan ihmisiä syyllistetään siitä työttömyydestäön, niinkuin ei siinä olisi stressiä jo kyllin.
Tuota hoettiin jo -90luvun laman aikanakin, töitä kuulemma oli, jos vaan halusi tehdä. Siihen aikaan järjestettiin kunnollista työllisyyskoulutusta aloille, joille oli duunia.
Sieltä ne työnantajat itse valkkasivat väkensä. Onneksi saatiin elektroniikka-ala silloin nousuun. Sittemminhän nekin työt vietiin aasian maihin.
Olisi kyllä mukava kuulla, että Orpo ja kumppanit kertoisivat myös keinoista, joilla saisivat niitä työnantajiakin työllistämään.
Kannattaako sekään valtiontalouden kannalta, että väen vängällä tuodaan väkeä muualta töihin, jotka omatkin työttömät voisivat hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä syntyy kun leikataan työttömien tukia, vähennettään yritysten verorusta, helpotetaan irtisanomista ja kannustetaan työllisiä siirtymään osa-aikaisesta kokoaikaiseen työhön.
No ne irtisanotut kyllä menettää työnsä eikä saa niitä. Se ei lisää työllisyyttä.
Osa-aikatyöläisille ei kokopäivätyötä löydy sillä, että suojaosa poistetaan. Vähentää vain mahdollisuutta käydä edes niissä osa-aikatöissä.
Työttömien tukien leikkaus? Miten siitä syntyy työpaikkoja? Heidän on jatkossa entistä hankalampi mennä mihinkään töihin ja mt-ongelmat ja ahdinko vain lisääntyvät. Kustannukset vain kasvavat.
Yritysten verojen keventäminen siirtyy täysimääräisesti johdon ansioihin.
Tuo työttömien tukien leikkaus vie monilta mahdollisuuden käydä edes työhaastatteluissa kauempana kuin naapuritalossa. Itseltäni lähtee liki 200€/kk ja nytkin on ollut lähes mahdotonta lähteä haastatteluun esim 100 km päähän julkisilla kun joutuisi yöpymään hotellissa. Ei ole varaa. Tällä kylällä ei töitä ole.
Niin että on oikein ruoskia kaikkia jos jotkut tekevät mukavuussyistä? Kuulostaa ihan pohjoiskorealaiselta kurinpidolta. Eikö kannattaisi alkaa vaatimaan että täälläkin kostetaan yhden teot kolmelle sukupolvelle, siitä sais sellaiset Kimin kiksit.
Ei tässä nyt kaikkia ruoskita. Esimerkiksi eläkettä saavien osa-aikatyön tekijöiden asema säilyy ennallaan. Selvä lähtökohta on kuitenkin se, että terve työikäinen tekee töitä, joten tuon ryhmän motivointi kokoaikatöihin on keskimäärin ihan oikeutettua.
Tuo työttömien tukien leikkaus vie monilta mahdollisuuden käydä edes työhaastatteluissa kauempana kuin naapuritalossa. Itseltäni lähtee liki 200€/kk ja nytkin on ollut lähes mahdotonta lähteä haastatteluun esim 100 km päähän julkisilla kun joutuisi yöpymään hotellissa. Ei ole varaa. Tällä kylällä ei töitä ole.
Ainakin minulla kaikki haastattelut ovat nykyään Teamsissä.
Entä jos on mielenterveysongelmainen, ja siksi ei pysty tuottavaan työhön? Heitä työllistämällä Suomi nousuun?
Vierailija kirjoitti:
Palkattomalla ja polkupalkatulla työllä Suomi nousuun vai? Eipä siitä ansiotuloveroja valtion kassaan kerry, mutta eipä tunnu Orpoa se tosiseikka kiinnostavan lainkaan. Orpo miettii vain säästöjä, vaikka tulopuolta pitäisi olla myös- Orpohan leikkaa Suomen tulot pois suomalla veroaleja yrityksille ja huippurikkaille.
Ystävä hyvä, eihän Petteri mitään säästöjä mieti. Petteri toteuttaa nyt EK:n porhojen märkää unta. Siellä kun on haaveena ollut jo pitkään kaikkien yrittämiseen liittyvien maksujen ja riskien pienentäminen ja työntekijöiden aseman ja palkkojen heikentäminen. EK kun nykäisee naruista, niin Petteri tanssii, näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen pohdin sanaa "minne"?
Esimerkiksi Turun ja Helsingin väliin tulee uusi pikaraide. Sinne tarvitaan käsivoimia raivamaan metsää, kaivamaan ojia, kasaamaan ratapenkkaa ja iskemään lekalla kiiloja kiskoihin, hoitajia loukkaamtuneiden varalle ja ruoanlaittajia ruokkimaan työvoimaa, jotta kyseinen junarata saadaan valmiiksi.
Sinnekö ajattelit monisairaat ja iäkkäät työllistää?
Voivat nojailla haravoihin ja viihdyttää nuorempia vitseillään ja keittää hernekeittoa talkoolaisille. Reilu 1000 tyyppiä lapioimassa ja kuokkimassa jokaisella kilometrillä, luulisi tulevan valmista hyvin nopeasti.
Okei. Raksalleko kaikki työttömät menee töihin, Petteri Urpo?
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt kaikkia ruoskita. Esimerkiksi eläkettä saavien osa-aikatyön tekijöiden asema säilyy ennallaan. Selvä lähtökohta on kuitenkin se, että terve työikäinen tekee töitä, joten tuon ryhmän motivointi kokoaikatöihin on keskimäärin ihan oikeutettua.
Niin, ensi vuonna ei voi enää tehdä henkilökohtaisen avustajan töitä kun pitää saada ja hakea 40 h viikko. Jos sun puolisolla on ms-tauti niin hoidat sen itse tai lykkäät laitoshoitoon. Ei tule enää mitään avustajaa 20 h viikko kotiin.
Ei muuta Petteri kun keksimään jengille työpaikkoja.
Osa-aikaista työtä varmasti jatkavat ne, joilla on hyvä syy tehdä sitä. Ei sitä kieltämässä olla. Sen tukemista kuitenkin vähennetään merkittävästi, sillä jotkut tekevät sitä mukavuussyistä.