Petteri Orpo lupaa: kunhan työttömät saadaan töihin on kaikki Suomen talousongelmat ratkaistu
Petteri Orpon hallituksen ohjelma ja ensi vuoden budjetin teossa kirkastunut talouslinja nojaavat työllisyyteen. Idea on, että kun ihmisiä saadaan siirrettyä työttömyydestä työhön ja osa-aikaisuuksista täyspäivätyöhön, työllisyysaste nousee ja hyvinvointivaltion laskut voidaan maksaa.
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Edellinen hallitus kertoi, että Suomeen tarvitaan heti vähintään 80 000 työntekijää ulkomailta.
Täällä on 250 000 työtöntä. Eikö niistä voisi työllistää edes osan?
Ne puhuu mitä sylki suuhun tuo. Ovat jossain omissa maaiömoissaan, kaukana todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa.
Mulla on töissä karkkia mukanani ja olen kiva, kun sun 10 kuukautta vanha vauva tulee hoitoon niin se saa maistaa karkkeja. Köyhä antaa vähästäänkin.Hönö Tiainen. Älä häpäise itseäsi.
Kyllä mä tiedän, että sä olet pihi äiti ja syöt karkit itse.
Mä en ole pihi, köyhä antaa vähästäänkin. Vauva tulee iloiseksi, kun saa karkkia.
Kuningatar jäätelöä vauvalle.
Ja tarhassa saa päättää, että kuka lapsi leikkii milläkin lelulla.
Olivian äiti on lääkäri, sen lapsi saa huonoimmat lelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin töihin? Kun rakas Petsku ei ole töitä mihin mennä, selviää ihan Petskullekin kun katsoo niitä tilastoja. Mielikuvitus ja haamutöihin ei voi mennä.
Töitä on vaikka kuinka paljon, kun vain löytyisi osaavaa porukkaa niitä tekemään, harvassa paikassa kun viitsitään aloittelijasta kouluttaa osaajaa, saati maksaa asiaan kuuluvaa palkkaa.
Näytti olevan peräti 8 paikkaa.
Työtön ei saa asua korvessa, koska on asuttava siellä missä töitä on ja on oltava kulkuyhtedet kaikkialle, mutta työttömän pitää kuitenkin asua jossain korvessa, missä on halpoja asuntoja ja jättää paremmat asunnot muille. Työttömällä ei tarvitse olla autoa, mutta työttömällä pitää olla auto siltä varalta että saa töitä sellaisesta paikasta, mihin julkisilla ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on töissä karkkia mukanani ja olen kiva, kun sun 10 kuukautta vanha vauva tulee hoitoon niin se saa maistaa karkkeja. Köyhä antaa vähästäänkin.Hönö Tiainen. Älä häpäise itseäsi.
Mä en ole pihi, köyhä antaa vähästäänkin. Vauva tulee iloiseksi, kun saa karkkia.
Työttömien lapsille annetaan parhaimmat lelut.
Ja lainaan Olivian ulkohaalari köyhälle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien lapsille annetaan parhaimmat lelut.
Ja lainaan Olivian ulkohaalari köyhälle lapselle.
Tarha kestää 5 vuotta. Vain 5 vuotta Olivia saa ne huonoimmat lelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se varmaan surullista, kun ensi vuonna ei saa enää henkilökohtaista avustajaa kotiin, jos on sairas. Eli omaiset hoitaa tai laitoshoito. Moni omainen joutuu irtisanomaan itsensä töistä.
Höpsistä. Henkilökohtaiset avustajat tulevat ottamaan entistä enemmän tunteja, kun valtio ei enää kannusta osa-aikatyöhön.
Ensinnäkin täysiä tunteja ei ole,toiseksi ne matkat vievät kannattavuuden siitä touhusta.
Yksi homma on että jätettäisiin korruptiojuna tekemättä ja vähennettäisiin turhia virkoja vähän sieltä ja täältä. Tietty määrä johtajia pitää olla, mutta turhia projekteja että saadaan vaimon veljenpojalle töitä, on aika paljon myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se varmaan surullista, kun ensi vuonna ei saa enää henkilökohtaista avustajaa kotiin, jos on sairas. Eli omaiset hoitaa tai laitoshoito. Moni omainen joutuu irtisanomaan itsensä töistä.
Höpsistä. Henkilökohtaiset avustajat tulevat ottamaan entistä enemmän tunteja, kun valtio ei enää kannusta osa-aikatyöhön.
Ensinnäkin täysiä tunteja ei ole,toiseksi ne matkat vievät kannattavuuden siitä touhusta.
Jep, moni joutuu myymään omistusasunnon ja alkaa hoitaa puolisoaan kotona, kun avustajia ei enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vain työttömät työnhakijat vaan kaikki kotona tuilla lomailijat töihin. Miksi kukaan haluaisi töihin toisia, terveitä elättämään? Hyvinvointiyhteiskunta meni jo.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, että töihin vaan.
Tervemenoa katsomaan valtion budjettia mihin rahat menevät esim eläkeläisten terveydenhoitoon.
Terveydenhoito on hoidettu jopa niin hyvin, että keikkalääkärille joudutaan maksamaan yhtä paljon kuin pääministerille.
Työttömäksi on kautta aikain jäänyt ja tulee jatkossakin jäämään niitä, jotka nyt ovat kovia työttömiä kohtaan. Tiedän sellaisia - asuin ennen paikkakunnalla mistä lähti paperitehdas joten tulihan näitä tämän tyylisiä työttömiä aika massa, kun välillistäkin työttömyyttä sitten tuli paljon tuon takia.
Työn kierrätys voisi olla paras keino työllistymiseen. Esim. kolme vuotta työntekoa, vuosi työttömyyttä. Ei olisi loppuunpalamista eikä tympääntymistä. Kaikille työtä tasapuolisesti. Kukaan ei ole korvaamaton ja uudet tekijät toisivat uusia ideoita. Petteri voi vapaasti käyttää tätä loistavaa ideaani, mutta mahdolliset ( todennäköiset) voitot pidän itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Yksi homma on että jätettäisiin korruptiojuna tekemättä ja vähennettäisiin turhia virkoja vähän sieltä ja täältä. Tietty määrä johtajia pitää olla, mutta turhia projekteja että saadaan vaimon veljenpojalle töitä, on aika paljon myös.
Näitä on sote tuonut kuulemma maakuntiin. Hyödyttömiä väliportaan pomoja liikaa ja suorittavia käsiä liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hae avustajan töihin.
Ja Helsingistä lähtee sijoittajilta vuokralaiset.
Suomessa jokainen saa valita asuinkaupunkinsa eikä ihmisiä voi siirtää Helsinkiin eikä pakottaa jäämään sinne.
Töistä kieltäytyviltä otetaan tukiaiset pois, mutta ei ketään silti toki pakoteta. Jos haluaa viettää aikansa elämäntapaintiaanina Kainuun korvessa, niin siihen on oikeus. Jos lämmin ruoka ja asunto alkavat jossakin vaiheessa kiinnostaa, niin sitten avustajaksi Helsinkiin.
Jos Orpon kaavailemat uudistukset menee läpi, niin saattaa käydä niin, että paremmin saa asuntonsa siellä Kainuussa lämpimänä pidettyä, ja ruoat myös.
Tulee mieleen taannoinen sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty, joka vuonna 2014 mietiskeli, että alle 2100 euroa kuussa tienaavia on vain hyvin pieni osa suomalaisista vanhemmista. Nykyrahassa tuo summa on yli 2400 euroa jo.
Ihan kuin Orpokin kuvittelisi, että kyllähän palvelualojen palkat nyt ainakin tuon ovat, ja että niillä elää pääkaupunkiseudulla ihan hyvin.
Eli ei mitään käsitystä pienipalkkaisen ihmisen todellisuudesta. Ei siinä muuta, mutta se voi osua omaankin nilkkaan: Niiden pienipalkkaisten tuottamia palveluja kun käyttää moni isopalkkaisempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei halua antaa lapselle karkkia vielä 10 kuukauden iässä ja siksi he hoitaa lapset kodinhoidontuella kotona 😜
Petteri voisi sitten keskittyä kehittämään sitä työelämän laatua, että ihmiset jaksaisi siellä olla sinne n. 70 v. asti. Nykyään kun tuppaa paljon nuoremmillakin olemaan jaksamisongelmia ja koko ajan vaan kurjistetaan lisää. Yhtälö mielestäni kuulostaa mahdottomalta.
sioittaja kirjoitti:
Sipilä yritti ja laittoi taseen töihin. Hyvältä näytti, kunnes vasemmistohallitus veti Sipilän perinnön pöntöstä alas. Nyt on kokoomuksen vuoro näyttää, miten talous laitetaan tasapainoon ja Suomi nousee kukoistukseen. Jokaisen suomalaisen velvollisuus on osallistua toivotalkoisiin. Tämä on yhteispeliä, jonka vasemmisto pilaa jatkuvalla vastakkainasettelulla ja änkyröinnillä.
Petteri osallistuu keventämällä verotustaan 200 euroa kuussa.
Pitkäaikaistyötön Maija-Liisa osallistuu niin, että hänen tukiaan leikataan 200 euroa kuussa, jotta Petterin verotusta voidaan alentaa. No, Maija-Liisa ei sitten osta ehjiä kenkiä tänä talvena, eikä käy hammaslääkärin tarkastuksessa, ja säästelee sitä ainutta siistimpää vaatekertaa työhaastattelun varalta eikä käy missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Orjakauppa alkaa...
Orpo saa meidän vero-orjien taakat vain raukeamaan.
Vaan kun jokainen suomalainen EI osallistu talkoihin tällä hetkellä. Orvon hallitus leikkaa kyllä vähäosaisimpien tuista, mutta samaan aikaan keventää hyväosaisimpien verotusta. Jos Suomella olisi oikeasti jokin hätä valtionvelan kanssa, talkoisiin osallistuisivat kaikki. Nyt näin ei ole.
Vastakkainasettelua Orpo aiheuttaa aivan itse, siihen ei vasemmistoa tarvita.
Lisäksi on muistettava, että Orvon hallitus ottaa enemmän velkaa kuin yksikään vasemmistohallitus on ottanut, joten valheet siitä että nykyhallitus toimisi asiassa jotenkin paremmin voi jo lopettaa.