Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kannustinloukussa? Kelatuet ~1500€/kk. Nettopalkan olisi oltava vähintään 2000€/kk, jotta kannustaisi töihin.

Vierailija
01.10.2023 |

Hölmö systeemi. Joko palkkojen pitää olla korkeampia, tai tukia vähentää.

Eihän se toki sen syytä ole, joka systeemistä "nauttii" tai käyttää laillista järjestelmää hyväkseen, siis itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. (Vrt. verosunniittelu).

Samoin kuin sekään ei ole mamun vika jos tämä nostaa itselleen "kuuluvat" tuet mitä veronmaksajat eli yhteiskunta haluaa maksaa. Ei se ole tyhmä joka ottaa, vaan se joka antaa. Syyttäkööt ihmiset peliä ennemmin kuin sen pelaajaa.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

600e on työmarkkinatuki pyöristettynä ylöspäin. Jokainen tietää mitä tuki sisältää joten sitä ei tarvitse aina olla selittämässä

Jos kerrotaan, että saa tukia 1500 €, niin ei ainakaan näin työssäkäyvälle se avaa yhtään, koska en suoraan sanottuna tiedä, että mitä 1500 euroon on leivottu. On hankala tarkastella näitä tukikeskusteluja objektiivisesti, kun puhutaan könttäsummista.

Nimikerkillä Viimeksi 20 vuotta sitten Kelan rahalla ollut ja sen jälkeen olen itseni pitänyt onnekkaasti pois Kelan ja työkkärin byrokratian kiemuroista.

Ei se sano muillekaan mitään koska luku on tuulesta temmattu ja epärealistinen. Yksin asuvan tuki kaikkine asumistukineen ja toimeentulotukineem on noin 1100e ja siitä pois sitten kaikki kulut mitä on. 555e pitää jäädä käteen. Siitä joutuu vielä hoitamaan puhelimen, netin, bussilipun, käsikauppalääkkeet ym.

No voihan joku saada kassan päivärahaa 1500€ eikä saa mitään muuta. Toki on varmaan pitänyt olla ihan ok tulot jos päivärahaa saa tuon verran. Itse saan aikuiskoulutustukea joka on bruttona n.1600€ jos ei ole palkkatuloja. Vertailun vuoksi, että mun isä saa eläkettä nettona reilun 1600€.

Vierailija
102/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön tuttava kertoi 2007 saavansa as. tuen mukaanluettuna n.1100€ kk netto tukia. Siisti kolmio 400m kauppakeskuksesta. Ei kuulemma kannata opiskella, kun tuet pienenee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on töissä kokoomuksen puoluetoimistolla.

Vierailija
104/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on helppo elää työttömänä. Nälkään ei voi (siltikään) kuolla. Samaa mieltä kyllä, että vaikka mun mielestä etenkin vastaanottomassi on liikaa, en syytä tulijoita jotka tietenkin ottaa kaiken mitä lain mukaan irti saa. Laeissa on vikaa

Joo varmaan meillä on laeissa vikaa, kun työtön ei voi  kuolla meillä nälkään.

Vierailija
105/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika harva työtön saa kelasta tuollaisia tukia. Itse en ainakaan saanut lähellekään noin paljon ollessani työtön. Taisi olla lähempänä 500 euroa kuin edes tonnia saatikka sitten 1500 euroa.

Vierailija
106/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko yksinasuva työtön muka saada lähemmäs 1500e/kk asumis, toimeentulo-sekä työttömyystuella?

Vierailija
107/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös hallitus ole juuri nyt helpottamassa tuota sinun kannustinloukkutilannetta?

En ole ap, mutta ei helpottamassa, vaan pahentamassa. Helpottaminen olisi tarkoittanut suojaosien nostamista.

Ei. He ovat purkamassa kannustinloukkua pienentämällä tukia. Ero tukien ja palkkatyön välien vaihtoehdoilla kasvaa palkkatyön eduksi.

Joo, tulee halvaksi kun ei tarvitse nostaa palkkoja ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
108/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

600e on työmarkkinatuki pyöristettynä ylöspäin. Jokainen tietää mitä tuki sisältää joten sitä ei tarvitse aina olla selittämässä

Jos kerrotaan, että saa tukia 1500 €, niin ei ainakaan näin työssäkäyvälle se avaa yhtään, koska en suoraan sanottuna tiedä, että mitä 1500 euroon on leivottu. On hankala tarkastella näitä tukikeskusteluja objektiivisesti, kun puhutaan könttäsummista.

Nimikerkillä Viimeksi 20 vuotta sitten Kelan rahalla ollut ja sen jälkeen olen itseni pitänyt onnekkaasti pois Kelan ja työkkärin byrokratian kiemuroista.

Ei se sano muillekaan mitään koska luku on tuulesta temmattu ja epärealistinen. Yksin asuvan tuki kaikkine asumistukineen ja toimeentulotukineem on noin 1100e ja siitä pois sitten kaikki kulut mitä on. 555e pitää jäädä käteen. Siitä joutuu vielä hoitamaan puhelimen, netin, bussilipun, käsikauppalääkkeet ym.

No voihan joku saada kassan päivärahaa 1500€ eikä saa mitään muuta. Toki on varmaan pitänyt olla ihan ok tulot jos päivärahaa saa tuon verran. Itse saan aikuiskoulutustukea joka on bruttona n.1600€ jos ei ole palkkatuloja. Vertailun vuoksi, että mun isä saa eläkettä nettona reilun 1600€.

Kassan päiväraha ei ymmärtääkseni ole kelan tukia. Korjatkaa, jos olen väärässä.

109/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, mistä ap:n tuet koostuvat. Oletan tukien olevan ansiosidonnainen esim. 1200€/kk ja asumistuki 300€/kk, mikäli asuu isossa kaupungissa, missä vuokrat ovat korkeita.

Vierailija
110/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on töissä kokoomuksen puoluetoimistolla.

Töissä? Ei kai Kokoomus palkkaa maksa? Minä veikkaan, että on työkokeilussa...

Vierailija
111/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassan päiväraha ei ymmärtääkseni ole kelan tukia. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Etuisuus kuin etuisuus, jos minulta kysytään.

Vierailija
112/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko yksinasuva työtön muka saada lähemmäs 1500e/kk asumis, toimeentulo-sekä työttömyystuella?

Voi, mutta silloin siitä menee asumiseen noin 700€. Helsingissä sillä saa kaksion keskustan ulkopuolelta. Julkisen liikenteen lippu on pakollinen työstä kiinnostuneelle ja maksaa vähintään 70€. Muiden laskujen (puhelin, netti, sähkö) jälkeen siitä jää käteen se alle viis sataa. Sillai se on laskettu ettei siitä varsinaisesti harrasterahaa jää. Eli jokseenkin sama tilanne kuin minimipalkkaa saavalla.

Vähempää ei voi kuitenkaan tukia antaa tai menee riehumiseksi ja rikkaat säikkyvät tai työttömät katoavat jonnekin, asuntosijoitukset romahtavat eikä elintarvikkeetkaan enää käy kaupaksi.

Suuri syy tilanteeseen ovat ihmiset jotka suostuvat työskentelemään kituuttaen. Lue orjat jotka eivät uskalla kapinoida.

Vierailija
113/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku yksinasuva työtön saa oikeasti tukia yht 1500€ niin eikös tämä nyt j u m a l a u t a kerro tyhmemmällekin että tukia pitää tässä maassa pienentää, ja paljon..

Vierailija
114/125 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs, eläkettä ei kerry tuista....

115/125 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä provo!

En ole työttömänä ollessa saanut tommoista tukea, eikä tukia saa pitkään kukaan

tätönen 23

Vierailija
116/125 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos joku yksinasuva työtön saa oikeasti tukia yht 1500€ niin eikös tämä nyt j u m a l a u t a kerro tyhmemmällekin että tukia pitää tässä maassa pienentää, ja paljon..

Jos saisi, niin hänellä hyväksyttäisiin 950 euron kuukausivuokra. Hyväksyvätkö edes Helsingissä tuollaista vuokraa?

Vierailija
117/125 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus esittää että joka saa tukia koko työhistoriansa ajan, ei saisi eläkettä vaan joutuisi vaivaistaloon.

Ruokana kaurapuuroa ja porkkanavelliä, jotka pitää valmistaa itse

Vierailija
118/125 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kuopassa ollaan, koska en tee töitä, jos palkka jää alle 46 tuhanteen vuodessa. olen tutkinut työmarkkinoita jo vuosia, eikä yhdelläkään yrityksellä ole varaa minua palkata, joten olen joutilaana käyskennellyt ympäri suomea jo monta vuotta. se on mukavaa, kun muut on töissä, niin jää itselle paljon tilaa kulkea.

Vierailija
119/125 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus esittää että joka saa tukia koko työhistoriansa ajan, ei saisi eläkettä vaan joutuisi vaivaistaloon.

Ruokana kaurapuuroa ja porkkanavelliä, jotka pitää valmistaa itse

Lämmitys puilla, pihaan tuodaan rankoja

Vierailija
120/125 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn ihan töissä, brutto vajaa 5000€:a.

Tänään on sunnuntai. Kuntouttava työtoimintasi jatkuu huomenna, joten kiljupöntön kansi kiinni.

Se on BRUTTO, ei 5k bruttona ole paljon. Siitä lähtee verot jne pois ja tilille mäjähtää joku 3400. Ihan työuran alussa ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän