Muita kannustinloukussa? Kelatuet ~1500€/kk. Nettopalkan olisi oltava vähintään 2000€/kk, jotta kannustaisi töihin.
Hölmö systeemi. Joko palkkojen pitää olla korkeampia, tai tukia vähentää.
Eihän se toki sen syytä ole, joka systeemistä "nauttii" tai käyttää laillista järjestelmää hyväkseen, siis itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. (Vrt. verosunniittelu).
Samoin kuin sekään ei ole mamun vika jos tämä nostaa itselleen "kuuluvat" tuet mitä veronmaksajat eli yhteiskunta haluaa maksaa. Ei se ole tyhmä joka ottaa, vaan se joka antaa. Syyttäkööt ihmiset peliä ennemmin kuin sen pelaajaa.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en ymmärrä, jos työttömiltä vähennetään tukia vaikka 100e kk. Miksei ne eti jotain pientä piaska duunia, jolla korvata se puuttuva 100e.? Minunkin pitää töitä tehdä rahani eteen, enkä oleta et sohvalla istumalla saisin kaiken.
Jos työttömiltä vähennetään tukia 100 euroa ja hankkii työtä josta tienaa 100 euroa kuukaudessa niin sittenhän tuista voidaan vähentää taas lisää tuo 100 euroa vähintään. Joskus 50 euron palkankorotus kuukaudessa on johtanut 100 euron asumistukileikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa että jollain on noin kovat tuet. Itse en saanut kuin noin 900€ kun lasketaan kaikki yhteen. Tämä on varmaankin yksinhuoltaja Helsingissä?
Mä saan vuokraan 800€ ja toimeentulotuen perusosa 550€ päälle. Lisäksi bussilippu ja lääkkeet vajaa 100€. Tarvittaessa saa lisäksi silmälasit, henkkarin yms välttämätöntä. Kelatyöntekijästä riippuen voi saada vielä maksusitoumuksen (tai käteistä) ruokaan, vaatteisiin, kodinkoneeseen, kuntosalikorttiin jne.
Vaikka asuisit helsingissä, niin saat vuokraan ainakin 100 euroa enemmän kuin normaalisti. Asut siis liian kalliissa asunnossa. Sitä paitsi sinä et todellakaan saa Kelasta maksusitoumusta tai rahaa mihinkään vaatteisiin, kodinkoneisiin tai kuntosalikortiiin. Et edes elintarvikkeisiin. Tuollaiset haetaan kunnan sosiaalitoimesta ja ne ovat harkinnanvaraisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa että jollain on noin kovat tuet. Itse en saanut kuin noin 900€ kun lasketaan kaikki yhteen. Tämä on varmaankin yksinhuoltaja Helsingissä?
Mä saan vuokraan 800€ ja toimeentulotuen perusosa 550€ päälle. Lisäksi bussilippu ja lääkkeet vajaa 100€. Tarvittaessa saa lisäksi silmälasit, henkkarin yms välttämätöntä. Kelatyöntekijästä riippuen voi saada vielä maksusitoumuksen (tai käteistä) ruokaan, vaatteisiin, kodinkoneeseen, kuntosalikorttiin jne.
Esität vääriä väittämiä. Kelatyöntekijästä riippumatta, Kela ei myönnä senttiäkään tai mitään maksusitoumuksia lihavoituihin menoihin.
Jos noihin saa tukea, niin sosiaalityöntekijä myöntää niitä sillä perusteella, että ihmisellä on kaikki asiat päin p:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole missään nimessä kannustinloukussa, saan vajaa 600e kk. Voin sanoa, että tiukkaa tekee. Mutta kun ei hitto ole mitään töitä! Olen hakenut lukemattomia paikkoja. Olisin valmis muuttamaan töiden perässä, mutta en lähde halvalta paikkakunnalta ennen kuin niitä on valmiina. Ja pitää olla vähän varmempi kuin joku nollasoppari vuokratyöläisenä että muutto edessä.
Näissä olisi aina hyvä tietää onko ilmoitetut rahat/tuet vuokran jälkeen vai ennen. Nuo Hesarinkin jutut ei anna mitään osviittaa kun kerrotaan että "Kaisa elää 600 eurolla" tms. Vaikuttaa isosti , että onko 600e kaikkeen elämiseen ja itse päätettävissä se raha. Vai onko ensin kuitattava vuokra pois alta ja vasta siitä jäävällä osalla elettävä. Pitäisi aina (mediasssakin) ilmoittaa vuokran jälkeen - summa
Siis siinä on kaikki tuet mitä saan, 595e (verojen jälkeen). Asun avoliitossa enkä saa asumistukea. Vuokrasta maksan vähemmän kuin avopuoliso.
Ei paljoa. Ettet olisi oikeutettu toimeentulotukeen? Se perusosa 555€ pitää jokaiselle jäädä elämiseen. Jos ei jää, niin tuon erotuksen saanee kelasta
Ei kaikki saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Turhauttavaa, että näiden tukien väärin käyttäjien takia moni oikeasti niitä tarvitseva kärsii.
Elämäntapa työttömien takia, joille riittää pieni toimeentulo, moni esim leskeksi jääneet yksinhuoltajat lapsineen menettävät tulonsa.
Ei. Edelleenkään vika ei ole tukien väärinkäyttäjissä, vaan päättäjissä, jotka eivät osaa kehittää systeemiä, jossa syyttömät eivät kärsisi. Meidän päättäjät ovat aina sellaisia, jotka kohtelevat työttömiä ja köyhiä yhtenä massana, ja valitettavasti osa heistä on sad1$teja, jotka nauttivat siitä, että pääsevät heikentämään kaikkien tukia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on helppo elää työttömänä. Nälkään ei voi (siltikään) kuolla. Samaa mieltä kyllä, että vaikka mun mielestä etenkin vastaanottomassi on liikaa, en syytä tulijoita jotka tietenkin ottaa kaiken mitä lain mukaan irti saa. Laeissa on vikaa
Eiköä ole ihan hyvä, että tässä maassa ei kuolla nälkään? Vai pitäisikö sinusta joka vuosi olla tietty prosentti nälkäkuolemia, ja kokisitko sen "kannustavana"?
Ap, en ymmärrä logiikkaasi. Valtaosa tuistahan ei tipu nollille heti työllistyttyä - toistaiseksi, vasta Orpon hallitusten leikkausten jälkeen - ja nimenomaan se tekee työn vastaanottamisesta kannustavaa ja kannattavaakin. Vasta hallituksen leikkausket tekevät työn vastaanottamisesta monessa tapauksessa täysin kannattamatonta, mikä on tietenkin typerää politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sun vuokra on ?
Tuo 800 (790 tarkalleen ja sisältäen veden). Hgissä.
Asumistuki kattaa osan, ja toimeentulotuki lopun eli kela kattaa vuokran. Käteen jää sitten vielä 555, eli se minimi-perusosa joka on taattu kaikille. Lisäksi kela maksaa tosiaan vielä lääkkeet, bussilipun, sähkölaskun. Kaikki nuo pitäisi maksaa palkasta jos olisin töissä. Eli "tienaan" enemmän nyt. Järjetön systeemi. Eihän kaikki vois näin elää.
On lapsiperheen vanhempia, joiden olisi melkeinpä "moraalitonta" mennä töihin mikäli se palkka on pienempi kuin tuet. Kukapa ei ottaisi kahdesta vaihtoehdosta sitä paremmin maksavaa ...
Minä tukena siis vuokran saat ? asumistukea ei ymmärtääkseni koskaan makseta niin, että koko vuokra maksettaisiin
Tuet pois niin alkaa työnteko kelpaamaan tuilla elävälle roskajoukolle.
Ei muuta kuin eutanasia tuillla eläville riippakiville niin saadaan valtiontalous tasapainotettu. Miksi joittenkin pitäisi saada elää koko elämänsä toisten rahoilla tekemättä mitään. Valtion pitää perustaa poliisiin yksikkö joka alkaa harventaa maanpettureita jotka elävät veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en ymmärrä, jos työttömiltä vähennetään tukia vaikka 100e kk. Miksei ne eti jotain pientä piaska duunia, jolla korvata se puuttuva 100e.? Minunkin pitää töitä tehdä rahani eteen, enkä oleta et sohvalla istumalla saisin kaiken.
Miksei ja miksei? Kun ei sellaista työtä välttämättä saa, vaikka hakisi vuosikaudet. Minulla meni neljä vuotta, että sain toisen osa-aikaisen edellisen lisäksi, vaikka olen koulutettu ja työkokemusta takana parikymmentä vuotta. Hain ihan kaikenlaisia paikkoja, huonostipalkattujakin.
Nyt hallitus haluaa minulta noin 400 euroa tukia kuussa pois. Löydänköhän edes seuraavan neljän vuoden aikana "pientä duunia", vai meneekö kymmenen vuotta nyt kun tuhannet muutkin menettävät tukensa.
Vierailija kirjoitti:
En ole missään loukussa. Tukena pelkkä työmarkkinatuki.
Pitäisi varmaan tehdä se vähintään 5 lasta, niin jo alkaisi tuet juoksemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuet tippuu
Miksi palkat eivät nouse?
Se on ongelma, mistä ei Orpo koskaan puhu.
Vierailija kirjoitti:
Muita kannustinloukussa? Kelatuet ~1500€/kk. Nettopalkan olisi oltava vähintään 2000€/kk, jotta kannustaisi töihin.
Hölmö systeemi. Joko palkkojen pitää olla korkeampia, tai tukia vähentää.
Eihän se toki sen syytä ole, joka systeemistä "nauttii" tai käyttää laillista järjestelmää hyväkseen, siis itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. (Vrt. verosunniittelu).
Samoin kuin sekään ei ole mamun vika jos tämä nostaa itselleen "kuuluvat" tuet mitä veronmaksajat eli yhteiskunta haluaa maksaa. Ei se ole tyhmä joka ottaa, vaan se joka antaa. Syyttäkööt ihmiset peliä ennemmin kuin sen pelaajaa.
Tämänkin mainoksen sponsored by EK & Kokoomus
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin eutanasia tuillla eläville riippakiville niin saadaan valtiontalous tasapainotettu. Miksi joittenkin pitäisi saada elää koko elämänsä toisten rahoilla tekemättä mitään. Valtion pitää perustaa poliisiin yksikkö joka alkaa harventaa maanpettureita jotka elävät veronmaksajien rahoilla.
Miksi te tollot jankutatte tuota "tekemättä mitään"-mantraanne? Moni tekee osa-aikatöitä, mutta niillä ei elä. Siksi saavat tukia.
Älä tule sanomaan, etteivät ihmiset "tee mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole missään nimessä kannustinloukussa, saan vajaa 600e kk. Voin sanoa, että tiukkaa tekee. Mutta kun ei hitto ole mitään töitä! Olen hakenut lukemattomia paikkoja. Olisin valmis muuttamaan töiden perässä, mutta en lähde halvalta paikkakunnalta ennen kuin niitä on valmiina. Ja pitää olla vähän varmempi kuin joku nollasoppari vuokratyöläisenä että muutto edessä.
Näissä olisi aina hyvä tietää onko ilmoitetut rahat/tuet vuokran jälkeen vai ennen. Nuo Hesarinkin jutut ei anna mitään osviittaa kun kerrotaan että "Kaisa elää 600 eurolla" tms. Vaikuttaa isosti , että onko 600e kaikkeen elämiseen ja itse päätettävissä se raha. Vai onko ensin kuitattava vuokra pois alta ja vasta siitä jäävällä osalla elettävä. Pitäisi aina (mediasssakin) ilmoittaa vuokran jälkeen - summa
Ei meitä kiinnosta totuus vaan köyhien polkeminen alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos saat 900 yhdelle henkilölle, ja vaikka kaksilapsinen yh saa 1500, eli 500 per hlö, niin sinä olet se joka elää hieman leveämmin. Lapset syövät yhtä kalliisti kuin akuinen n 10 vanhasta eteenpäin, teinipoika tuplastikin. Aikuisena on joskus helpompikin karsia menoistaan, jos ruuasta ja vaatteista puhutaa, tai siitä että menee fillarilla eikä bussilla, mutta lasten kuluista ei ole niinhelppo tinkiä. Omalla kohdalla on kylläkin vaikea tinkiä sairaskuluista, niitä riittää lapsia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suojaosat lähtee, tulee kannustinloukku, mutta toistaiseksi kannattaa vielä.
Tätä Li yritti Orvolle selittää, mutta Orpo oli sitä mieltä, että ihmiset menevät sitten kokoaikatöihin.
Eihän se kyllä niin tule menemään
Orpo on mielisairas ja tarvitsee hoitoa
Vierailija kirjoitti:
Junan alle siksi kun työnantajat ei palkkaa?
Siis se työmarkkinatuki maksetaan 13 kertaa vuodessa. Asumistuki maksetaan kuukauden alussa ja toimeentulotuki noin kaksi viikkoa hakemisen jälkeen tai kuukauden alussa. Tuo työmarkkinatuen 13 kertaa jaetaan 12 kuukaudelle ja sen perusteella myönnetään toimeentulotukea, että laskennallisesti jää tuo 555,11 euroa kuukauden elämiseen.