Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kannustinloukussa? Kelatuet ~1500€/kk. Nettopalkan olisi oltava vähintään 2000€/kk, jotta kannustaisi töihin.

Vierailija
01.10.2023 |

Hölmö systeemi. Joko palkkojen pitää olla korkeampia, tai tukia vähentää.

Eihän se toki sen syytä ole, joka systeemistä "nauttii" tai käyttää laillista järjestelmää hyväkseen, siis itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. (Vrt. verosunniittelu).

Samoin kuin sekään ei ole mamun vika jos tämä nostaa itselleen "kuuluvat" tuet mitä veronmaksajat eli yhteiskunta haluaa maksaa. Ei se ole tyhmä joka ottaa, vaan se joka antaa. Syyttäkööt ihmiset peliä ennemmin kuin sen pelaajaa.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kavereita in deed kirjoitti:

Sosiaaliset suhteet, vastuu elämästä ja lapsille kavereita. Ehe ehe, eiku tuo viimeinen lause, liittyy ja miten?

Työ parasta mielenterveyskuntoutusta ettäs tiedätte!

Siitä huolimatta yhtä useampi työssä käyvä on burnoutin partaalla.

Vierailija
42/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

600e on työmarkkinatuki pyöristettynä ylöspäin. Jokainen tietää mitä tuki sisältää joten sitä ei tarvitse aina olla selittämässä

Jos kerrotaan, että saa tukia 1500 €, niin ei ainakaan näin työssäkäyvälle se avaa yhtään, koska en suoraan sanottuna tiedä, että mitä 1500 euroon on leivottu. On hankala tarkastella näitä tukikeskusteluja objektiivisesti, kun puhutaan könttäsummista.

Nimikerkillä Viimeksi 20 vuotta sitten Kelan rahalla ollut ja sen jälkeen olen itseni pitänyt onnekkaasti pois Kelan ja työkkärin byrokratian kiemuroista.

Ei se sano muillekaan mitään koska luku on tuulesta temmattu ja epärealistinen. Yksin asuvan tuki kaikkine asumistukineen ja toimeentulotukineem on noin 1100e ja siitä pois sitten kaikki kulut mitä on. 555e pitää jäädä käteen. Siitä joutuu vielä hoitamaan puhelimen, netin, bussilipun, käsikauppalääkkeet ym.

Kantsii asuu kävelymatkan päässä kaikesta. Kk lippu Hgissä 70€. Tai sitten voi tehdä sen verran osa-aika työtä että lippu korvataan TT tuessa, koska työmatkat korvataan. 150€ tulee käyttörahaa lisää myös kannustimena eli yht. 220€ voittoa.

Toisinsanoen vastaa summaa palkka netto 1500 jos askulut 700€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulle urpålle kommentoijalle, hain asumistukea mutta en saanut. Mikä epäselvää?

Vierailija
44/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että jollain on noin kovat tuet. Itse en saanut kuin noin 900€ kun lasketaan kaikki yhteen. Tämä on varmaankin yksinhuoltaja Helsingissä?

Mä saan vuokraan 800€ ja toimeentulotuen perusosa 550€ päälle. Lisäksi bussilippu ja lääkkeet vajaa 100€. Tarvittaessa saa lisäksi silmälasit, henkkarin yms välttämätöntä. Kelatyöntekijästä riippuen voi saada vielä maksusitoumuksen (tai käteistä) ruokaan, vaatteisiin, kodinkoneeseen, kuntosalikorttiin jne. 

Vierailija
45/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että jollain on noin kovat tuet. Itse en saanut kuin noin 900€ kun lasketaan kaikki yhteen. Tämä on varmaankin yksinhuoltaja Helsingissä?

Mä saan vuokraan 800€ ja toimeentulotuen perusosa 550€ päälle. Lisäksi bussilippu ja lääkkeet vajaa 100€. Tarvittaessa saa lisäksi silmälasit, henkkarin yms välttämätöntä. Kelatyöntekijästä riippuen voi saada vielä maksusitoumuksen (tai käteistä) ruokaan, vaatteisiin, kodinkoneeseen, kuntosalikorttiin jne. 

Paljonko sun vuokra on ?  

Vierailija
46/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

600e on työmarkkinatuki pyöristettynä ylöspäin. Jokainen tietää mitä tuki sisältää joten sitä ei tarvitse aina olla selittämässä

Jos kerrotaan, että saa tukia 1500 €, niin ei ainakaan näin työssäkäyvälle se avaa yhtään, koska en suoraan sanottuna tiedä, että mitä 1500 euroon on leivottu. On hankala tarkastella näitä tukikeskusteluja objektiivisesti, kun puhutaan könttäsummista.

Nimikerkillä Viimeksi 20 vuotta sitten Kelan rahalla ollut ja sen jälkeen olen itseni pitänyt onnekkaasti pois Kelan ja työkkärin byrokratian kiemuroista.

Mä saan vuokraan 800€ ja toimeentulotuen perusosa 550€ päälle - tämä siis elämiseen, vapaasti käytettävää rahaa. Lisäksi korvataan bussilippu ja lääkkeet, vajaa 100€. Tarvittaessa saa lisäksi silmälasit, henkkarin yms välttämätöntä.

Kelatyöntekijästä riippuen voi saada vielä maksusitoumuksen (tai käteistä) ruokaan, vaatteisiin, kodinkoneeseen, kuntosalikorttiin jne. Ei tosin joka kuukausi. Mutta siis käteen jää 550€. Tonnin edestä Kela korvaa muita menoja, kuten juuri mainitut vuokra, bussilippu ja lääkkeet. 

Jos saisin palkkaa nettona kympin tunnilta, eli 10€/h, niin se tekisi kuussa 1600€ nettona. Ei kannusta töihin jos sieltä saa 100€ enemmän. Itse asiassa töissä käydessä ulosottoonkin menisi muutama satanen, eli kyllä se nettopalkka pitäisi olla parin tonnin luokkaa jotta saisin saman kuin nyt. 

Vierailija
47/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nettopalkka on ollut yli 20 vuotta 2000 euroa. Sillä olen yksin maksanut kaiken elämisen. Autoa en omista. Rahat menee ruokaan, sähköön, puhelimeen, nettiin, kotivakuutukseen sekä asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen. Varsinaiseen elämiseen jää toimeentulotuen verran eli noin 500 euroa. Mutta enpähän elä muiden rahoilla.

Vierailija
48/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hommaa itsellesi ammattia, jossa saa vähintään tuon verran palkkaa. Niin me kaikki muut olemme tehneet. Et ammatti ja työpaikka ole tullut sormia napsauttamalla.

Vierailija
49/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan vuokraan 800€ ja toimeentulotuen perusosa 550€ päälle - tämä siis elämiseen, vapaasti käytettävää rahaa. Lisäksi korvataan bussilippu ja lääkkeet, vajaa 100€. Tarvittaessa saa lisäksi silmälasit, henkkarin yms välttämätöntä.

Kelatyöntekijästä riippuen voi saada vielä maksusitoumuksen (tai käteistä) ruokaan, vaatteisiin, kodinkoneeseen, kuntosalikorttiin jne. Ei tosin joka kuukausi. Mutta siis käteen jää 550€. Tonnin edestä Kela korvaa muita menoja, kuten juuri mainitut vuokra, bussilippu ja lääkkeet. 

Jos saisin palkkaa nettona kympin tunnilta, eli 10€/h, niin se tekisi kuussa 1600€ nettona. Ei kannusta töihin jos sieltä saa 100€ enemmän. Itse asiassa töissä käydessä ulosottoonkin menisi muutama satanen, eli kyllä se nettopalkka pitäisi olla parin tonnin luokkaa jotta saisin saman kuin nyt. 

ITsellänikin on niin, että ulosoton jälkeen ei juurikaan enempää jää mitä sain työttömänä. Mutta pidän kuitenkin tärkeänä lyhentää velkaa ja olla kiinni jossain. 

Vierailija
50/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sun vuokra on ?  

Tuo 800 (790 tarkalleen ja sisältäen veden). Hgissä.

Asumistuki kattaa osan, ja toimeentulotuki lopun eli kela kattaa vuokran. Käteen jää sitten vielä 555, eli se minimi-perusosa joka on taattu kaikille. Lisäksi kela maksaa tosiaan vielä lääkkeet, bussilipun, sähkölaskun. Kaikki nuo pitäisi maksaa palkasta jos olisin töissä. Eli "tienaan" enemmän nyt. Järjetön systeemi. Eihän kaikki vois näin elää. 

On lapsiperheen vanhempia, joiden olisi melkeinpä "moraalitonta" mennä töihin mikäli se palkka on pienempi kuin tuet. Kukapa ei ottaisi kahdesta vaihtoehdosta sitä paremmin maksavaa ... 

Vierailija
51/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuet tippuu

Eihän tipu! Itselläni nousee ja myös monilla tuttavilla.

Vierailija
52/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa työt alkaa maistumaan, kun tuet jää pois.

Vierailija
53/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en ymmärrä, jos työttömiltä vähennetään tukia vaikka 100e kk. Miksei ne eti jotain pientä piaska duunia, jolla korvata se puuttuva 100e.? Minunkin pitää töitä tehdä rahani eteen, enkä oleta et sohvalla istumalla saisin kaiken.

Koska Orpon hallitus päätti viisaudessaan poistaa suojaosat. Vielä vähemmän kannattaa osa-aikatyöt.

Vierailija
54/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa, että näiden tukien väärin käyttäjien takia moni oikeasti niitä tarvitseva kärsii.

Elämäntapa työttömien takia, joille riittää pieni toimeentulo, moni esim leskeksi jääneet yksinhuoltajat lapsineen menettävät tulonsa.

Mitä väärinkäyttöä se on että otat kaiken mitä valtio ihan itse tarjoaa? Se olisi väärin(käyttöä) jos nostaisi tukia ja palkkaa samaan aikaan. 

Sama kun kritisoisit jotain mamua siitä ettei tämä opiskele suomea ja lomailee Irakissa. Järjestelmää olisi muutettava. Moni vasemmistolainen vieläpä ulisee että tuet ovat liian vähän. Kaikki on toki suhteellista. 

Vierailija
55/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa työt alkaa maistumaan, kun tuet jää pois.

Tuet eivät jää pois. Edelleen ensi vuonnakin saan peruspäivärahan, asumistuen ja tt-tuen päälle. 

Vierailija
56/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolmen vuoden työttömyys päättyi siihen, että sain 10e/tunti vuokraduunin. Määrätietoisesti parempaa hakemalla olen nyt ollut puolitoista vuotta vakiduunissa vajaan kolmen tonnin kuukausipalkalla. Kannattaa katsoa asiaa myös pidemmällä tähtäimellä. Monet työttömät, etenkään pitkään työttömänä olleet eivät millään löydä töitä, mutta jos löydät, niin ehdottomasti kannattaa tarttua. Mahdollisuudet saada parempi työpaikka on huomattavasti paremmat jos olet jo töissä kuin jos olet työtön.

Toki jos välttämättömien menojen jälkeen käteen jäävä raha pienenee työn myötä (eli kun otetaan työmatkakustannukset jne. huomioon) niin tilanne on vaikeampi.

Vierailija
57/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään nimessä kannustinloukussa, saan vajaa 600e kk. Voin sanoa, että tiukkaa tekee. Mutta kun ei hitto ole mitään töitä! Olen hakenut lukemattomia paikkoja. Olisin valmis muuttamaan töiden perässä, mutta en lähde halvalta paikkakunnalta ennen kuin niitä on valmiina. Ja pitää olla vähän varmempi kuin joku nollasoppari vuokratyöläisenä että muutto edessä.

Näissä olisi aina hyvä tietää onko ilmoitetut rahat/tuet vuokran jälkeen vai ennen. Nuo Hesarinkin jutut ei anna mitään osviittaa kun kerrotaan että "Kaisa elää 600 eurolla" tms. Vaikuttaa isosti , että onko 600e kaikkeen elämiseen ja itse päätettävissä se raha. Vai onko ensin kuitattava vuokra pois alta ja vasta siitä jäävällä osalla elettävä. Pitäisi aina (mediasssakin) ilmoittaa vuokran jälkeen - summa

Siis siinä on kaikki tuet mitä saan, 595e (verojen jälkeen). Asun avoliitossa enkä saa asumistukea. Vuokrasta maksan vähemmän kuin avopuoliso.

Ei paljoa. Ettet olisi oikeutettu toimeentulotukeen? Se perusosa 555€ pitää jokaiselle jäädä elämiseen. Jos ei jää, niin tuon erotuksen saanee kelasta

Vierailija
58/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään nimessä kannustinloukussa, saan vajaa 600e kk. Voin sanoa, että tiukkaa tekee. Mutta kun ei hitto ole mitään töitä! Olen hakenut lukemattomia paikkoja. Olisin valmis muuttamaan töiden perässä, mutta en lähde halvalta paikkakunnalta ennen kuin niitä on valmiina. Ja pitää olla vähän varmempi kuin joku nollasoppari vuokratyöläisenä että muutto edessä.

Näissä olisi aina hyvä tietää onko ilmoitetut rahat/tuet vuokran jälkeen vai ennen. Nuo Hesarinkin jutut ei anna mitään osviittaa kun kerrotaan että "Kaisa elää 600 eurolla" tms. Vaikuttaa isosti , että onko 600e kaikkeen elämiseen ja itse päätettävissä se raha. Vai onko ensin kuitattava vuokra pois alta ja vasta siitä jäävällä osalla elettävä. Pitäisi aina (mediasssakin) ilmoittaa vuokran jälkeen - summa

Jos tuntee tukijärjestelmän, niin tuosta tietää, että saa työmarkkinatuen ja puolison tulot vaikuttavat sen verran ettei asumis- tai toimeentulotukea saa. Toinen vaihtoehto olisi, että saa työmarkkinatukea, mutta on poikkeuksellisen rikas, mutta näitä tuskin montaa löytyy.

Kun saa kohtuulliset asumiskulut (asumistukena ja toimeentulotukena), niin se kuukaudessa 555,11 euroa jää kaikkiin muihin kuluihin. Toisin siten, että tuo summa maksetaan 13 kertaa vuodessa, joten käytännössä kuukauden kuluista on selvittävä hivenen pienemmillä, vaikka tuki maksetaan neljän viikon välein, koska se merkittävin lasku eli vuokra tulee maksaa eräpäivänä.

Vierailija
59/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt useimmissa töissä palkka on yli 2t. Palkasta kertyy eläke, lomat ja osa tuista (asumistuki) voi säilyä pienipalkkaisessa työssä ja työ antaa myös sisältöä elämään. Ne olis minun mielestä plussia työlle.

Vierailija
60/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

töihin....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan