Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kannustinloukussa? Kelatuet ~1500€/kk. Nettopalkan olisi oltava vähintään 2000€/kk, jotta kannustaisi töihin.

Vierailija
01.10.2023 |

Hölmö systeemi. Joko palkkojen pitää olla korkeampia, tai tukia vähentää.

Eihän se toki sen syytä ole, joka systeemistä "nauttii" tai käyttää laillista järjestelmää hyväkseen, siis itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. (Vrt. verosunniittelu).

Samoin kuin sekään ei ole mamun vika jos tämä nostaa itselleen "kuuluvat" tuet mitä veronmaksajat eli yhteiskunta haluaa maksaa. Ei se ole tyhmä joka ottaa, vaan se joka antaa. Syyttäkööt ihmiset peliä ennemmin kuin sen pelaajaa.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään ihmistä jolla kelan tuet olisivat yli 1000 euroa. Onko kyse jostain monen lapsen yksinhuoltajaäidistä, joka asuu helsingissä?

Ihan sinkullakin menee yli tonnin helpolla Helsingissä eli n. 1300€. Monilapsisilla perheillä reippaasti enemmän, yh tai 2 huoltajaa.

Itseasiassa tarkkaan laskettuna lastenhan summat ovat samoja esim. TT tuessa olkoon yh perhe tai ei. 2 aikuista huoltajaa saa 470 per nuppi ja yh 630 eli 310€ enemmän tulee jos 2 aikuista huoltajaa kun 1. Onhan siis menotkin sitten kahdesta aikuisesta.

Mitä mieltä noin niinku taloudellisesti onko ihan sama tilanne 630 yhdelle vai 470 per nuppi kahdelle kun talous jaetaan? Nämä mielenkiintoisia kysymyksiä. Nykyään jaettavat asiat, mitkä ei kertaannu päänupin mukaan ovat lähinnä vain netti, huonekalut, kodinkoneet. Noihin summiinei ei sisälly asumiskuluja, joten unohdetaan ne.

Sinänsä en näe, että ruokakuluissa esim. 2 samassa taloudessa kuluttaa vähemmän per nuppi kun 1. Ei sen sikunkaan tartte syödä sitä 400g jauheliha pakettia heti samana iltana.

Vierailija
82/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään ihmistä jolla kelan tuet olisivat yli 1000 euroa. Onko kyse jostain monen lapsen yksinhuoltajaäidistä, joka asuu helsingissä?

Tukien suuruus todellakin riippuu paljon siitä missä ja kenen kanssa asuu. Helsingissä yksin asuva työtön voi saada noin 1300 euroa tukia kuussa, kun taas Jyväskylässä asuva saa maksimissaan noin 1000 euroa. Noihin summiin tietenkin sitten lisätään sellaiset menot jotka hyväksytään toimeentulotuessa, kuten kohtuullinen sähkölasku.

Asumistuki on nykyään vissiinkin siinä +/-300 euron hujakoilla(mikäli ei asu pääkaupunkiseudulla?)? Työttömyyspäiväraha taas siinä vähän vajaat 600 euroa kuussa? Toimeentulotuki on vissiin vähän mitä sattuu, mutta ei koskaan yli 150 euroa kuussa. Tietävät saavat nyt korjata jos olen väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nettopalkka on ollut yli 20 vuotta 2000 euroa. Sillä olen yksin maksanut kaiken elämisen. Autoa en omista. Rahat menee ruokaan, sähköön, puhelimeen, nettiin, kotivakuutukseen sekä asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen. Varsinaiseen elämiseen jää toimeentulotuen verran eli noin 500 euroa. Mutta enpähän elä muiden rahoilla.

2000 euron netolla ei pitäisi olla mitään valittamisen aihetta. Suomessa moni tekee paljon pienemmällä palkalla raskaita paskahommia.

Vierailija
84/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hallitus ole juuri nyt helpottamassa tuota sinun kannustinloukkutilannetta?

Vierailija
85/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuet olisivat 0 euroa kuussa, niin kaikille ei riitä töitä.

Vierailija
86/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös hallitus ole juuri nyt helpottamassa tuota sinun kannustinloukkutilannetta?

En ole ap, mutta ei helpottamassa, vaan pahentamassa. Helpottaminen olisi tarkoittanut suojaosien nostamista.

Vierailija
87/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta ei helpottamassa, vaan pahentamassa. Helpottaminen olisi tarkoittanut suojaosien nostamista.

Ei. He ovat purkamassa kannustinloukkua pienentämällä tukia. Ero tukien ja palkkatyön välien vaihtoehdoilla kasvaa palkkatyön eduksi.

Vierailija
88/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että jollain on noin kovat tuet. Itse en saanut kuin noin 900€ kun lasketaan kaikki yhteen. Tämä on varmaankin yksinhuoltaja Helsingissä?

Mä saan vuokraan 800€ ja toimeentulotuen perusosa 550€ päälle. Lisäksi bussilippu ja lääkkeet vajaa 100€. Tarvittaessa saa lisäksi silmälasit, henkkarin yms välttämätöntä. Kelatyöntekijästä riippuen voi saada vielä maksusitoumuksen (tai käteistä) ruokaan, vaatteisiin, kodinkoneeseen, kuntosalikorttiin jne. 

Paljonko sun vuokra on ?  

Tuo 800 (790 tarkalleen ja sisältäen veden). Hgissä.

Asumistuki kattaa osan, ja toimeentulotuki lopun eli kela kattaa vuokran. Käteen jää sitten vielä 555, eli se minimi-perusosa joka on taattu kaikille. Lisäksi kela maksaa tosiaan vielä lääkkeet, bussilipun, sähkölaskun. Kaikki nuo pitäisi maksaa palkasta jos olisin töissä. Eli "tienaan" enemmän nyt. Järjetön systeemi. Eihän kaikki vois näin elää. 

On lapsiperheen vanhempia, joiden olisi melkeinpä "moraalitonta" mennä töihin mikäli se palkka on pienempi kuin tuet. Kukapa ei ottaisi kahdesta vaihtoehdosta sitä paremmin maksavaa ... 

Miksi eivät mene paremmin palkattuihin töihin? Näin, ongelma ratkaistu.

Vierailija
89/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nettopalkka on ollut yli 20 vuotta 2000 euroa. Sillä olen yksin maksanut kaiken elämisen. Autoa en omista. Rahat menee ruokaan, sähköön, puhelimeen, nettiin, kotivakuutukseen sekä asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen. Varsinaiseen elämiseen jää toimeentulotuen verran eli noin 500 euroa. Mutta enpähän elä muiden rahoilla.

Otapa huomioon, että sillä toimeentulotukea saavalla menee pari sataa ruokaan ja siitä vielä viitisen kymppiä puhelimeen ja nettiin, joten hänelle jää varsinaiseen elämään noin 250 euroa eli puolet siitä mitä sinulla.

Vierailija
90/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan saa kun 650 euroa tukia. Siitä voi laskea kannattaisiko kahden tonnin palkalla mennä töihin. Olen vaan niin huonossa kunnossa, etten kykene työhön ja eläkkeelle en pääse kuin unissa.

Vierailija
91/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta poistuu onneksi kannustinloukut.

Vierailija
92/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuki on nettona 760e joten en todellakaan ole kannustinloukussa.

Vierailija
93/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuet on paremmat kuin täysiaikaisesta työstä saatava palkka niin sitä työtä ei pidä eikä kannata tehdä koska palkka on liian pieni  ja suomessa on orjatyö kielletty.

Vierailija
94/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen ammattikoulussa, ja ammatillisen kuntoutuksen ajalta minulle maksetaan kuntoutusrahaa minimäärä eli 36,91€/arkipäivä. Verojen jälkeen se tekee minulla noin 740€ kuussa. Saan täyden asumistuen. Vuokranmaksun, asumiskulujen ja muiden pakollisten menojen jälkeen minulle jää noin 550€ ruokaan ja vapaa-ajan touhuihin.

Ensi vuonna kuntoutusrahani tippuu 36,91€ --> 31,99€/arkipäivä. Myös asumistukeni tippuu 80% --> 70%. Terveydentilani vuoksi en käy opintojeni ohella töissä. Nuo leikkaukset eivät tunnu minusta kovin hirveiltä, sillä olen jo useamman vuoden ollut kauhea kitupiikki ja minulle jää sosiaalietuuksista joka kuukausi säästöön jonkin verran. Tietenkin harmittaa, kun leikataan, mutta ei minua rehellisesti jaksa enempää kiinnostaa tämä asia. Valmistumisen jälkeen tähtään työelämään siltä osin kun terveydeltäni kykenen.

Vierailija
95/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuet on paremmat kuin täysiaikaisesta työstä saatava palkka niin sitä työtä ei pidä eikä kannata tehdä koska palkka on liian pieni  ja suomessa on orjatyö kielletty.

Kyllä. Työnantaja, joka ei pysty maksamaan kuin juuri ja juuri toimeentulotuen verran ja sekin teatraalisten ähkäisyjen ja kiroilun saattelemana saisi pistää lapun luukulle. Kukaan ei jää kaipaamaan.

Vierailija
96/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. He ovat purkamassa kannustinloukkua pienentämällä tukia. Ero tukien ja palkkatyön välien vaihtoehdoilla kasvaa palkkatyön eduksi.

Jep, ja kun niitä "kannustinloukkuja" tarpeeksi puretaan niin se orjalle maksettava vajaan tonnin nettopalkkakin on kuin taivaan lahja. Näin sen pitää olla.

t. Kokoomus

Vierailija
97/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähtäät matalalle niin matalalle tulet myös jäämäät, kannattaa alkaa asettamaan itselleen korkeampia tavoitteita. On tärkeää ymmärtää, että maailma tarjoaa monia muita vaihtoehtoja kuin vain huonosti palkattu työ tai työttömyys. Sen sijaan voit alkaa pohtia, mitä taitoja sinun on opittava, jotta voit ansaita parempaa palkkaa tulevaisuudessa, ja sitten ryhtyä hankkimaan näitä taitoja.

Tämä voi tarkoittaa uudelleenkouluttautumista, lisäkoulutusta tai jopa yrittäjäksi ryhtymistä. Älä unohda, että matalapalkkainen työ voi toimia myös ponnahduslautana parempipalkkaisiin töihin. Siinä voit oppia arvokkaita taitoja ja hankkia kokemusta, jotka voivat avata ovia korkeammin palkattuihin tehtäviin tulevaisuudessa. 

Vierailija
98/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen ammattikoulussa, ja ammatillisen kuntoutuksen ajalta minulle maksetaan kuntoutusrahaa minimäärä eli 36,91€/arkipäivä. Verojen jälkeen se tekee minulla noin 740€ kuussa. Saan täyden asumistuen. Vuokranmaksun, asumiskulujen ja muiden pakollisten menojen jälkeen minulle jää noin 550€ ruokaan ja vapaa-ajan touhuihin.

Ensi vuonna kuntoutusrahani tippuu 36,91€ --> 31,99€/arkipäivä. Myös asumistukeni tippuu 80% --> 70%. Terveydentilani vuoksi en käy opintojeni ohella töissä. Nuo leikkaukset eivät tunnu minusta kovin hirveiltä, sillä olen jo useamman vuoden ollut kauhea kitupiikki ja minulle jää sosiaalietuuksista joka kuukausi säästöön jonkin verran. Tietenkin harmittaa, kun leikataan, mutta ei minua rehellisesti jaksa enempää kiinnostaa tämä asia. Valmistumisen jälkeen tähtään työelämään siltä osin kun terveydeltäni kykenen.

Nopeasti sinnepäin laskien sulla (ja mulla) tippuu ens vuonna tuet reilulla satasella, eli pakollisten jälkeen käteen jäisi noin 450. Riittää mulle kuten sullekin, mutta toimeentulotukihan kattaa osan kadonneesta osasta. Tän uuden himmelin ainoa todellinen syy lienee imeä työttömiltä säästöt, joiden olemassaolo estää tttuen saannin.

Vierailija
99/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois niin alkaa työnteko kelpaamaan tuilla elävälle roskajoukolle.

No niin Liisa. Laitahan kiljupöntön kansi jo kiinni. Olet taas todella aggressiivinen.

Vierailija
100/125 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa, että näiden tukien väärin käyttäjien takia moni oikeasti niitä tarvitseva kärsii.

Elämäntapa työttömien takia, joille riittää pieni toimeentulo, moni esim leskeksi jääneet yksinhuoltajat lapsineen menettävät tulonsa.

leski ja lapset saavat kyllä eläkettä poismenneen jälkeen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme