Oletteko ostaneet aina hautajaisia varten uudet mustat vaatteet vai etsineet kaapista jotain päälle pantavaa?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän ahdistaa kun
kuulee niin paljon kauhistelua. Mun ainoa kunnon talvitakki on kirkkaan keltainen. Jos hautajaisiin pitää keskellä talvea lähteä ja ulkona hytistä arkun laskussa, niin se on joko se keltainen takki tai sitten pitää mennä ilman. Mulla ei ole tapana pitää montaa erilaista takkia samaan säähän. Sisävaatteet toki on mustat tai tummat ja asialliset. En vaan tajua miksi pitäisi olla joka säähän sopivat hautajaistakit jos ei halua sellaisia muuten käyttää.Monella vanhemmalla herralla nähnyt juuri tällaisia hautajaistakkeja. Mustia tai tummansinisiä villakangastakkeja ja niihin sopivia kaulaliinoja, joita ei käytetä koskaan muualla kuin hautajaisissa.
Aikuisen ihmisen ainoa talvitakki on kirkkaan keltainen? Lainaisin jostain tummemman tai etsisin kirpputorilta. En ikinä kehtaisi mennä hautajaisiin keltaisessa vaatteessa ellei sitä ole erikseen toivottu.
Minun ainoa räntäsateenkestävä talvitakkini on punainen. En näe syytä ostaa talvitakkia moneksi vuodeksi mustana tai tummana vain sen vuoksi, että joskus saattaa tulla jotkut hautajaiset missä ollaan joku alle puoli tuntia ulkona siinä takissa.
Ja ette voi lainata tummaa takkia keltään? Kierrätyskeskuksista löytyy kans varmaan joku sopiva muutamalla eurolla.
Miksi ostaa kirpparilta muuten turhaa vaatetta pyörimään?
Vierailija kirjoitti:
Ikää alkanut kertyä ja hautajaisia myös. Pitänee ostaa tarkoitusta varten tumma puvun takki. Muu rekvisiitta löytyy jo.
M55+
Matkalla omiin hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hautajaisissani voi jokainen pukeutua niinkuin haluaa. Ihan mielellään muutakin kuin mustaa. Itselläni oli viimeksi lähiomaisen hautajaisissa tummansininen hame ja jakku, valkoinen toppi, mustat sukat ja kengät. Eikä siellä ollut läheskään kaikilla täysin mustat vaatteet.
Mustahan ei ole ainoa etiketin mukainen hautajaisväri. Musta, tummansininen, tummanharmaa ja valkoistakin voi olla, esim kauluspaitana.
Itse suosin mustan ja tumman violetin yhdistelmää.
M40
En ole koskaan ostanut hautajaispukua.
Olen käynyt hautajaisissa niissä vaatteissa joita kaapista on löytynyt.
Käykää joskus hautajaisissa niin näette, ettei kaikilla ole mustaa pukua, eikä sellaista edes edellytetä.
Hautajaisetiketti kuuluu "asu vapaa mutta pakollinen".
Yhdet ja samat vaatteet melkein kaikissa hautajaisissa. Omaiseni hautajaisiin pukeuduin vähemmän arvokkaasti ja vähemmän tummiin. Hän oli värikäs persoona ja hänelle oli helpotus päästä pois pitkän sairauden jälkeen. Se ei ollut mikään surujuhla.
Mielestäni niin päin, että mitä etäisempi tai oudompi vainaja ja hänen sukunsa, sitä arvokkaammin pukeudutaan varmuuden vuoksi, ellei toisin ole kehotettu. Kun vainaja on läheinen voit pukeutua just niin kuin itse tykkäät.
Miten te muka mahdutte kymmenen vuotta vanhoihin vaatteisiin?! Minä en ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhdet ja samat vaatteet melkein kaikissa hautajaisissa. Omaiseni hautajaisiin pukeuduin vähemmän arvokkaasti ja vähemmän tummiin. Hän oli värikäs persoona ja hänelle oli helpotus päästä pois pitkän sairauden jälkeen. Se ei ollut mikään surujuhla.
Mielestäni niin päin, että mitä etäisempi tai oudompi vainaja ja hänen sukunsa, sitä arvokkaammin pukeudutaan varmuuden vuoksi, ellei toisin ole kehotettu. Kun vainaja on läheinen voit pukeutua just niin kuin itse tykkäät.
Näin minäkin ajattelen, että lähiomaiset pukeutuu kuten parhaaksi katsovat tai jaksavat. Herännyt koko hautajaiset on järjestäneetkin. Ne kaukaisemmat sukulaiset ja ystävät voi keskittyä sitten siihen etikettiin.
You shall not pass kirjoitti:
Hei,sinä pikku pihtailija tässä sinulle säästövinkki.
Jos olet nainen ja äitisi kuolee,voit käyttää äitisi vanhoja hautajaisvaatteita.
Kätevää,eikö totta? =))
Toivottavasti olet ollut äitiäsi viisaampi ja jättänyt lisääntymisen sikseen, vaikka pahoin pelkään ettei tyhmän lapsest polvi parane.
Sun kuvitelmassa on se huono puoli että harvemmin äidit tyttärineen ovat saman kokoisia ja kun vainajalla on useampi jäljeläinen niin sitä ei noin vaan mennä toisen omaisuutta omimaan. En myösköän usko että juuri kenellekään tuollainen tulisi mieleen paitsi tyhmälle ehkä.
Vitsinäkin niin huono ettei sekään tee sinusta vähemmän tyhmempää.
Vierailija kirjoitti:
Sama musta puku ollut 30 vuotta. Jos tuo vielä toiset 30 vuotta kestää niin osallistun omiinkin hautajaisiin siinä samassa puvussa.
Sama täällä. Sama myös hautajaispuku.
Kahden edelliset hautajaiset on menneet samassa mekossa, kun väliä niillä oli vain pari vuotta. Mutta en edes muista mitä mulla oli päällä hautajaisissa jotka oli näitä ennen, kun niistä on niin kauan. Koska esikoinen oli niiden hautajaisten aikaan vauva, niin luultavasti mulla oli päällä musta imetyspaita ja jotkut mustat housut, jotka siinä vaiheessa mahtuivat jalkaan.
Minulla ei varmaan ikinä ole ollut nostaa vaatteita hautajaisissa.
Viime vuonna hautasin isäni. Olin joskus ostanut alennuksesta tummanpuhuvan polvipituisen mekon jossa hieman valkoista enkä ollut käyttänyt sitä. Se oli siis sopiva. Luullakseni en osta uutta jos tulee hautajaisia kun aina sitä joku musta tai tumma asu löytyy. Sit ostasin jos kaikki ois jo virttyneitä.
Ostin mustan kotelomekon ja jakun 2007 papan hautajaisiin, viimeksi se oli päälläni 2019 isän hautajaisissa, välissä oli useammat hautajaiset ja kotelomekkoa käytin muuallakin toisenlaisten asusteiden kanssa. 2022 sama asu oli äitini päällä mummun hautajaisissa. Eli pitkäikäisiä vaatteita ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän ahdistaa kun
kuulee niin paljon kauhistelua. Mun ainoa kunnon talvitakki on kirkkaan keltainen. Jos hautajaisiin pitää keskellä talvea lähteä ja ulkona hytistä arkun laskussa, niin se on joko se keltainen takki tai sitten pitää mennä ilman. Mulla ei ole tapana pitää montaa erilaista takkia samaan säähän. Sisävaatteet toki on mustat tai tummat ja asialliset. En vaan tajua miksi pitäisi olla joka säähän sopivat hautajaistakit jos ei halua sellaisia muuten käyttää.Monella vanhemmalla herralla nähnyt juuri tällaisia hautajaistakkeja. Mustia tai tummansinisiä villakangastakkeja ja niihin sopivia kaulaliinoja, joita ei käytetä koskaan muualla kuin hautajaisissa.
Aikuisen ihmisen ainoa talvitakki on kirkkaan keltainen? Lainaisin jostain tummemman tai etsisin kirpputorilta. En ikinä kehtaisi mennä hautajaisiin keltaisessa vaatteessa ellei sitä ole erikseen toivottu.
Ota huomioon se pikkuseikka, että talvella harvemmin hillutaan haudalla kovin pitkään takki päällä. Siunaus- ja muistotilaisuus on sisätiloissa, joissa päällysvaatteet voi ottaa pois. Vainaa saatellaan haudalle ja lasketaan sinne, mutta harvemmin edes luodaan hautaa umpeen.
Siksi en näe mitään syytä hankkia jotain muuta vaatetta vain haudalla käyntiä varten.
Lähiomaiset saa pukea vaikka punaista. Pikkuserkut ja kaverit voi noudattaa sitä etikettiä.
Olen ollut yksissä hautajaisissa elämäni aikana, olin silloin 12v. En muista mitä oli päällä, mutta satavarmaa on, että minulla ei niitä vaatteita enää ole. N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän ahdistaa kun
Aikuisen ihmisen ainoa talvitakki on kirkkaan keltainen? Lainaisin jostain tummemman t
En kyllä lainaisi vaatteitani kenellekään, enkä keneltäkään, ja kirppislumpuista saa syyhyn.
Vanhat. Vuoden sisällä oli kolmet hautajaiset.
Ja ette voi lainata tummaa takkia keltään? Kierrätyskeskuksista löytyy kans varmaan joku sopiva muutamalla eurolla.