Oletteko ostaneet aina hautajaisia varten uudet mustat vaatteet vai etsineet kaapista jotain päälle pantavaa?
Kommentit (81)
Ainoan kerran olen ostanut uutta vaatetta hautajaisiin joskus parikymppisenä isoisän hautajaisiin. Ei vaan ollut muuten sopivaa päällepantavaa. Ei minulla ole muutenkaan mustia vaatteita kuin ne samat pukupussiin talletetut, joilla on käyty jo monet hautajaiset ja käydään kaikki seuraavatkin, omiin hautajaisiin saakka. Ja kyllä, ne ovat sitä mallia, että sopivat päälle.
Nykyisin ei tarvitse olla niin mustissa vaan muutkin vaatteet kelpaavat. Läheisin vainaja oli sitä mieltä, että eihän vaatteilla surra ja hänen mielestään oli tuhlausta ostaa kertakäyttövaatteet hautajaisiin. Niinpä hänen lähiomaisten pöydässä oli tummanpunaistakin.
Minulla on mustana kaapissa jakkupuku,pitkä hame, pusero, suorat housut ja kauluspaita näistä yhdistelen päälleni asun, joka harvoin on kokomusta. Paino ei ole kauheasti heitellyt, joten vanhin noista on 10v vanha ja nämä vaatteet on muutenkin käytössä vaikken pelkkää mustaa käytäkään arkena.
Päällystakkina löytyy musta/harmaa villakangastakki tai musta kesätakki. Jos nyt ei ole rahat tiukalla, niin hankkisin nuo kaikki edelleen perus vaatekaappiin. Jakkupuku on ainut mitä en enää käytä muulloin (nyk työ ei vaadi edustamista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten suosikkiväri on musta ja kaikilla tuntuu olevan kaapit täynnä mustia vaatteita. Ihme, jos jollakin näin ei muka ole ja mustille vaatteille ei muka ole muuten käyttöä. Jos jotkut vaatteet pitää ostaa ja on rahapula niin kyllä ne pitäisi juurikin olla mahdollisimman siistit mustat vaatteet.
Tämä on totta ja silti näissä ketjuissa on aina niitä joiden mielestä vaatteilla ei surra ja et on ok laittaa hautajaisiin punainen mekko.
Tämähän riippuu ihan siitä millaiset ne hautajaiset on ja kenen hautajaiset on kyseessä. Olen ollut nuoren miehen hautajaisissa ja tämän äidillä oli tummanpunainen mekko. Minusta kenelläkään ei ole mitään oikeutta sanoa tälle äidille että ei olisi ollut ok laittaa sitä kyseistä mekkoa.
Tilaisuuden järjestäjä määrittää puketumisohjeen (tässä olisi syytä noudattaa vainajan tahtoa). Vieraat noudattavat tätä ohjetta.
Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa sitten keltään, mieheltä tai naiselta, ei näy muuta ihoa kuin kädet, kaula ja pää.
Mun mielestä riittää, että kyynärpäät on peitetty. Kyynärvarsia saa näkyä. Ja hame saa olla polvipituinen, mutta tietty mustat sukkahousut alle.
Minulla ei ole koskaan ollut erillisiä vaatteita hautajaisiin, mutta jotain juhlavaatetta aina löytyy. Yleensä on ihan helppo yhdistellä jotain sopivaa jo olemassa olevista vaatteista. Mustaa väriä kuitenkin vältän, koska se ei sovi minulle. Siksi minulla ei mustia vaatteitakaan olekaan, koska en halua ostaa sellaisia vaatteita mitä käyttäisin vain hautajaisissa eli siis harvoin ja vaate jäisi muuten käyttämättä.
Tuolla ulkona kun liikkuu, niin lähes kaikki ihmiset on mustissa ja harmaissa vaatteissa. Beigeä näkee vähän myös. Tämä pk-seudulla. Ehkä maalla on toisin.
Ihan vähän ahdistaa kun kuulee niin paljon kauhistelua. Mun ainoa kunnon talvitakki on kirkkaan keltainen. Jos hautajaisiin pitää keskellä talvea lähteä ja ulkona hytistä arkun laskussa, niin se on joko se keltainen takki tai sitten pitää mennä ilman. Mulla ei ole tapana pitää montaa erilaista takkia samaan säähän. Sisävaatteet toki on mustat tai tummat ja asialliset. En vaan tajua miksi pitäisi olla joka säähän sopivat hautajaistakit jos ei halua sellaisia muuten käyttää.
Monella vanhemmalla herralla nähnyt juuri tällaisia hautajaistakkeja. Mustia tai tummansinisiä villakangastakkeja ja niihin sopivia kaulaliinoja, joita ei käytetä koskaan muualla kuin hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän ahdistaa kun kuulee niin paljon kauhistelua. Mun ainoa kunnon talvitakki on kirkkaan keltainen. Jos hautajaisiin pitää keskellä talvea lähteä ja ulkona hytistä arkun laskussa, niin se on joko se keltainen takki tai sitten pitää mennä ilman. Mulla ei ole tapana pitää montaa erilaista takkia samaan säähän. Sisävaatteet toki on mustat tai tummat ja asialliset. En vaan tajua miksi pitäisi olla joka säähän sopivat hautajaistakit jos ei halua sellaisia muuten käyttää.
Monella vanhemmalla herralla nähnyt juuri tällaisia hautajaistakkeja. Mustia tai tummansinisiä villakangastakkeja ja niihin sopivia kaulaliinoja, joita ei käytetä koskaan muualla kuin hautajaisissa.
Keltainen takki on yksinkertaisesti sopimaton hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään järkeä olekaan ostaa montaa saman sään takkia eri väreissä ja tehdä kaikkia ostoksia ajatellen josko kerran 10 vuodessa olisi hautajaiset.
Se aika kun siinä arkulle ollaan on todella lyhyt hetki takin käyttöiässä. Jos joku siinä tilanteessa pahoittaa mielensä takin väristä, niin sanoisin että se on vain ja ainoastaan hänen ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos jollakulla on keltainen takki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten suosikkiväri on musta ja kaikilla tuntuu olevan kaapit täynnä mustia vaatteita. Ihme, jos jollakin näin ei muka ole ja mustille vaatteille ei muka ole muuten käyttöä. Jos jotkut vaatteet pitää ostaa ja on rahapula niin kyllä ne pitäisi juurikin olla mahdollisimman siistit mustat vaatteet.
Tämä on totta ja silti näissä ketjuissa on aina niitä joiden mielestä vaatteilla ei surra ja et on ok laittaa hautajaisiin punainen mekko.
Tämähän riippuu ihan siitä millaiset ne hautajaiset on ja kenen hautajaiset on kyseessä. Olen ollut nuoren miehen hautajaisissa ja tämän äidillä oli tummanpunainen mekko. Minusta kenelläkään ei ole mitään oikeutta sanoa tälle äidille että ei olisi ollut ok laittaa sitä kyseistä mekkoa.
Tämä varmasti ollut ok. Minäkin olen ollut hautajaisissa joissa nimeomaan toivottiin värikästä pukeutumista. Mutta jos ei ole erikseen pukeutumisohjeita niin jokaisen täysipäisen aikuisen pitäisi ymmärtää pukeutua etiketin mukaan ja siihen ei kuulu kirkkaanväriset vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa osakseen pitkiä katseita ja pistää silmään hautajaiskuvissa vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Nähty on.
En ymmärrä miksi niin monelle tuottaa vaikeuksia ajatus siitä että hautajaisiin pukeudutaan hillitysti ja tummiin vaatteisiin?
Erikseen toki ne tilanteet joissa vainaja tai omaiset toivovat muuta. Itsekin olen ollut lapsen hautajaisissa joissa oli toiveena värikäs pukeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän ahdistaa kun
kuulee niin paljon kauhistelua. Mun ainoa kunnon talvitakki on kirkkaan keltainen. Jos hautajaisiin pitää keskellä talvea lähteä ja ulkona hytistä arkun laskussa, niin se on joko se keltainen takki tai sitten pitää mennä ilman. Mulla ei ole tapana pitää montaa erilaista takkia samaan säähän. Sisävaatteet toki on mustat tai tummat ja asialliset. En vaan tajua miksi pitäisi olla joka säähän sopivat hautajaistakit jos ei halua sellaisia muuten käyttää.Monella vanhemmalla herralla nähnyt juuri tällaisia hautajaistakkeja. Mustia tai tummansinisiä villakangastakkeja ja niihin sopivia kaulaliinoja, joita ei käytetä koskaan muualla kuin hautajaisissa.
Aikuisen ihmisen ainoa talvitakki on kirkkaan keltainen? Lainaisin jostain tummemman tai etsisin kirpputorilta. En ikinä kehtaisi mennä hautajaisiin keltaisessa vaatteessa ellei sitä ole erikseen toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa osakseen pitkiä katseita ja pistää silmään hautajaiskuvissa vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Nähty on.
En ymmärrä miksi niin monelle tuottaa vaikeuksia ajatus siitä että hautajaisiin pukeudutaan hillitysti ja tummiin vaatteisiin?Erikseen toki ne tilanteet joissa vainaja tai omaiset toivovat muuta. Itsekin olen ollut lapsen hautajaisissa joissa oli toiveena värikäs pukeutuminen.
Ja mitä sitten tapahtuu?
Onneksi normaalisti ihmiset ymmärtää ettei kaikilla ole kaikkiin säihin tietyn väristä takkia. Ja ehkäpä nämä sitten keskittyy siihen varsinaiseen asiaan, eli haudalla vainajan arkunlaskuun. Joka ei kestä kuin hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaisuuden järjestäjä määrittää puketumisohjeen (tässä olisi syytä noudattaa vainajan tahtoa). Vieraat noudattavat tätä ohjetta.
Yksinkertaista.
Ja jos ei ohjeita ole niin mennään etiketin mukaan eli tummissa vaatteissa.
Yksinkertaista. Tai ainakin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän ahdistaa kun
kuulee niin paljon kauhistelua. Mun ainoa kunnon talvitakki on kirkkaan keltainen. Jos hautajaisiin pitää keskellä talvea lähteä ja ulkona hytistä arkun laskussa, niin se on joko se keltainen takki tai sitten pitää mennä ilman. Mulla ei ole tapana pitää montaa erilaista takkia samaan säähän. Sisävaatteet toki on mustat tai tummat ja asialliset. En vaan tajua miksi pitäisi olla joka säähän sopivat hautajaistakit jos ei halua sellaisia muuten käyttää.Monella vanhemmalla herralla nähnyt juuri tällaisia hautajaistakkeja. Mustia tai tummansinisiä villakangastakkeja ja niihin sopivia kaulaliinoja, joita ei käytetä koskaan muualla kuin hautajaisissa.
Aikuisen ihmisen ainoa talvitakki on kirkkaan keltainen? Lainaisin jostain tummemman tai etsisin kirpputorilta. En ikinä kehtaisi mennä hautajaisiin keltaisessa vaatteessa ellei sitä ole erikseen toivottu.
Minun ainoa räntäsateenkestävä talvitakkini on punainen. En näe syytä ostaa talvitakkia moneksi vuodeksi mustana tai tummana vain sen vuoksi, että joskus saattaa tulla jotkut hautajaiset missä ollaan joku alle puoli tuntia ulkona siinä takissa.
Mä ostin mustan takin isäni hautajaisia varten kun ei muuten olisi sopivaa ollut. En halunnut näyttää suremattomalle enkä nololle.
Nuorempana oli pari kertaa tilanne, että piti mennä ostamaan jotain sopivaa hautajaisiin. Sitten hankin villaisen mustan jakkupuvun, jota olen käyttänyt kolme vuosikymmentä kaikissa hautajaisissa, ja onhan noita riittänyt.
Mustahan ei ole ainoa etiketin mukainen hautajaisväri. Musta, tummansininen, tummanharmaa ja valkoistakin voi olla, esim kauluspaitana.