Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko ostaneet aina hautajaisia varten uudet mustat vaatteet vai etsineet kaapista jotain päälle pantavaa?

Vierailija
01.10.2023 |

Ketään?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi kaukaisempi "sukulaistäti" oli värikäs taiteilijapersoona, joka vihasi mustaa väriä. Hänen toiveensa oli, että hautajaisissa kukaan ei pukeutuisi mustiin. Noin 70% vieraista noudatti hänen toivettaan. Hautajaiset olivat kesällä, jolloin naisilla oli värikkäitä kesämekkoja, miehillä puvun kanssa värikkäämpiä paitoja ja kravatteja.

Oli mukavat hautajaiset, ihan vainajan näköiset, vaikka osa vieraista oli kuin korppikotkia mustissaan.

Vierailija
22/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minulla ei oikeastaan edes ole mustia vaatteita. Hautajaisiin käy ihan yhtä hyvin muutkin värit kuin mustat vaatteet, esimerkiksi siniset, harmaat ja violetin sävyt sekä vaaleat. Etsin siis vaatekaapista siistimmät ja sopivimmat vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mustia vaatteita. Olen viimeksi ostanut yleensäkään mustia vaatteita viimeksi mummon hautajaisiin vuonna 2007 ollessani teini.

Mikä niissä mustissa vaatteissa muka on niin ylivertaista?

Vierailija
24/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivelen kaappia ja valitsen sieltä parhaiten sopivat. Ja ihan ok näköisenä olen ollut. Minulla on tosi vähän käyttöä paremmille vaatteille, joten järkevämpää on käyttää jo kaapista löytyviä.

Vierailija
25/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida omistaa yhtään tummaa vaatetta, joten ostoksille joudun lähtemään, kun äiti kohta kuolee. Mustat korkokengät minulta löytyy, mutta en tiedä onko sellaiset rusettikengät soveliaat hautajaisiin. Pitääkö takkikin olla tumma? Kyllä kai. Tulee kalliiksi.

Vierailija
26/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten suosikkiväri on musta ja kaikilla tuntuu olevan kaapit täynnä mustia vaatteita. Ihme, jos jollakin näin ei muka ole ja mustille vaatteille ei muka ole muuten käyttöä. Jos jotkut vaatteet pitää ostaa ja on rahapula niin kyllä ne pitäisi juurikin olla mahdollisimman siistit mustat vaatteet.

Tämä on totta ja silti näissä ketjuissa on aina niitä joiden mielestä vaatteilla ei surra ja et on ok laittaa hautajaisiin punainen mekko.

Vierailija
27/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilliset hautajaisvaatteet mitkä käyvät kesällä ja talvella enkä käytä niitä missään muualla. Siinä on jotain mukavalla tavalla vanhanaikaista ja lohdullista.

Vierailija
28/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa vaatetta löytyy kaapista, ei ole tarvetta lähteä ostoksille.

Vierailija
29/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt aina samaa vanhaa kastepukuani kaikissa juhlatilaisuuksissa.

Vierailija
30/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten suosikkiväri on musta ja kaikilla tuntuu olevan kaapit täynnä mustia vaatteita. Ihme, jos jollakin näin ei muka ole ja mustille vaatteille ei muka ole muuten käyttöä. Jos jotkut vaatteet pitää ostaa ja on rahapula niin kyllä ne pitäisi juurikin olla mahdollisimman siistit mustat vaatteet.

Tämä on totta ja silti näissä ketjuissa on aina niitä joiden mielestä vaatteilla ei surra ja et on ok laittaa hautajaisiin punainen mekko.

Ja sitten se puoli joka pitää kynsin hampain kiinni mustasta tilanteesta riippumatta ja lukematta hautajaisetikettiohjeita.

Vierailija
31/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sopivia vaatteita. Ostan jos tulee tarve niille.

Vierailija
32/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,sinä pikku pihtailija tässä sinulle säästövinkki.

Jos olet nainen ja äitisi kuolee,voit käyttää äitisi vanhoja hautajaisvaatteita.

Kätevää,eikö totta? =))

Vierailija
33/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se on hassua. Nytkin jaupoissa on todella paljon mustia vaatteita. Lähes kaikki housut on mustia ja mustia bleisereitä myös pelkästään.

Mutta sitten kun tulee ne hautajaiset, niin sitten ei yllättäen saa just mustaa mistään.

Vierailija
34/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi musta hautajaisasu joka käy joka vuodenaikaan. Sillä onkin nyt ollut käyttöä kun vanhempien sukupolvien edustajat ovat tulleet siihen ikään, että niitä nyt menee muutama vuodessa.

Vierailija
35/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muutama musta asu aina muutenkin kaapissa.

Mustat siistit avokkaat olen ostanut hautajaisia varten erikseen, muissa yhteyksissä käytän muunlaisia kenkiä.

Vierailija
36/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää alkanut kertyä ja hautajaisia myös. Pitänee ostaa tarkoitusta varten tumma puvun takki. Muu rekvisiitta löytyy jo.

M55+

Vierailija
37/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hautajaisissani voi jokainen pukeutua niinkuin haluaa. Ihan mielellään muutakin kuin mustaa. Itselläni oli viimeksi lähiomaisen hautajaisissa tummansininen hame ja jakku, valkoinen toppi, mustat sukat ja kengät. Eikä siellä ollut läheskään kaikilla täysin mustat vaatteet.

Vierailija
38/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun hautajaisissani voi jokainen pukeutua niinkuin haluaa. Ihan mielellään muutakin kuin mustaa. Itselläni oli viimeksi lähiomaisen hautajaisissa tummansininen hame ja jakku, valkoinen toppi, mustat sukat ja kengät. Eikä siellä ollut läheskään kaikilla täysin mustat vaatteet.

Mustan ja tummansinisen yhdistämistä olisi syytä välttää. Muuten ihan kelpo asu.

Vierailija
39/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän riippuu ihan siitä millaiset ne hautajaiset on ja kenen hautajaiset on kyseessä. Olen ollut nuoren miehen hautajaisissa ja tämän äidillä oli tummanpunainen mekko. Minusta kenelläkään ei ole mitään oikeutta sanoa tälle äidille että ei olisi ollut ok laittaa sitä kyseistä mekkoa.

Vierailija
40/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta, (tumma)harmaa, valkoinen, kaikki sopivia hautajaisiin.

Yleensä vain lähisuku (jos hekään) ovat täysmustissa.

Ja vastaus kysymykseen: olen joutunut ostamaan eri vaatteet, koska (onneksi) hautajaisia on ollut suht harvoin.

Lisäksi on sattunut niin, että osa on ollut kuumana hellepäivänä ja osa kovalla pakkasella, mikä asettanut vaatteille erilaisia vaatimuksia ettei paahdu/jäädy mutta on asiallisesti pukeutunut.

Mutta olen ostanut vaatteita jotka ovat monikäyttöisiä, eli samalla asulla (erilaisin asustein) menee sitten muitakin tilaisuuksia (rippijuhlia/ristiäisiä/teatteriin/konserttiin tmv.) joten "turhia" ostoja eivät ole olleet.

Sama. Kaikki pätee.