Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ostaneet aina hautajaisia varten uudet mustat vaatteet vai etsineet kaapista jotain päälle pantavaa?

Vierailija
01.10.2023 |

Ketään?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi aina: olin hautajaisissa 10-vuotiaana, 15-vuotiaana ja 25-vuotiaana. Eipä käynyt samat vaatteet.

30-50 -vuotiaana olen käyttänyt samaa mekkoa jokaisissa hautajaisissa.

Vierailija
2/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teettänyt joskus 15 vuotta sitten mittatilauksena mustan puvun, jota olen käyttänyt hautajaisissa kerta toisensa jälkeen. Ei noi juhlavammat vaatteet samalla tavalla kulu kun pesettää pesulassa ja käyttöä on max pari kertaa vuodessa, niin sama vaate kunnollisista materiaaleista ja klassisella leikkauksella menee kyllä vuodesta toiseen.

Eli en osta uutta jokaisia juhlia varten, oli sitten hautajaiset tai muu tilaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut ihan erikseen hautajaisvaatteet. Tummanharmaa polvipituinen kotelomekko ja kaksi mustaa jakkua, toinen sopii kesään ja toinen talveen. Mustat nahkakengät. Niin helppoa kun käytän tuota asua ainoastaan hautajaisissa, sen kun ottaa henkarilta kaapista.

Vierailija
4/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaverit lainaa omiaan ja itsekin oon lainannut kavereille. Se tuntuu hyvältä huolenpidolta, kun surun keskellä joku sanoo: "Milloin hautajaiset on? Sä voisit lainata sitä mun mustaa mekkoa, tuutko heti sovittamaan?"

Vierailija
5/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on työnkuvan takia ja muutenkin aina useampi tumma puku kaapissa.

M54

Vierailija
6/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut ihan erikseen hautajaisvaatteet. Tummanharmaa polvipituinen kotelomekko ja kaksi mustaa jakkua, toinen sopii kesään ja toinen talveen. Mustat nahkakengät. Niin helppoa kun käytän tuota asua ainoastaan hautajaisissa, sen kun ottaa henkarilta kaapista.

Tummanharmaa?

Vierailija
7/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tummanharmaa?

Harmaa on myös kelvollinen hautajaisiin. Täysmustaa ei vaadita vaikka tumma on hautajaissävy.

Vierailija
8/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tummanharmaa?

Joo kyllä. Aika harvalla edes on täysin musta asu. Musta, harmaa ja valkoinen on sopivia hautajaisiin. Lapsilla ja niillä jotka ei vainajaa kovin läheisesti tunteneet, muutkin tummat ja neutraalit sävyt on sopivia.

Vierailija
9/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tummanharmaa?

Harmaa on myös kelvollinen hautajaisiin. Täysmustaa ei vaadita vaikka tumma on hautajaissävy.

Lähde?

Vierailija
10/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta, (tumma)harmaa, valkoinen, kaikki sopivia hautajaisiin.

Yleensä vain lähisuku (jos hekään) ovat täysmustissa.

Ja vastaus kysymykseen: olen joutunut ostamaan eri vaatteet, koska (onneksi) hautajaisia on ollut suht harvoin.

Lisäksi on sattunut niin, että osa on ollut kuumana hellepäivänä ja osa kovalla pakkasella, mikä asettanut vaatteille erilaisia vaatimuksia ettei paahdu/jäädy mutta on asiallisesti pukeutunut.

Mutta olen ostanut vaatteita jotka ovat monikäyttöisiä, eli samalla asulla (erilaisin asustein) menee sitten muitakin tilaisuuksia (rippijuhlia/ristiäisiä/teatteriin/konserttiin tmv.) joten "turhia" ostoja eivät ole olleet.

Vierailija
11/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, etsin aina kaapista jotain sopivaa. Yleensä ei edes mustaa, mutta ihan hyvin muutkin kelpaa.

Vierailija
12/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy hautajaisissa. Lähetän vain surunvalittelu adressin.

Vierailija
13/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin mustan mekon ja siihen sopivan lyhyen jakun 8 vuotta sitten, kun enoni kuoli. Näitä samoja vaatteita olen käyttänyt kaikissa muissakin sen jälkeen olleissa hautajaisissa (tähän mennessä kolmet enoni hautajaisten jälkeen ja ensi viikolla neljännet). Koska olen käyttänyt näitä vaatteita vain hautajaisissa, ovat ne edelleen uuden veroissa kunnossa. En näe mitään syytä ostaa uusia vaatteita ensi viikon hautajaisiin.

Vierailija
14/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten suosikkiväri on musta ja kaikilla tuntuu olevan kaapit täynnä mustia vaatteita. Ihme, jos jollakin näin ei muka ole ja mustille vaatteille ei muka ole muuten käyttöä. Jos jotkut vaatteet pitää ostaa ja on rahapula niin kyllä ne pitäisi juurikin olla mahdollisimman siistit mustat vaatteet.

Vierailija
15/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut edes uusia vaatteita vanhempieni hautajaisiin. Mustat housut ja harmaa neule vaan päälle. Vieraat olivat hieman paremmin pukeutuneita kuin minä. 

Vierailija
16/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissa sitten keltään, mieheltä tai naiselta, ei näy muuta ihoa kuin kädet, kaula ja pää.

Vierailija
17/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta, (tumma)harmaa, valkoinen, kaikki sopivia hautajaisiin.

Yleensä vain lähisuku (jos hekään) ovat täysmustissa.

Ja vastaus kysymykseen: olen joutunut ostamaan eri vaatteet, koska (onneksi) hautajaisia on ollut suht harvoin.

Lisäksi on sattunut niin, että osa on ollut kuumana hellepäivänä ja osa kovalla pakkasella, mikä asettanut vaatteille erilaisia vaatimuksia ettei paahdu/jäädy mutta on asiallisesti pukeutunut.

Mutta olen ostanut vaatteita jotka ovat monikäyttöisiä, eli samalla asulla (erilaisin asustein) menee sitten muitakin tilaisuuksia (rippijuhlia/ristiäisiä/teatteriin/konserttiin tmv.) joten "turhia" ostoja eivät ole olleet.

Minusta taas lähiomaisilla on etuoikeus olla melkein missä vaatteissa tahansa, eikä ole kenenkään asia heidän pukeutumista arvostella.

Itsekään en varmaan koskaan ole ollut lähiomaisena täysmustassa asussa, koska vaatteet on prioriteettilistalla aika viimeisten joukossa siinä tilanteessa.

Vierailija
18/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen, kuten tilaisuus muutoinkin, järjestetään vainajan toiveiden mukaan.

Vierailija
19/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten suosikkiväri on musta ja kaikilla tuntuu olevan kaapit täynnä mustia vaatteita. Ihme, jos jollakin näin ei muka ole ja mustille vaatteille ei muka ole muuten käyttöä. Jos jotkut vaatteet pitää ostaa ja on rahapula niin kyllä ne pitäisi juurikin olla mahdollisimman siistit mustat vaatteet.

Minulla ei ole muita mustia vaatteita kuin sukat ja yksi hame. Musta villakangastakki oli varmaan 10 vuotta sitten.

Vierailija
20/81 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama musta puku ollut 30 vuotta. Jos tuo vielä toiset 30 vuotta kestää niin osallistun omiinkin hautajaisiin siinä samassa puvussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi