Missä viipyy etätyövero? Loisijat ruotuun.
Etätyöntekijät eivät kerrytä veroja samalla tavalla kuin normitöissä kävijät. Kun kotiovesta lähdetään töihin, aloitettaan kuluttaminen ja kuluttaminen tarkoittaa, että veroja alkaa kertyä palveluiden käytön sivuvirtana. Kotiloisijoita voitaisiin veroittaa, jotta he kantaisivat oman osuutensa yhteiskunnan tuloista.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun koirat pitää rekisteröidä,veroa on erittäin helppo valvoa.
Minun koirani on jo rekisteröity kennelliiton rekisteriin, ei ole aikomusta rekisteröidä sitä enää muualle. Ja aika moni muukin toimii näin. Että milläs valvot
Tämän avauksen logiikka pakenee kyllä kauemmaksi kuin minkään pitkään aikaan.
Käyn kerran viikossa pakotetusti toimistolla katsomassa kun ihmiset kahvittelee ja juoruaa eikä tee töitään. Ehkä se on työnantajan toiveen mukaista että kerran viikossa lusmutaan, hengataan ja sosiaalistutaan. Työ hoituu sitten etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimistotyötä ei ilmastonmuutoksen takia kielletä, ellei ole joku hyvin perusteltu välttämätön syy istua toimistossa tietokoneen edessä kun sen voi tehdä kotonakin?
Miksei turhan työmatka-autoilun saasteista puhuta juurikaan? Itselläkin autoilumäärä/saasteet puolittui etätöissä.
Työnantajat jotkaa vaatii toimistotyötä paikanpäällä ovat ilmastorikollisia.
Yksi porukka on omasta tarpeellisuudestaan huolissaan oleva alipäällystö, tiiminvetäjät ja muu henkilöstön vahtiporukka. Niitähän ei oikeasti tarvita enää oikein mihinkään. Nyt on niin hyvät keinot mitata etätyöläisen tuottabuutta että 1970 luvun tehdastyylinen työpaikalla ihmisen vahtiminen on käynyt täysin turhaksi.
Yritysten on pakko jossakin vaiheessa alkaa näkemään että minkälaiset säästöt siitä tulee kun ihmiset tekee työnsä kotona, on omat sähköt ja työpisteet rakennettu käytännössä omalla rahalla. Teams toimii
hienosti yhteydenpidossa.
Ja mikä säästö tulee sairauslomissakin, kun ei syksyisin keräännytä levittämään influenssaa toimistolla ja sehän alkaa jo julkisissa liikennevälineissä työmatkoilla.
Yrityksenä käyttäisin jo mainosvalttina tuota että meillä ei työntekijät pukkaa pakokaasua joka aamu ja ilta taivaalle, vaan siirtyvät suoraan aamiaispöydästä työpisteelle viereiseen huoneeseen.
Sitkeästi vielä tuntuu elävän sitäkin porukkaa joka ikävöi näitä sosiaalisuus aikoja.
Jos esihenkilöä poistetaan niin kuka hoitaa esimerkiksi perehdytyksen, työvuorot, lomat, ohjeistukset, kilpailutukset, kehityshankkeet sun muut hallinnolliset työt? Vai meinaatko, että työntekijät alkaa tekemään näitä omalla työajalla?
Puhumattakaan siitä että kuka nostaa sitten korkeampaa palkkaa siitä että on "vastuussa"(=toimii sihteerinä palaverissa kerran viikossa).
-eri
En tiedä miten teillä, mutta meillä johdon tuen sihteeri tekee paljon muutakin. Itse asiassa ihmettelen, että miksi hän ylipäänsä on suostunut niihin hommiin pienellä palkalla.
Onhan se totta, että työntekijöiden kyttääminen on hankalampaa etänä ja samoin pomon mielistely. Meillä ainakin ne pårseennuolijat käy toimistolla koska pomokin on siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän verokertymä minun kohdallani muuttuisi etätyötilanteessa, kun kuljen työmatkan pyörällä (ei tarvetta maksaa polttoaineveroa), syön töissä eväät enkä käy lounasravintoloissa (ei alv-veroa tai lounasravintolan tukemista) ja konttorikin meillä on mallia avokonttori, ei omia pöytiä vaan ota vapaana oleva jos niitä on eli tilavuokrassa minua ei ole erityisesti huomioitu paikallaolijana. En myöskään ole sitä tyyppiä, joka osallistuisi mihinkään työpaikan vapaaehtoisiin virkistysjuttuijin tai after workeihin.
Eli logiikkasi ei ole täysin pätevä.
Itse kuljin töihin autolla, mutta etätöihin siirryttäessä olen saanut ostovoimaa lisää, kun töihin kulkemiseen ei mene rahaa. Eli raha menee kiertoon, mutta saan vastineeksi esim. sisustusjuttuja sen sijaan, että joutuisin käyttämään rahan päästäkseni työpaikalle ja sieltä kotiin.
Tämä on varmaan niitä rahoja joita joku himoitsee pois sillä etätyöverolla.
Kyllä pitää olla kateellinen kaikesta, jos tää aloitus edes oli vakavasti kirjoitettu :D yhyyy sulle ap. elä jaksa
Mä voisin olla etänä, mutta koska haluan pitää rajan työelämän ja kodin välillä, vältän etätöitä viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se totta, että työntekijöiden kyttääminen on hankalampaa etänä ja samoin pomon mielistely. Meillä ainakin ne pårseennuolijat käy toimistolla koska pomokin on siellä.
No meillä pomo kylä näkee milloin niitä töitä tehdään etänä eikä sen takia tarvitse toimistolle tulla. Ihan rauhassa voi kytätä tietokoneen kautta halutessaan. Toimistolla nykyään vaan juorutaan ja tehdään paljon vähemmän töitä mitä etänä tehdään.
Luojalle kiitos etätöistä!
Meillä eräs palkkatuella työllistetty, kakalle ja hielle haiseva Karen, voidaan pitää kotonaan saastuttamassa.
On sellainen ankeuttaja, että ilmapiiri sakenee sen kateudesta ja nirppanokkaisuudesta. Onneksi sen "työt" ovat pelkkiä rutiinikopiointeja läppärille, pystyy ne siellä kämpässäänkin tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt antavat mahdollisuuden pitää koko Suomi asuttuna. Päästöt vähenevät kun ei ajella autolla töihin. Valtio pystyisi säästämään merkittävästi toimitiloissa kun tilojen määrää oikeasti vähennettäisiin reilusti.
Helsingissä valtion virastot sijoitetaan nippuun kahteen paikkaan vuonna 2025 murto-osaan aiemmista tiloista, joten säästöä kyllä syntyy.
Meidän 450 työntekijän virastolle on suunnitelmassa varattu 14 työpistettä uudesta toimipisteestä.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran viikossa pakotetusti toimistolla katsomassa kun ihmiset kahvittelee ja juoruaa eikä tee töitään. Ehkä se on työnantajan toiveen mukaista että kerran viikossa lusmutaan, hengataan ja sosiaalistutaan. Työ hoituu sitten etänä.
Jo tuollainen kerran viikossa toimistolle pakottaminen kertoo pelkästään perisuomalaisesta kyttäysmentaliteetista.
Että tarkistetaan nyt että se ei ole koko aikaa kännissä
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pakko on kuluttaa? Miksei palkansaaja saisi pitää palkkaansa itsellään?
Jotta kapitalismia pidettäisiin keinotekoisesti pystyssä.
Itse en kuluta edes toimistolla käydessäni. En piipahda missään käyttämässä rahaa. Lauantaina sen sijaan painelen heti aamusta kiertelemään kivijalkamyymälöitä, kahviloita, ravintoloita, ja ilta saattaa päättyä oopperan tai leffateatterin tunnelmissa.
T. Etätyöläinen
Finns det mera något annat än skatter på standard finnens hjärna?
Vierailija kirjoitti:
Käytän etätöissä asuinpaikkakuntani lounasravintoloita ja joskus käyn myös kahvilla. Ei todellakaan ole aikaa kokkailla työpäivän aikana.
Sama minulla.
En tajua tuota ajatusta, että muka kaikki etätyöläiset jättäisivät ravintoloissa käymättä. Päin vastoin! Minulla on nykyisin paljon enemmän rahaa, jota käytän ravintoloihin, kun ei mene työmatkaan rahaa. Käyn kerran päivässä jossain katuni erinomaisista ravintoloista lounaalla, usein jopa aamiaisella. Puhumattakaan viikonlopuista.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin olla etänä, mutta koska haluan pitää rajan työelämän ja kodin välillä, vältän etätöitä viimeiseen asti.
Minä olen ollut 100% etätöissä neljä vuotta. Työaika alkaa kun käynnistän työkoneen ja loppuu kun suljen työkoneen. Työt voi aloittaa vaikka 5min heräämisen jälkeen. Lähitöissä laittautumiseen, pukeutumiseen, autoiluun ja parkkipaikan etsimiseen meni 2 tuntia.
Suurin osa tähän kirjoitukseen vastanneista ei ymmärrä talouden kokonaiskuvaa. Lähes aina kun raha vaihtaa omistajaa tuotteissa tai palveluissa kertyy valtion kassaan arvonlisäveroa. Tämä on lähes puolet verotuloista. Jos et kuluta et tuota verojakaan. Lyhyesti rautalangasta, hiippailet kotona pieruverkkareissa, kestävät 10 vuotta, et tuota lisää verotuloja. Onni lähtee töihin, ostaa kengät, tuotteeseen sisältyy arvonlisäveroa, Onni ostaa ne kaupasta tai verkosta ja työllistää myyntiä, tiloista maksetaan vuokraa, kuljetuksessa maksetaan polttoaineista, sähköä kuluu, siivotakkin pitää kaikesta maksetaan arvonlisäveroa. Omasta palkastasi kerättävällä verolla ei yhteiskuntaa pyöritetä. Jos Onni ajaa omalla autolla työpaikallle, saa keskimääräistä palkkaa, polttaa ja nauttii alkoholia, on hän yhteiskunnan suurin verojen tuottaja. Viherpiiperöllä verotuotto on 20 % Onnin tuottamista verotuloista.
oma ed. työpaikalla, kun v.ttu lähes kaikki piti tehdä itse että homma sujuu, ja ei etätyö helpottanut asiaa(IT alan suurfirma). Siinä ei juurikaan jollekin esihlölle asiaa halua kommenttia antaa, tulee vain paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tähän kirjoitukseen vastanneista ei ymmärrä talouden kokonaiskuvaa. Lähes aina kun raha vaihtaa omistajaa tuotteissa tai palveluissa kertyy valtion kassaan arvonlisäveroa. Tämä on lähes puolet verotuloista. Jos et kuluta et tuota verojakaan. Lyhyesti rautalangasta, hiippailet kotona pieruverkkareissa, kestävät 10 vuotta, et tuota lisää verotuloja. Onni lähtee töihin, ostaa kengät, tuotteeseen sisältyy arvonlisäveroa, Onni ostaa ne kaupasta tai verkosta ja työllistää myyntiä, tiloista maksetaan vuokraa, kuljetuksessa maksetaan polttoaineista, sähköä kuluu, siivotakkin pitää kaikesta maksetaan arvonlisäveroa. Omasta palkastasi kerättävällä verolla ei yhteiskuntaa pyöritetä. Jos Onni ajaa omalla autolla työpaikallle, saa keskimääräistä palkkaa, polttaa ja nauttii alkoholia, on hän yhteiskunnan suurin verojen tuottaja. Viherpiiperöllä verotuotto on 20 % Onnin tuottamista verotuloista.
Silti kuluttamisen vähentämistä toivotaan ympäristön nimissä. Siksi kai tämän inflaation on tarkoitus köyhdyttää ihmiset. Mutta Minne nämä koronkiskontarahat päätyvät? Kuka rikastuu?
Etätöissä on parasta se että pääsee omaan vessaan ja saa käyttää ikiomaa keittiötä. Ällöttää kaikki yhteisvessat ja työpaikan keittiö.