Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä viipyy etätyövero? Loisijat ruotuun.

Vierailija
01.10.2023 |

Etätyöntekijät eivät kerrytä veroja samalla tavalla kuin normitöissä kävijät. Kun kotiovesta lähdetään töihin, aloitettaan kuluttaminen ja kuluttaminen tarkoittaa, että veroja alkaa kertyä palveluiden käytön sivuvirtana. Kotiloisijoita voitaisiin veroittaa, jotta he kantaisivat oman osuutensa yhteiskunnan tuloista.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toimistotyötä ei ilmastonmuutoksen takia kielletä, ellei ole joku hyvin perusteltu välttämätön syy istua toimistossa tietokoneen edessä kun sen voi tehdä kotonakin?

Miksei turhan työmatka-autoilun saasteista puhuta juurikaan? Itselläkin autoilumäärä/saasteet puolittui etätöissä.

Työnantajat jotkaa vaatii toimistotyötä paikanpäällä ovat ilmastorikollisia.

Vierailija
22/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän verokertymä minun kohdallani muuttuisi etätyötilanteessa, kun kuljen työmatkan pyörällä (ei tarvetta maksaa polttoaineveroa), syön töissä eväät enkä käy lounasravintoloissa (ei alv-veroa tai lounasravintolan tukemista) ja konttorikin meillä on mallia avokonttori, ei omia pöytiä vaan ota vapaana oleva jos niitä on eli tilavuokrassa minua ei ole erityisesti huomioitu paikallaolijana. En myöskään ole sitä tyyppiä, joka osallistuisi mihinkään työpaikan vapaaehtoisiin virkistysjuttuijin tai after workeihin.

Eli logiikkasi ei ole täysin pätevä.

Rakensit pyörän itse, et ostanut. Se kulkee ilmassa joten renkaat ei kulu. Loistat kuin Naantalin aurinko, niin et tarvitse pakollista valosarjaa. Käyt kuumana etkä tarvitse vaatteita. Kauramoottorisi käy pyhällä hengellä. Huollat pyörän itse ja ketjut rasvaat margariinillä. Et siis kulua mitään etkä tuota sivuvirtaveroja, onnittelen et kanna osuuttasi yhteiskunnasta.

No pyörä on tilattu osina kymmenisen vuotta sitten Saksasta, kasaamisen ja huollot olen hoitanut itse. Ketjuöljystä toki makselen alv:t. Olen vielä niinkin tylsä, että renkaita en ole vaihtanut kertaakaan, kun ostin alkujaan vähän parempilaatuiset ja lamppukin on magneettidynamolla.

Mä tuotan todella huonosti verotuloja valtiolle työmatkaliikkumisen osalta, mutta ehkä kompensoin sillä, että maksan lähes 40% palkasta ansiotulojen verotuksessa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän etätöissä asuinpaikkakuntani lounasravintoloita ja joskus käyn myös kahvilla. Ei todellakaan ole aikaa kokkailla työpäivän aikana.

Jonku kalan paistamiseen menee pari minuuttia ja salaatti siihen päälle. Alle vartissa on ruoka tehty. Itse kokkaan myös päivällistä niin paljon, että riittää seuraavan päivän lounaalle vielä. 

Vierailija
24/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse junan alle kateellinen, katkera työkyvyttömyyseläkeläinen.

Vierailija
25/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöläiset saa vielä

verovähennystä työhuoneesta

Joka on käytännössä muutamia kymppejä vuodessa , vau. Ja ainakin mulla kuluu sähköä kotona ja nettiin maksaa. Sähkötyöpöydänkin ostin itse. Ainoa ero lähityössä on se, että kulutan luonnonvaroja, kun ajan autolla.

Vierailija
26/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeettomat matkat työpaikalle ja takaisin tulisi kieltää. Saastuttamisesta tulisi maksaa ylimääräinen vero - esimerkiksi 2% korotus veroprosenttiin jos käy työpaikalla.

Vierailija
27/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kuulla olevansa loisija, kun palkasta lähtee reilu tonni jo ennen kuin palkka edes tulee tilille. Ja taidan nipin napin olla keskituloinen. Toimistolle kun menee niin ihmiset välittää työtahtia ja omaa, heikompaa palkkaa. (perustuu paljolti suoritukseen) Samat henkilöt pitää puolen tunnin kahvitaukoja ja käyttää aikaansa jonnin joutavaan höpötykseen.

Vierailija
28/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla tulisi yhtään enempää kulutusta, jos jäisin lapsen hoitoon vietyäni siihen kylälle toimistoon sen sijaan että palaan kotiin töihin. Eväät pitäisi kuitenkin ottaa kotoa kun ei ole mitään lounaspaikkaa. Puolisen kilsaa lisää ajoa. Itse asiassa säästettäisiin siinä, kun mä sitten hakisin lapsen sen sijaan että mies koukkaa kotiin tullessaan pari kilsaa suoralta reitiltään.

Vierailija
29/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä viipyy koiravero? Rakit paskoo tienvieret, terrorisoi naapureita,aiheuttaa vaaratilanteita,hyökkäilevät. Piskit verolle, ehkä moni koira jäisi ottamatta.

Eihän siitä ole kauankaan, kun Suomessa oli koiravero. Ei sitä turhaan poistettu. Sen valvominen, että kaikista koirista on vero maksettu, olisi nimittäin käynyt paljon kalliimmaksi kuin veron kerääminen.

Itselläni on ja tulee olemaan koiria, vaikka tulisi koiravero.

Koirarekisteri ja siruttaminen on koiravero systeemin ensimmäinen vaihe.

Vierailija
30/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi toimistotyötä ei ilmastonmuutoksen takia kielletä, ellei ole joku hyvin perusteltu välttämätön syy istua toimistossa tietokoneen edessä kun sen voi tehdä kotonakin?

Miksei turhan työmatka-autoilun saasteista puhuta juurikaan? Itselläkin autoilumäärä/saasteet puolittui etätöissä.

Yksi porukka on omasta tarpeellisuudestaan huolissaan oleva alipäällystö, tiiminvetäjät ja muu henkilöstön vahtiporukka. Niitähän ei oikeasti tarvita enää oikein mihinkään. Nyt on niin hyvät keinot mitata etätyöläisen tuottabuutta että 1970 luvun tehdastyylinen työpaikalla ihmisen vahtiminen on käynyt täysin turhaksi. 

Yritysten on pakko jossakin vaiheessa alkaa näkemään että minkälaiset säästöt siitä tulee kun ihmiset tekee työnsä kotona, on omat sähköt ja työpisteet rakennettu käytännössä omalla rahalla. Teams toimii

hienosti yhteydenpidossa.

Ja mikä säästö tulee sairauslomissakin, kun ei syksyisin keräännytä levittämään influenssaa toimistolla ja sehän alkaa jo julkisissa liikennevälineissä työmatkoilla.

Yrityksenä käyttäisin jo mainosvalttina tuota että meillä ei työntekijät pukkaa pakokaasua joka aamu ja ilta taivaalle, vaan siirtyvät suoraan aamiaispöydästä työpisteelle viereiseen huoneeseen.

Sitkeästi vielä tuntuu elävän sitäkin porukkaa joka ikävöi näitä sosiaalisuus aikoja. 

Vierailija
31/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon työpaikalla pakotetaan kaikki vielä muutaman päivänä kuussa sinne "me henkeä" ylläpitään.

Kukaan ei kyllä pysty osoittamaan että sillä olisi mitään myönteistä vaikutusta firman tulokseen.

Juorujen levittämiseen luulisi riittävän sähköposti ja puhelinkin

Vierailija
32/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöläiset saa vielä verovähennystä työhuoneesta

mutta ei saada työmatkavähennyksiä. Etätöissä joutuu käyttämään omaa sähköä ja nettiä työkoneelle.

Mun netin maksaa kyllä työnantaja

Vierailija
33/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän verokertymä minun kohdallani muuttuisi etätyötilanteessa, kun kuljen työmatkan pyörällä (ei tarvetta maksaa polttoaineveroa), syön töissä eväät enkä käy lounasravintoloissa (ei alv-veroa tai lounasravintolan tukemista) ja konttorikin meillä on mallia avokonttori, ei omia pöytiä vaan ota vapaana oleva jos niitä on eli tilavuokrassa minua ei ole erityisesti huomioitu paikallaolijana. En myöskään ole sitä tyyppiä, joka osallistuisi mihinkään työpaikan vapaaehtoisiin virkistysjuttuijin tai after workeihin.

Rakensit pyörän itse, et ostanut. Se kulkee ilmassa joten renkaat ei kulu. Loistat kuin Naantalin aurinko, niin et tarvitse pakollista valosarjaa. Käyt kuumana etkä tarvitse vaatteita. Kauramoottorisi käy pyhällä hengellä. Huollat pyörän itse ja ketjut rasvaat margariinillä. Et siis kulua mitään etkä tuota sivuvirtaveroja, onnittelen et kanna osuuttasi yhteiskunnasta.

Ahaa, nyt ymmärsin aloittajan idean. Hänen mielestään kuluttaminen lisää kakkua talouteen. Eli jos valtio alkaa maksaa jokaiselle 100000e/kk ja ihmiset kuluttavat sen niin sitten ollaan kaikki rikkaita.

Valitettavasti näin ei vaan ole asia. Kuluttaminen ei lisää kakkua yhtään, kakkua lisää vain ja ainoastaan työ. Jos taas työlle ei ole kysyntää niin se on, tadaa, turhaa. Jos työmatkoilla tapahtuva kulutus vähenee niin kyseisten työmatkapalveluita tuottavien ihmisten pitää hakeutua tuottamaan sellaista jota etätyöläiset tarvitsevat. Ja itseasiassa juuri näin tapahtuukin, esim ateriapalvelut.

Ap taitaa olla lounaspaikkayrittäjä tai jotain.

-eri

Vierailija
34/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi porukka on omasta tarpeellisuudestaan huolissaan oleva alipäällystö, tiiminvetäjät ja muu henkilöstön vahtiporukka. Niitähän ei oikeasti tarvita enää oikein mihinkään. Nyt on niin hyvät keinot mitata etätyöläisen tuottabuutta että 1970 luvun tehdastyylinen työpaikalla ihmisen vahtiminen on käynyt täysin turhaksi. 

Yritysten on pakko jossakin vaiheessa alkaa näkemään että minkälaiset säästöt siitä tulee kun ihmiset tekee työnsä kotona, on omat sähköt ja työpisteet rakennettu käytännössä omalla rahalla. Teams toimii

Ja mikä säästö tulee sairauslomissakin, kun ei syksyisin keräännytä levittämään influenssaa toimistolla ja sehän alkaa jo julkisissa liikennevälineissä työmatkoilla.

Yrityksenä käyttäisin jo mainosvalttina tuota että meillä ei työntekijät pukkaa pakokaasua joka aamu ja ilta taivaalle, vaan siirtyvät suoraan aamiaispöydästä työpisteelle viereiseen huoneeseen.

Sitkeästi vielä tuntuu elävän sitäkin porukkaa joka ikävöi näitä sosiaalisuus aikoja. 

Jos esihenkilöä poistetaan niin kuka hoitaa esimerkiksi perehdytyksen, työvuorot, lomat, ohjeistukset, kilpailutukset, kehityshankkeet sun muut hallinnolliset työt? Vai meinaatko, että työntekijät alkaa tekemään näitä omalla työajalla?

Vierailija
35/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esihenkilöä poistetaan niin kuka hoitaa esimerkiksi perehdytyksen, työvuorot, lomat, ohjeistukset, kilpailutukset, kehityshankkeet sun muut hallinnolliset työt? Vai meinaatko, että työntekijät alkaa tekemään näitä omalla työajalla?

Puhumattakaan siitä että kuka nostaa sitten korkeampaa palkkaa siitä että on "vastuussa"(=toimii sihteerinä palaverissa kerran viikossa).

-eri

Vierailija
36/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt antavat mahdollisuuden pitää koko Suomi asuttuna. Päästöt vähenevät kun ei ajella autolla töihin. Valtio pystyisi säästämään merkittävästi toimitiloissa kun tilojen määrää oikeasti vähennettäisiin reilusti.

Vierailija
37/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta ei saada työmatkavähennyksiä. Etätöissä joutuu käyttämään omaa sähköä ja nettiä työkoneelle.

Ja omaa vessaa ja keittiötä. Mulla on etätöissä välillä työt levitetty työhuoneen lattian lisäksi eteisen käytävälle, kun teen isoja kokonaisuuksia, ja pitää sitten hahmottaa sitä koknaisuutta. Tarvitsisin siis isoa kokouspöytää, mitä mulla ei tietenkään kotona ole. Työhuonekin on siis asunnon pienin makkari. Ärsyttää kun koti on sotkuinen ja ahdas töiden takia.

Vierailija
38/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja muut saa työmatkoista verovähennystä.

Vierailija
39/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valtion KEHA-keskuksessa on määräys käydä läsnätyössä kerran viikossa. Minulla ei istu toimistolla ainuttakaan kollegaa, kollegat istuvat ympäri Suomea. Näissä määräyksissä ei ole mitään järkeä, turhaa ihmisten pompotusta.

Vierailija
40/60 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuljin töihin autolla, mutta etätöihin siirryttäessä olen saanut ostovoimaa lisää, kun töihin kulkemiseen ei mene rahaa. Eli raha menee kiertoon, mutta saan vastineeksi esim. sisustusjuttuja sen sijaan, että joutuisin käyttämään rahan päästäkseni työpaikalle ja sieltä kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän