Tämä äitiydessä uuvuttaa: muut odottavat äidiltä liikoja
Pitkä selostus eli älä lue, jos et jaksa.
Heti alkuun: äitinä oleminen ei uuvuta minua. Nautin lapsiemme seurasta ja pidin pitkät hoitovapaat ennen töihin palaamista. Lapsemme eivät ole ylipitkää päivää päiväkodissa, vapaapäivinä ja lomilla vietämme tavallista lapsiarkea. En äitinä rehki liikaa, lapsillamme ei ole mitään ohjattuja harrastuksia ja muutenkin olemme halunneet tehdä arjesta mahdollisimman rauhallista. Emme elä mitään suorituskeskeistä instagram-elämää, vaan hyvinkin yksinkertaista arkea. Tämä on ollut ihan tietoinen päätös, koska pikkulapsiarjessa riittää työtä jo muutenkin.
Se nyppii, että kun yritän rauhoittaa näitä ns. ruuhkavuosia, niin ihmiset ympärillä eivät ymmärrä asiaa ja vaativat minulta ihan hirveästi. Töissä vaaditaan paljon, vaikka en ole missään esimiestehtävissä. Valitetaan, jos lapsi sairastuu tai itse sairastun. Ihmetellään, miksi sitä kaksivuotiasta ei voi ottaa sairastumistapauksessa töihin mukaan, kun kyllä meidän Isla 11 v ihan hyvin pärjää palaverini ajan. Niin, miksiköhän en voi ottaa vilkasta taaperoa mukaan töihin ja miksi ihmeessä toisin sairaan lapsen työpaikalleni? Osalla on aivan unohtunut, millaista pienen lapsen kanssa on.
Päiväkodissa kaikki lapsiin liittyvä kritiikki annetaan minulle, ei miehelle. Jos mies hakee lapset päiväkodista, niin miehelle ei anneta juuri mitään palautetta. Minä saan sitten kuulla pitkät selostukset siitä, mikä lasten päiväkotipäivässä on mennyt pieleen. Tai jos mies on aamulla pukenut pienemmän lapsen, niin minä saan kritiikin siitä, jos lapsella oli jalassa kumpparit ja päivällä ei satanutkaan vettä. Minulle tyrkätään päiväkodista kaikki laput ja vaatimukset, vaikka olemme sanoneet, että mieskin voi nämä asiat hoitaa. Äitinä ärsyttää, että minut nähdään ainoana vanhempana, vaikka lapsilla on osallistuva isäkin. Jos lapsi on jossain asiassa hieman ikätovereita jäljessä, niin minua äitinä syyllistetään siitä, miksi en _äitinä_ ole opettanut tätä asiaa lapselle.
Raskauksien jälkeen molempien lasten vauvavuonna tuli perheen ulkopuolisilta kommenttia siitä, että pitäisi karistaa raskauskilot nopeasti. Siinä kiireisen lapsiarjen keskellä ulkopuoliset tulivat vaatimaan, että nyt syöt salaattia ja jumppaat itsesi kuntoon. Ensimmäiset kommentit raskauskilojen pudottamisesta tulivat, kun esikoinen oli 1,5 kk. Laihdutin molemmilla kerroilla loput raskauskilot vauvavuoden päätteeksi, sillä vauvavuosina ei todellakaan ollut kropan timmimmäksi treenaaminen päällimmäisenä mielessä. Äidin ulkonäkökin on arvostelun ja vaatimisen kohteena.
Nämä nyt vain esimerkkinä. Äitinä uuvuttaa se, että muut ihmiset vaativat äideiltä niin hemmetisti. Mitä sitten, jos lapsella on kumpparit kuivana päivänä jalassa, jos ruokana on valmista pilttiä tai en halua paiskia ylitöitä, kun kotona on pienet lapset? Ei elämän tarvitse olla mitään täydellistä, mutta äideiltä odotetaan ihan liikaa. En yhtään ihmettele, että monia ei perheellistyminen kiinnosta, kun monien reaktiot äiteihin ovat tätä luokkaa.
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on 11 v. enkä ole ikinä saanut hänestä negatiivista palautetta missään. Wilmassa on pelkkiä kehuja ja vanhempainvarteissa on pelkkiä kehuja. Lapsi ei tosin ollut päiväkodissa, vaan kerhossa aamupäivisin ja muuten isovanhempien hoivissa. Mutta kerhostakin tuli vain kehuja.
Ja??? Mistähän sinäkin puhut?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on 11 v. enkä ole ikinä saanut hänestä negatiivista palautetta missään. Wilmassa on pelkkiä kehuja ja vanhempainvarteissa on pelkkiä kehuja. Lapsi ei tosin ollut päiväkodissa, vaan kerhossa aamupäivisin ja muuten isovanhempien hoivissa. Mutta kerhostakin tuli vain kehuja.
Täällähän ei keskustella mitään lapsista annetusta palautteesta, vaan siitä loputtomasta osallistamisesta, jota koulu ja päivähoito harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän ei keskustella mitään lapsista annetusta palautteesta, vaan siitä loputtomasta osallistamisesta, jota koulu ja päivähoito harjoittaa.
Ai niin vai?
Aloituksesta:
"Päiväkodissa kaikki lapsiin liittyvä kritiikki annetaan minulle, ei miehelle. Jos mies hakee lapset päiväkodista, niin miehelle ei anneta juuri mitään palautetta. Minä saan sitten kuulla pitkät selostukset siitä, mikä lasten päiväkotipäivässä on mennyt pieleen. Tai jos mies on aamulla pukenut pienemmän lapsen, niin minä saan kritiikin siitä, jos lapsella oli jalassa kumpparit ja päivällä ei satanutkaan vettä. Minulle tyrkätään päiväkodista kaikki laput ja vaatimukset, vaikka olemme sanoneet, että mieskin voi nämä asiat hoitaa. Äitinä ärsyttää, että minut nähdään ainoana vanhempana, vaikka lapsilla on osallistuva isäkin. Jos lapsi on jossain asiassa hieman ikätovereita jäljessä, niin minua äitinä syyllistetään siitä, miksi en _äitinä_ ole opettanut tätä asiaa lapselle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin vai?
Aloituksesta:
"Päiväkodissa kaikki lapsiin liittyvä kritiikki annetaan minulle, ei miehelle. Jos mies hakee lapset päiväkodista, niin miehelle ei anneta juuri mitään palautetta. Minä saan sitten kuulla pitkät selostukset siitä, mikä lasten päiväkotipäivässä on mennyt pieleen. Tai jos mies on aamulla pukenut pienemmän lapsen, niin minä saan kritiikin siitä, jos lapsella oli jalassa kumpparit ja päivällä ei satanutkaan vettä. Minulle tyrkätään päiväkodista kaikki laput ja vaatimukset, vaikka olemme sanoneet, että mieskin voi nämä asiat hoitaa. Äitinä ärsyttää, että minut nähdään ainoana vanhempana, vaikka lapsilla on osallistuva isäkin. Jos lapsi on jossain asiassa hieman ikätovereita jäljessä, niin minua äitinä syyllistetään siitä, miksi en _äitinä_ ole opettanut tätä asiaa lapselle."
Lapseen liittyvä kritiikki. Ei lapsen käytöksen arvostelu. Kaksi täysin eri asia.
Myöskään lapsen kehitys ei liity lapsen käytökseen mitenkään.
Terapeutti Ville kirjoitti:
Noin 92% yksinhuoltaja äideistä ei ole minkään alan ammatilaisia, saatikka älyllisesti riittävällä tasolla opettamaan lapsilleen juurikaan mitään.
Vastuuntunnottomina ja heikkolahjaisina yksilöinä he usein kokevatkin lastensa hoitamisen vaativana tehtävänä ja itselleen hyvin haasteellisina.
Heille haasteellista on jopa oman elämänsä hallinta,niin taloudellisesti kuin henkisestikin ja ovat siksi uupuneita ja kestävyytensä äärirajoilla.
Nämä äidit tarvitsevat yhteiskunnan taloudellista tukea, mutta liian usein heidän psyykkiset ongelmansa jäävät huomiotta ja täten myös hoitamatta.
On hyvä asia,että he saavat kokea yhteisöllisyyttä ja ryhmäterapian kaltaista kanssakäymistä näin netin välityksellä ja täten helpotusta olotilaansa ,sekä tuntea hetken olevansa normaaleja,tavallisia ihmisiä.
Yrittäkää ymmärtää heitä ja muistakaa, että tämän illuusion ja vääristyneen minäkuvan särkyminen saattaa rikkoa heidät pahasti ja se ei ole kenenkään etu.
Nyt on sen verran sekopäistä settiä että Villen olisi parasta mennä terapeutille ihan itse. Ensinnäkin, miksi keksit päästäsi niin typeriä prosentteja, ettei yksikään edes keskinkertaisesti älykäs usko niitä todeksi. Muutenkin teksti on ihan uskomatonta p.skaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ole syypää kansalaisen uupumiseen eikä työ, vaan äitien kyvykkyys. Monen äidin kyvyttömyyden yhteisvaikutus on yhteisössä (koulu, työ) kiussaminen/häiriintyminen. Ne ovat äitien psyykkisten vajeiden tai vammojen manifestaatioita - ja perinne jatkuu.
Ei tämä ole vihamielisesti sanottu, vaan neutraalisti todettu fakta. Minä en halveksu inhimillisen heikkouden akkumuloitumista.
Hyväksiläyttöä, piittaamattomuutta yms. en arvosta.
Silkkaa vihapuhetta se on.
Mitä on hyväksiläyttö?
Ja miksi luulet, että ketään kiinnostaa, mitä sinä arvostat tai et arvosta.
En minä mitään sille voi, jos vihaat faktaa.
Sinähän tässä se vihamielinen olet. Ja hassu.
MITEN ihmeessä se on äitien vika, jos koulut toimivat tietyllä tavalla? Lähettävät roskapostia riesaksi kymmenien viestien viikkovauhdilla? Ensin tulee lukujärjestys, sitten kymmenen korjausta. Sen jälkeen viikottain tiedotteita, miten nyt on nämänämämänämä poikkeukset, kipaiskaa hakemaan lapsenne kello 11.50 jne.
Ei vanhemmilta ole missään vaiheessa kysytty edes mielipidettä koulu-uudistuksiin, saati annettu edes mitään mahdollisuutta kommentoida niitä.
Tulen sen verran ohistelemaan, että vanhemmat eivät ole opetustyön ammattilaisia, opettajat ovat. Vanhempien mielipide kouluasioihin on ihan liian usein se, että pitäisi palata heidän kouluaikaisiin käytänteisiin, missä ei nykymaailmassa ole mitään järkeä. :) Koulussa päätetään, millainen koulun pitää olla.
Saisko lähteen tälle tilastolliselle faktalle?
Ja sitähän ei muuten päätetä koulussa, vaan politiikassa ja ylemmissä virkamiesportaissa.
Tyypilliset asiat mistä vanhemmat on kouluissa huolissaan on sisäilma ja valehtelu siitä, koulujen koko (koska koon määrää säästöt eikä pedagogiikka), opettajien epäpätevyys, koulurauha.
Niihin kaikkiin sopii paremmin aiemmat ratkaisut eli tarpeeksi pienet koulut, terveet koulurakennukset, koulutarkastajat ja se että koulu on osa yhteisöä, jolloin se yhteisö jo vaalii osaltaan sitä koulurauhaa, toisin kuin 20 - 50 kilsan päässä oleva jättilaitos, johon kukaan ei tunne mitään yhteenkuuluvuutta.
Koulujen koolla ei ole merkitystä sille toiseikalle että äidit eivät osaa kasvattaa lapsiaan.
Nythän ei puhe ole ollenkaan siitä että osaako lapset käyttäytyä vai ei, vaan Wilma-viestien ja -tiedotteiden tulvasta, joka kuormittaa vanhempia, varsinkin äitejä.
Oikeastaan tässä keskustelussa ei ollut alunperin kyse mistään wilmaviesteistäkään. Ne on vain yksi osa tätä keskustelun aiheena olevaa ilmiötä ja ne "turhat viestit" eli tiedotteet ym. toisaalta tulee kyllä ihan tasapuolisesti molemmille vanhemmille jos molemmat vanhemmat on Wilman käyttöönsä ottaneet.
Koulusta on keskusteltu nimenomaan Wilman ja muun sen kuormittamisen tiimoilta. Ja todettu että nekin kaatuu äideille.
Tämä on puppua. Ne Wilma-viestit lähetetään molemmille huoltajille. Perhe itse päättää, kuka niihin vastaa. Miksi ihmeessä ne kaatuisi äidille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ole syypää kansalaisen uupumiseen eikä työ, vaan äitien kyvykkyys. Monen äidin kyvyttömyyden yhteisvaikutus on yhteisössä (koulu, työ) kiussaminen/häiriintyminen. Ne ovat äitien psyykkisten vajeiden tai vammojen manifestaatioita - ja perinne jatkuu.
Ei tämä ole vihamielisesti sanottu, vaan neutraalisti todettu fakta. Minä en halveksu inhimillisen heikkouden akkumuloitumista.
Mitä on hyväksiläyttö?
MITEN ihmeessä se on äitien vika, jos koulut toimivat tietyllä tavalla? Lähettävät roskapostia riesaksi kymmenien viestien viikkovauhdilla? Ensin tulee lukujärjestys, sitten kymmenen korjausta. Sen jälkeen viikottain tiedotteita, miten nyt on nämänämämänämä poikkeukset, kipaiskaa hakemaan lapsenne kello 11.50 jne.
Ei vanhemmilta ole missään vaiheessa kysytty edes mielipidettä koulu-uudistuksiin, saati annettu edes mitään mahdollisuutta kommentoida niitä.
Tulen sen verran ohistelemaan, että vanhemmat eivät ole opetustyön ammattilaisia, opettajat ovat. Vanhempien mielipide kouluasioihin on ihan liian usein se, että pitäisi palata heidän kouluaikaisiin käytänteisiin, missä ei nykymaailmassa ole mitään järkeä. :) Koulussa päätetään, millainen koulun pitää olla.
Ja sitähän ei muuten päätetä koulussa, vaan politiikassa ja ylemmissä virkamiesportaissa.
Tyypilliset asiat mistä vanhemmat on kouluissa huolissaan on sisäilma ja valehtelu siitä, koulujen koko (koska koon määrää säästöt eikä pedagogiikka), opettajien epäpätevyys, koulurauha.
Niihin kaikkiin sopii paremmin aiemmat ratkaisut eli tarpeeksi pienet koulut, terveet koulurakennukset, koulutarkastajat ja se että koulu on osa yhteisöä, jolloin se yhteisö jo vaalii osaltaan sitä koulurauhaa, toisin kuin 20 - 50 kilsan päässä oleva jättilaitos, johon kukaan ei tunne mitään yhteenkuuluvuutta.
Koulujen koolla ei ole merkitystä sille toiseikalle että äidit eivät osaa kasvattaa lapsiaan.
Nythän ei puhe ole ollenkaan siitä että osaako lapset käyttäytyä vai ei, vaan Wilma-viestien ja -tiedotteiden tulvasta, joka kuormittaa vanhempia, varsinkin äitejä.
Oikeastaan tässä keskustelussa ei ollut alunperin kyse mistään wilmaviesteistäkään. Ne on vain yksi osa tätä keskustelun aiheena olevaa ilmiötä ja ne "turhat viestit" eli tiedotteet ym. toisaalta tulee kyllä ihan tasapuolisesti molemmille vanhemmille jos molemmat vanhemmat on Wilman käyttöönsä ottaneet.
Koulusta on keskusteltu nimenomaan Wilman ja muun sen kuormittamisen tiimoilta. Ja todettu että nekin kaatuu äideille.
Tämä on puppua. Ne Wilma-viestit lähetetään molemmille huoltajille. Perhe itse päättää, kuka niihin vastaa. Miksi ihmeessä ne kaatuisi äidille?
Miksi ne molemmille huoltajille erikseen täytyy lähettää? Eikö vanhemmat puhu keskenään edes ruokapöydässä??
Ihme perhe jos eivät kommunikoi keskenään lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on hyväksiläyttö?
Koska kaikki muutkin metatyöt muutenkin kaatuu äidille.
Tietopläjäys naisille: niitä lapsia ei ole mikään pakko tehdä!
Mä en niinkään niistä vaatimuksista väsynyt. Väsyin siihen, että hoidimme mieheni kanssa kaiken täysin kahdestaan. Pikemminkin joka kulmalla oli uhka, että joku heittää naamalle. "pitääkö niitä lapsia tehdä, jos ei jaksa" -kommentin (en olisi välittänyt, vaan jättänyt nuo omaan arvoonsa, mutta sellaista siis kuuli). Kukaan ei tosiaan auttanut ja selvisimme silti. Väsynyt olin monessa kohtaa ja kiitollinen, että mitään isompaa ei tullut vastaan (esim. lapsen vakava sairastuminen tms.). Tee se itse -kulttuurihan tämän on joka käänteessä.
Osa "neuvoista" (lue: moitteista) on sellaisia, että niiden pitää antaa vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, esim. nämä miten nopeasti "pitää" pudottaa raskauskilot. Asia ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle ja tämän voi sanoakin. Sitten jos päiväkodista annetaan palautetta siitä ja tästä, mikä oli isän "vika" tai minkä olisi voinut sanoa eilen isälle, kannattaa ihan suoraan sanoa, että kas kun ei Markku eilen sanonut tästä mitään, vaikka tämä eilen tapahtui ja sitten katsotaan suoraan silmiin päiväkodin työntekijää niin, että tämän tajuntaan ihan oikeasti painuu, että palautetta voi antaa toisellekin vanhemmalle. Mitä enemmän äidit nostavat ihan sanallisesti, suoraan ja jo itse tilanteessa näitä, että "mikset sanonut miehelleni" ym. sitä tasa-arvoisemmaksi vanhemmuus muuttuu. Jos ainoa puhina tapahtuu vauvapalstalla, päiväkodissa edelleen luullaan, että äidit itsekin pitävät vanhemmuuden päävastuuta heille kuuluvana. Ja voisihan se mieskin päiväkodissa kysyä miten päivä meni ja sanoa suoraan, että hei, minullekin voi puhua. Ei se osallistuvasta isästäkään välttämättä kiva ole, että häneen suhtaudutaan kuin lapsen apuhoitajaan, joka ei ymmärrä mitään. Siis tämä ei ollut mitään lisäkritiikkiä ap:lle vaan mietin vain, että mehän tätä maailmaa muutetaan ruohonjuuritasolla. Aikanaan koulussa kun värvätään iänikuisia mokkapalojen leipojia voi todeta, etten ehdi, mutta kysyn ehtiikö mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on hyväksiläyttö?
Tiedotteet ja tuntimerkinnät näkyvät kummallekin. Viestit tulevat usein vain minulle = äidille. Isällä noita viestejä ei ole, monesti olemme tarkistaneet. Osa viesteistä tulee molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyajan naiset pärjää edes lapsen viemisestä/hakemisesta tarhaan/tarhasta, ilman miehen apua?
Aina jotenkin niin avuttomia...
_Anteeksi, neiti, nenäliinanne putosi. _
Luonto on luonut ihmisen dimorfiseksi lajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Päiväkoti- ja eskari-aikana kaikki liput ja laput, tiedotteet, puhelut, viestit ym. tulivat minulle, ei koskaan miehelle.
Nyt tosin on outo juttu, kun vanhin lapsi aloitti syksyllä koulussa. Minut äitinä on merkitty ensisijaiseksi yhteyshenkilöksi, mutta silti opettaja laittaa vain isälle kaikki viestit. Minulla on kyllä Wilma-tunnukset, kuten miehelläkin ja sinne saadaan molemmat samat viestit tietysti (mies ei muuten varmaan kertaakaan ole käynyt Wilmassa edes pk-aikana), mutta opettaja pistää todella paljon miehelle viestejä, joista sitten mainitsee minulle ja minä en niitä ole saanut. Ja yleensähän miehellä on joku pahasti kesken, kun mainitsee tuosta viestistä opettajalta, ei ehdi silloin vastata siihen ja sitten unohtaa, lopulta minä vastaan omasta puhelimestani siihen viestiin (jota en koskaan ole saanut) opettajalle, mutta siltikään opettaja ei minulle laita niitä viestejä edelleenkään.
Samoin koulukyyti soittaa vain isälle, jos kyyti on tullut aiemmin tien päätyyn kuin pitäisi, tai tulee jotakin muutoksia, vaikka ei ole koskaan edes nähnyt miestä, kun minä vien ja haen lapsen koulukyydistä, siitä onkin paljon apua, kun kyyti on tullut etuajassa ja soittaa siitä miehelle, kun olen jo menossa hakemaan lasta vähän etuajassa tapani mukaisesti :D
Ja siis monta kertaa on infottu koululle ja kyydille, että minä äiti olen ensisijainen yhteyshenkilö, koska hoidan lapsen asioita, jo ihan hänen omaishoitajanaan, joten minun pitää ensisijaisesti tietää ns. kaikki. Ja on tarkistettu että numeroni on oikein, alkuun se oli väärin koulun tiedoissa ja kesti muutaman viikon, ennen kuin saivat sen korjattua sinne tietoihin.
Lisään vielä. Opettaja myös soittaa miehelle kaikenlaisista asioista, mutta miehellä on sairaus, jonka takia unohtelee asioita todella nopeasti. Minulla on yleensä kädet täynnä lasten kanssa kun opettaja miehelle soittaa, joten en voi kuunnella mitä opettaja sanoo, ja kun puhelu loppuu ja parin minuutin päästä kysyn mitä asiaa opettajalla oli, ei mies välttämättä muista enää että on ollut edes puhelimessa. Eli joudun soittamaan opettajan perään, että mitä asia koski, joskus saan hänet kiinni vasta seuraavana päivänä, kun ei enää vastaa puhelimeen eikä viesteihin siltä päivältä.
Pakko kysyä, että miksi piti sairaan miehen kanssa hommata lapsia, jotka ovat myös sairaita? Tuliko yhtään mieleen miettiä toisenkin kerran tuollaista päätöstä?
En ole tuo edellisen viestin kirjoittanut, mutta tässäpä pari pointtia:
-Kaikki sairaudet eivät ole puhjenneet ennen lapsen/lasten syntymää. Voi siis olla, että sairautta ei ennen lapsen syntymää ole ollutkaan. Eipä sitä voi ennustajana tietää, että itse/puoliso sattuukin sairastumaan lapsen/lasten saamisen jälkeen.
-Jotkut sairaudet ovat voineet olla olemassa jo aiemminkin. Tässä vaiheessa: käsi ylös kaikki tuoreet vanhemmat, joilla ei ole _mitään_ sairautta? Lähipiirissäni on ihan tavallisia kolmekymppisiä naisia ja aika monella on jotakin, jollakin on kilpirauhassairautta, toisella reuma, kolmannella migreeni jne. Jos tälle linjalle lähdetään, niin harva "saisi saada" lapsia, jos pitäisi olla täysin terve.
-Vaikka ihmisellä olisi joku sairaus, niin se ei välttämättä periydy lapselle/lapsille. On paljon sairauksia, jotka eivät ole perinnöllisiä. Sekään ei ole vanhempien syy, jos lapsella on joku sairaus, esim. kehitysvamma, autismia, adhd jne. Inhottaa tämä nykykulttuuri, että ollaan syyllistämässä sairauksista.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti Ville kirjoitti:
Noin 92% yksinhuoltaja äideistä ei ole minkään alan ammatilaisia, saatikka älyllisesti riittävällä tasolla opettamaan lapsilleen juurikaan mitään.
Vastuuntunnottomina ja heikkolahjaisina yksilöinä he usein kokevatkin lastensa hoitamisen vaativana tehtävänä ja itselleen hyvin haasteellisina.
Heille haasteellista on jopa oman elämänsä hallinta,niin taloudellisesti kuin henkisestikin ja ovat siksi uupuneita ja kestävyytensä äärirajoilla.
Nämä äidit tarvitsevat yhteiskunnan taloudellista tukea, mutta liian usein heidän psyykkiset ongelmansa jäävät huomiotta ja täten myös hoitamatta.
On hyvä asia,että he saavat kokea yhteisöllisyyttä ja ryhmäterapian kaltaista kanssakäymistä näin netin välityksellä ja täten helpotusta olotilaansa ,sekä tuntea hetken olevansa normaaleja,tavallisia ihmisiä.
Yrittäkää ymmärtää heitä ja muistakaa, että tämän illuusion ja vääristyneen minäkuvan särkyminen saattaa rikkoa heidät pahasti ja se ei ole kenenkään etu.Nyt on sen verran sekopäistä settiä että Villen olisi parasta mennä terapeutille ihan itse. Ensinnäkin, miksi keksit päästäsi niin typeriä prosentteja, ettei yksikään edes keskinkertaisesti älykäs usko niitä todeksi. Muutenkin teksti on ihan uskomatonta p.skaa.
Olipa hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on hyväksiläyttö?
Tiedotteet ja tuntimerkinnät näkyvät kummallekin. Viestit tulevat usein vain minulle = äidille. Isällä noita viestejä ei ole, monesti olemme tarkistaneet. Osa viesteistä tulee molemmille.
Jos lapsella on kaksi huoltajaa niin tottakai kaikki viestit ym koskien lasta lähetetään molemmille. Jos ei sitten ole erikseen pyytänyt, ettei toiselle lähetetä (toinen hoitaa pääasiassa yhteydenpidon kouluun). Mutta muutoin kaikki tiedot lapsesta menee molemmille huoltajille.
Sairaatkin ansaitsevat rakkautta ja perheen.