Lapsettomuudesta kysymyksiä!
Hei! Olen nuori nainen ja minä ja mieheni olemme yrittäneet lasta jo noin 2 vuotta tuloksetta. Minulla loppui kuukautiset kuin seinään viimevuoden lopulla eikä ole mitään tietoa mistä johtuu. Minulla siis yksi keskenmeno takana 2021 vuonna. Olen käynyt nyt hormoni verikokeilla ja siellä testosteroni arvo oli 1.9 ja viiteraja loppuu siinä 2. Aloin pelkäämään eikai Minulla voi olla se pco. Ja mikä voi aiheuttaa sen että kuukautiset loppuu kuin seinään, eikä ole sen jälkeen kuulunut. Kauhean ahdistava olo kokoajan näistä asioista ja pelkään että minulla on vikaa niin paljon etten voi ikinä saada lasta. Haluaisin kuulla muiden tarinoita ja mahdollisesti hormoni verikokeiden tuloksia. Minulla on siis aika ensikäynnille lapsettomuustutkimuksiin tässä vähän ajan päästä.
Kommentit (38)
Kannattaa jo nyt miettiä, löytyisikö sopivaa luovuttajaa suvusta, jos omilla sukusoluilla lapsen saanti ei onnistuisi.
Mutta teillä on vielä monta vuotta aikaa yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa on vain noin 5-8kg , ja käyn päivittäin 5-10 km lenkeillä, vaihtelee paljon. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, ja kokoajan teen töitä että ylipainoa ei enää olisi. Suurin haaveeni on että saisin olla äiti.
Ruokamäärät vaan pienemmiksi, jos ne ovat nyt jo terveellisiä. Syöthän puoli kiloa kasviksia päivässä?
Tuo ylipaino on varmaan syynä noihin kuukautisten poisjäänteihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain sinusta naisena on etsitty syytä? Voihan se "ongelma" olla miehessä.
Voi olla, mutta onhan ap:nkin hedelmällisyydessä jotain pielessä, jos kuukautiset ovat olleet tulematta kohta vuoden. Viittaisi siihen, että ovulaatiota ei tapahdu.
Oletko käynyt noiden puuttuvien kuukautisten takia lääkärissä/gybellä? Ja tutkituttanut kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt noiden puuttuvien kuukautisten takia lääkärissä/gybellä? Ja tutkituttanut kunnolla?
Ei kannata mennä. Todennäköisesti sanotaan vain, että näin on, mutta en tiedä syytä.
Siis olen käynyt terveyskeskuksessa ja minulla on lähete myös jo lapsettomuustutkimuksiin. Ensikäynti on parin viikon sisällä. Ajattelin vain kysyä täällä muiden kokemuksia kuukautisten poisjäämisestä ja lapsettomuudesta. Vähän niikuin vertaistukea tai jotain mikskikä sitä nyt voi kutsua :) ketään tutuistani ei ole kärsinyt tälläisestä niin siksi loin tälläisen keskustelun jossa muut voisivat jakaa omia kokemuksia ja tarinoita että mikä on sitten paljastunut syyksi yms.. ymmärrän että eihän sitä ketään muu osaa sanoa kuin lääkäri joka tutkii mikä minulla on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa on vain noin 5-8kg , ja käyn päivittäin 5-10 km lenkeillä, vaihtelee paljon. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, ja kokoajan teen töitä että ylipainoa ei enää olisi. Suurin haaveeni on että saisin olla äiti.
Siis jos juokse joka päivä 5-10 kg, niin miten ihmeessä sulla voi olla muka ylipainoa? Kuulostaa enemmän, että olet alipainon ja ylikunnon puolella, mikä on merkittävämpi syy kuukautisten pois jäämiseen kuin ylipaino. Vasta BMI 35 ja keskivartalolihavuus alkaa jättämään ovulaatiota väliin, jos silloinkaan. Lievästi ylipainoiset on hedelmällisimpiä.
Olen alkanut vasta noin puolvuotta sitten liikkumaan paljon enemmän kuin ennen. Kävelen päivittäin sen 5-10 km mutten niinkään juokse. Pikakävelyä ennemminkin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos juokse joka päivä 5-10 kg, niin miten ihmeessä sulla voi olla muka ylipainoa? Kuulostaa enemmän, että olet alipainon ja ylikunnon puolella, mikä on merkittävämpi syy kuukautisten pois jäämiseen kuin ylipaino. Vasta BMI 35 ja keskivartalolihavuus alkaa jättämään ovulaatiota väliin, jos silloinkaan. Lievästi ylipainoiset on hedelmällisimpiä.
Itse juoksen päivittäin 65 kilogrammaa vähintään yhden sekunnin ajan. Eikä ylipainoa ole. Eri
Minä laihdutin noin 10 kg. Sitten käytiin lapsettomuustutkimuksissa. Perusultrat yms, verikokeet, miehen tavaran testaus. Sen suuremmin yksityiskohtiin menemättä, lääkäri suositteli koeputkihedelmöitystä. Eli hormoneille kasvatettiin omia munasolua. Ja se oli aika tuskaista, jatkuvassa ultrassa juokseminen ja sitten keräys. Joka ei ollut läheskään niin paha, mitä luulin. Ekassa saatiin vain muutama munasolu (luulen, että stressasin liikaa kaikkea). Jouduin ottamaan työstä saikkua (joka oli siis palkatonta), mutta Kelasta sai korvauksen kahden viikon jälkeiseltä ajalta. No eka yritys meni poskelleen. Toinenkin meni poskelleen, munasolut ei kasvaneet riittävästi. Kolmanteen yritykseen lähdin sitten niin, että elämä menee niin kuin menee. Jos tulee lapsia, niin sitten tulee. Jos ei, sitten ollaan miehen kanssa kahdelleen. Päätin, että en voi vaikuttaa kaikkiin asioihin, antaa elämän kantaa. No lopputulema on, että nyt meillä on kaksi omaa.
Eli näin jälkikäteen, stressi kannattaa unohtaa. Luontoa ei voi pakottaa, ja lääketiede voi avittaa tiettyyn pisteeseen saakka. Ja ihmeitäkin tapahtuu, niin kuin meidän kohdalla, kun olin jo valmistautunut joko lapsettomaan elämään tai sijaisvanhemmaksi.
Okei sinulla on sitten ollut onnea matkassa kun olet kaksi pikkuista saanut kai minäkin sitten vain rauhallisin mielin odottelen sitä lääkärikäyntiä ja sitten katson miten edetään.
Olen yli 40-vuotias mutta max. muutaman kuukauden olivat kuukautiset poissa, kun kierto alkoi hedelmöityshoitojen jälkeen ja välissä heittelehtiä. Nyt olen raskaana.
Hedelmöityshoidossa kuukautiset voidaan provosoida alkamaan, mutta toki myös tärkeää selvittää, ovuloitko.
Jos et ovuloi, lahjamunasolut ovat vaihtoehto.
Olet nuori ja kohtu on kunnossa. Jos ei kuukautiset palaa, niin lahjamunasolulla voitte saada lapsen. On myös mahdollista, että kuukautiset palautuvat itsestään tai hoidolla tutkimusten jälkeen. Tutkimukset ovat tärkeitä sairauksien poissulkemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut vasta noin puolvuotta sitten liikkumaan paljon enemmän kuin ennen. Kävelen päivittäin sen 5-10 km mutten niinkään juokse. Pikakävelyä ennemminkin:)
Todennäköisesti kuukautiset ovat siksi pois. Sinuna nyt rauhoittaisin tilanteen ja lopettaisin tommosen rehkimisen.
Lääkäri määräsi mulle terolut 10mg kuurin. Eli tällä pitäisi nyt saada kuukautiset taas tulemaan ilmeisesti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräsi mulle terolut 10mg kuurin. Eli tällä pitäisi nyt saada kuukautiset taas tulemaan ilmeisesti?
Ap
Joo, keltarauhashormoni tai progestiini auttaa siinä. Yleensä kiertopäivästä 15 lähtien lääkärin määräämä ajanjakso (10-12 päivää) ja sitten pitäisi parin päivän sisällä alkaa vuoto.
Hei! Olen nyt syönyt sen kuurin terolutteja, vuoto alkoi 3-4 päivää viimeisen tabletin jälkeen ja on ollut todella runsasta koko tämän 5 päivää kun kestänyt. Nyt kuitenkin alkaa vähitellen niukkenemaan eli loppuu varmaan huomenna tai ylihuomenna. Onkohan mahdollista että nyt kuukautiset alkaa tulemaan normaalisti kun vuoteen ei tullut kuukautiset ja nyt kun tämän kuurin söi niin tuli heti ja todella runsaat vielä.mä oon vähän pihalla näitten lääkkeiden kanssa! Ja auttaako mahdollisesti raskautumiseen nuo lääkkeet? - AP
Sukupuolitauti testit on otettu myös ja negatiiviset oli , ja ei en koe olevani erikoinen, halaukset ihan kaikille ketkä on taistellut lapsettomuudesta ja taistelee edelleen. 2 vuotta on vielä pieni ja lyhyt aika ymmärrän sen. Tsemppiä ihan kaikille muille ketkä on tässä samassa tilanteessa ja toivon jokaiselle kaikkea hyvää
-Ap