Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuudesta kysymyksiä!

Pelottaa123
30.09.2023 |

Hei! Olen nuori nainen ja minä ja mieheni olemme yrittäneet lasta jo noin 2 vuotta tuloksetta. Minulla loppui kuukautiset kuin seinään viimevuoden lopulla eikä ole mitään tietoa mistä johtuu. Minulla siis yksi keskenmeno takana 2021 vuonna. Olen käynyt nyt hormoni verikokeilla ja siellä testosteroni arvo oli 1.9 ja viiteraja loppuu siinä 2. Aloin pelkäämään eikai Minulla voi olla se pco. Ja mikä voi aiheuttaa sen että kuukautiset loppuu kuin seinään, eikä ole sen jälkeen kuulunut. Kauhean ahdistava olo kokoajan näistä asioista ja pelkään että minulla on vikaa niin paljon etten voi ikinä saada lasta. Haluaisin kuulla muiden tarinoita ja mahdollisesti hormoni verikokeiden tuloksia. Minulla on siis aika ensikäynnille lapsettomuustutkimuksiin tässä vähän ajan päästä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla testosteroni kanssa 1.9 ja kuukautiset tulee ihan normaalisti. Oletko normaalipainoine? Entäs onko stressiä elämässä?

Vierailija
2/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksen sulattelu vie aikansa mutta joskus sen sitten hyväksyy.

t. lapseton kilttimies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa on jonkin verran, mutta olen jo puolvuotta sitten alkanut lenkkeilemään päivittäin ja syön terveellisesti, eli jos ois jotenkin painosta kiinni ettei kuukautiset tule niin luulisin että ois jo alkanut. Stressiä ei kyllä ole.

AP

Vierailija
4/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

P-shbg arvo oli 20 verikokeissa, se unohtui laittaa tuohon alotustekstiin. Onko se teidän mielestä pielessä? AP

Vierailija
5/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa on jonkin verran, mutta olen jo puolvuotta sitten alkanut lenkkeilemään päivittäin ja syön terveellisesti, eli jos ois jotenkin painosta kiinni ettei kuukautiset tule niin luulisin että ois jo alkanut. Stressiä ei kyllä ole.

AP

Ei ole stressiä, vaikka ahdistava olo, vauvaa yritetty ja kierto sekaisin? Epäloogista? Ihmisen terveydentila, myös psyykkkinen, vaikuttaa yllättävän paljon raskautumiseen.

Vierailija
6/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siis tottakai tämä ahdistaa minua, mutta olen touhunnut paljon kaikkea muuta nyt viime ajat että oisin vähän niikuin unohtanut kokonaan lapsen yrittämisen, kun tosi moni on sanonut että kun asiaan ei enää kiinnittänyt huomiota ja lopetti yrityksen niin sitten tärppäsi. Mutta tämäkään ei ole tosiaan auttanut. Nyt taas mietin tätä asiaa tosi paljon, kun kohta tulee vuosi täyteen siitä kun kuukautiset jäivät pois yhtäkkiä.

Vierailija
8/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kai ymmärrät, että lasta ei tule, kun sinulla ei ole kuukautisia? Eikö ne siellä lääkärissä tutki sinua kokonaisvaltaisesti, että selviäisi syy kuukautisten loppumiseen? Lääkkeillä saadaan tuettua kiertoa, mutta pitää sulkea pois kilppariongelmat ym.

Vierailija
9/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme me voi tietää sinun tilanteestasi. Olen itsekin tahattomasti lapseton eikä minunkaan tilanteestani kukaan voi tietää.

Vierailija
10/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tottakai ymmärrän ettei lasta tule kun ei ole kuukautisia, vaikka minulle väitettiinkin terveyskeskuksesta että raskaaksi voi tulla ilman kuukautisia. Ja odotankin sitä lääkäriä todella paljon. Aloitus oli varmaan aika sekava, anteeksi siitä. Kilpirauhas arvot oli ensimmäisissä verikokeissa 2.55 tsh ja toisissa verikokeissa 4.5 ja sitten kävin vielä kolmansilla verikokeilla jossa ne oli taas laskenut siihen 2.5 ja t4v oli sitten päinvastoin laskenut ja sitte noussut takas. Mistäköhän voi johtua että kilpirauhas arvot ns sahaa edestakas ? AP

Vierailija
11/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tottakai ymmärrän ettei lasta tule kun ei ole kuukautisia, vaikka minulle väitettiinkin terveyskeskuksesta että raskaaksi voi tulla ilman kuukautisia. Ja odotankin sitä lääkäriä todella paljon. Aloitus oli varmaan aika sekava, anteeksi siitä. Kilpirauhas arvot oli ensimmäisissä verikokeissa 2.55 tsh ja toisissa verikokeissa 4.5 ja sitten kävin vielä kolmansilla verikokeilla jossa ne oli taas laskenut siihen 2.5 ja t4v oli sitten päinvastoin laskenut ja sitte noussut takas. Mistäköhän voi johtua että kilpirauhas arvot ns sahaa edestakas ? AP

Emme tiedä. Terveyskeskuskaan ei näemmä tiedä mitään. Ei myöskään kannata odottaa, että lääkärit tietäisivät.

Vierailija
12/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei muka sinua lähetetty tutkimuksiin asiasta Naistentautien sairaalan plk? Yleislääkrin siis suostuit ja hän sinulle vähäisillä tiedoilla neuvoi,opasti? Puhu pukille.Vaadi lähete naitentautien sairaalan plk.Juurta jaksaen selvitää tilanteesi.

Vierailija
13/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette?

Vierailija
14/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain sinusta naisena on etsitty syytä? Voihan se "ongelma" olla miehessä.

Vierailija
15/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei muka sinua lähetetty tutkimuksiin asiasta Naistentautien sairaalan plk? Yleislääkrin siis suostuit ja hän sinulle vähäisillä tiedoilla neuvoi,opasti? Puhu pukille.Vaadi lähete naitentautien sairaalan plk.Juurta jaksaen selvitää tilanteesi.

Turha odottaa tutkimuksia julkisella. Itse on tutkimukset maksettava yksityisellä, jos niitä haluaa.

Vierailija
16/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mieskin ollaan tutkimassa kyllä , mutta multa puuttuu kuukautiset kokonaan niin sen takia olen ajatellut asian niin että vika olisi minussa, voi toki miehestäkin löytyä vikaa. Ollaan 20 vuotiaita, ja lapsi ollut molempien haave suhteen alkupuolelta asti ja mulla tosiaan keskenmeno takana 2021. Viikolla 8 meni kesken :( ja siis mulla on joo lähete naistentautien klinikalle ja aika on tulossa vähän ajan päästä, jännittää kovasti käynti ja olen lukenut että siellä ainakin ultrataan kohtu ja munasarjat? Onko muita jotka on käynyt lapsettomuustutkimuksissa? Ja mitä teillä tehtiin ensimmäisellä käynnillä? Saatiin myös esitietolomakkeet jotka ollaan täytetty.

Vierailija
17/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mieskin ollaan tutkimassa kyllä , mutta multa puuttuu kuukautiset kokonaan niin sen takia olen ajatellut asian niin että vika olisi minussa, voi toki miehestäkin löytyä vikaa. Ollaan 20 vuotiaita, ja lapsi ollut molempien haave suhteen alkupuolelta asti ja mulla tosiaan keskenmeno takana 2021. Viikolla 8 meni kesken :( ja siis mulla on joo lähete naistentautien klinikalle ja aika on tulossa vähän ajan päästä, jännittää kovasti käynti ja olen lukenut että siellä ainakin ultrataan kohtu ja munasarjat? Onko muita jotka on käynyt lapsettomuustutkimuksissa? Ja mitä teillä tehtiin ensimmäisellä käynnillä? Saatiin myös esitietolomakkeet jotka ollaan täytetty.

Olen käynyt julkisella ja yksityisellä. Ei kannata kuvitella, että mitkään asiantuntijat osaavat ratkaista ongelmaanne. Totuttaudu siihen, ettet välttämättä lasta saa. Katsos kun lääkäri ei ole taikuri.

Vierailija
18/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sitä ylipainoa on?

Vierailija
19/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikka sukupuolitauti syynä. Jos ikä on vain 20 niin todella poikkeuksellisen huono tilanne sinulla on, jos kuukautiset ovat poissa ja munasarjat ovat jo tuossa iässä ehkä hiipuneet.

Tietenkin tuo laihdutus voi vaikuttaa.

Vierailija
20/38 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa on vain noin 5-8kg , ja käyn päivittäin 5-10 km lenkeillä, vaihtelee paljon. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, ja kokoajan teen töitä että ylipainoa ei enää olisi. Suurin haaveeni on että saisin olla äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä