tuttu tyttö pian täyttää 15 v. Seurustellut 3 viikkoa
ja poika samanikäinen ja haluaisi sänkyyn. Mitä sanoisin tytölle? Tyttö ei ole aikaisemmin seurustellut. Minkäikäisenä nykyään aloitetaan seksikokeilut. Kyseessä kuitenkin ns. kiltti tyttö.
Kommentit (15)
Sen verran pitäisi oppia itseään arvostamaan.
Jos haluavat tehdä sen, tekevät sen, joko tiedon kanssa tai ilman. Vauvat ja sukupuolitaudit ovat vain jäävuoren huippu. Kannattaa keskustella luottamuksesta, rakkaudesta, ihmisen seksuaalisuudesta yleensä. On muutakin seksiä kuin yhdyntä. Seksuaalisuus ja seksi on ihana ja kaunis asia kun se tapahtuu turvallisesti ja kummankin vapaasta tahdosta. Parasta mitä lapsilleen voi ko. aiheesta opettaa on oman kehon arvostaminen ja kunnioittaminen. Mihinkään ei ole kiire eikä sukupuolielämä ole välittämisen osoitus tai palkkio rakkaudesta. :)
tekeminen on näin vaikeaa, en ole kypsä luopumaan neitsyydestäni. Päättelin, että sinä päivänä, kun todella haluan rakastella, minun ei tarvitse enää epäröidä ja miettiä päätäni puhki, mitä teen. Ja näinhän siinä onnellisesti sitten kävikin :)
tekemään noinkin ison päätöksen.
t. eräs, joka rakasteli ensimmäisen kerran 17-vuotiaana
Eikö se nimenomaan ole sitä? Että kun toista rakastaa, haluaa hänen kanssaan myös sukupuolielämää?
Vai opetetaanko nykyään lapsille että seksi on samanlainen tarpeentyydytys kuin suklaan syöminen makeanhimoon...? Jos näin on niin voi niitä surullisia petettyjä haavoitettuja sieluparkoja!
Hui! Minä kannustaisin miettimään, mikä itsestä tuntuu hyvältä ja toimimaan sen mukaisesti. Jos poika välittää tytöstä, hän hyväksyy tytön päätöksen, vaikka se olisikin odottamista vielä. Keskustella kannattaa yhdessä ja miettiä eri asioita puolesta ja vastaan. Ihana asia, jos tyttö haluaa keskustella tällaisestakin asiasta.
Seksi on minusta sen verran arvokas asia (ainakin vielä noin nuorena), että kannattaisi olla varma siitä, että itse rakastaa ja poikakaveri rakastaa. Teininä tulee helposti loukatuksi ja nöyryytetyksi, siksi minusta olisi tärkeää, että seksiin liittyisi varsinkin nuorena toisen ja itsensä arvostaminen ja rakkaus. Myös ehkäisyasiat pitäisi olla hyvin hoidossa, mutta sekin on teininä monesti vähän mitä sattuu, kortsut jostain mistä lie isin ja äidin yöpöydänlaatikoista kaiveltuja peräisin vuodelta miekka ja kypärä. Näissä asioissa puhun omasta kokemuksestani... Villiä ja vapaatakin seksielämää ehtii kyllä harrastamaan, jos sellaista haluaa, mutta oman itsensä takia sitä ei kannata aloittaa liian aikaisin. Helposti menettää itsestään paljon isomman palan kuin pelkän neitsyyden.
Ja kannattaa myös muistaa, että erotiikkaa voi olla ilman yhdyntääkin. Olisi hieno juttu, jos monet aviomiehetkin muistaisivat vielä sen ajan, kun oli olemassa muutakin kuin jyystämistä ;)
Kysessä on siis kiva ja tuttu tyttö naapurista, ja hän kysyi minulta, että voiko kysyä neuvoja tarvittaessa. Sanoin, että totta kai. Sanoin jo silloin, että liian intiimiin kanssakäymiseen ei kande vielä tässä vaiheessa ryhtyä.
Itse olimme mieheni kanssa ensimmäisen kerran intiimissä kanssakäymisessä 7 kk:n seurustelun jälkeen ja huomattavasti vanhempia. Toki mies olisi halunnut aikaisemminkin, mutta minä sanoin ei.
Luulen, että toppuuttelen häntä vielä. Mainehan siinä menee, ja onhan 3 viikkoa tosi lyhyt aika.
T. ap
epäröi niin ei ole valmis harrastamaan seksiä. kannustamaan en ainakaan lähtisi.
tuollaisesta puhua ja sinä olet kuunnellut! kaikilla kun ei ole ketään kelle puhua...
Miten olisi jos tyttö kuuntelisin itseään? Onko hän vielä valmis päästämään poikaa niin lähelle itseään? Haluaako hän harrastaa seksiä vasta sitten kun on vakaammassa suhteessa? Vai haluaako hän juuri kyseisen pojan kanssa kokeilla ja menettää neitsyytensä? Siinäkään ei ole mitään pahaa. Onko ehkäisy hoidettu? Missä hän haluaisi että ensimmäinen seksikokemus tapahtuisi? Haluaako hän romanttisen tunnelman, kynttilöineen vai jotain muuta? Tuntuuko hänestä että häntä painostetaan seksiin? Silloin on parempi jättää väliin. Sillä se osoittaa ettei poika välitä tuon vertaa. Vaikka tuttavuus olisi kuinka lyhyt niin sen tulee pohjautua toisen kunnioitukseen.
Itse olin miltei 18v ja olimme seurustelleet puoli vuotta ennen kuin teimme " sen" .
Että se siitä toisen kunnioituksesta. poika vaikuttaa kyllä ihan mukavalta pojalta, mutta ...
onko tosiaan niin, että pojat ja miehet eivät loppuviimeksi halua naisilta/tytöiltä muuta kuin seksiä? Onko niillä aina se yksi asia vaan mielessä? Musta se on ärsyttävää.
Onko ketään miestä paikalla?
T.ap
Ei noin voi yleistää, että miehet haluaa seksiä ja naiset parisuhteen. Hormonit hyrrää myös molemmilla sukupuolilla, mutta edelleen valitettavasti se on tyttö/nainen, jonka yleensä täytyy miettiä asian muitakin puolia. Aikuisena voi itseään satuttamatta - ehkä - hypätä sänkyyn yhden illan tutun kanssa, mutta en tosiaankaan suosittelisi tätä kenellekään teinille, en tytölle enkä pojalle. Mutta en varsinkaan tytölle. Koska on myös niin, että jos käy vahinko, tytön on kannettava seuraukset omassa ruumiissaan. Ja jos käy niin, että toinen ei olekaan luottamuksen arvoinen, on tyttö myös tässä asiassa kärsijän roolissa. Pojille/miehille seksikokemukset edelleenkin tuovat kunniaa, tytöille/naisille häpeää. Tällainen on tasa-arvo tässä asiassa, sille ei minkään mahda. Siksi poikien/miesten on helpompi haluta seksiä, koska heille asiassa on vähemmän muttia ja negatiivisia puolia kuin tytöillä/naisilla. Minun mielestäni.
eli kiltti poika niin voihan siihen kannustaakin... ?