Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijoiden toimeentulosta oikeasti

Vierailija
30.09.2023 |

Alkaa jo riittämään tämä vasemmiston itkuvirsi. Siis jotain vastuuntuntoa pitäisi löytyä. Eikö kenellekään muulla kuin Salella riitä pokka sanoa, että kyllähän sitä on aina samanaikaisella työnteolla ihmiset itsensä joutuneet elättämään?
Opintojen aikainen työnteko sattuu muuten olemaan myös paras indikaattori opintojen jälkeiselle työllistymiselle.

T: itse itsensä 16-vuotiaasta saakka elättänyt ja 3 tutkintoa ilman mitään tukia suorittanut.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka ja komea nuori mies tienaa helposti rahaa seksillä

Vierailija
22/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha ap oikein olet? Etköhän nyt hieman valehtele. Itse olen noin 60 vuotias ja saanut opintotukea ja asumislisää jo 17 vuotiaana ja koko opiskelun ajan (8 vuotta).

Joo, olisi niitä ollut saatavilla. Olen kuitenkin tehnyt töitä koko ajan opiskelujen ohella, niin tulorajat ovat estäneet niiden nostamisen. Koko lukion kävin joka ilta 16.30-21 töissä ja lisäksi viikonloppuisin ja loma-aikoina.

Yliopistossa ilta/yö/viikonlopputöillä ja loma-aikoina pitkää päivää tekemällä.

Ensimmäisen kesäloman yläasteen 8. Luokan jälkeen pidin 30 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kielteen aineenopettajaksi jos opiskelee, ei todellakaan ensimmäisinä vuosina ehdi lukuvuoden aikana tehdä töitä.

Vierailija
24/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha ap oikein olet? Etköhän nyt hieman valehtele. Itse olen noin 60 vuotias ja saanut opintotukea ja asumislisää jo 17 vuotiaana ja koko opiskelun ajan (8 vuotta).

Joo, olisi niitä ollut saatavilla. Olen kuitenkin tehnyt töitä koko ajan opiskelujen ohella, niin tulorajat ovat estäneet niiden nostamisen. Koko lukion kävin joka ilta 16.30-21 töissä ja lisäksi viikonloppuisin ja loma-aikoina.

Ja mikä se kolmas tutkinto on? Yliopistosta valmistutaan tavoiteajan mukaan lukion jälkeen n. 23-24-vuotiaana. Miksi pidät ekan loman vasta kolmikymppisenä? Ei kai tuo ole lakisääteistäkään ellet toiminut yrittäjänä. Eikö lukiossa tai yliopistossa tullut kotitehtäviä?

Vierailija
25/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä se kolmas tutkinto on? Yliopistosta valmistutaan tavoiteajan mukaan lukion jälkeen n. 23-24-vuotiaana. Miksi pidät ekan loman vasta kolmikymppisenä? Ei kai tuo ole lakisääteistäkään ellet toiminut yrittäjänä. Eikö lukiossa tai yliopistossa tullut kotitehtäviä?

Lukion jälkeen ammattitutkinto. Lisäksi vuosi armeijassa. Yliopisto venyi hieman tavoiteajasta.

Oli kotitehtäviä, etenkin lukiossa muistan niitä tehneeni aina tosi myöhään.

Vuosilomat ja lomarahavapaat töistä käytin opiskeluun, järkevästi jaksottaen.

Vierailija
26/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää joku mulle, että miten opiskelija voi vain mennä töihin, mutta työttömille töitä ei löydy millään. Tämä yhtälö ei millään taivu päähän.

Vierailija
27/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion jälkeen ammattitutkinto. Lisäksi vuosi armeijassa. Yliopisto venyi hieman tavoiteajasta.

Eli valmistuit n. 20-21-vuotiaana amiksesta (aiemmin oli vain 2 vuotta eli valmistuit varmasti vielä nopeammin lukiopohjalta) Menit yliopistoon 21-22-vuotiaana armeijan jälkeen, mutta valmistuit vasta kolmikymppisenä eli käytit yliopistoon lähemmäs vasta 8 vuotta? Nykyään tuo ei taida olla mahdollista. Ainakin kaverini joutui hakemaan uudestaan, kun opinnot venyi. Aiemmin oli mahdollisuus näihin "ikiopintoihin". Entä mihin työhön työllistyit 16-vuotiaana? Nykyään useisiin töihin vaaditaan 18 vuoden ikäraja. Vuokrafirmat ja jopa mäkki vaatii, että on täysi-ikäinen.

Vierailija
28/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä töissä ja opiskella sitä tahtia mikä hyvältä tuntuu. Kyllä lisäaikaa opintoihin tarvittaessa saa anomalla, koska koulut saa rahaa valmistuneista. Kyllä ne haluaa, että porukka valmistuu. Itse tein näin ja senttiäkään en lainaa ottanut, eikä kaduta vaan hyvin tyytyväinen olin kun sain siirtyä työelämään velattomana. Siitä sitten heti kun sai vakityön, pystyi ottaan asuntolainan.

Vierailija
29/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valmistuit n. 20-21-vuotiaana amiksesta (aiemmin oli vain 2 vuotta eli valmistuit varmasti vielä nopeammin lukiopohjalta) Menit yliopistoon 21-22-vuotiaana armeijan jälkeen, mutta valmistuit vasta kolmikymppisenä eli käytit yliopistoon lähemmäs vasta 8 vuotta? Nykyään tuo ei taida olla mahdollista. Ainakin kaverini joutui hakemaan uudestaan, kun opinnot venyi. Aiemmin oli mahdollisuus näihin "ikiopintoihin". Entä mihin työhön työllistyit 16-vuotiaana? Nykyään useisiin töihin vaaditaan 18 vuoden ikäraja. Vuokrafirmat ja jopa mäkki vaatii, että on täysi-ikäinen.

Ammatitutkinto oli 3-vuotinen. Yliopistoon meni se reilu 7 vuotta, lähinnä gradu viivästyi. Nykylain aikana tehty.

Viime vuosituhannen loppupuolella oli aivan tavallista, ainakin työväenluokassa, että jo alaikäisenä tehtiin töitä. Itse lastasin kontteja ja rekkoja, mutta moni kaveri oli kaupoissa, tehtaissa tms. Surkeata jos nykyään on nämäkin kielletty. Ei ihme, että nuoriso turhautuu.

Vierailija
30/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatitutkinto oli 3-vuotinen. Yliopistoon meni se reilu 7 vuotta, lähinnä gradu viivästyi. Nykylain aikana tehty.

Viime vuosituhannen loppupuolella oli aivan tavallista, ainakin työväenluokassa, että jo alaikäisenä tehtiin töitä. Itse lastasin kontteja ja rekkoja, mutta moni kaveri oli kaupoissa, tehtaissa tms. Surkeata jos nykyään on nämäkin kielletty. Ei ihme, että nuoriso turhautuu.

Sait silloin parempaa opintotukea kuin nykyopiskelijat ja opintotukea myönnettiin pidemmäksi ajaksi. Nyt leikataan ennestään ja työnteko tiputtaa tukia entistä enemmän.

Vierailija
31/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä töissä ja opiskella sitä tahtia mikä hyvältä tuntuu. Kyllä lisäaikaa opintoihin tarvittaessa saa anomalla, koska koulut saa rahaa valmistuneista. Kyllä ne haluaa, että porukka valmistuu. Itse tein näin ja senttiäkään en lainaa ottanut, eikä kaduta vaan hyvin tyytyväinen olin kun sain siirtyä työelämään velattomana. Siitä sitten heti kun sai vakityön, pystyi ottaan asuntolainan.

On hyvin vaikeaa tehdä tutkintoa täysipäiväisesti työskennellen. Jos taas opiskelee päätoimisesti, opintotukea saa vain rajatun ajan ja sen taso on nykyään jo ennen leikkauksia niin pieni, ettei sillä ja satunnaisilla töillä pelkästään elä vaan on otettava lainaa.

Kohta opiskelijan tukea leikataan reilusti ja työnteko tiputtaa entistä enemmän tukia. Suurin osa opiskelijoista ottaa jo nyt lainaa.

Opintolainahyvitys on riittämätön jo nykylainamäärillä. Senkin saa vain, jos valmistuu tavoiteajassa, joten opiskelun pitkittäminen ei ole hyvä vaihtoehto.

Vierailija
32/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidin ensimmäisen palkallisen kesäloman 35-vuotiaana. Nykyajan pätkätyöelämä.

Vierailija
33/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien heikentäminen johtaa siihen että yhä harvempi lähtee opiskelemaan korkeakoulututkintoa. Yhä useampi valitsee amiksen tai lyhyen oppisopimuksen (esim lastenhoitaja tai lähihoitaja). Yksi vaihtoehto on jäädä vanhemmille asumaan. Kyllä teki itselläkin opiskeluaikana tiukkaa eikä kaikki opiskelijat saa töitä. Nykyään on yhä vaikeampaa saada töitä. Ja hei,esim tt tuen asiakkaat saa reseptilääkkeet ilmaiseksi mutta opiskelijat maksaa niistäkin...eli tt tuelle jääminen on myös houkutteleva vaihtoehto.

Vierailija
34/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin lähihoitajalle on kyllä entistä suurempi kynnys lähteä opiskelemaan vaikka sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi.

Pieni palkanlisä siitä, että ensin kituuttaa monta vuotta opiskelijana ja sen jälkeen on maksettavana melko suuri laina.

Vierailija
35/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten pitää ne määräajat poistaa. Ei voi samaan aikaan vaatia että käy töissä ja että valmistuu minimiajassa.

Tai että vaihtoon pääsee vain 4-5/5-suorituksilla.

Minimiaika ei ole sama kuin määräaika.

Onko vaihtoon veronmaksajien rahoilla pääseminen joku ihmisoikeus?

Ei niitä vaihtoja makseta veronmaksajien rahoilla, toope.

Määräajat ovat liian tiukat, jos halutaan että käydään myös töissä.

ei ole, ei ole ollut ennekään eikä ole nykyäänkään.

Kyllä ne on. Ja ennenhän niitä ei edes ollut.

Kyllä on ollut tavoitevalmistumisajat tutkinnoille AINA. Ja siinä normin mukaisessa ajassa myös pääosin valmistuttiin vaikka käyttiin töissä. Myös yliopistoissa on ollut nämä tutkintoajat aina.

Ei todellakaan ole ollut. Ne ovat hyvin tuore ilmiö.

Mullakin on työkavereita joilla on mennyt jopa vuosikymmeniä sen yliopistotutkinnon saamiseen.

Näkee ettet ole itse edes opiskellut mitään.

silti niille OLI määritelty norminmukainen valmistumisaika. ja AMK:Ssa on ollut alusta asti jopa rajattu opinto-oikeusaika.

Vierailija
36/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilket gnäll. Jag tog fulla lån och hus- samt billån ovanpå det, då man började få bättre intäkter tack vare studierna. Att betala studielånet kändes ingenstans i jämförelse med skatter och andra utgifter. Precis samma känsla hade man då studielånet var betalt. Det kändes just ingenstans.

Om ett studielån verkar övermäktigt studerar ni fel ämnen.

Vierailija
37/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvin vaikeaa tehdä tutkintoa täysipäiväisesti työskennellen. Jos taas opiskelee päätoimisesti, opintotukea saa vain rajatun ajan ja sen taso on nykyään jo ennen leikkauksia niin pieni, ettei sillä ja satunnaisilla töillä pelkästään elä vaan on otettava lainaa.

Kohta opiskelijan tukea leikataan reilusti ja työnteko tiputtaa entistä enemmän tukia. Suurin osa opiskelijoista ottaa jo nyt lainaa.

Opintolainahyvitys on riittämätön jo nykylainamäärillä. Senkin saa vain, jos valmistuu tavoiteajassa, joten opiskelun pitkittäminen ei ole hyvä vaihtoehto.

En työskennellyt kokopäiväisesti, vaan sen verran että tulin toimeen! Jostain on pakko tinkiä opiskeluaikana ja joo, se on rankkaa, mutta palkinto odottaa kun valmistuu ja pääsee kunnon töihin kokopäiväisesti. Ei elämässä mikään hyvä tule yleensä helpolla ja se opetettiin mulle jo kotona.

Vierailija
38/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloituksesta selviää että kun sitä pitää tuota täys pipipää hallitusta puolustella nyt kaikin keinoin kun on sitä porukkaa. Selitykset on jo kauan sitten menneet koomisuuden puolelle.

Vierailija
39/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä haluan että mun opiskelijoilla on myös vapaa-aikaa ennen kuin täyttävät 30.

Itse kävin jo lukion kokopäivätyön ohella, samaten suoritin korkeakoulututkinnon niin.

Välillä tein kahtakin työtä yhtä aikaa.

Onneksi lasteni ei tarvitse raataa.

Vierailija
40/45 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä opiskelijoihin kohdistuvaa angstia. 3 tutkintoa ilman mitään tukea? No vau, kivat sulle. Mulla on kolmas tutkinto ja tämä on ensimmäinen, jonka suoritan ilman tukea. Ja se johtuu siitä, että opinnot on 100 % etänä. Ei onnistuisi muuten mitenkään. Opiskelijat opiskelee ja heidän tulisi ottaa jatkossa vieläkin enemmän lainaa. Ei ole enää nollakorkoa niin kuin sinun aikaan. Eikä pääse töihinkään niin helposti, edes valmistumisen jälkeen. Eiköhän opiskelijat ole opintotuen ansainneet. Vähennetään mieluummin työttömien ja toimeentulotuella elävien tukia tai vaihtoehtoisesti valtio voi antaa lainaa myös heille.

Nollakorko? Minulla opintolainan korko oli 10 %. Opintorahaa sai alle 100 euroa kuussa, ja asumistukea 40 euroa, kun opiskelin yliopistossa