Opiskelijoiden toimeentulosta oikeasti
Alkaa jo riittämään tämä vasemmiston itkuvirsi. Siis jotain vastuuntuntoa pitäisi löytyä. Eikö kenellekään muulla kuin Salella riitä pokka sanoa, että kyllähän sitä on aina samanaikaisella työnteolla ihmiset itsensä joutuneet elättämään?
Opintojen aikainen työnteko sattuu muuten olemaan myös paras indikaattori opintojen jälkeiselle työllistymiselle.
T: itse itsensä 16-vuotiaasta saakka elättänyt ja 3 tutkintoa ilman mitään tukia suorittanut.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä opiskelijoihin kohdistuvaa angstia. 3 tutkintoa ilman mitään tukea? No vau, kivat sulle. Mulla on kolmas tutkinto ja tämä on ensimmäinen, jonka suoritan ilman tukea. Ja se johtuu siitä, että opinnot on 100 % etänä. Ei onnistuisi muuten mitenkään. Opiskelijat opiskelee ja heidän tulisi ottaa jatkossa vieläkin enemmän lainaa. Ei ole enää nollakorkoa niin kuin sinun aikaan. Eikä pääse töihinkään niin helposti, edes valmistumisen jälkeen. Eiköhän opiskelijat ole opintotuen ansainneet. Vähennetään mieluummin työttömien ja toimeentulotuella elävien tukia tai vaihtoehtoisesti valtio voi antaa lainaa myös heille.
Miksi yhdellä ihmisellä pitäisi olla kolme tutkintoa?
Omilla korkeakoulussa opiskelevilla lapsilla on useampia pakollisia opintoja päivittäin. Lisäksi tekevät iltaisinkin kouluhommia. Toinen harrastaa tavoitteellisesti urheilua. Jos tähän päälle pitäisi vielä mennä töihin, nuoret uupuisivat jo ennen valmistumista ja alan töihin pääsyä.
Toivottavasti leikkauksia ei ainakaan tule enää enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa järkevä muutos olisi, että poistetaan tulorajat ja opintotuet sidotaan vain opintopisteisiin, siten että opintotukea maksetaan tutkinnon ohjeellinen aika, eikä yhtään pidempään.
Niinhän se on nytkin? Korkeakoulututkintoon saat tietyn määrän tukikuukausia ja lisäksi tuet katkeaa jos et tee 5op per tukikuukausi.
Aloitukseen paljon alapeukutuksia, kun porukka on niin luusereita.
Niin, niin, mutta kun ap on Minä Itte.