Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milläs köyhä vuokran maksaa, jos asuntotuki pienenee?

Vierailija
30.09.2023 |

Aivan käsittämätöntä leikata köyhän asuntotukea. Minkäs minä vuokran maksan ilman sitä? Pakkohan se on valtion maksaa joka tapauksessa.

Kommentit (864)

Vierailija
101/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät muuttaa niistä suurten kaupunkien kalliista keskustoista halvemmille alueille.

Ja niistäkö löytyy kaikille tarvitsijoille asuntoja ja julkisilla pääsee töihin? Älä nyt naurata.

Tämä! Itselläni on sen verran matalat tulot, että ei todellakaan ole varaa ostaa autoa ja pitää sitä. Ja sitä ennen tulisi löytyä rahat siihen ajokorttiinkin! Siksi en voi muuttaa minne tahansa, vaan olen täysin riippuvainen julkisesta liikenteestä. Matkani töihin kahdella eri linjalla kestää noin 40 minuuttia, kun mukaan laskee vaihdon odottelun. Autolla matkaan menisi aikaa maksimissaan 15 minuuttia. Useimmat omalla autolla kulkijoista ei ymmärrä mitä julkisilla kulkeminen vaatii, vaan ihan pokalla ehdottavat muuttamista kauas työpaikasta ja sitten vielä kehtaavat pyöritellä silmiään, kun joillakin ei ole varaa autoon ja sen pitämiseen. Ja yksikään näistä autolla kulkijoista ei todellakaan suostuisi käyttämään julkisia töihin menemiseen.

Vierailija
102/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen halutaan USA:n tavoin teltassa asujia ja soppajonoja.

Ei. Suomessa halutaan motivoida ihmiset etsimään itselleen työpaikan ja lopettamaan jatkuvan valituksen, etteivät tuet riitä mihinkään. Laiskuus on kovin kallis harrastus kun aloitekykyä ei riitä enää mihinkään paitsi sohvilla makoilemiseen. 

Olen yli vuoden etsinyt työtä jossa palkka riittäisi niin että en tukea tarvitsisi. Se että minulta viedään tärkeää tuloa ei motivoi minua. En enää jaksa. Mitä vielä voisin tehdä?

No voisit vaikka tappaa itsesi. Oikeasti jos kaikki on noin vaikeaa niin se voisi olla sinulle toimiva ratkaisu.

Ei se elämä tuosta ainakaan helpotu tuolla tavalla vänisemällä.

Tietysti tapan itseni. Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa. Se. Sinäkin sentään ymmärsit.

Miksi vastaukseni piti poistaa? Totta kai olen tapp am assa itseni kuten sinäkin toivot. Miksi kukaan täällä haluaa elää kun muut toivovat sinulle kuolemaa?

Näin muut meistä vähempituloisista ajattelee. Miettikää sitä kun menette taas työpaikalle ne. Olette muille arvottomia. Miksi siis annatte itse mitään kun sillä ei ole merkitystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin oma asuinpaikkakuntaa. Pieni kaupunki Sisä-Suomessa.

Kelan vuokraraja on muistaakseni 420 euroa.

Oletetaan, että tuohon rajaan sopivia vapaita vuokra-asuntoja olisi X kpl. Mutta oletan myös, että niitä tarvitsevia, eli niitä joiden täällä käsketään muuttamaan halvempaan, näitä asuistukea saavia pienituloisia olisi XX kpl.

Ja vaikka osalla heilläkin olisi 420 euron tai jopa halvempi asunto niin tukea silti tarvitsevat.

Mitä tapahtuisi niille vuokra-asunnoille joita ei vuokrata noilla hinnoilla? Monessa on vastike suuri, kun ovat vanhempia kerrostaloja ja on tehty putki- ym. remontteja. Jäisivät tyhjilleen. Omistajat eivät niihin muuta eivätkä rikkaammat vuokraa eivätkä tarvitse. Kukaan ei niitä nostaisikaan kun on nyt tämä aika muutenkin.

Kuinka kalliiksi yhteiskunnalle tulisivat nämä tyhjiksi ja käyttämättömäksi jääneet vuokra-asunnot.

Jos nyt oletetaan, että kaikki pystyisivät muuttamaan niihin halvempiin asuntoihin ja niitä olisi riittävästi tarjolla.

Vierailija
104/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalaa tulee varmasti olemaan joillakin ihmisillä. Mutta mä jaksan aina peräänkuuluttaa taloudenhallintaa. Esimerkiksi itse olen matalatuloisena tehnyt niin, että olen useamman vuoden laittanut rahaa sivuun. Olen sanonut, että jos pystyy laittamaan edes sen 20€ kuussa sivuun, on se parempi kuin ei mitään. Moni sanoo, että itsellä ei ole siihen varaa, mutta kuitenkin rahaa on tupakkaan ja/tai alkoholiin. Ostellaan herkkuja ja kalliita valmisruokia, roskaruokapaikkaankin saattaa mennä kymppikin viikossa. Ja sitten joillakin on nämä laitetut ripset ja/tai kynnet, joihin uppoaa rahaa, eikä ne edes näytä hyvältä.

Ei ole tarkoitus moralisoida, mutta kriittinen tarkastelu omasta rahankäytöstä voisi olla joidenkin kohdalla paikallaan.

Tätä samaa olen ihmetellyt. Monet tuilla elävät ostelevat Starbucksin 6 euron kahveja ja Picnicin patonkeja, vaikka päiväbudjetin pitäisi olla 10-15 euroa. Sitten valitetaan, että rahat eivät riitä.

Vierailija
105/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi ihmeessä toisten pitäisi maksaa sun asuminen? Koska demarit lupasi niin?

Miksi ihmeessä meidän pitäisi maksaa rikkaiden veroalennukset? Koska kokkelit lupasi niin?

Niin millä maksatte? Niillä meidän rikkaiden verovaroilla vai? 😂

Tekemällä orjatöitä niille rikkaammille. Harva itse sitä omaisuuttaan kasvattaa ilman että käyttää hyväksi muita. Sen huomaa jo siitä ettei kukaan osaa sanoa missä olisi ne työt mistä saa tarpeeksi palkkaa elämiseen. Niitä ei ole eikä niitä kaikille haluta.

Ei tarvitse! Perustat firman ja maksat itsellesi palkkaa niin ei tarvitse ulísta orjatöistä.

En ulise vaan orjatyöt on fakta joka ei katoa sillä että minä niiden tekemisen lopetan. Sinä tulet aina elättämään muita ja syyllisiä siihen on työnantajat.

Ulisetpas. Olet faktaidiootti etkä edes tiedä, ettei Suomessa ole orjia eikä orjatyötä. Orjia ostettiin ja myytiin aikoinaan orjamarkkinoilla ja orjat eivät saaneet mitään palkkaa työstään. 

Vierailija
106/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa pienempään kämppään, alivuokralaiseksi tai kimppakämppään mihin on varaa. sinkulle tämä helppo ratkaisu.Työtön voi laajentaja työnhakua ulkomaille, mikä järki on vuosikausia roikkua täällä työttömänä Suomessa kun ja jos ulkomailta löytyy töitä, ihan mitä vaan.

Täytyy ottaa vastuu omasta elämästä.

Vierailija
107/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalmansiivous on nouseva ala. Nyt kannattaa mennä oppisopimuksella niihin hommiin.

Suosittelen, minäkin lienen vuorossa aika pian.

Suomalaisia kuolee ennätystahtiin.

Vierailija
108/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät muuttaa niistä suurten kaupunkien kalliista keskustoista halvemmille alueille.

Ja niistäkö löytyy kaikille tarvitsijoille asuntoja ja julkisilla pääsee töihin? Älä nyt naurata.

Tämä! Itselläni on sen verran matalat tulot, että ei todellakaan ole varaa ostaa autoa ja pitää sitä. Ja sitä ennen tulisi löytyä rahat siihen ajokorttiinkin! Siksi en voi muuttaa minne tahansa, vaan olen täysin riippuvainen julkisesta liikenteestä. Matkani töihin kahdella eri linjalla kestää noin 40 minuuttia, kun mukaan laskee vaihdon odottelun. Autolla matkaan menisi aikaa maksimissaan 15 minuuttia. Useimmat omalla autolla kulkijoista ei ymmärrä mitä julkisilla kulkeminen vaatii, vaan ihan pokalla ehdottavat muuttamista kauas työpaikasta ja sitten vielä kehtaavat pyöritellä silmiään, kun joillakin ei ole varaa autoon ja sen pitämiseen. Ja yksikään näistä autolla kulkijoista ei todellakaan suostuisi käyttämään julkisia töihin menemiseen.

Joskus nuoruudessani poljin pyörällä kesät talvet 10km työmatkaa. Eikä ollut sähköpyörä.

Mutta silloin oltiinkin vähän karumpia sällejä kuin nykyiset vellipöxyttelijät.

Vierailija
109/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Suomessa halutaan motivoida ihmiset etsimään itselleen työpaikan ja lopettamaan jatkuvan valituksen, etteivät tuet riitä mihinkään. Laiskuus on kovin kallis harrastus kun aloitekykyä ei riitä enää mihinkään paitsi sohvilla makoilemiseen. 

Olen yli vuoden etsinyt työtä jossa palkka riittäisi niin että en tukea tarvitsisi. Se että minulta viedään tärkeää tuloa ei motivoi minua. En enää jaksa. Mitä vielä voisin tehdä?

Jään sohvalle makaamaan jos kerta kaikki on sitä mieltä että sitä tässä koko ajan olen tehnyt. Olkaa te muut motivointuneita minunkin puolesta jos se teillä toimii.

Itsellesi sinä vain pököpäisyydelläsi teet hallaa. Jos samanlaista ajattelutapaa löytyy monilta muiltakin, niin en yhtään ihmettele tilanteen kehitystä Suomessa. 

Ah aivan. Typerä köyhä, en edes osaa tuntea oikein! Se että en tunne kuten sinä haluat ei poista sitä faktaa että motivaatiota en ole leikkauksien suunnittelusta saanut lisää vaan päinvastoin se alkaa pian olla kadonnut. Olen yrittänyt kaikkeni ja saan kuulla että silti olen syyllinen. Joten miksi tuntisin motivaatiota kun en enempää edes pysty? Sama se on luovuttaa työnteko niille joilla se motivaatio nyt jotenkin kasvoi. Siitä ei päästä eroon että se joka paikalleni tulee, saa myös varasti asumistukea koska palkka on sen verta pieni. Jos suuremmassa mittakaavassa mikään ei muutu vaikka minä luovutan.

Vierailija
110/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että siinä Kelan vuokrarajassa on itse maksettava omavastuu ja lisäomavastuuosuus.

Jos vähänkin on jotain tuloja niin ettei elä täysin jollain minimitulolla.

Vierailija
111/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta loisiminen. Jos ei työtä löydy, kouluttaudu.

Olen kouluttanut ja olen töissä. Mitä nyt tehdään kun silti tarvitsen asumistukea?

Muutat halvempaan asuntoon, sellaiseen jonka kulut pystyt maksamaan.

Minun siis pitää luopua kodistani. Se ainoa asia mistä edes välin ja jossa olin onnellinen. Miksi sen jälkeen enää jatkaisin tätä kaikkea?

Niin no, miksi muiden pitäisi se kustantaa? Perustele se.

Kyllä minäkin asuisin mielelläni meren ääressä helsingin ytimesessä mutta mulla on pieni ongelma... ei rahat riitä.

Koska minulla itselläni ei siihen ole mahdollisuutta. Onko se minun syyni että palkat on huonot ja niitä poljetaan alaspäin?

No on... itse olet valinnut mille alalle kouluttudut. Palkkoja ei myöskään poljeta alaspäin.

Yritä nyt ymmärtää, jos haluat hyvää elämää niin pitäisi myös tehdä vähän itse asian eteen.

Vierailija
112/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus nuoruudessani poljin pyörällä kesät talvet 10km työmatkaa. Eikä ollut sähköpyörä.

Meidän duunissa keski-ikäinen nainen polki fillarilla 10km matkan molempiin suuntiin joka päivä, kesät talvet.

Vierailija
113/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisit vaikka tappaa itsesi. Oikeasti jos kaikki on noin vaikeaa niin se voisi olla sinulle toimiva ratkaisu.

Ei se elämä tuosta ainakaan helpotu tuolla tavalla vänisemällä.

Tietysti tapan itseni. Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa. Se. Sinäkin sentään ymmärsit.

Miksi vastaukseni piti poistaa? Totta kai olen tapp am assa itseni kuten sinäkin toivot. Miksi kukaan täällä haluaa elää kun muut toivovat sinulle kuolemaa?

Näin muut meistä vähempituloisista ajattelee. Miettikää sitä kun menette taas työpaikalle ne. Olette muille arvottomia. Miksi siis annatte itse mitään kun sillä ei ole merkitystä?

No täytyy myöntää etten minäkään työnantajaani mitenkään arvosta. En tuhlaa sinne enempää aikaani tai ajatuksiani kuinka sen välttämättömän minimin.

Olin viime viikolla kolme päivää saikulla koska hartiani on jumissa. En näe mitään syytä miksi edes pienessä kuvissa töitä tekisin kun enhän minä edes itseäni sillä palkalla elätä, ei työni siis ole kovinkaan arvokasta ja ei haittaa että olen sieltä pois.

Vierailija
114/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, nuoruudessa. Ota huomioon, että ihmiset ovat nuoria ja hyväkuntoisia vain lyhyen aikaa. Tilanne on ohimenevä.

On paljon ihmisiä, jotka eivät ole ikuisesti nuoria, hyväkuntoisia ja niitä, jotka edes pystyvät ajamaan polkupyörällä. Eivät 10 km eivätkä lyhyempääkään matkaa.

Elämä ei ole itsestäänselvyys.

Ja myös jos joku sopii ja onnistuu toiselle ei toiselle onnistu.

Emme me ole kaikki samalla viivalla.

Vierailija
115/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän duunissa keski-ikäinen nainen polki fillarilla 10km matkan molempiin suuntiin joka päivä, kesät talvet.

Jep, ja siinä tulee kuntosalikin hoidettua samalla, ei oikeastaan edes mene vapaa-aikaa.

Vierailija
116/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kouluttanut ja olen töissä. Mitä nyt tehdään kun silti tarvitsen asumistukea?

Muutat halvempaan asuntoon, sellaiseen jonka kulut pystyt maksamaan.

Minun siis pitää luopua kodistani. Se ainoa asia mistä edes välin ja jossa olin onnellinen. Miksi sen jälkeen enää jatkaisin tätä kaikkea?

Niin no, miksi muiden pitäisi se kustantaa? Perustele se.

Kyllä minäkin asuisin mielelläni meren ääressä helsingin ytimesessä mutta mulla on pieni ongelma... ei rahat riitä.

Koska minulla itselläni ei siihen ole mahdollisuutta. Onko se minun syyni että palkat on huonot ja niitä poljetaan alaspäin?

No on... itse olet valinnut mille alalle kouluttudut. Palkkoja ei myöskään poljeta alaspäin.

Yritä nyt ymmärtää, jos haluat hyvää elämää niin pitäisi myös tehdä vähän itse asian eteen.

Mitä vielä voisin tehdä enemmän? Koulutusvalintani oli sellainen missä piti saada hyvää palkkaa. Joten mitäs nyt? Mikä on seuraava mitä pitää tehdä jos kerta olen ainoa jonka tekemiset vaikuttaa?

Vierailija
117/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onneksi hän on hyväkuntoinen ja kokolailla terve.

Näin onnekkaita eivät kaikki ole.

Vierailija
118/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha alanuolia antaa. Jos neuvoo mennään töihin niin pitää osata sanoa mihin töihin ettei tukea enää tarvitse. Tai sitten myöntää ettei itse osannutkaan ketään asiassa neuvoa.

Miksi aikuista ihmistä pitää neuvoa kaikessa, etkö itse osaa etsiä töitä?

-eri

Tuollaisia nuo vassareita äänestäneet oikeasti ovat.

Miksi ei maikat koulussa sanonu että kannattaa tehdä läksyt

Miksi ei opo sanonut että kannattaa opiskella ja valita ala jossa on mahdollisuus elättää itsensä

Miksi ei muut patistaneet minua tekemään järkeviä valintoja elämässäni...

Paitsi että kaikissa elämänvaiheissa niitä varoitettiin kuinka käy jos ei tee kuten neuvotaan.

Vierailija
119/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Voin aloittaa huomenna, laitatko osoitteen mihin voin tulla?

https://www.sol.fi/tyonhakijoille/kesatyot/

Pitää olla kokoaikatyö sellaisella palkalla, jolla ei tarvitse hakea tukia.

Valitettavasti kommarit ovat himoverotuksellaan aiheuttaneet sen ettei pienellä palkalla tule toimeen.

Esimerkki, palkka 1500e. Työnantaja maksaa 17% työnantajamaksua: 0.17*1500 = 255e. Työntekijä maksaa 7% eläkemaksua ja muut verot päälle, sanotaan vaikka 15%(arvio); 1500*0.15 = 225e. Työntekijä ostaa palkallaan jotain, menee alvi tai tuotevero. Laitetaan vaikka 20%(keskiarvo); (1500-225)*0.20 = 255e.

Eli siis 1500e/kk tienaava maksaa veroja 255+225+255 = 735e/kk. Eli siis pienimmistäkin palkoista maksetaan 50% veroa ja sitten ihmetellään miksi palkalla ei tule toimeen.

Tämä on syy miksi Suomi on kusessa. Meidät verotetaan hengiltä.

Joku tutkija kirjoitti kerran samasta aiheesta. Arvonlisäveron johdosta köyhempi väestönosa maksaa paljon veroja suhteessa tuloihinsa.

Jos joku saa liksaa 2000€ nettona, se maksaa työnantajalle n. 3400€ ja lopputuloksena se työntekijä saa 1600€

3400€ muuttuu 1600€

Miksi se saisi 1600 jos ekana sanot että saa 2000 €.... mihin se 400 muka nyt hävis.

Vierailija
120/864 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi ihmeessä toisten pitäisi maksaa sun asuminen? Koska demarit lupasi niin?

Miksi ihmeessä meidän pitäisi maksaa rikkaiden veroalennukset? Koska kokkelit lupasi niin?

Niin millä maksatte? Niillä meidän rikkaiden verovaroilla vai? 😂

Tekemällä orjatöitä niille rikkaammille. Harva itse sitä omaisuuttaan kasvattaa ilman että käyttää hyväksi muita. Sen huomaa jo siitä ettei kukaan osaa sanoa missä olisi ne työt mistä saa tarpeeksi palkkaa elämiseen. Niitä ei ole eikä niitä kaikille haluta.

Ei tarvitse! Perustat firman ja maksat itsellesi palkkaa niin ei tarvitse ulísta orjatöistä.

En ulise vaan orjatyöt on fakta joka ei katoa sillä että minä niiden tekemisen lopetan. Sinä tulet aina elättämään muita ja syyllisiä siihen on työnantajat.

Ei ole olemassa mitään "orjatöitä"

Mistä olet saanut päähäsi että kaikilla pitäisi olla oikeus siihen Westendin kämppään, Teslaan ja kolmeen kaukomatkaan vuodessa?

Onko sinulla psykoosi päällä vai miksi olet näin vieraantunut todellisuudesta? Selittää paljon tämän keskustelun kommentteja kun jotkut ei ole tietoisia Suomen palkkatasosta edes. Vähän noloa tuolla tietämättömyydellä tulla kommentoimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä