Mikä niillä äideillä varsinaisesti on ongelma, jotka haluaa pitää lapsen mahdollisimman pitkään "pienenä"?
Esim. imetetään vaikka kuinka monta vuotta tai istutetaan ala-asteen lopulle turvaistuimessa tai vaaditaan käyttämään haalareita tai muita vauvojen vaatteita isona koululaisenakin ja mitä näitä nyt onkaan
Kommentit (163)
Mä en nyt ymmärrä, miten tuo turvaistuin asia on verrattavissa haalareiden käyttöön.
Lakihan on hyvin selkeä turvaistuimen ja korokkeen käytöstä.
Päiväkodissa näkee 5-6-vuotiaita istumassa ilman penkkiä ja joskus jopa etupenkillä. Mikä tuollaista vanhempaa vaivaa? Joka riskeeraa oman lapsensa hengen kun on niin "epäcoolia", että 5v käyttää turvaistuinta/turvavyöistuinta kokonsa mukaan?
Minun äitini jäi lapsena orvoksi. Siksi hän takertuu hysteerisesti.
Lapsenlasten kanssa tilanne meni niin pahaksi että hain lähestymiskiellon.
Parempi näin kun se, että joka toinen vuosi pusketaan uusi ulos kun vauvat ja taaperot on NIIN söpöjä, mutta vanhemmat lapset eivät.
Olin jo 13 ja minulla oli pakko olla otsatukka ja pitkä letti, jota ei saanut leikata.
Ihan sylettää näin jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.
Turvaistuin niillä on myös, mutta sehän tuleekin pituuden mukaan.
Hui kamala 9v käyttää kotipihalla kurahousuja? Jos tykkää rämpiä lätäköissä ja metsissä?
Onhan kalastajillakin kalastajanhousut, eikö tilanne lopulta määrää varusteet aikuisellakin?
Miksi lapsi ei saa olla enää lapsi? 9v on parasta leikki-ikää. Mielikuvitus laukkaa ja osataan jo kavereiden kanssa itsenäisesti toimia. Itse rakensin tuon ikäisenä majoja metsiin kavereiden kanssa ja ei se olisi farkut päällä onnistunut syyskeleillä.
Mutta nykyään pitäisi merkkihuppari ja -farkut päällä olla kännykällä sisällä porukalla. Voi vanhempi olla ylpeä, ettei oma lapsi ainakaan ole lapsellinen?
Vierailija kirjoitti:
TIedän yhden tällaisen äidin, mutta ole varma syistä. Mutta hän kuitenkin selvästi myös tietää, miten sen ikäisten, nyt 9v, tavallaan kuuluu pukeutua, koska koulua varten on sellaisia vaatteita kuin muillakin ikäisillään on. Mutta kotieteinen muistuttaa lastentarhaa, eli on sitä haalaria ja kurahousua ja lastenrukkasia ja muuta samaan tapaan kuin miten päiväkoti-iässä yleensä pukeudutaan. Hassua kun joskus olen ollut paikalla, kun tso koululainen tulee kotiin normaaleissa kouluvaatteissa, ja sitten kohta on kuin taapero pihalla kurahousuissaan ja kurahanskoissaan.
Meillä on ihan sama käytäntö kolmaluokkalaisella. Kouluun voi märällä kelillä laittaa esim. ulkohousut ja välikausisormikkaat ja gorekengät. Pihalle laitetaan kurahousut ja kurahanskat ja kumisaappaat. Ei tämä liity mitenkään siihen, että pidettäisiin lasta vauvana, vaan onhan aikuisillakin työssä siistimmät työvaatteet ja kotona kotivaatteet. Myös se pointti, että ne kouluvaatteet ehtii paremmin kuivua seuraavaksi päiväksi.
Kälyni menivät joka viikonloppu anoppilaan koko opiskeluajan, asuivat siellä kesät ja toisella oli jopa letit. Molemmilla eskarilausen vaatteet
He itsenäistyivät enemmän vasta nelikymppisinä kun anoppi kuoli. Ja anoppi oli hirvittävän takertuva ja jyräävä. Appi lannistava.
Vierailija kirjoitti:
Kälyni menivät joka viikonloppu anoppilaan koko opiskeluajan, asuivat siellä kesät ja toisella oli jopa letit. Molemmilla eskarilausen vaatteet
He itsenäistyivät enemmän vasta nelikymppisinä kun anoppi kuoli. Ja anoppi oli hirvittävän takertuva ja jyräävä. Appi lannistava.
On muuten ihan tutkittua tietoa se, että kun aikuinen menee lapsuudenkotiinsa, niin taantuu käytökseltään lapsen tasolle. Ei koske vaatteita tietenkään, mutta palaa käytökseltään lapsuuden ajan rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Sanna on lähtenyt Suomesta, mutta Sanna ei ole lähtenyt suomalaisista.
Ei liity aiheeseen? Olet idiootti.
Mun ystävällä on tämän taustalla trauma. Lapsi ja hän molemmat melkein kuoli synnytykseen. Lapsi oli teholla ja sen jälkeen sairaalassa pitkään. Kaveri näkee koko ajan sen pienen letkuissa makaavan pienen lapsen. Tiedostaa itse, että se on terve lapsi ja kasvaa, mutta häntä ahdistaa liikaa. Jollain tasolla tiedostaa, että ei näin voi aina jatkaa. Mutta ei ole vielä valmis muuttamaan mitään, kun lapsikaan ei valita. Lapsi on 10 eikä ole ollut kotona yksin ikinä edes kauppareissun aikaa ja äitinsä hakee ja vie kouluun. Omaan huoneeseen siirtyi kun oli 9. Ilmoitti vaan äidilleen, että minä nukun jatkossa omassa sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä, miten tuo turvaistuin asia on verrattavissa haalareiden käyttöön.
Päiväkodissa näkee 5-6-vuotiaita istumassa ilman penkkiä ja joskus jopa etupenkillä. Mikä tuollaista vanhempaa vaivaa? Joka riskeeraa oman lapsensa hengen kun on niin "epäcoolia", että 5v käyttää turvaistuinta/turvavyöistuinta kokonsa mukaan?
Pienikokoinen 15 v. turvaistuimeen, koska heitäkin on. Näinköhän onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi reilua tehdä siitä turvaistuinsäännöstä sellainen, että 150 cm tai ala-asteen loppuun asti. Koska ei ne teinit kuitenkaan suostu siihen, niin reilua olisi, että sääntö olisi realistinen, jota kaikki voisivat noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna on lähtenyt Suomesta, mutta Sanna ei ole lähtenyt suomalaisista.
Ei liity aiheeseen. Olet idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi reilua tehdä siitä turvaistuinsäännöstä sellainen, että 150 cm tai ala-asteen loppuun asti. Koska ei ne teinit kuitenkaan suostu siihen, niin reilua olisi, että sääntö olisi realistinen, jota kaikki voisivat noudattaa.
Ja kun laki olisi realistinen sitä pitäisi myös valvoa. Eikä niin, että lapsi vinkuu, että miksi minun pitää käyttää, kun ei tuon ja tuonkaan tarvitse käyttää.
Mitä jos kuski on alle 150 cm, joutuuko hänkin turvastuimeen? Ei yllä kyllä jalat polkimille sitten.
Meillä ei imetetty tavanomaista pidempään ja turvaistuimilla mennään suositusten mukaan. Kommentoin vaatepuolta. Lapsilla on vain kahden vuoden ikäero, eskari ja toka, ja kyllä tarkoituksella pihakäyttöön vaatteet valittu niin, että ne on molemmilla samantyyppiset, eli juuri nämä haalarit ja kurikset ja muut löytyy molemmilta, vaikka tiedän, että jos isompi olisi yksinään, ei välttämättä enää olisi noita kaikkia käytössä. Mielestäni, kun yhdessä ovat pihalla ja tekevät samoja juttuja, silloin vaatteet voi olla samantyyppiset, kun ikäeroa on kuitenkin niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kuski on alle 150 cm, joutuuko hänkin turvastuimeen? Ei yllä kyllä jalat polkimille sitten.
Ei, suositus ei koske aikuisia. Lyhyillä aikuisilla on erilainen ruumiinrakenne kuin lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan sama käytäntö kolmaluokkalaisella. Kouluun voi märällä kelillä laittaa esim. ulkohousut ja välikausisormikkaat ja gorekengät. Pihalle laitetaan kurahousut ja kurahanskat ja kumisaappaat. Ei tämä liity mitenkään siihen, että pidettäisiin lasta vauvana, vaan onhan aikuisillakin työssä siistimmät työvaatteet ja kotona kotivaatteet. Myös se pointti, että ne kouluvaatteet ehtii paremmin kuivua seuraavaksi päiväksi.
Täällä tokaluokkalaisella tytöllä myös noin, että koulua varten on katsottu kivoja nättejä koululaisen vaatteita, ei vielä mitään teinimäisiä, mutta ei enää pikkutyttömäisiäkään. Kotona taas mennään enemmän käytännöllisyys edellä eli kuriksia puetaan edelleen pihaleikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kummityttö on tuon ikäinen ja sillä on myös tuollaiset. En tarkoita pahalla, mutta eikö äiti huomaa, että on jo iso? Kun ollaan käyty sateen jälkeen yhdessä kävelemässä metsäpoluilla, on pitänyt pukea nuo, siis sellaiset rinnuksille yltävät lasten kurahousut, kurarukkaset ja kumpparit, vaikka eihän se enää missään ojissa ui tai käsiään laita mutaan tai muuta, vaan kävelee samalla tavalla nätisti polulla kuin minäkin, jolle riittää tavalliset verkkarit ja lenkkarit.
Ei kun nimenomaan se on oli äidin vaatimus, että ei saa jäädä pihalle samoissa kouluvaatteissa, vaan piti ensin vaihtaa pihavaatteet, jotka tässä tapauksessa oli nuo. Ei siis lapsi itse valinnut.
-edellinen