Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Ruoka on jo niin kallista, että osa opiskelijoista päätyy jopa varastamaan: Aliravitun oman käden oikeus

Vierailija
30.09.2023 |

Tilastokeskuksen mukaan ruoka oli elokuussa vielä lähes seitsemän prosenttia kalliimpaa kuin vuosi sitten. Se näkyy myös opiskelijoiden ruokailutottumuksissa.

https://yle.fi/a/74-20050890

Kommentit (330)

Vierailija
201/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä opiskeltiin ja käytiin samaan aikaan palkkatöissä ja painettiin niskalimassa. Ilta- ja yötöillä rahoitettiin opiskeluajan eläminen. Nykyajan opiskelijat ei edes taida nähdä työntekoa vaihtoehtona opiskelujen rinnalla?

No ainakin Orpon suunnitelmien myötä opiskelujen ohessa työnteosta tulee huomattavasti vähemmän kannattavaa. Jos asumistuen suojaosa poistetaan, ei osa-aikatöissä oikein ole järkeä, kun tuki alkaakin heti tippua kunnolla. Pitäisi siis tehdä joko tosi paljon töitä tai ei yhtään.

Ja kyllä, todella monet opiskelijat käyvät tällä hetkellä töissä. En silti ymmärrä, miksi toivot, että nykyopiskelijoillakin olisi mahdollisimman vaikeaa. Yleensä vanhemmat sukupolvet toivoo, että tulevien sukupolvien elämä helpottuisi, mutta täällä ajatellaan aivan päinvastoin - kun ennenkin on kärsitty, niin nykyään pitäisi kärsiä ja mieluusti vielä enemmän, viis siitä, miten se vaikuttaa opintojen sujumiseen. Opiskelu on kuitenkin ihan Kelan mukaan täysipäiväinen toimi, opiskelijan työ, joten ei pitäisi olla mitään outoa siinä, ettei monella opiskelijalla yksinkertaisesti resursseja työhön sen oheen.

Miten te edelleen jaksatte uskoa tuohon valheeseen, joka on jo ajat sitten debunkattu venäläisen bropaganda- ja vaikuttamiskoneiston levittämäksi valeuutiseksi?

Mitå sä sekoilet? Ihan on hallituksen esitys, että lisätulot leikkaa aiempaa enemmän asumistukea. Tämä koskee myös opiskelijoita. Mene Venäjälle itse, jos et kestä tosiasioita.

Vierailija
202/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ruveta säästökuurille itse, ettei omien lasten tartte velkaantua eikä kulkea nälkäisenä opiskeluaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta moni ei yritä niin järkevästi elää tulojen mukaan, varsinkin jos elää pienillä tukisummilla. Yleensä menee vain selviytymiseksi jotenkin ennen seuraavaa palkkapäivää.

Saavutus on jo, jos tilillä on 20€ ennen seuraavaa rahaerää.

Vierailija
204/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaosuus voisi olla suurempi, mitä korkeammalla opiskelet. Eri asia olla velkaa 10000 amis- kun korkeakoulupohjalta.

Nythän käytännössä opiskelijan on tehtävä töitä tai otettava se 400€/kk lainaa saadakseen minimimassit elämiseen.

Samoin jos opiskelijalla lapsia, on eläminen lainaksi, jotta saa minimi tt tuen mukaisen summan, hieman kyseenalaista.

Itse poistaisin laitapakon yli 30-vuotiailta, joilla lapsia. Työnteko ei realistinen vaihtoehto, jos kyse täysipäiväisestä tutkintoon johtavasta opiskelusta. Päivät koulussa, illat töissä aika kohtuutonta, jos on lapsia hoidettava. Kaikilla ei puolisoa,joka hoitaa ne 24h ja ehkä kaikki vanhemmat ei muutenkaan halua tai voi olla pois kotoa lähes 15h päivässä.

Esim. mieheni teki loistavasti. Opiskeli ja teki töitä, ei yhtään opintolainaa. Monesti pois kotoa aamusta iltaan. Kyllä voi nostaa hattua. Olin kotiäitinä. Jos en olisi ollut, mitenköhän olisi sujunut kaikki tuo. Meillä 4 lasta. Toisinsanoen hän eli kun sinkku, minä kun yh. Sanomattakin selvää, kaikki lasten hoidosta ruuan roudaaminen plus muihin oli sen kontolla,joka kotona ja totta kai niin.

Mutta meinaan vaan että varmaan ihan kiva että opintojen ja töiden ohella ei tarvitse sitten mitään kotiin tai lapsiin liittyvää tehdä. Jopa sinkkujen joutuu pesemään omat pyykkinsä ja laittaa omat ruokansa.

Ei itseäni niin haitannut tuo työnjako kylläkään, mutta joskus huvitti kun mies valitellut kuinka rankkaa on ollut kun on lapsia tuo elämä.

Ja aina ei tullut ihan toivottua ruokaa laitettua tai kämppä kiiltänyt.

Ei kai siitä tullut vain aggressiivisia huutoja, meinaan väärästä ruuasta?

Vierailija
205/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama inflaatio koskee myös työttömiä, mutta siitä näkee vähemmän juttuja.

Sillä erolla että pieninkin työmarkkinatuki on opintorahaan nähden liki kolminkertainen.

Vierailija
206/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on se kuinka opiskelijat valittaa kuinka pitäisi saada kallista tietokonetta, kallista sohvaa, kallista sänkyä ja kallista pöytäryhmää. Mutta jos tuella ei saa konettu, sohvaa, ei sänkyä eikä sitä pöytää niin sitten niitä ei osteta

Joo, nämä sinun mielikuvitusopiskelijasi varmaan valittavatkin. Itse en näin opiskelijana ole koskaan kuullut kenenkään kaipaavan kallista pöytäryhmää. Kalusteet tulee ikeasta tai käytettynä ilmaiseksi tai pikkurahalla tutuilta tai torista. Tietokone on pakko olla opintojen takia ja joissain opinnoissa sen on myös oltava tietyn tasoinen. Aika paljon näkee käytettyjä yritysläppäreitä luennoilla.

Vierailija
207/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina. Itse otin ensimmäiseen tutkintoon opintolainan. Siihen aikaan koko laina piti maksaa takaisin toisin kuin nyt, jos valmistuu ajoissa.

90- luvun laman jälkeen tein valmistuttuani lähes 10 vuotta pätkätöitä opintolainat niskassa. Viimeisen erän tätä opintolainaa maksoin pois 40- vuotiaana.

Nyt minulla on uutta opintolainaa 11 000 euroa, kun 50- vuotiaana jatko-opiskelen. Onneksi ei tähän maisteritutkintoon tarvinnut enempää opintolainaa ottaa, kun olen viime vuodet tehnyt täyttä työviikkoa ja opiskellut illat, viikonloput ja lomat.

Vierailija
208/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kauppiaana ilmiö on tuttu. Varashälyttimiä täytyy lisäillä naudanlihaan ja Kalaan etteivät ne lähde varkaiden matkaan.

Viime sunnuntaina jäi kiinni tyyppi joka yritti varastaa 7 oltermannia.

Eikä näitä saada edes kuriin, jatkavat taas seuraavana päivänä seuraavassa kaupassa. Rikosilmoituksiin on turha, menoa vain valtiolle kun asia käsitellään oikeudessa ja ikinä noilta et rahojasi takaisin saa.

Mutta kai varkaan pitää korvata varastetu tuoyteet, jos ne eivät ole myyntikuntoisia? Ja siihen sakot päälle. Sakot sitten vaikuttaa työnsaantiin jne.

Vierailija
209/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaosuus voisi olla suurempi, mitä korkeammalla opiskelet. Eri asia olla velkaa 10000 amis- kun korkeakoulupohjalta.

Nythän käytännössä opiskelijan on tehtävä töitä tai otettava se 400€/kk lainaa saadakseen minimimassit elämiseen.

Samoin jos opiskelijalla lapsia, on eläminen lainaksi, jotta saa minimi tt tuen mukaisen summan, hieman kyseenalaista.

Itse poistaisin laitapakon yli 30-vuotiailta, joilla lapsia. Työnteko ei realistinen vaihtoehto, jos kyse täysipäiväisestä tutkintoon johtavasta opiskelusta. Päivät koulussa, illat töissä aika kohtuutonta, jos on lapsia hoidettava. Kaikilla ei puolisoa,joka hoitaa ne 24h ja ehkä kaikki vanhemmat ei muutenkaan halua tai voi olla pois kotoa lähes 15h päivässä.

Alle 30v ei tarvitse hoitaa lapsiaan?

Jos oikein reiluja ollaan, pitäisi poistaa kaikilta lapsiperheiltä, mutta systeemi varmaan perustuu siihen, että opiskelijoilla ei yleensä ole vielä perhettä ja eikö nytkin perheelliset ole samalla viivalla lainapakon kanssa, eli tt tukea ei tipu, jos lainaa ei ole ottanut.

Yli 30-vuotiaissa opiskelijoissa alkaa olla perheellisiä enemmän, joten opintolaina ongelma todellinen monen kohdalla.

Jos lainapakkoa ei ole perheellisillä, kannustaisi se niitä lapsia hankkimaan ehkä enemmän juuri nuorena tirsk, jotta ei joudu velaksi elämään. No olisiko se huono asia, ei ehkä. Syntyvyys nousuun opiskelijoilla.

nylyajan ihmisille on vain liian vaikeaa ymmärtää että elämä menee seuraavasti: ensin opiskellaan, sitten mennään töihin, sitten ostetaan talo, sitten mennään naimsiin ja vasta sitten hankitaan lapsia. Tätä polkua on seurattu iät ja ajat. Kun jokin asia tehdä väärässä paikkaa väärässä järjestyksessä niin siitä ei seuraa hyvää ja silloin pitää katsoa peiliin ja syyttää itseä eikä valtiota ja kerjätä apuja kun elämässä menee huonosti omien huonojen valintojen takia.

Vanhat perusasiat pitävät paikkaansa ja niitä on hyvä opettaa jälkikasvulle, ei vaan sen takia, että tulisi tehtyä oikein, vaan sen takia, että elämä olisi helpompaa ja rahakkaampaa.

Jos nyt jollain sattunut menemään eritavalla ja ryssittely asiansa, outoa jos tehdään kohtuuttomaksi ns. suosta nouseminen.

Esim. henkilökohtainen konkurssi ei mahdollista Suomessa. Joku velkajärjestely kai on, mutta itselleni se tarkoitti vain ehdottelusta velkojen maksamisesta pois mahdollisimman nopeasti, jopa niin että elämiseen jää alle tt tuen mukainen summa, jos vain sopii, eikä muuta.

Vierailija
210/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina. Itse otin ensimmäiseen tutkintoon opintolainan. Siihen aikaan koko laina piti maksaa takaisin toisin kuin nyt, jos valmistuu ajoissa.

90- luvun laman jälkeen tein valmistuttuani lähes 10 vuotta pätkätöitä opintolainat niskassa. Viimeisen erän tätä opintolainaa maksoin pois 40- vuotiaana.

Nyt minulla on uutta opintolainaa 11 000 euroa, kun 50- vuotiaana jatko-opiskelen. Onneksi ei tähän maisteritutkintoon tarvinnut enempää opintolainaa ottaa, kun olen viime vuodet tehnyt täyttä työviikkoa ja opiskellut illat, viikonloput ja lomat.

Nostan hattua. Tuossa ei paljoo jää aikaa bilettämiseen.

Vierailija
211/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis mutta moni ei yritä niin järkevästi elää tulojen mukaan, varsinkin jos elää pienillä tukisummilla. Yleensä menee vain selviytymiseksi jotenkin ennen seuraavaa palkkapäivää.

Mä oon yrittänyt säästää rahaa, mutta ensi vuonna kun muutokset tulee, laitan kaiken haisemaan. Mitä enemmän tuhlaa, sitä enemmän saa. Jos säästäisin tulevaisuutta varten, siitä tulisi rangaistus tuen vähenemisen muodossa. Nytkin pitää saada tilin saldo alas.

Vierailija
212/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon yrittänyt säästää rahaa, mutta ensi vuonna kun muutokset tulee, laitan kaiken haisemaan. Mitä enemmän tuhlaa, sitä enemmän saa. Jos säästäisin tulevaisuutta varten, siitä tulisi rangaistus tuen vähenemisen muodossa. Nytkin pitää saada tilin saldo alas.

Viddu miten lapsellista uhoa.

Vierailija
213/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistoa äänestäneet saavat nauttia nyt äänestyksensä tuloksista.

Vierailija
214/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viddu miten lapsellista uhoa.

Huviksi kirjoitin provon. Halusin nähdä onko heti ensimmäinen vastaus tällainen.

Vierailija
215/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noilla opiskelijoilla ei riitä raha? Itse olen työtön ja juuri hain 5 pulloa viinaa koskenkorvaa 100 euroa maksoi. Olen työtön. Silti jää paljon rahaa käyttämättä.

Vierailija
216/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviytymisellä on omat sääntönsä, viidakon lait ovat ainoa oikea laki,

kaikki muu on paperilakeja joita noudatetaan silloin kun niitä voi sietää.

Vierailija
217/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ruveta säästökuurille itse, ettei omien lasten tartte velkaantua eikä kulkea nälkäisenä opiskeluaikana.

Lapsesi pääsevät maksamaan Marinin velkoja heti ensimmäisestä palkastaan jos saavat töitä. Siellä on heitä odottamassa melkoinen potti 55 mrd eur. Ajattele että sotakorvaukset oli nykyrahassa vain 5 mrd eur.

Vierailija
218/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistoa äänestäneet saavat nauttia nyt äänestyksensä tuloksista.

Vasta vuoden vaihteen jälkeen. Vuosi 2023 loppuun mennään Marinin hallituksen budjetilla.

Veronkevennyksiä odotellessa.

Vierailija
219/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on se kuinka opiskelijat valittaa kuinka pitäisi saada kallista tietokonetta, kallista sohvaa, kallista sänkyä ja kallista pöytäryhmää. Mutta jos tuella ei saa konettu, sohvaa, ei sänkyä eikä sitä pöytää niin sitten niitä ei osteta

Joo, nämä sinun mielikuvitusopiskelijasi varmaan valittavatkin. Itse en näin opiskelijana ole koskaan kuullut kenenkään kaipaavan kallista pöytäryhmää. Kalusteet tulee ikeasta tai käytettynä ilmaiseksi tai pikkurahalla tutuilta tai torista. Tietokone on pakko olla opintojen takia ja joissain opinnoissa sen on myös oltava tietyn tasoinen. Aika paljon näkee käytettyjä yritysläppäreitä luennoilla.

Mulla oli opiskeluaikaan 90-luvulla työ, oma asunto, auto ja kimpassa amerikkalainen vesihiihtovene kavereiden kanssa. Kesät vesihiihdettiin ja biletettiin Stadissa ja talvet lasketeltiin Alpeilla. Maailmanympärireissukin tehtiin. Koskaan ei ollut rahasta pulaa. 

Vierailija
220/330 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky-yliopiston käy vaikka silmät kiinni, on taso sen verran huono. Lellikit!

Mikään ei estä sinua. Yläikärajaa ei ole.

En tiedä vieläkö tointaa kolmas tutkinto hommata. Kun tuet on nykyään noin "huonot" ja tutkinnot on kärsineet inflaatiota opiskelija-aineksen vuoksi. Vaatimuksia on laskettu.

T. Tuplamaisteri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan