Miten ihmiset uskaltavat mennä lääkäriin kun lääkäri voi kirjoittaa mitä vain negatiivista kantaan?
Ja muut voivat lukea niitä kirjoituksia. Potilastiedot eivät pysy salassa.
Kommentit (72)
Kävin lääkärissä.
Lääkäri laittoi merkintöjä linkedin-profiiliini.
Nyt kukaan ei palkkaa minua.
Merkillisiä pelkoja, se ole muuta kuin sen yhden lääkärin näkemys, ei mikään viranomaislausunto laisinkaan, semmoiset tehdään muualle ja pitää olla kaksi lääkäriä arvioimassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vatun väliä sillä on mitä kirjoittavat.
Vaikuttaa se myöhempiä lääkärissäkäyntejä ajatellen siten että ennalta tuntematonkin lääkäri muodostaa jonkinlaisen ennakkokäsityksen sieltä aiempien lääkärien kirjoitusten perusteella...
Jos kovin hurjia kirjoituksia niin suhtautuminen saattaa olla aikalailla asenteellista jo potilasta tuntematta ja tutkimatta.
Mun lääkäri jukaisee terveystietoni aina somessa.
jos sinne on kirjoitettu virheellistä tai asiattomia, voi vaatia poistamaan tai korjaamaan ne kohdat, siihen on virallinen lomakekin, ei tarvitse perustella vaatimusta
Omakannan voi sulkea näkymästä.
Poistan eston ainoastaan silloin kun käyn lääkärissä asiasta, jossa vanhoista tiedoista voi olla hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole mitään väliä tavallisessa elämässä, mitä kantaan kirjoitetaan. Tärkeämpää on saada tarvittaessa hoitoa.
Lääkärin vastaanotto ja tarvittaessa hoidon saaminen ovat tavallista elämää. Ei mitään rinnakkaistodellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa kielto/esto, ettei potilastietoja saa lukea. Joskus on niin, että jos on esim. sairastanut burnoutin niin jatkossa kaikki sairaudet diagnosoidaankin mielenterveydestä johtuviksi.
Mistähän säkin tämän tietosi revit? Lukenut joskus vauvapalstalta jonkun kamelin vouhotusta? Itsellä ainakin mt-diagnoosi ja silti hoidetaan somaattiset taudit vähintään yhtä hyvin kuin ennenkin. Mun mielestä on ihan pimeetä pelotella ihmisiä piilottelemaan tietojaan. Olen ollut myös itsetuhoisen ja silti saanut asiallista kohtelua. Enkä ole koskaan saanut lähetettä pakkohoitoon vaikka tietoni on monen monta lääkäriä lukenut. Ennen avun hakemista mua oikeasti pelotti puhua itsemurha-asioista lääkäreille ja juuri tuollaisia pelotteluja luin. Luulin että tehdään joku pakkolähete mutta päinvastoin, mua alettiin hoitaa ihan yhteistyössä mun kanssani.
Eli sun kokemus asiallisesta hoidosta on validia informaatiota ja asiatonta kohtelua/hoitamattomuutta kokeneen kokemus on vain pelottelua?
Think again, maybe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kertaakaan lukenut itsestäni yhtäkään negatiivista kommenttia. Täysin asiallisesti ovat lääkärit kirjoittaneet sairauteni tilasta.
Minusta tehdyt näkyvät kirjaukset ovat myös hyvin asiallisia vaikka totuudenmukaisuudestaan huolimatta ei kivaa luettavaa. Jossain vaiheessa lopetin lukemisen, kun totesin ettei se tee mulle hyvää vaikka pitääkin paikkansa.
Minustakin on vain asiallista kommentointia ja kuvausta. On kirjoituksista ollut paljon hyötyäkin saatuani hengenvaarallisen sairaskohtauksen ja oltuani pitkään huonona sekä lääkkeissä ja muistamaton siinä mitä kaikkea tapahtui ja miten minä silloin voin. Luin jälkeenpäin lääkäreiden kommentteja ja kuvauksia omakannasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt omia potilastietojani mutta joka kerran sanotaan, että potilaalla ei ole niitä oikeutta saada.
Kirjallisesti pitää pyytää. Tehty hankalaksi mutta potilaalla on oikeus ne saada. Eri asia on, onko siitä mitään hyötyä. Jos epäilet hoitovirhettä tms. niin toki kannattaa pyytää. Jos vain silkkaa uteliaisuuttasi haluat lukea, niin sitten kannattaa venyttää omaa huumorintajua ettei turhaan revi pelihousujaan korjauksien takia.
Oikeus on vain mustia kirjaimia valkoisella pohjalla. Reaalimaailman oikeus on vain osalle kansasta.
Vierailija kirjoitti:
Ai, jos siel lukee vaikka että asiakas on ylipainoinen, korkeasta kolesterolista ja verenpaineesta kärsivä, niin pahastutko? Entä siitä, jos lukee, että ilman elämäntapamuutoksia (liikkumisen lisääminen , terveellisemmän ruuan valitseminen) vaikuttaa elinikäämme?
Niin, mutta jos lukee, että sekavasti käyttäytyvä, epäsiisti ja kiireinen naisihminen on murtanut nilkkansa ja vilkuilee koko ajan puhelintaan, vaikuttaa mielenterveysongelmalta ja lähete psykiatriselle, niin kiva lääkärille.
Totuus kun on se, että olet johtavana etsintäpartiossa, jossa pikku-ihminen kadonnut metsään ja pakkasyö edessä. Koko homma seisoo, jos et pidä lankoja käsissä ja olet kuitenkin rypenyt jo siellä metsässä itse kolme tuntia ennen kalliolta luiskahtamista.
Tuttavalla luki taas, että voi olla perinnöllinen mielisairaus. Siis vatsaa koski. Lääkäri kun muisti, että tuttava käytti sedän vaimoa pari päivää aiemmin siinä vastaanotolla ja tällä sedän vaimolla kun on mielenterveysongelmia. Erikoinen tapa periytyä noin niinkuin sukuun naimakaupan kautta ja vielä iskee vatsaankin se pirulainen. No, se mielenterveysongelma oli umppari (todettiin toisen lääkärin toimesta), mutta teksti jäi tietoihin vaikka umppari lähti.
Mielenterveys- ja seksuaaliterveydestä ei uskalla puhua mitään lääkärissä, koska tiedot menee omakantaan. Myös alkoholin käytöstä ja tupakan polttamisesta ei uskalla puhua mitään.