Miten ihmiset uskaltavat mennä lääkäriin kun lääkäri voi kirjoittaa mitä vain negatiivista kantaan?
Ja muut voivat lukea niitä kirjoituksia. Potilastiedot eivät pysy salassa.
Kommentit (72)
Hoituri kehotti lukemaan omakantaa, kun siellä on hyvää tietoa. Ei nyt ole pankkitunnuksia, onneksi?
Ei sillä ole mitään väliä tavallisessa elämässä, mitä kantaan kirjoitetaan. Tärkeämpää on saada tarvittaessa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt olko tyhmiä, ei niitä potilastietoja pääse kuka tahansa lukemaan ja niilläkin jotka pääsevät pitää olla todellinen syy miksi niitä katsovat. Ilman syytä ihmisten potilastietoja eivät saa edes lääkärit lukea ja jokaisesta käynnistä potilastiedoissa jää jälki. On täysin oma häpeä jos joku luovuttaa omat tunnuksensa jollekin ja tämä käy sitten niillä tunnuksilla kurkkaamassa tietoja omakannata.
Mutta on tuhansia ihmisiä, jotka voivat lahjottuina, kiristettyinä tai vahingossa vuotaa tietoja eteenpäin.
Tälläkin hetkellä varmaan 20 hakkeritiimiä yrittää murtautua Kantaan, joukossa viisi valtiollistaa toimijaa, jotka haluavat tietoa ylimmistä poliitikoista ja suurimpien yritysten ylimmästä johdosta. Sitten kun joku onnistuu, koko kansan tiedot tulevat siinä kylkiäisenä.
Ketä kiinnostaa jonkun perus-Kalevin eturauhastulehdus tai Pirjon jalkasilsa?
Ihme touhua siirtää as. palvelu nettiin. Eikö lääkärit osaa enää puhua potilailleen?
Eipä kiinnosta yhtään mitä siellä lukee kunhan vaan saan tarvittavaa hoitoa. Eikä siellä ainakaan vielä ole mitään negatiivista tai asiatonta ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitäköhän sen on väliä?
Mitä väliä tosiaan.
Sieltä kannastahan ne löytyvät ne nykyajan andersensadut.
Vihaan lääkärikäyntejä, mutta pakko siellä on silti käydä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä että miten siihen päätyy että lääkäri kirjoittaisi 'negatiivista', vaikka hölöttävätkö jotkut estottomasti kaikki asiansa kun kerrankin on kuuntelevat korvat käytettävissä.
Sulle tuntuu vielä olevan maailmassa asioita joiden suhteen voi ymmärrys ajan ja kokemuksen myötä lisääntyä.
Tuon vuoksi mietin tarkkaan, mitä sanon ja miten. Jos lääkärini kuvaisi ulkonäköäni mielestäni epäedullisesti, niin sillä nyt ei ole väliä, mutta jos jokin kertomani asia on kirjauksessa ihan nurinkurin ja väärin ymmärretty, niin silloin harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon vuoksi mietin tarkkaan, mitä sanon ja miten. Jos lääkärini kuvaisi ulkonäköäni mielestäni epäedullisesti, niin sillä nyt ei ole väliä, mutta jos jokin kertomani asia on kirjauksessa ihan nurinkurin ja väärin ymmärretty, niin silloin harmittaa.
Jo melko vähäisen lääkäri- ja omakantakokemukseni perusteella olen päätynyt näkemykseen, että jos sinulle ajan myötä tulee lisää noita omakantakirjauksia, niin pidän ihmeenä jollei ennemmin tai sitten vähän myöhemmin sinulle synny vaikutelmaa että kirjaus on ihan nurinkurin ja väärin ymmärretty.
Nykyään minun hoito tapahtuu etänä ja lääkäri kehoittaa lukemaan Omakannasta mitä ohjeita hän on sinne laittanut. Niin joutuu pakolla lukemaan omia tietojaan. Mutta tämä on toiminut hyvin minun tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun tietoihini kirjoitti psykiatrinen sairaanhoitaja halveksuvasti viimeiseksi lauseeksi " Jaa-a aika kipeältä vaikuttaa".
Loppui käynnit tämän henkilön luona välittömästi. Ilmaisi kyllä käynneillä ettei tykännyt minusta.
Minä olisin ollut tuosta tyytyväinen, jos tarvitsisin apua ja toinen näkee sen. Hirveä homma oli yrittäää saada apua, kun vaan vähäteltiin henkisiä oireitani.
Potilastietoihin on ennenkin voinut kirjoittaa mitä vaan, nykypäivänä ainoa ero on se, että pääset lukemaan ne jutut itsekin. Ei niitä kukaan ulkopuolinen mene lukemaan, vain ne jotka tarvitsee sun terveystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan kertoa asiansa niin, että hoitava lääkäri/hoitaja/muu taho ymmärtää mitä tarkoitat. Kantakirjaus on pienin murhe, jos hoito menee pieleen sen takia että sinut on ymmärretty väärin.
Perätön tieto, kunnianloukkaus, solvaaminen ym. ovat rikoksia. Siitä vaan tohtorista rikosilmoitus ilman sen kummempia ennakkovaroituksia. Oppiipahan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kertaakaan lukenut itsestäni yhtäkään negatiivista kommenttia. Täysin asiallisesti ovat lääkärit kirjoittaneet sairauteni tilasta.
Minusta tehdyt näkyvät kirjaukset ovat myös hyvin asiallisia vaikka totuudenmukaisuudestaan huolimatta ei kivaa luettavaa. Jossain vaiheessa lopetin lukemisen, kun totesin ettei se tee mulle hyvää vaikka pitääkin paikkansa.
Kuin minun kirjoittamani. Aiemmin luin kaikki kirjaukset, mutta onnistuin ihan itse luomaan väärän kuvan tilanteestani, kun en ymmärtänyt kaikkea sitä lääketieteellistä tekstiä. Itseni takia en enää joka käynnin jälkeen käy lukemassa Kantaa. Käyn välillä, mutta silloinkin keskityn enemmän laboratoriotuloksiin, jotka saan sieltä nopeammin kuin lääkäriltä. Soittoajat kun tahtovat venyä pitkälle.
Ei se nyt vaan ole ihan ja se sama, mitä lääkärit kirjoittavat omakantaan potilaan itsensäkin nähtäväkseen. Sama koskee esim. Työkykyarvioita tekevien alansa ammattilaisen kirjoitukset. Itseäni ainakin loukkasi erittäin paljon, kun työkykyarvion yhteydessä oli psykologi kirjoittanut työhistoriaani kuuluvasta väliaikaisesta työstäni, ja nostanut sen esiin erään toisen asian yhteydessä, niin etten olisi mukamas sitä muutaman päivän ja viikkojen sijaisuustuntityötäni maininnut hänelle, kun oli puhetta pääasiallisista töistäni, mitä olin tehnyt ja jotka olivat ammattitaitoani ja koulutusta vastaaviakin työhistoriassani. Mutta kun olin maininnut siitä lyhytaikaisesta, koulutustani vastaamattomasta työstä meetingissämme työkykyarviossa, ja nimenomaan kerroin vielä siihen työhön liittyvästä kurssituksesta ( =sijaisopettaja), johon olisin voinut osallistua, mutta en voinut silloin siihen osallistua, koska olin juuri menossa synnyttämään toista lastani ja jäämässä äitiyslomalle. Sitten myöhemmin kun lääkäri kirjoittelee b-sairastodistusta varten yhteenvetoa eläkeyhtiötä varten, niin hänkin on kopioinnut sen väärin kirjoitetun kohdan omien tekstiensä joukkoon, niin kyllä se asianomistajana ottaa ohimoon niin paljon, että nostaisikohan jo kunnianloukkaussyytteen väärennetyistä ja paikkansa pitämättömistä virkkeistä.
On vaan tullut ajatuksiini, että nauhoittaisivat tuonlaiset meetingit, niin voisivat sieltä kirjoitella asiakkaansa jutut, eikä omien muisteluidensa perusteella meetingin jälkeen, että mitenkäs se asiakas nyt kertoikaan jonkun jutun menneen.
Mieti, mitä kaikkea on kirjoitettu viimeisen 100 vuoden aikana potilastietoihin ja tuo kaikki on tallennettu Kansallisarkistoon ja tiedot myyty lääkefirmoille.
Minusta tehdyt näkyvät kirjaukset ovat myös hyvin asiallisia vaikka totuudenmukaisuudestaan huolimatta ei kivaa luettavaa. Jossain vaiheessa lopetin lukemisen, kun totesin ettei se tee mulle hyvää vaikka pitääkin paikkansa.