Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut laihdutettua ylipainon rajoilta hoikaksi?

Yrittäjä
29.09.2023 |

Tai siis tehnyt elämänmuutoksen.
Painoindeksi on 25-26 ja vyötärö 90 cm (eli aivan liikaa). Haluaisin ainakin 8 kg pois mutta saan 3-4 ja siihen tyssää. Ikää jo 50 enkä haikaile enää alle 60 kg mutta edes hoikemmaksi/normaalimmaksi.

Oletko onnistunut ja miten? Olen ollut tässä painossa (+/- muutama kilo kymmenen vuotta. Nelikymppisenä painoin vielä alle 60 kg.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin 2-3 kiloa pois, mutta ei lähde kerrassaan millään. Olen lisännyt huimasti liikuntaa ja aloitin pätkäpaaston, lopetin sokerin syönnin ja vähensin alkoholia. Ei lähde kilot. Voi toki olla, että kehon koostumus on liikunnan lisäämisen myötä muuttunut lihaspainotteiseksi, mutta hämmentää, että paino pysyy ihan samassa vaikka mitä tekisi. En ole varsinaisella laihdutuskuurilla ollut, enkä ehkä halua alkaa laskemaan kaloreita, vaan olen syönyt siten kuin kroppa luontaisesti haluaa. Ehkä tämä on sitä, että kroppa on valinnut tämän painon pysyvästi ja pitää kiinni siitä sitkeästi.

Vierailija
42/48 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin 2-3 kiloa pois, mutta ei lähde kerrassaan millään. Olen lisännyt huimasti liikuntaa ja aloitin pätkäpaaston, lopetin sokerin syönnin ja vähensin alkoholia. Ei lähde kilot. Voi toki olla, että kehon koostumus on liikunnan lisäämisen myötä muuttunut lihaspainotteiseksi, mutta hämmentää, että paino pysyy ihan samassa vaikka mitä tekisi. En ole varsinaisella laihdutuskuurilla ollut, enkä ehkä halua alkaa laskemaan kaloreita, vaan olen syönyt siten kuin kroppa luontaisesti haluaa. Ehkä tämä on sitä, että kroppa on valinnut tämän painon pysyvästi ja pitää kiinni siitä sitkeästi.

Normaalipainon sisällä laihduttaminen on todella vaikeaa, eikä sitä kannattaisi tehdä, koska sen jälkeen lihoo helpommin kun elimistön oma painonsäätely menee rikki. Liikunta on aina hyvä vaihtoehto ja monipuolinen terveellinen ravinto siihen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on. Painoni on aiemmin ollut normaalipainon alarajalla. Parin vuoden aikana paino nousi melkein 10 kg. En käytä alkoholia ollenkaan enää, syön säännöllisesti terveellistä ruokaa, huolehdin proteiinin saannista, käyn salilla kaksi kertaa viikossa + kaksi pk-lenkkiä, en syö juuri mitään herkkuja, vaikka aiemmin söin todella paljon herkkuja. Muutokset olen tehnyt vähitellen puolen vuoden aikana ja viimeiset pari kuukautta olen toiminut juuri näin. Mitään ei ole tapahtunut! Paino seilaa parin kilon verran päivästä riippuen, mutta muuten mitään ei ole tapahtunut. Harmittaa todella paljon, että päästin itseni lihomaan näin. Vaatekaappi on täynnä vaatteita, mutta juuri mikään ei sovi eikä näytä hyvältä.

Vierailija
44/48 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta stressaa ja väsyttää, mikä on huono juttu painonpudotuksen kannalta, ja syöt liikaa hiilareita. Leipä, pasta, peruna ym. muuttuvat myös sokeriksi kehossa.

Vierailija
45/48 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta stressaa ja väsyttää, mikä on huono juttu painonpudotuksen kannalta, ja syöt liikaa hiilareita. Leipä, pasta, peruna ym. muuttuvat myös sokeriksi kehossa.

Mutta liikunta on tärkeää jokaiselle. Liikun sen rajoissa mitä esim Oura minulle suosittelee päivän liikunnaksi (noin 400kcal, joskus menee 600kcal, kokonaiskulutus ~2000 kcal). Ja askeleet on juuri suositusten mukaiset, joten en usko, että se aiheuttaisi stressiä elimistölle, ellei sitten suositukset ole vääriä. Sitäpaitsi, kun liikkuu, niin kunto nousee ja silloin liikkuminen ei ole enää stressaavaa kropalle. Sydän voi paremmin, veri kiertää, lihakset kasvaa, maksa puhdistuu, kolesteroli pysyy aisoissa. Rasittavampaa olisi kropalle jos ei liikkuisi.

Ihminen tarvitsee myös hiilareita, täytyy vain huolehtia, että ne on pitkäkestoisia ja hitaita.

Vierailija
46/48 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa on. Painoni on aiemmin ollut normaalipainon alarajalla. Parin vuoden aikana paino nousi melkein 10 kg. En käytä alkoholia ollenkaan enää, syön säännöllisesti terveellistä ruokaa, huolehdin proteiinin saannista, käyn salilla kaksi kertaa viikossa + kaksi pk-lenkkiä, en syö juuri mitään herkkuja, vaikka aiemmin söin todella paljon herkkuja. Muutokset olen tehnyt vähitellen puolen vuoden aikana ja viimeiset pari kuukautta olen toiminut juuri näin. Mitään ei ole tapahtunut! Paino seilaa parin kilon verran päivästä riippuen, mutta muuten mitään ei ole tapahtunut. Harmittaa todella paljon, että päästin itseni lihomaan näin. Vaatekaappi on täynnä vaatteita, mutta juuri mikään ei sovi eikä näytä hyvältä.

10 kiloa ei kuulosta lukuna niin kamalan pahalta, mutta se on juurikin ärsyttävää, että vaatekoko muuttuu niin paljon ja entiset vaatteet kiristää ja ahdistaa. Mullakin on kaapissa paljon vaatteita joihin haluaisin vielä mahtua.

Vierailija
47/48 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelotetulla ruokailulla uin kävelyllä.Painoni sain takaisin normaali painoa.Kohdallani se oli 9 kg. Kesti 9 kk. Poistin kaikki missä sokeria,valkoista jauhoa,kuin maito talous tuoteet. Söin syön yhä Kello 8-12-16-20.Ei välipaloja. Samaa systemillä 2 ylipainoista naista.perhetön ja perhelinen laihdutti toinen 30 kg. kesti 3 vuotta. Toinen laihdutti 40 kg. kesti 4 vuotta.Paino ei noussut takas yhä kelotettu ruokailu.Menot soivat voivat noudattaa sitä.Tai ottavat eväspakin mukaan.He käytivät apuna sairaalan ruka rytmiä,kuin sairaalassa kellon mukaan tarjotava ateria. Löytyy netti.Perhellisen perhe joutui sama rymi.Osavat kylässä sanoa ei kitos kaikelle kahvipöydässä tarjottavalle. Vaikka kuinka ihmiset sanoisvat.Ota nyt kerran ei lihota.Lihotaa koska sitä alkaa sokeri koukku heti takaisin.

Vierailija
48/48 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnistunut painon pudotuksessa ja sen jälkeen hoikkana pysymisessä , pudotin n. 20 kg pari vuotta sitten. Operaatio vaati ruokailutottumusten ja elämäntapojen täydellistä ja lopullista muutosta. Mihinkään pikalaihdutuksiin ei kannata ryhtyä vaan varata painon pudottamiselle kunnolla aikaa, itse pudotin 1,5-2 kg kuukaudessa runsaassa vuodessa jolloin mieli ja vartalo tottui uusiin elämäntapoihin ja niistä oli helpompi pitää kiinni senkin jälkeen, kun tavoite painon pudotuksessa oli saavutettu. Aloita painonpudotuslaskurista joka kertoo millä kalorimäärällä saavutat tavoitepainosi, laskuri huomauttaa jos asettamasi tavoite ei ole realistinen ja terveellinen. Sitten vaan hakemaan tietoa netistä elämäntapamuutoksesta ja terveellisistä ruokavalioista, itse noudatan välimeren ruokavalio tyyppistä ruokavaliota ja olen käyttänyt apuna myös lautasmallia, Finellin kalorilaskinta ja ruokapäiväkirjaa. Liikunta on oleellinen asia painon hallinnassa ja jos et ole ennen liikkunut aloita vaikka lisäämällä hyötyliikuntaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi