Pitääkö lasten antaa vaan mennä vaikka miten on huoli ja pelottaa?
Tuolla ne ovat jossain ulkona pimeessä. Jossain puistossa tai rannassa. Jos eivät ole menneet keskustaan. Kenen kanssa ja mitä tekevät? 14- ja 15-vuotiaat.
Mies koittaa mua rauhoitella ettei niillä ole hätää. Pärjäävät. Ettei pidä estää ja kieltää. Nuorilla on oma elämä ja se on hienoa aikaa. Mies kuitenkin käy usein katsomassa keittiön ikkunasta näkyykö niitä jo. Jos ovat keskustassa, tulisivatko 21.45 bussilla. Eivät tulleet.
Mitä jos laittaisin whatsappia perheryhmään että missä ovat tänään? Mutta eihän sieltä vastata. Korkeintaan jonkun mutsi sä oot nolo -hymiön laittavat.
Sama huoli joka viikonloppu ja usein viikollakin. Ovat poissa kun tullaan töistä. Menin harrastuksiin tai kavereille, tuun sit joskus, moi! Ne kaverit on vain etunimiä, jotka vaihtuu tiuhaan.
Meillä ei enää koskaan ole koti-iltoja. Koti tuntuu tyhjältä ja kuolleelta. On vaan tämä odotus ja huoli.
Ehkä ne tulee 21.15 bussilla.
Kommentit (39)
Aika nuorten annat olla näin myöhään ulkona. Meillä 14-vuotias pelaa tietokoneellla kavereiden kanssa, kotiintuloaika oli klo 22, sama kuin kavereillaan. Ja kaverit on olleet samat päiväkodista asti, yläkoulun alkaessa tuli tosin uusiakin porukoihin. Tunnen kaikkien vanhojen perheet ja uusienkin olen tavannnut.
No ei kai 14-15 vuotiaiden voi antaa vaan riekkua kaupungilla! Pitäähän vanhempien tietää missä ovat. T: vanha täti
Ei pidä antaa.
Mielelle voit sanoa että jos ei yhteiset säännöt kasvatuksessa käy, teet lasun, koska yksikään sosiaalityöntekijä ei myöskään pidä hyvänä että lapset ulkoilee yksin myöhään illalla jopa yöllä.
Viikolla pitäisi olla kotona jo klo 20-21, myös teinin riittävä unen saanti on vanhempien vastuulla.
Viikonloppuna pitäisin 22 rajana, sen jälkeen harvemmin on kaupat yms edes auki, eikä ole tarkoitus että lapset joutuvat huonoon seuraan.
Yökylässä pitää olla säännöt, tietää tarkasti kenen luona ollaan.
Myös omasta turvallisuudesta pitää osata huolehtia esim ehkäisyn käyttö, ymmärtää päihteiden haitat, miten toimitaan uhkaavassa tilanteessa esim väkivallan uhka.
Mä myös antaisin kotiarestia jos kotiintuloaikaa ei noudata.
Teininä oikein toivoin, että mulla olisi kotiintuloaika. Kerran soitin kolikkopuhelimesta, siihen aikaan kun ei ollut kännyköitä, että tulen vasta klo 23, äitee oli että mitä sä ny soittelet.
Pidä kyläkokous perheesi kanssa. Halaat lapsia ja sanot, että älkää tehkö tyhmyyksiä. Kysele ja kuuntele. Sano että saa soittaa vaikka olisi kännissä.
Älä tuomitse mitenkään, mutta sano että toivot niille hyvää. Vaikka teini olisi kovis, kyllä se niitä lämmittää että välität.
Ei tuon ikäisiä vielä voi päästää perjantai- iltana kaupungille riekkumaan! Siellä tulee ilmaisia päihteiden tarjoajia jotka haluavat uusia asiakkaita keskenkasvuisista. Tai joutuu muuten uhatuksi. Ihan hyvä jos olet huolissasi. Laita nuorille rajat, se luo turvaa ja kertoo välittämisestä.
Koti-iltoja voi olla, jos niin haluatte. Meillä on myös meneviä teinejä talossa, mutta ollaan sovittu, ettå vähintään kerran kuukaudessa vietetään perheen kanssa iltaa. Nuoret saavat valita leffan, tilataan jotain hyvää ruokaa. Joskus pelataan korttiakin tms. Tämä ikään kuin kuuluu asiaan, meillä on ihan mukavaa eivätkä nuoretkaan ole valittaneet. Saavat tietysti vaikuttaa ajankohtaan, ei väkisin laiteta heidän omien menojensa kanssa päälleekkäin.
Nyt kyllä kuulostaa siltä, että teillä on vanhemmuus vähän hakusessa. Mitäpä jos kävisitte vaikka perheneuvolassa ohjauksessa?
Ite annan kyllä 16 v pojan nähdä kavereita pe ja la illalla myöhempään. Ilmoittelee viestillä välillä et on ok ja missä liikkuu.
Tuliko ne lapset kotiin? Mullekin tuli huoli! Jaksamista ja hakekaa ulkopuoiista apua. Tiedän millaista on kun lapset ei yhtään kuuntele ja välitä mistään. Siinä ei perhepalaverit ja kotiintuloajat auta yhtään.
Oletko ap kuullut kotiintuloajoista? Entäpä miehesi? Kuitenkin vasta 14-15v lapset kyseessä!!!
Ja toisekseen perheillat on itsestänne kiinni, pitäkää perhepalaveri jossa käyttö tietyt reunasäännöt läpi koko poppoo, myös niitä kotiinruloaikoja ja sitä ettei harva se päivä/ilta todellakaan riekuta maailmalla!
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä antaa.
Mielelle voit sanoa että jos ei yhteiset säännöt kasvatuksessa käy, teet lasun, koska yksikään sosiaalityöntekijä ei myöskään pidä hyvänä että lapset ulkoilee yksin myöhään illalla jopa yöllä.
Viikolla pitäisi olla kotona jo klo 20-21, myös teinin riittävä unen saanti on vanhempien vastuulla.
Viikonloppuna pitäisin 22 rajana, sen jälkeen harvemmin on kaupat yms edes auki, eikä ole tarkoitus että lapset joutuvat huonoon seuraan.
Yökylässä pitää olla säännöt, tietää tarkasti kenen luona ollaan.
Myös omasta turvallisuudesta pitää osata huolehtia esim ehkäisyn käyttö, ymmärtää päihteiden haitat, miten toimitaan uhkaavassa tilanteessa esim väkivallan uhka.
Mä myös antaisin kotiarestia jos kotiintuloaikaa ei noudata.
Ai miehenkö vika se onkin? Hänhän tuossa aloituksessa vain yritti rauhoitella.
Oletko muuten yrittänyt laittaa huonosti käyttäytyvää teiniä kotiarestiin? Haluaisinpa nähdä miten sen meinaat toteuttaa?
Huostaanotto ja laitokseen. Muuta neuvoa ei tule.
Mä kyllä aina tiedän, missä mun 15v teinini on eikä hän ole koskaan myöhästynyt kotiintuloajasta. On jopa ajoissa kotona. Oudolta ap kuulostaa teidän perheen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset anna niille kotiintuloaikoja? Vai eivätkö välitä niistä?
Mitä tekisit sitten, jos niitä kotiintuloaikoja ei noudateta? Meillä oli aikoinaan sama tilanne kuin ap:lla. Lapsi ei välittänyt yhtään mistään. Kun hän ei pitänyt kotiintuloaikoja, laitettiin ulkonaliikkumiskielto viikoksi. No ei tullut koulusta kotiin kuin vasta yömyöhällä. Kun yritettiin keskustella, lapsi oli vaan joo joo kyllä kyllä. Ja sama meno jatkui. Kaverit oli kaikki kaikessa, millään muulla ei ollut väliä kuin hengata heidän kanssa. Ratkaistiin asia niin, että muutettiin 450 km päähän metsän keskelle ja poika ammattikouluun.
Minä kyselen perään. Melko tiheästi. Ja jos viestiin ei tule vastausta, soitan. Jos ei soittoon vastaa, käyn hakemassa kotiin. Kotiintuloaika sovittu, ja jos myöhästyy, seuraavalla kerralla tultava tuntia aikaisemmin. Ja kyllä, silti olen joka kerta huolissani, kunnes nuori on kotona.
Lapset oppivat peruskoulussa, ettei heitä saa komentaa eikä heidän tarvitse totella.
Tuon ikäisellä pitää olla kotiintuloajat ja pitää vastata viesteihin kohtuullisessa ajassa, kun vanhempi tavoittelee hän illalla
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppivat peruskoulussa, ettei heitä saa komentaa eikä heidän tarvitse totella.
Ei vaan kotona
Ei pidä antaa vaan mennä ja riekkua. Teillä vanhempina on vastuu pistää säännöt ja rajat. Kyllä se minuakin tietysti huolettaa nykymenon tietävänä kun teini ei ole kotona,mutta jos hän liikkuu ja tulee sovitusti niin hyvä. Perhejuttujakin tehdään välillä kuunnellen hänenkin toiveitaan.
Mikset anna niille kotiintuloaikoja? Vai eivätkö välitä niistä?