,x*´*x,HELMENKANTAJIEN loppuvuosi 2006,x*´*x,
Linkki joulupinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=9153411&p=1&tmode=…
Kommentit (38)
Vähiin käy vuoden 2006 päivät - mutta ei haittaa! =)
Mua on nyt todella huolestuttanut vauvan asento. 22.12. terkka kokeili, et hyvin on raivotarjonnassa, laskeutunutkin jo, eikä varmaan enää kääntyile. Niinpä niin.. Vaikka en ite osaa tunnustella, et mitenpäin siellä masussa ollaan, niin voisin melkein 100% varmuudella väittää, et tää on kyllä tällä viikolla heittänyt taas volttia, ja ollut _tosi_ vilkas. Pää(/pylly - mistäs minä moisia eroittaisin) on usein tuolla vasemmalla puolella ihan alavatsalla. Pelottaa, että mitä jos tämä onkin perätilassa!? Hui - leikkausta en halua!! No, onhan sinne helmikuulle vielä aikaa, mut alkaa se tila väkisinkin pian olla niin vähissä, et ei niin vaan enää pyörähdelläkään.
Nyt alkaa olla mieli rauhoittunut kuitenkin toisen asian suhteen. Nimittäin sen, että syntymä ajoittuu tosiaan vuoden 2007 puolelle (no joo, onhan tässä vielä vuotta 2006 jäljellä..). Vuoden eka päivä tulee 33vk täyteen, eli alkaa rv34, joten tuolloinhan on vauvalla jo hyvät mahdollisuudet selvitä (jopa ehkä ilman keskoskaappia), jos jo syntyisi(?).
Alennusmyynnit tuli kierreltyä, mutta en kyllä löytöjä tehnyt. Kuomat ei tietty (ainakaan viel) alennuksessa, mut löysin vastaavat " halpikset" popot pojalle. Lindexiltä tarttui mukaan sentään pojalle paitoja, tytölle paita ja housut, sekä itelleni villapusero. Mulperille ostin sit 62cm valkoisen myssyn, vaikka ei alessa ollutkaan, koska sellaista olin jo pitempään aikonut ostaakin. Miehelle ostin normaalihintaisen (kalliin black horsen) kylpytakin, mutta ne ei aleen tuliskaan, kun on ihan ympärivuotista vakio kaupan kamaa. Mies kun on uudeksi vuodeksi kunnostanut meidän vanhaa ulkosaunaa, niin saa nyt sit uuden kylpytakinkin siksi.
Nyt kurnii vatsa siihen malliin, että puuron teko kutsuu.
Mukavaa lauantaita ja vuoden 2006 rippeitä, jos en enää tämän vuoden puolella kirjoittelemassa käy (lukemassa varmasti käyn ;)!
Minni & [color=teal]Mulperi [/color] 32+5
Mulla kun la helmikuussa " vasta" 19. pv, ni useillakin on jo aiemmin, joten teillä on jo 35vk kasassa - rv36 menossa! Eli todellakin, synnytys on jo _ihan_ pian! =D
Kyllä nyt suosiolla sitten jätin uimisen väliin ja jos ensiviikolla lääkärissä paikat ¿ehjät¿, niin sitten vasta uimaan =)
Katsoin kanssa sen Elämän ihme dokkarin ja aikas helpolta siinä tuo itse synnytys tuntui...ehkä sitä oltiin vähän kaunisteltu :))
Kaksosnainen, kyllä se varmasti on kiva käydä tutustumassa synnärille, vaikka ei ensikertalainen muuten olisikaan :)
Viherrys, mulla tuli tossa muutama viikko sitten sellaisia supisteluja, että oikein selkää kivisteli¿
muuten ei niinkään ole olleet kivuliaita vielä =) tosin nyt kun on supistellut, niin aika pitkään on masu ollut kovana. Muutes justiisa noilla viikoilla heräilin enemmän. Nyt taas saanut muutaman yön nukuttua tosi hyvin.
Niin ja mä löysin henkasta torstaina imetyspaidan (19,90 ¿), mun mielestä se vaikutti ihan hyvältä.
Jonna, ihanaa kun pääsette ensivuonna muuttamaan omakotitaloon :) noista suonikohjuista, mulla ei tietääkseni ole niitä¿mutta jaloissa on aina ollut verisuonet kovin pinnalla ja pelkään, että vielä ehtii oikein esittäytyä raskauden innoittamana =))
Pessi, mulla on kans toi masu ollut koko ajan tosi alhaalla ja varmaan sen vuoksi toi istuminen varsinkin töissä ollut tuskaa. Se satulatuoli auttoi vähän paremmin jaksamaan..
Oona, aattelin et voisihan sen sairaalakassin laittaa valmiiksi ihan varuilta. Kun tuossa yksi kaverus saikin yllättäin 36 viikolla oman nyyttinsä ja hänellä ei sitten ollut sitä kassia valmiina :)
Kirsimama, mä olen aikas paljon ostanut hyvää käytettyä tavaraa vaaville ja osan saanut lainaan. Kyllä sitä sitten taas ehtii ostaa jotain uutenakin¿mutta kun ne kasvaa tossa alussa niin kovin nopiaan.
Minni, eipä tosta vauvan asennosta voi aina olla varma. Mäkin välillä huolestuin, et nyt se on kääntynyt, mut sit tunsin kuinka pää taas muljui tuolla alhaalla. Ehtiihän ne tosiaan vielä kääntyillä, mut onneksi suurin osa vauvoista kuitenkin pysyy siinä rt:ssä. Olit kivasti löytänyt aleesta juttuja¿kyllä se melkein aina kannattaisi tehdä ostokset vasta joulun jälkeen =)
Jos tässä ei ehdi enää huomenna palstailemaan, niin toivotan kaikille helmiksille oikein ihanaa uutta vuotta!! Johan alkaa jännittää, kun siihen nyytin hakuun ei tosiaan ole enää kovin kauan aikaa!
Mykis ja Hippis tasan 35
Ja ensimmäisenä onnittelut Jolandalle kihlautumisesta!:) Kiva, että joku toinenkin suunnittelee häitä tässä samalla. ;)
Nyt on sit tosiaan kotiuduttu jouluvietosta. Tuo reissu hieman venähti kun meille tuli työmies laittamaan tuvan lattian kuntoon. Eli olimme viime yöhön saakka evakossa äidilläni. Tosin en kyllä kehuisi tuota miestä, meillä kun oli tarkoitus, että lattia hiotaan, petsataan ja lakataan niin eipä tuo sitten ollut kuin lakannut tuon laittian. Onneksi ei ollut kallis mies, ettei ihan turhasta tarvitse maksaa.. Ärsyttää vain kun ei saanut sellaista lattiaa kuin olisi halunnut. :(
Vielä ollaan täälläkin yhtenä kappaleena, tosin läheltä piti tuo jakautuminen jo tuolla Tampereella! Meillä siis alkoi säännöliset supparit ke 27.12. klo 14.00. Aivan samanlaisia kuin esikoisesta synnytyksen käynnistyessä. Aluksi suppareita tuli n.5-15 minuutin välein, välistä jopa 3-5 min. välein. Kuitenkin siinä odottelin ja vielä klo24 menin nukkumaan kun tuntuivat laantuneen. Heräsin sitten tasan klo3 yöllä ja taas supparit säännöllisiä, väli vain 3 min. Mies heräsi neljältä ja joskus puoli viiden maissa lähdimme sitten TAYSiin. Siellä ottivat käyrää kahteenkin kertaan, tosin supistukset eivät ilmeisesti piirtyneet siihen. Lääkärikin minua tutki siinä vastaanotossa, teki koko arvion ja määräsi kuitenkin vielä estolääkettä kun heillä oli aivan täyttä ja minun kuuluisi kuitenkin seinäjoella synnyttää. Vasta tuon lääkkeen laiton jälkeen kysyi minulta, että lähdenkö nyt sit heti kotiin reissusta, mutta enhän minä voinut kun koti oli asumiskelvoton lattian lakkauksen takia! Lääkäristä kyllä näki, että tajusi tehneensä virheen tuon estolääkityksen kanssa kun en nyt kuitenkaan voisi kotiin lähteä. No jäin kuitenkin odottamaan, että lääke vaikuttaisi. Sillä oli kyllä ihan päinvastainen vaikutus kuin piti. Eli suppailut vain napakoituivat, mutta muuttuivat epäsäännöllisiksi. Kätilö syötti minulle vielä yhden panadolin, josko suppailut siitä lakkaisivat kun lääkäri ei ollut antanut lupaa laittaa toista kertaa tuota estolääkettä. (Ilmeisesti monesti laitetaan kaksikin annosta jos yksi ei tehoa.) No siinä sitten vuoro vaihtui ja toinen lääkäri minut tutki. Oli sitä mieltä ettei synnytys ole enää käynnissä vaikka supistuksia tuli edelleen. Kätilö hieman ihmettili ja kysyi omaa vointiani ja haluaisinko lähteä kotiin. Sanoin, että mieluummiin sitten kuitenkin kotona kun lääkäri kerran sitä mieltä, että voin lähteä. Siinä sairaalan pedillä tuli meinaan selkä ihan älyttömän kipeäksi vaikken siinä maannutkaan kuin muutaman tunnin.
Nyt supistelut on siis jatkuneet suht. napakoina, mutta epäsäännöllisinä TAYSista lähdön jälkeen lähes taukoamatta. Limatulppa irtosi eilen aamulla. Kotiin pääsin kuitenkin matkustamaan, sillä ei mielinyt kovasti takaisinkaan tuonne TAYSiin kun kerran tekivät aika selväksi ettei siellä ole tilaa. Ja on se kuitenkin mukavempikin saattaa lapsi maailmaan täällä lähempänä kotia, kun ilmeisesti joutuisi kuitenkin ainakin keskolaan vielä näillä viikoilla, vaikka synnytys menisikin hyvin. :)
Että sellainen joulureissu meillä. Enää en uskalla kotoa kauaksi poistua. Niin piti vielä sanoa, että tuo kohdunsuu oli sormelle auki tuolla TAYSissa vieraillessa, mitähän se nyt mahtaa olla? Tämä tilanne on kyllä kaikista surkein, kun odottaa kotona epätietoisena koska uskaltaa takaisin sairaalaan. Tuolla TAYSissa minut kotiuttanut lääkäri sanoi, että palaa sairaalaan vasta kun et enää tosissaan pysty olemaan kotona. Inhottavaa kun ei tiedä jatkuuko tämä tila muutaman päivän vai useita viikkoja. Vielä ei siis lapsen ihan välttämättä tarvitsisi syntyä, mutta olisi se nyt ollut helvetin paljon mukavempaa kun ei tarvitsisi miettiä, että onko se synnytys käynnissä vai ei.
Niin ja vielä tuosta vauvan koko arviosta, viimeisin on 2,7kg. Hieman suuri, muttei mikään älytön jos nyt syntyy. Jos menee yliaikaiseksi, niin sitten voipi olla jo aikas iso. Kuulemma. Näin sanoi minua ensiksi tutkinut lääkäri.
Nyt en sitten enää muista mitä muuta piti kommentoida. Koittakaahan muut pysyä yhtenä kappaleena ensi vuoden puolelle! Minäkin yritän, vaikka nyt taas supistaa niin etten tiedä pitäisikö hälyyttää mies töistä minua hakemaan vai ei..
-frog2 ja rv35 (tasan! onneksi enhdimme vielä ainakin näille viikoille! kuinkakohan pitkään vauva pysyisi sisällä pelkällä sisulla??) ;)
Ensinnäkin Jolandalle onnittelut kihloista! :) Meillä on miehen kans 5v-kihlajaispäivä 11.2.07, toivon mukaan sitä juhlitaan sitten jo että meitä on neljä ;)
Frogilla oli jännät paikat! Mua eniten jännittää juuri se, että osaanko lähteä oikeaan aikaan sairaalaan. Esikoista odottaessa supistukset eivät olleet kivuliaita lasketun päivän aamuna, mutta soittelin varmuuden vuoksi sairaalaan kun olivat kerta säännöllisiä.
Missään vaiheessa en ollut kipeä mutta niin vain sinne mentäessä totesi kätilö mun olevan jo 4cm auki ja synnytyksen käynnissä... Siitä sitten synnytyshuoneeseen kiikkustuoliin lukemaan lehtiä ja odottelemaan epiduraalia. Toivottavasti menee yhtä helposti tämänkin kanssa! :)
Mitäs te kanssaodottajat meinaatte tehdä huomenna aattona? Me ollaan kotosalla, yksi tuttavapariskunta tulee kylään. Tarkoituksena on saunoa ja ammuskella muutama raketti. Esikoisella on mahtavat unenlahjat, mutta laitan varalta itkuhälyttimen ja otan toisen osan mukaani ulos kun käydään h-hetkellä ' ampumassa euroja taivaalle' :)
Mulla on vauvalle kaikki valmiina, kunhan saan aikaseksi jaotella vaatehyllyt esikon ja uuden tulokkaan kesken ja toinen pinnis pitää kasata. Esikoiselta jääneet newborn-vaipat laittelin jo sievästi kaappiin, nyt on molemmilla omat hyllyt kodinhoitohuoneessakin ;) Leluille pitää ostaa toinen laatikko, ettei sekotu muiden lelujen joukkoon. Nyt kun tuolla lastenhuoneessa on KAIKKI lelut sikinsokin, mukaanlukien sellaiset vauva-malliset.
Tulipa stoori, pitää lähteä ulkoilemaan ja kauppa-asioille (toivottavasti) viimeisen kerran tämän vuoden aikana! Mukavaa loppuvuotta ja pidetäänpä vaavat kyydissä ensi vuoden puolelle niin ne ei inhoa meitä sitten myöhemmässä iässä kun kavereilla on synttärit aiemmin ;)
H 34+3
Enpä ole aikoihin palstalla vieraillut, enkä muutenkaan koskenut koko tietokoneeseen. sitä joutuu muutenkin naputtelemaan niin paljon, että lomalla pyrin pitämään näppini kokonaan erossa!
Suppareista on ollut jälleen puhetta, joskus aikasemmin joku mainitsi että supistus tuntu toisella puolella, ja nyt on kyllä pakko ihmetellä! kun mulle on sanottu neuvolassa että supistus tuntuu aina koko mahassa, kohtulihas ei voi supistua vaan toispuoleisesti. kun mulla on pitkään ollu jo oikeella puolella epämiellyttäviä tuntemuksia ja kun niistä kyselin supistus-ajatukseni tyrmättiin heti. ihmettelen nyt sitten vähän että onko ne kuitenkin voinu olla supistuksia...
Imetyspaidoista on ollu kans juttua, mulla on kaks just niitä viherryksen moittimia h&m:n imetyspaitoja, musta ne on ihan ok! en ees kiinnittäny huomioo koko kaula-aukkoon... oon pitäny niitä nyt raskausaikana jo, ne on niin pitkiä ettei ainakaan helma nouse napaan asti. Mutta siis musta noi on ollu tosi käteviä ja hyvännäkösiä.
Ja tosiaan, minä edelleen jaksan ihailla tätä masuani! kömpelyyskään ja muut vaivat ei haittaa yhtään, on vaan niin ihanaa olla raskaana! ihan oikeasti! Ja varmasti tulee vielä monta kertaa ikävä tätä ainutlaatuista olotilaa.
mutta nyt on lähettävä neidin kanssa pihalle. Oikein hyvää uutta vuotta kaikille!
loviisa rv 31+5
Sulla tosiaan on synnytys hyvinkin lähellä, kun limatulppakin on jo irronnut! Huh, pisti mutkin ajattelemaan... Mies saa kyllä tänään kantaa hoitopöydän varastosta. Pitänee käydä kaupassa ostamassa pyykinpesuaineita vauvan vaatteita varten, ne kun on myös vielä varastossa... Haalarin sain onneksi jo lainattua kaverilta. Pitää vielä katsoa valmiiksi kotiintulovaatteet vauvalle ja miettiä, mitä itselle pitää ottaa mukaan. Nyt iski paniikki!! Taidetaan kirsimaman kanssa olla ainoita, joilla on vaan pakkaus valmiina vauvaa varten? Sekin on mulla vielä tyhjentämättä...
Jännitän täällä sun puolesta, frog! Pyydä miestäsi infoamaan meitä helmimammoja, kun pienokaisenne syntyy!
Jännittäviä aikoja, Pessi80 rv32
Frog: Sinulla on tosiaan synnytys jo todella lähellä! Aikamoinen joululoma ollut ja pianhan se nyytti sieltä putkahtaa varmaankin, kun limatulppakin kerran jo irronnut. Jännittävää! Koita jaksaa vielä kärvistellä suppareiden ja epätietoisuuden kanssa, ei tarvitse kauaa enää sitä kestää. Ja laita tosiaan vaikka mies kertomaan kuulumisianne, kunhan jotain tapahtuu. Hyvä, että on kuitenkin viikkoja jo noin hyvin kasassa ja vauvakin jo hyvän kokoinen!
Koskas teillä onkaan ne häät tiedossa? Muistin kyllä, että olet niitä suunnitellut, muttei muistu mieleen, että koska ne ovat. Oletko jo paljon saanut suunniteltua ja järjesteltyä häitä vai oletko vielä keskittynyt enemmän vauvan tuloon?
KIITOS jälleen kaikille onnitteluista! Osaa ne miehetkin tosiaan. :)
Omaan napaan ei ihmeitä. Saimme Haikaranpesästä peruutuspaikan ja ensi viikolla onkin siellä sitten valmennus. Suppareita ei ole ollut ja joulunajan Koukkis oli aikalailla rauhassa. Nyt on sitten parin päivän ajan myllännyt enemmän. Alkaa olla vauva jo niin iso ja tilaa vähän, että liikkeetkin tuntuvat voimakkaammin, vaikka istukka onkin edessä. Tsemppiä kaikille suppareiden kanssa kärvisteleville! Ei ole montaa viikkoa enää edessä ennen kuin saamme nyytit syliin. :)
Meillä on jo vauvalle tavarat ja vaatteet hankittuina ja olen laittanut vauvan kotiutumisvaatteet valmiiksi. Sairaalakassia en ole vielä pakannut. En vain jostain syystä saa aikaiseksi. Tuntuu vielä niin kaukaiselta kuitenkin omalle kohdalle ajatus synnyttämään lähdöstä, mutta eipä se enää niiiiiiin kaukana ole. Pitänee tuossa tammikuun aikana koittaa laitella kassi valmiiksi sillä, jos se jää miehen kontolle, niin sitten kyllä jää puolet tarpeellisista tavaroista puuttumaan. :)
Mukavaa aatonaattoiltaa helmikuisille!
Jolanda + Koukkis rv33
Olen kirjoitellut enää vain suljetussa Helminauhan yhteisössä ja siellä on muutama jäsen, joita on huhuiltu, kun eivät ole olleet aktiivisia... :(
Huhuilenpa täälläkin, kun en tiedä ketkä kirjoittelevat täällä ja myös yhteisön sivuilla. Eli jos et ole käynyt toviin yhteisömme sivuilla, niin nyt olisi aika! Ikävä kyllä pian valvojamme taas karsii ei aktiivisia- jäseniä...
Hyvää uutta vuotta kaikille ja onnea helmivauvan loppuodotukseen ja tsemppiä tuleviin synnytyksiin! :)
KJ25 kera helmiäisen 34+2
[b]Jolanda[/b]lle onnea kihloista!! ---<----@
[b]frog[/b], tsemppiä!! Jos viä pari päivää kasassa pysyisit.. =)
[b]Synnytys[/b] ei jännitä, sairaalakassit pakkasin just tänää itelleni ja pienelle, on vähä sellai olo.. Supistaa, supistaa, supistaa.. Toivottavasti ei tarvi uutta vuotta sairaalassa vasataanottaa. Jää isännälläki kalliit raketit sit ampumatta. =D Tosin sitä jo varottelin ettei kauheesti kaljaa kittaa tänä iltana jos vaik lähtö tuleeki.
[b]Masuhaikeus[/b] o iskeny täälläki. Vaik kui sattuu, ahistaa ja vituttaa ni silti tulee ikävä tätä palloa ja näit mukelon liikkeitä. Varsinki ku tietää ett tää o viiminen kerta.. :' ( No, aika aikaasa kutaki.
Se kolmosen dokkarin synnytys oli ihan p**seestä. Ei se eläväs elämäs sillai suju. Tai sit mul vaa o ollu synnytyxet tosi " hankalia" . Se muija tosin oli ni doupattu ettei mikn ihme ettei mikn tunnu missää ja lapsparkaki oli ihan kamoissa ku synty. Ja se synnytysasento.. Ei herramunjee kukaa voi ponnistaa kersaa pihalle tollai sänkyy sidottuna. Hyiyök! Onnex e asu Ranskas ja joudu siä synnyttää.
Ja vedetääs henkee täs välis.. Joha intouduin.. =) Mutt nyt pitää mennä saunan puolelle puhkuun ja puhaltaan, jos vaik ens vuoteen pääsis yhes kasas. Samaa toivon teille kaikille. Ja [b][color=salmon]OIKEIN HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!![/color][/b]
Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv35+1/35+6)
pakko oli kirjoittaa, kun joku sanoi että neuvolasta sanottiin et supistukset tuntuvat vain ja ainoastaan koko mahassa!!! Voi hyvät hyssykät, mulla supistukset tuntuvat eniten selässä ja etureisissä ja ne oikeat synnytyssupparit ei ole mulla tuntuneet ikinä ollenkaan vatsassa, joten höpön pöppöötä kertoo jonkun neuvolan-täti!
Sairaalakassia en ole pakannut, eikä vauvan vaatteetkaan ole vielä käyneet pesussa, joten vaiheessa ollaan täälläkin. Tosin la vasta 26. helmikuuta eli aikaakin on vähän enemmän kuin monilla muilla.
Uusivuosi ollaan kotona ja me kyllä mennään nukkumaankin jo varmaan ennen puoltayötä tai ei ainakaan lähetä enää ulos siihen aikaan. Lasten kanssa käydään varmaan ampumassa jo 8 aikaan raketit ja valetaan tinat ennen kuin lapset menevät nukkumaan.
Siitä dokkarista olen myöskin samaa mieltä kun maaretti eli mulla kanssa synnytykset ovat varmaan olleet sit tosi " hankalia" jos jollakulla tollatavalla synnytys sujuu. Mä olen kyllä kans ollut aika sidottu sänkyyn kun oon ollut melkein puolikuollut ja lasten sydänäänet vähän laskeneet, mutta en mä kyllä oo naureskellut pätkääkään ponnistusvaiheessa!! Kyllä mä taisin enemmän kiroilla ja epätoivoisesti läähättää ja voivotella kun hymyillä!
Nyt ei muuta tällä haavaa!
Mitä te muuten sinne sairaalakassiin meinaatte laittaa?
t.kolomonen rv 31+5
Lapset katsoo lastenohjelmaa joten tuli hyvä aika kirjoittaa. Enää reilu viikko vauvan painoarvioon, joka sikäli jännittää että saa muutenkin tietää onko mikään edistynyt. Tietysti näillä viikoilla ei pitäis kiirehtiä vielä, mutta kun on noita supistuksiakin ollut aika paljon. Kiva kuitenkin kuulla, jos vauvalla on edelleen kaikki hyvin mahassa.
Sairaalakassiin: pakkasin perinteiset eli
-imetysliivit ja suojia
-sampoot ja rasvaa ja muut pesuaineet ym.
-Lansinoh-tissirasvaa
- muutamia omia sukkia (ne sairaalan on karseita putkia)
- Yhden yösiteen ettei tarvi lähteä kotiin " lainapeitteessä"
- Lakua, jotta saa sopivasti sokeria, verenpaine ei jää liian alas ja ehkä auttaa ummetukseenkin
En mä osaa mitään kirjoja tai lehtiä tms pakkailla, en ainakaan aiemmin ole saanut siellä mitään tehdyksi! Olen vaan kahdesti tuijottanut vauvaa. Ja onhan laitoksella naistenlehtiä runsaasti luettavana. Tai viimeeksihän olin kakkosesta siellä vain 1,5 päivää ja siinä oli kaksi yötä välissä kun pääsin osastolle 10-11 aikaan illalla vauvan kanssa. Sitä vaan huilii ja imettää, jää muu tekeminen aika vähälle.
Se jännittää, ehdinkö ajoissa sairaalaan (matkaan menee n. tunti) kun kuopus syntyi 4h:ssa ja oikeestaan vasta sairaalassa kun oli 4-5 senttiä auki, olin tosi kipeä. Sitä ennen oisin helposti saattanut jäädä vahingossa kotiin mutta ajattelin muka lähteväni varmuuden vuoksi tosi ajoissa -ja sitten oltiinkin tunnin matkan jälkeen heti synnytyssalissa.
Toinen jännityksen aihe on se, saanko lapsille hoitajan vai onko lähdettävä ilman miestä!!! KÄÄÄK! Meillä ei ole yhtäkään sukulaista täällä päin. Päiväksi lapset voi viedä päiväkotiin (jossa ovat viimeeksi olleet elokuussa joten huuto siitä tulee) mutta 17-07 onkin hankalampi. Muutama varteenotettava ystävä on joille vois viedä, mutta osalla on omia lapsia ja ovat työssä, joten aika hankalaa ois kun pitäis viedä lapset esim. keskellä yötä ystävän luo ja sitten aamulla kun ystävä menee 7:ksi töihin, päiväkotiin ei sais viedä ilmoittamatta ennakkoon kuin seiskaksi. No milläs synnytyksen ilmoittaa ennalta! Toiset taas ovat vuorotyössä eli voi sattua ilta- tai yövuorokin. Yksi lapseton ystävä on joka vois tulla meille, mutta laskettu aika hänelläkin helmikuussa. JOten ihan sattumaa on, onko joku ystävä sillä hetkellä kotona. Ja kiva ruveta esim. yöllä kyselemään jokaiselta missä ovat. Pitää varmaan pyytää vuorolistat valmiiksi! Ja ehtiikö siinä sitten viedä lapsia mihinkään jos synnytys alkaa vielä nopeemmin kuin viimeeksi. Lapset kuitenkin alkaa karjua kun ykskaks lähdetään vaikka yöllä! Pukeminen ei taatusti käy nopeesti! Ja mies on tunnetusti ihan hirveessä tohinassa kun on synnytyksestä kyse, luulee että on takuuvarmasti tulipalokiire, oli sitten tai ei. Meil on vielä autossa webasto eli se pitäis laittaa päälle ainakin ½h ennen lähtöä jos on vähänkin enemmä pakkasta tai dieselauto ei inahdakaan....
Hysteeri-heinä 34+6
Kolomosen kanssa ihan samaa mieltä tuossa etten minäkään allekirjoittaisi että supistukset tuntuvat vain vatsassa! Mulla kipein kohta supistuksista tuntuu selässä ja kyljissä enemmän kuin mahassa, kovaksi se vetää mutta edellisestä ei vielä synnytyksessäkään ollut masun kohta kipeä supistusten aikana. Neuvolatäti taisi yleistää, kait nämäkin on aika yksilöllisiä.. :)
Sairaalakassin otin jo esille (edistystä..) ja jospa sinne alkaisi pikkuhiljaa laittelemaan kamppeita. Mukaan otettavassa listassa on aikalailla nuo mitä Heinälläkin, sen lisäksi ajattelin kokeilla maidonkerääjiä nyt jo alkuvaiheessa. Viimeksi hoksasin ne silloin kun imetys oli jo loppusuoralla. Ja käsikäyttösen rintapumpun otan myös mukaan, ainakaan viimeksi mulle ei sairaalassa suotu mahdollisuutta helpottaa oloani sellaisen avulla joten tällä kertaa teen sen itse.
Ulkona sataa vettä mutta täytynee lähteä tämän vuoden viimeisen kerran liikuttamaan hevoset kärryillä. Toivottavasti pysyvät pystyssä, taitaa olla tietkin melko liukkaita. Mutta hiljaa hyvä tulee.. :)
Mukavaa vuoden viimeistä päivää itsekullekkin helmiläiselle!
H 34+4
Täällä on nukuttu tänään pitkään. Poika on hoidossa anopilla kun jouduimme sitten vielä eilen illalla taas lähtemään synnärille tarkistuttamaan tilanne. En siis ollut ihan varma tuliko lapsivettä ja siksi soitin sinne ja käskivät sinne saman tien. Matkalla alkoivat taas säännölliset supparitkin tulemaan muutaman minuutin välein. Loppua kohden jopa aika voimakkaina ja autossa istuminen ei ollut mitenkään herkkua. Täytyy sanoa ettei tuon miehen päässä aina liiku kovin fiksuja ajatuksia kun minä siinä pelkääjän paikalla kärvistelen supistuksissa, niin tämä päättää lähteä palauttamaan lainaamansa peräkärryn työpaikalleen. No ei siinä mitään, itse sanoin että ehdimme, mutta kun tämä herra sitten alkaa oikein kunnolla sovittelemaan peräkärryä siististi parkkiin! Veivaa siis siinä edes takas varmaan kymmenen minuuttia, jotta kärry olisi suorassa! :)
Tulipas todettua samalla, että synnärillä on kovin erilaisia ihmisiä töissä. Aluksi saimme prenan puolelta todella mukavan kätilön, joka laittoi minut käyrille ja mittasi verenpaineet ym. Vaikka heillä oli kova kiire sillä hetkellä, niin ehti silti jopa jutella mukavia, esim. kehui hiusväriäni. ;) Lähti siitä sitten avustamaan jonnekin muualle ja jonkin ajan kuluttua minua tuli toinen kätilö hakemaan lääkärin tutkimukseen. Tämä kätilö kyseli miksi olemme tulleet ja kun yritin selittää, niin ei sitten vaivautunut enää kuuntelemaan vaan keskeytti minut jatkuvasti. Samoin lääkri, joka tuli minua tutkimaan, ei kuunnellut ollenkaan. Hän oli vielä mies, jota itse hieman vierastin. Ja huomasin kyllä, että syytäkin oli! En ole koskaan saanut missään niin kovakouraista sisätutkimusta! En kyllä suostu enää toista kertaa hänen tutkittavakseen, vaikka olisi ainoa lääkäri koko talossa ja synnytys käynnissä! Ei kyllä ole miehiä luotu tuohon ammattiin, saisivat pysyä yleisellä puolella! Hänestä jäi todella paha maku suuhun, kuten myös häntä avustaneesta kätilöstä. Toivottavasti kumpikaan ei ole vuorossa kun pitää oikeasti mennä synnyttämään. En kyllä varmasti enää mene sinne tilannetta tarkistelemaan vaan odotan kotona niin kauan, että synnytys on varmasti käynnissä. Tuo lääkäri kotiutti minut varmaan viidessä minuutissa yötä vasten, vaikka tuo ensimmäinen kätilö oli sanonut, että tuskin ketään kotiin lähettävät tähän aikaan vaan ottavat yöksi seurantaan. No ei siinä, mieluumminhan sitä kotona nukkuu, jos kerran syytä huoleen ei ole (lapsivettä ei ollut mennyt, tekivät siitä jonkun testin), mutta kyllä oli mielestäni töykeää käytöstä tältä ko. mieslääkäriltä ja häntä avustaneelta kätilöltä!
No nyt täytyy lopettaa tämä valitus ennen kuin tulen ihan kokonaan huonolle tuulelle.. :) Ärsyttää vain kun tuollaisia ihmisiä on töissä synnytysosastolla, missä kaikki asiakkaat ovat hyvin herkässä tilassa!
Meinaattekos juhlistaa uutta vuotta mitenkään? Itsellä ei oikein ole mitään fiiliksiä kun tämä kotikin on niin kesken ja viime päivät on kuluneet ajatukset ainoastaan synnytyksessä. No saa nähdä mitä tuleman pitää.. Olisihan se tietysti tuon pojan kannalta kiva ampua vaikka pari rakettia. Täytyy katsoa tuleeko niitä edes ostettua. Pitäisi ainakin kaupassa käydä kun vielä emme ole ehtineet täydentää kaappeja tuon tampereen reissun jälkeen..
Joku muuten kyseli siitä sairaalakassin sisällöstä. Itsekin olen vähän pihalla, että mitä sinne mukaan haalisi, viimeksi jäi sekin kokoamatta (hieman laiskuus iski) ja olin sitten ilman sitä. Yksi ainakin on varma mikä pitää muistaa mukaan, nimittäin hiusharja! Hieman oli viimeksi orpo olo kun ei saanut edes hiuksiaan harjattua sairaalassaoloaikana! Tosin itsellä oli kyllä silloin lyhyet hiukset eivätkä mene helposti takkuun, mutta kyllä sitä harjaa silti kaipasi. ;)
Eipä tässä taas kummempia.. Pidetäänhän helmet kyydissä ensi vuoteen!:)
Ja hyvää uutta vuotta kaikille!
frog2 ja rv35+1
Harmaasta taivaasta huolimatta iloista vuoden viimeistä päivää kaikille, skool pommacilla tai kuohuvalla! Hienosti ollaan selvitty tästä odotusvuodesta ja uudesta tuleekin melkein kokonaan vauvavuosi : )
Neuvola oli toissapäivänä, en ollut jostain kumman syystä lihonut yhtään, ekaa kertaa, etukäteen mietin kauhulla joulun jälkeistä punnitusta. Eikä muuta kuin suoraan kauppaan ostamaan sipsejä ja pizzaa ja jäätelöä tätä iltaa varten, nam!
Käytiin Tammisaaressa tutustumassa muutama päivä sitten, todella mukavan tuntuinen paikka, haluan ehdottomasti sinne! Kodikas ja kätilöt kannustavia, saa synnyttää vaikka ammeeseen. Toivottavasti ei tule kiirelähtöä, jolloin joudun menemään Hesan puolelle.
Heinälle sympatiat, meillä on kanssa lähtö vähän haasteellinen ja hoitojen järjestäminen. Miehen lapsia ei ex varmasti lähde hakemaan täältä, jos ovat täällä päässä silloin, ja meidän koira on hankala hoidettava, ei mikään pikku sylikoira. Yksi tuttu koirahoitaja kärvistelee kylppäriremontin kanssa, josko saisivat sen valmiiksi niin se onnistuisi. Mutta siinä kuluu kivasti aikaa, jos mies ajelee ensin lapset 1h, sitten koiran toinen tunti ja sitten suunnataan vajaa 100 km Tammisaareen....
Mutta ensi viikolla taas uusia ideoita ehkä... nyt voi nauttia vielä yhdestä juhlasta!
Tulin toivottelemaan [b][color=deeppink]HYVÄT UUDET VUODET!![/color][/b] kaikille helmenkantajille!
Omassa olossa ei juur muutoxia, supparit vähän helpottanu mutt menkkakivut o massiiviset. Jyväpussi o mun paras kaveri täl hetkel.
Illalla olis tarkotus lasten kans ampuilla niitä raketteja, tai mieshän sen puolen saa hoitaa, mä aattelin raahata jonku tuolin ulos ett jaxaa katella koko " shown" . Seisoaltaan ei tasan siihen pysty..
Sairaalakassiin pakkasin two-in-one-shampoon, hammasharjan & -tahnan, huulirasvan, kamman ja hiuslenkkejä, imetysliivit ja liivinsuojia, naamarasvan, pari energiapatukkaa (lähinnä isäntää aatellen, ite e pysty mitn syömää synnytyxen aikana), ristikkolehen ja kynät, vihon ja kirjan sekä puhtaat alushousut kotiolähtöä silmällä pitäen ja yösiteitä (jotka o joka kerta osottautunu turhix olla mukana mutt eipä tuo paketti paljo tilaa vie).
Ny o kyl pakko mennä taas köllii, selkääki särkee mahan lisäx. [b][color=purple]Päivänjatkeita helmenkantajille ja hyviä vointeja sekä kerran viä hyvät uudet vuodet!![/color][/b] Vastaanotetaan se yhdessä kasassa. ;)
Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv35+2/36+0)
MINNI:
Pakko kommentoida sulle. Meillä on sama laskettu aika ja minulla myös on vauva ihan väärin päin. Koko ajan jalat tuntuu vasemmalla alamahassa ja nivusissa. Alkaa pelottamaan että mitä jos se jääkin perätilaan. Mua pelottaa hirveästi vaihtoehto sektiosta ja en varmaan uskalla synnytrttä perätilassa olevaa vauvaakaan, kun meidän vaavit on ollut kuiteski aika isokokoisia. Ei auta ku toivoa että vielä kääntyisi oikein päin. Terkka sanoi et 35 viikon lääkärin neuvolassa tarkastetaan miten päin on silloin ja sit harkitaan kääntöä,jos on vielä perätilassa.
Jomppana 32+6
Saas nähdä vaihdanko uutta vuotta kotona vai sairaalassa... supistelee kovasti ja jos nämä ei pian laannu kätilön neuvomilla nikseillä ni lähdettävä näytille. Tässä nyt pötköttelen vielä ja seurailen tilannetta.
Minulla on siis sairaalaskassi jo pakattuna! Itselle sinne heittelin pesuvehkeiden , harjojen yms rasvojen lisäksi lämpimiä vaatteita ja villasukat! viimeksi oli sairaalassa niin kylmä että toista kertaa en halua kärsiä. viimeks pakkasin eväitä ja juotavaakin, mutta silloin kätilö kielsi syömästä ja juomasta synnytyksen aikana! suuta sain vaan vähän kostuttaa. mut pakkasin nyt kuitenkin yhden suklaapatukan ja mehun.. vauvalle on sit eri kassi valmiina kotiintulovaatteineen, jonka mies saa tuoda sit aikanaan. nii ja äitiyskortti ja kamera pitää sitten tietysti ottaa myös, ja kännykkä + puhelinnumerot kelle haluaa ilmotella mahdollisia uutisia (siten helmikuussa toivottavasti vasta !)
Mulla tuntuu pokut millon missäkin, vasemmalla, oikeella, alhaalla... Mutta en tosiaankaan osaa vielä lla huolestunut vaikka oliskin väärin päin, koska ei näillä viikoilla vielä ole mitään hätää. Vastahan ne lopullisesti kääntyy viikoilla 36-37. Mulla siihen vielä kuukausi aikaa!
Meilläkin on esikoisen hoito synnytyksen ajaksi hiukan auki, mutta yritämme saada jonkun hälytysvalmiuteen että pääsee tulemaan meille oli sitten yö tai päivä. ei haluta lähteä yöllä viemään lasta mihinkään, eli jos ei kukaan pääsisi, niin sitten on vaan lähdettävä yksin! Vaikka kurjaahan se olis.
Nyt ei muuta kuin oikein hauskaa vuodenvaihdetta kaikille!
Viherrys 32+2
jo kolmatta tuntia - vähiin menee tämäkin ennen loppumistaan ! Vuoden vaihtumisen jälkeen varmaan tuntuu siltä, että synnytyskin on lähempänä, jännää !
Täytyy myöntää, ettei mulla ole vielä vauvaa varten mitään muuta kotona kuin äitiyspakkaus, eli nyt kävis huonosti, mikäli syystä tai toisesta synnytys käynnistyisi. Mitään merkkejä ei tosin ole, ei ainuttakaan supistusta tai muita oirehtimisia, mutta aina parempi koputtaa puuta ja toivoa, että ehdin vielä rauhassa rakentaa pesän valmiiksi. Saan suuren osan tavaroista ja vaatteista serkkutytöltäni, joka harrastaa aktiivista kirpputorielämää ja vaihtoa muiden äitien kanssa, joten sikäli selusta on turvattu. Olen aika tarkka siitä, millaisia tavaroita ja mitä värejä haluan käyttää, mutta muuten tuntuu siltä, että toista odottaessa on osannut aikataulullisesti ottaa maltillisemmin, eli tavarat eivät ole päässeet lojumaan nurkissa kuukausitolkulla tyhjän panttina, kuten esikoisen kanssa oli tilanne.
Tekisi tosiaan mieli hiukka juosta alennusmyynneissä, mutta olen yrittänyt olla rehellinen itselleni ja joutunut myöntämään, etten itse asiassa tarvitse sieltä mitään, joten voi olla parempi, että pysyn poissa turhien heräteostosten parista. Ainut mahdollisesti hankittavien listalla oleva ihan tarpeeseen tuleva ostos on reilunkokoinen talvitakki, eli sitä yritän varmasti metsästää sopuhintaan ensi viikolla. Saattaahan tämä tästä vielä talveksikin muuttua, eli paksummalle täkille voi tulla kysyntää.
Oltiin tänään esikoisen kanssa astma- ja allergiakokeissa, ja luojan kiitos niistä ei paljastunut mitään hälyyttävää. On vaan ihmetelty, miksi hän jatkuvasti räpsyttelee silmiään, niiskuttaa nenäänsä ja kröhii kurkkuaan, eli näihin etsitään nyt jatkossa muita syitä, kun nämä ensimmäiset ikävät vaihtoehdot on poissuljettu. Voisi kuulema olla ihan psykologisistakin tekijöistä kiinni, eräänlaisia pakkoliikkeitä siis, mutta katsotaan nyt, miten tutkimus tästä etenee.
Lauantaina pitänee soittaa hammaslääkärille heti aamusta, sillä iltasella yhdestä takahampaasta lohkesi melkoinen möhkäle purkan mukana - ja sitten vielä väittävät, että xylitol on terveellistä...! Yritän päästä takaisin pinoutumaan sit taas myöhemmin iltasella.
Viikonloppuja helmiksille !
kirsi-mama rv 33+3