Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi klo 1 yöllä tulee ihan törkeän kuuma?

Vierailija
28.09.2023 |

Jos valvon yöllä ja katson jotain sarjaa, niin aina klo 1 tulee ihan järkyttävä kuumuus. Tapahtuu myös välillä nukkuessa ja esim. Ikkunan avaaminen ei auta tähän mitään. Hikoilua tuohon ei liity, hillitön sisäinen kuumuus vaan.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut taloyhtiössä, tapahtuuko ilmanvaihdon säädöissä kenties joku ajastettu muutos?

Tämä tapahtui myös edellisessä asunnossa.

Ap

Vierailija
22/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa poksahtamassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot hottentotti, kuuma kalkkuna.

Vierailija
24/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet? Tai muuten hormonit kierroksilla tuohon aikaan 🤔

Jos vaihdevuosien ainoa oire voi olla kuuma klo 1 yöllä, niin ehkä sitten.

Ap

No.. jos nuorin lapsesi on 16 niin olet sen ikäinen, että tuskin on vaihdevuosiveikkaus kovinkaan kaukana

Olen 41.

Ap

Autonomisen hermoston oireita (kuumia aaltoja, hikoilua tai tykyttelyä) voi esiintyä jo vuosia ennen kuukautisten poisjäämistä.

Vierailija
25/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä tai tv sähkömagneettisena kuumentaa, jollain kummallisella tavalla? Sohvan materiaali? Vaatteiden materiaali tai sukkien? Onko keinokuituja (tai villaa) vai puuvillaa ym. Entä jos ottaa eri peittoja, pussilakanan, ohut peitto ja paksupeitto. Säätelee niitä. Hormonit, ruokavalio, juomat, lisäaineet?

Makuuhuoneessa ei ole tv:tä, en nuku sohvalla, vaatteet ja petivaatteet on puuvilla (myös ohuen peiton täyte), tyynyssä on täytteenä villaa, sukkia en yöllä käytä.

Ap

Vierailija
26/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on illasta kivan lämmin, sitte yöllä tulee kylmä että hampaat kalisee ja sitte taas aamusta kivan lämmin. Joku sanoi että lämpötiloja lasketaan taloyhtiössä öisin kun ihmiset nukkuu. Uskon kyllä mutta kun valitettavasti kaikki ei nuku tai ainakin herää siihen kylmyyteen.

Mulla on päinvastoin. Nukkumaan mennessä tärisen kylmästä, jossain vaiheessa herään yöllä kuumuuteen ja heitän vaatteet pois ja sitten taas aamulla ihan jäässä kun herää. Lämmitys pysyy samana.

Vierailija
27/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen selitys: Ap on vaihtolämpöinen.

Itselläni nukkumaan mennessä voi olla kylmä kun makuuhuoneessa yöllä vain 17...18 astetta. Silti saattaa tulla kuuma joskus neljän tunnin nukkumisen jälkeen. Ja huoneen lämpötila ei mittarin mukaan ole yhtään noussut.

Tälläistä se on meidän vaihtolämpöisen elämä.

M55+

Vierailija
28/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No.. jos nuorin lapsesi on 16 niin olet sen ikäinen, että tuskin on vaihdevuosiveikkaus kovinkaan kaukana

Olen 41.

Ap

Autonomisen hermoston oireita (kuumia aaltoja, hikoilua tai tykyttelyä) voi esiintyä jo vuosia ennen kuukautisten poisjäämistä.

"Kuuma aalto alkaa voimakkaalla sisäisellä lämmön tuntemuksella, lämpöryöppynä. Tätä seuraa nopeasti lämmön haihtuminen ihoverisuonten laajenemisen seurauksena. Ihon lämpötila nousee. Seurauksena on voimakas hikoilu etenkin ylävartalon ja niskan alueella sekä punastuminen. Monella on samanaikaisesti tunne sydämen tykyttelystä ja kasvojen punoituksesta. Lämmön haihtuessa voi ilmetä palelun tunnetta ja iho alkaa tuntua nihkeältä."

En hikoile pisaraakaan ja mitään tykyttelyjä ei ole.

Ap

Vierailija
29/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaamattasi joku lirputtelee klitoristasi ja olet näin hekuman huipulla tuohon aikaan.

Vierailija
30/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen 41.

Ap

"Kuuma aalto alkaa voimakkaalla sisäisellä lämmön tuntemuksella, lämpöryöppynä. Tätä seuraa nopeasti lämmön haihtuminen ihoverisuonten laajenemisen seurauksena. Ihon lämpötila nousee. Seurauksena on voimakas hikoilu etenkin ylävartalon ja niskan alueella sekä punastuminen. Monella on samanaikaisesti tunne sydämen tykyttelystä ja kasvojen punoituksesta. Lämmön haihtuessa voi ilmetä palelun tunnetta ja iho alkaa tuntua nihkeältä."

Ap

Noin 75 % vaihdevuosiaan elävistä naisista kokee kuumia aaltoja. Niillä tarkoitetaan äkillistä, voimakasta lämmön tunnetta. Sitä voi esiintyä myös ilman hikoilua, mutta tavallisesti voimakkaaseen lämmön tunteeseen ja kuumotukseen liittyy yöhikoilua tai voimakasta hikoilua myös päivisin.

Vierailija
31/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen 41.

Ap

Ap

Noin 75 % vaihdevuosiaan elävistä naisista kokee kuumia aaltoja. Niillä tarkoitetaan äkillistä, voimakasta lämmön tunnetta. Sitä voi esiintyä myös ilman hikoilua, mutta tavallisesti voimakkaaseen lämmön tunteeseen ja kuumotukseen liittyy yöhikoilua tai voimakasta hikoilua myös päivisin.

Lämmöntunnetta ei tule muulloin kuin tuohon aikaan yöllä eikä hikoilua esiinny mihinkään vuorokauden aikaan.

Ap

Vierailija
32/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä että oletko buutannut koneen ja ottanut töpselin pois

Vierailija
33/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehon lämpötila laskee öisin hieman, voisko se olla syynä kuumuuden tunteeseen?

Vierailija
34/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on öisin pakko käydä pihalla vilvoittelemassa. Aamuyöllä on kuuma vaikka huonelämpö 18. Joku vaihtolämpöisyysoire tämä on. M 56

Vierailija
35/49 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö suorittaa siivousta, ei ole syytä huoleen. 

Vierailija
36/49 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen 41.

Ap

Aivan hyvin voi olla premenopaussioireita, joillekin niitä tulee jo 10 vuotta ennen kuukautisten loppumista.

Vierailija
37/49 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino hikoiluttaa.

Vierailija
38/49 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino hikoiluttaa.

En ole ylipainoinen enkä hikoile.

Ap

Vierailija
39/49 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on AINA ollut illalla kylmä, siis kelistä riippumatta ole vetänyt villasukat jalkaan. Sitten joskus aamuyöllä minulla on kuuma, sukat on pakko ottaa pois ja siirtää peittoa sivuun. Ole ajatellut sen johtuvan siitä, että nukkuessa ruumiinlämpö laskee hieman.

No nyt vaihdevuosissa voi olla illallakin lämmin tai kuuma, mutta varpaita palelee silti.

Kuumat aallot tulee mulla päähän, siis pää lämpenee sisältä päin ja sit alkaa puskea hikeä. Sen jälkeen lämpenee muu kroppa -paitsi jalat. Oikeesti, mulla on nytkin varpaat kylmät ihan käsin koittaen ja naama puskee hikeä ( kävin saunassa, mutta siellä varpaatkin lämpenee, tää on erilaista). Mä oletan, että mun sisäinen termostaatti on rikki. Välillä sit iskee kylmä, vaikka fyysinen aktiivisuus ja vaatetus ja ympäristön lämpötila olisi koko ajan sama. Termostaatti prakaa.

Vierailija
40/49 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin "kuumuuden tunne herätessä".