Kumpi on parempi: Manuaalivaihteinen auto? Automaattivaihteinen auto?
Kommentit (114)
Makuasioita. En uutta autoa valitse sen mukaan kumpi on. Mulla on ollut molempia esim. edellinen oli automaatti ja nyt on manuaali. Seuraavasta ei tiedä kumpi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaali jos huikeasti paremman jälleenmyyntiarvon takia. Kohta (jos ei jo nyt) manuaalivaihteisia haetaan kissojen ja koirien kanssa, ainakin jos on jostain edes etäisesti sporttisemmasta autosta kyse.
Esim. BMW:n 5-sarjalaiset noin 10-20 vuotta vanhoina menevät kuin kuumille kiville manuaalilla. Automaatilla on erittäin nihkeää myynti.
Täysin puutaheinää.
No kyllä e60 m5 on halutuin manuaalina.
Manuaali mahdollistaa käytännössä rajattoman mahdollisuuden erilaisia vaihde-kierrosluku-variaatioita tilanteen ja tarpeen mukaan, kun taas automaatti on sidottu ohjelmointiinsa ja ennalta-asetettuihin rajoihin joihin ihminen ei voi vaikuttaa samalla tavalla kun manuaalivaihteissa.
Jollain menee manuaali ja variaattori sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatti on vammaisapuväline kuten apupyörät polkupyörässä. Jos pyöräilyn osaa, ei tasapainoilua huomaakaan. Mutta voi monipuolisemmin ajaa kun apupyörät ei rajoita kallistumista. Sama koskee manuaalia, kun kytkimen käytön osaa, sitä ei huomaakkaan. Ja ajo monipuolisempaa kun voi ennakoiden mennä joka tilanteeseen oikealla vaihteella.
No miksi sitten et säädä sytytystä itse kuten T-fordin kuljettajat? Sehän vasta oikeaa autoilua olisikin. Tosimiehet ei tuulilasiakaan ja lämmitystä kaipaa puhumattakaan ilmastoinnista.
Olen minä sytytystä säätänyt itse kun oli auto jossa sitä pystyi säätämään. Korvakuulolla saa ajoituksen paremmin kohdalle kuin millään mittarilla. Ja hyvin kävikin auto sen jälkeen.
Älä höpise satuja.T.mekaanikko,joka on säädellyt näitä tuhansittain.Jos osuu kohdilleen,niin sattumaa on,eikä onnistu kahdesti perättäin.
Miten sytytys säädetään jos autossa on virranjakaja, jossa katkojankärjet?
Pyörittämällä virranjakajan kantta.
Ei sitä kantta voi pyörittää. Kyllä se on käännettävä koko jakajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaali jos huikeasti paremman jälleenmyyntiarvon takia. Kohta (jos ei jo nyt) manuaalivaihteisia haetaan kissojen ja koirien kanssa, ainakin jos on jostain edes etäisesti sporttisemmasta autosta kyse.
Esim. BMW:n 5-sarjalaiset noin 10-20 vuotta vanhoina menevät kuin kuumille kiville manuaalilla. Automaatilla on erittäin nihkeää myynti.
Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana yli 90 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli varustettu automaattivaihteilla. Automaattivaihteisten autojen suosiota lisää niiden helpompi jälleenmyynti manuaalivaihteiseen verrattuna. Koska useammat ihmiset ymmärtävät, että manuaalivaihteisilla autoilla ei ole pian mitään arvoa, niin he vaihtavat automaattiin heti kun voivat.
Ei ole. Kolmasosa uusista autoista on ilman vaihteistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatti on vammaisapuväline kuten apupyörät polkupyörässä. Jos pyöräilyn osaa, ei tasapainoilua huomaakaan. Mutta voi monipuolisemmin ajaa kun apupyörät ei rajoita kallistumista. Sama koskee manuaalia, kun kytkimen käytön osaa, sitä ei huomaakkaan. Ja ajo monipuolisempaa kun voi ennakoiden mennä joka tilanteeseen oikealla vaihteella.
No miksi sitten et säädä sytytystä itse kuten T-fordin kuljettajat? Sehän vasta oikeaa autoilua olisikin. Tosimiehet ei tuulilasiakaan ja lämmitystä kaipaa puhumattakaan ilmastoinnista.
Olen minä sytytystä säätänyt itse kun oli auto jossa sitä pystyi säätämään. Korvakuulolla saa ajoituksen paremmin kohdalle kuin millään mittarilla. Ja hyvin kävikin auto sen jälkeen.
Älä höpise satuja.T.mekaanikko,joka on säädellyt näitä tuhansittain.Jos osuu kohdilleen,niin sattumaa on,eikä onnistu kahdesti perättäin.
Miten sytytys säädetään jos autossa on virranjakaja, jossa katkojankärjet?
Pyörittämällä virranjakajan kantta.
Ei sitä kantta voi pyörittää. Kyllä se on käännettävä koko jakajaa.
Siinä se kääntyy kun käännät kantta, arvon ääsburger
Vierailija kirjoitti:
Taisi osua ja upota kun tämä kommentti poistatettiin, oli varmaan liian hyvät perustelut:
"Automaatti on vammaisapuväline kuten apupyörät polkupyörässä. Jos pyöräilyn osaa, ei tasapainoilua huomaakaan. Mutta voi monipuolisemmin ajaa kun apupyörät ei rajoita kallistumista. Sama koskee manuaalia, kun kytkimen käytön osaa, sitä ei huomaakkaan. Ja ajo monipuolisempaa kun voi ennakoiden mennä joka tilanteeseen oikealla vaihteella."
Entäs kun ei ole enää mitään tarvetta arpoa tilanteeseen sopivaa vaihdetta.
Tää on vähän sama kuin vossikkakuskit keskustelisi mikä heinä on hevoselle parasta vuonna 1923
Minun aataminaikuinen autoni palvelee minua mallikkaasti siinä, missä tarvitsen ja korjauksiakin tällä on ollut vähän. Auto on minulle kulkuväline ei semmoinen, jolla pädetään.
Manuaaleja ja automaatteja on se sata erilaista että miten niitä edes laitat mihinkään paremmuusjärjestykseen.
Minä rakastan manuaalia. Jotenkin kokonaisvaltaisempi kokemus ajamisesta, ikään kuin minä ajan sitä autoa, enkä vain istu kyydissä kuin jossain polkuautossa. Toivottavasti saan ajaa manuaalilla koko ikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan manuaalia. Jotenkin kokonaisvaltaisempi kokemus ajamisesta, ikään kuin minä ajan sitä autoa, enkä vain istu kyydissä kuin jossain polkuautossa. Toivottavasti saan ajaa manuaalilla koko ikäni.
Paljon kokonaisvaltaisemman kokemuksen saat kyllä polkuautossa, siinä todellakin ajat sitä autoa. Ja jos on ketjuvetoinen polkuauto, niin äkkiähän siihen vaihteet laittaa. Koska siirryt sellaiseen?
Sitten kun en enää osaa ajaa oikealla autolla, kuten et sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana yli 90 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli varustettu automaattivaihteilla. Automaattivaihteisten autojen suosiota lisää niiden helpompi jälleenmyynti manuaalivaihteiseen verrattuna. Koska useammat ihmiset ymmärtävät, että manuaalivaihteisilla autoilla ei ole pian mitään arvoa, niin he vaihtavat automaattiin heti kun voivat.
Ei ole. Kolmasosa uusista autoista on ilman vaihteistoa.
Mutullasi olet väärässä. Asia selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastosta. 90% uusista autoista on automaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajaa autokoulussa vammaiskortin ei saa manuaalia edes ajaa.
Ja mitä se haittaa? En aja koskaan vanhanaikaisella manuaalilla. Pian kaikki uudet autot on automaatteja ja se on hienoa.
Manuaalit on niiiiin bygonesosastoa, että naurattaa ihan kun vanhat papat pitää kiinni kepistään.
Vierailija kirjoitti:
Manuaalilla on hauskempaa ajaa
Automaatilla on hauskempaa ajaa.
Kylläpä omat rajalliset koordinaatiokyvyt on arka paikka monelle, en ole tajunnutkaan.
Riippuu autosta. Tämä nykyinen perheauto on ihan hyvä rogottivaihteistollaan ja edelliseen sporttimalliin passasi kyllä manuaali loistavasti. Jos taas autolla ajaa työkseen, esim. taksia, niin automaatti on ehdoton vaatimus.
No jos nykyautojen yhdellä kepillä tapahtuva vaihteensiirto tuntuu vaikealta, niin tutustukaa vaikka Mack B61:n vaihteisiin. Siihen aikaan kuorma-autokuskitkin olivat miehiä eikä marjanpoimijoita.
Äijiäkin mammapalstailee.